Bellen met gemeente:
wachttijd 60 minuten
In hoger onderwijs weinig melding
3 dagen Nijmegen
Actievoerende politie laat
burengerucht ongemoeid
Personeel NS en bonden boos over zondag
8
89.-:
84.-
Het zijn de uitschieters, maar een
Enschedeër hing 21 minuten aan de
lijn, een Haarlemmer en een Leide-
naar zo'n 25 minuten, een Amster
dammer 34 minuten en een Zoeter-
meerder 39 minuten. Een enkele in
woner van Den Haag stond zelfs
een vol uur in de wacht.
Wat volgens gemeenten mee
speelt bij lange wachttijden voor
paspoorten en rijbewijzen is dat zij
er in de loop der jaren veel taken
hebben bijgekregen, maar geen
menskracht. Een duidelijk voor
beeld hiervan zijn volgens Amers
foort de gemeenteraadsverkiezin
gen. ,,Waar voorheen alleen op
woensdag kon worden gestemd, is
nu sprake van een verkiezingsperi
ode die zich over de hele week ver
spreidt. Op maandag en dinsdag is
er de mogelijkheid tot vroeg stem
men, op woensdag de reguliere ver
kiezingsdag."
Verschillende gemeenten, waar
onder Rotterdam, Utrecht, Gronin
gen, Maastricht en Amersfoort,
doen ook nog mee aan een experi
ment om de stemmen centraler te
tellen, waardoor ze zelfs de hele
werkweek zoet zijn. Doel: het pro
ces van tellen betrouwbaarder,
transparanter en dus beter contro
leerbaar te maken.
Paspoort
Maar de mensen die daarmee bezig
zijn, kunnen niet ondertussen pas
poorten ofrijbewijzen verstrekken.
Zo loopt de wachttijd verder op.
Gemiddeld duurt het een maand
voordat mensen een nieuwe identi
teitsbewijs in handen hebben,
blijkt uit onderzoek van deze
krant. De gemeente Breda is een
gunstige uitzondering. Hier kan
volgens de gemeente vaak dezelfde
dag nog een afspraak worden ge
maakt.
Volgens de gemeente Haarlem
brengt naast Oekraïne ook de ver
anderde samenstelling van de stad
'meer werk met zich mee', aldus
woordvoerder Mirjam van Haaster.
Voor het verlengen van het rijbe
wijs is het ook mogelijk om de lange
wachttijd te omzeilen door dit digi
taal te doen. In steeds meer ge
meenten kan dat. Voor ID-bewij-
zen en paspoorten is online aanvra
gen niet mogelijk.
De Nederlandse Stichting Geluids
hinder baalt van het besluit en
roept de politie op zaken niet te la
ten escaleren. De oproep van de
bonden is onderdeel van cao-acties
die momenteel worden gehouden.
Het gaat om de alweer vijfde pro
testactie in het actietraject Van
kwaad tot erger, een zogeheten sta
pelprotest waarmee de bonden de
politieke druk proberen op te voe
ren. Door klachten van geluids
overlast te negeren, wordt de bur-
ger voor het eerst hard geraakt.
Als veroorzakers van overlast geen
bezoekje meer krijgen van de poli
tie, kan dit uit de hand gaan lopen.
Hoewel agenten worden opge
roepen geen werk meer te maken
van een melding van geluidsover
last, wordt wel verwacht dat ze bij
excessen zullen optreden. ,,De ac
tievoerders worden geacht hun
maatschappelijke verantwoorde
lijkheid serieus te blijven nemen",
leggen de bonden uit. ,,Als een ge
val van geluidsoverlast naar hun in
schatting gevaar voor personen met
zich meebrengt, dan moet er wel
degelijk worden ingegrepen."
- Sebastiaan Quekel
www.Zoweg.nl/dagblad of 0900-9693 zocpg
Utrecht
Staatssecretaris Vivianne Heijnen
(Infrastructuur en Waterstaat)
heeft geen goed woord over voor
de langdurige storing, waarvan de
oorzaak nog niet bekend is. Zij
noemt de aanpak van de NS 'onder
de maat' en wil uitleg. 'Ik wil van
de NS precies horen waarom het
hele treinverkeer is platgelegd en
waarom er geen vervangend ver
voer is geregeld. Reizigers kregen
weinig informatie en geen alterna-
tiefen daarmee was de aanpak van
deze storing echt onder de maat',
zegt de staatssecretaris in een
schriftelijke reactie. 'Ik wil dan ook
van de directie van NS weten hoe
zij ervoor gaat zorgen dat dit in de
toekomst niet nog een keer ge
beurt.'
Het treinverkeer lag zondag vrij
wel de hele dag stil als gevolg van
een technische storing. De NS zei
dat het door de omvang van die
storing ook niet mogelijk was al-
ternatiefvervoer in te zetten, zoals
bussen. Het is nog niet duidelijk
hoeveel mensen last hadden van
de storing.
FNV Spoor-voorman Henri
Janssen zoekt de oorzaak van de
chaos in de ver geautomatiseerde
systemen van de NS, waardoor
medewerkers niks konden uitrich
ten. Volgens Janssen is er veel on
begrip op de werkvloer: ,,Iedereen
is witheet'', zegt hij. ,,Conduc-
teurs, machinisten, servicemede
werkers; ze voelen zich gepiepeld.
Ze worden cynisch van zo'n direc
tie, die alleen aan het bestaande
plan kan vasthouden.''
Verbijsterd
Een dag na de grote it-storing is
Janssen nog altijd verbijsterd
dat geen enkele trein reed. Dat had
volgens hem wel gekund: ,,Een
machinist kan gemakkelijk, op vei
lige snelheid, tussen grote steden
rijden als de beveiligingssystemen
maar werken. En dat deden ze. Een
veiligheidssysteem zegt heus op
tijd 'stop' als gevaar dreigt.''
Janssen wijst op goederentrei
nen, regionale treinen van andere
maatschappijen en internationale
treinen, die wél reden. Volgens
hem was de oplossing simpel ge
weest: ,,Je loopt gewoon naar een
machinist, en zegt: 'rijd jij naar
Eindhoven' en roep vervolgens om
vanaf welk spoor een trein naar
Eindhoven vertrekt. Dan rijd je
misschien niet volgens de dienst
regeling, maar kan je wel veel men
sen helpen. Ik weet zeker dat veel
reizigers daar blij mee waren ge
weest.''
Wim Eilert, voorzitter van Vak
bond voor Rijdend Personeel,
kreeg eveneens verontwaardigd
Dat begint bij de bereidheid van
studenten om überhaupt melding
te maken van onveiligheid binnen
de onderwijsinstelling. En er
stroomt niet veel binnen, komt
naar voren uit nieuw onderzoek
van ResearchNed in opdracht van
het Interstedelijk Studenten Over
leg (ISO). In totaal zijn daarin de
gegevens van 7657 studenten mee
genomen. Wat blijkt: 64 procent
van alle ondervraagde studenten
die slachtoffer zijn geweest van een
sociaal onveilige situatie, heeft hier
geen melding van gemaakt. Voor
naamste oorzaak hiervoor is dat
het slachtoffer het voorval niet
ernstig genoeg vond. Die bagatelli
sering komt in de toelichtingen op
incidenten ook vaak terug.
Andere redenen zijn dat er geen
vertrouwen was dat er iets met de
melding zou worden gedaan ofdat
studenten niet wisten waar ze het
incident konden rapporteren. Ook
de angst voor een slechte reactie
hielp niet. Het zijn studiegenoten
die het meest over de schreefgaan,
zo komt verder naar voren. In de
praktijk lijkt het erop dat de con
frontatie dan onderling wordt ge
zocht en melding maken van een
voorval bij de instelling is niet het
eerste waar studenten aan denken.
Machtsverhoudingen
Bij bedreiging, intimidatie, chan
tage ofbangmakerij wijzen drie op
de tien slachtoffers de docent aan
als (een van) de daders. En dan
gaan machtsverhoudingen een rol
spelen. Vooral mensen die zich
identificeren als non-binair of an
ders, en daarmee buiten de domi
nant aanwezige geslachten vallen,
'Witheet', is het personeel van de NS nadat zondag het treinverkeer vanaf de
middag volledig platlag als gevolg van een storing. Volgens FNV Spoor-voorman
Henri Janssen hadden treinen met enige aanpassingen veilig kunnen rijden. Al
was het maar om mensen tussen grote steden te vervoeren.
Incl. diner
3 dgn Brabant diner 3 dgn Münsterland HP
DINSDAG 5 APRIL 2022 GO
Mensen die de gemeente bellen
in de hoop de lange wachttijd te
omzeilen, komen vaak van een
koude kermis thuis. Wachttijden
liepen de afgelopen maand op
tot 34 en soms zelfs 60 minu
ten.
Marcia Nieuwenhuis
Den Haag
De vier grote politiebonden roe
pen agenten op vanaf morgen
alle meldingen van geluidsover
last links te laten liggen.
Prijs per persoon o.b.v. 2 personen en beschikbaarheid, exclusief reserveringskosten en toeristenbelasting
Jurriaan Nolles
UTRECHT
Het leeuwendeel van de stu
denten voelt zich veilig binnen
de muren van hun universiteit
of hogeschool, blijkt uit nieuw
onderzoek. Toch blijken voor
vallen van racisme, pesten of
seksueel grensoverschrijdend
gedrag zich wel degelijk voor te
doen. Belangrijk is dat slachtof
fers daarna weten waar hulp te
krijgen is.
hadden we
kunnen rijden
Slaap in Ooij, het groenste dorpje van Nederland! Bij Nijmegen en De Waal.
2 nachten in 3* Fletcher De Gelderse Poort (7,8) -> O
2 keer een uitgebreid ontbijtbuffet
lx een diner (hoofdgerecht), gratis wifï en parkeren
Tips! De mooie Ooijpolder en De Millinger Theetuin
3* Fletcher Hotel Trivium (8,0) 3* dS Hotel Gronau (8,1) bij Ahaus
1 dagkaart BLUE Wellness Trivium Gratis koffie met cake en lx kegelen
2 nachten incl. ontbijt
lx diner (hoofdgerecht)
2 nachten incl. ontbijt
2x een 3-gangen diner