'Ongenaakbaar en zelfverzekerd. Ik vrees dat veel mensen mij zo zien' lja Leonard Pfeijffer zit op het terras in de lentezon achter een espresso, een zilverkleurig doosje tabak voor zich op tafel. Hij is voor de gelegenheid in zijn schrijversoutfit naar Amsterdam gekomen en ziet eruit als de directeur van de botsautootjes - zoals hij het zelf met gevoel voor ironie zou kunnen omschrijven. Krijtstreeppak, das, barokke ringen, lange zilveren haren golvend vanonder zijn Borsalino. Een voluptueuze jas om de schouders. 'Ik heb drie dagen opgeofferd om hier met jou te praten,' bromt hij vanachter zijn zonnebril terwijl hij aandachtig een shagje rolt. 'Dus ik verwacht er veel van. Er staat veel druk op je.' Hij gniffelt. Zaterdag is Pfeijffer vanuit Italië vertrokken voor het interview, maandag kon hij pas terugvliegen, tot zijn spijt. Want liever was hij in Genua gebleven, bij zijn verloofde Stella, in hun pas gekochte huis in het hart van de stad, een majestueus historisch pand tegenover de grote kathedraal. Maar er was werk aan de winkel, de promotie voor zijn boekenweekgeschenk Monterosso mon amour. De bedoeling was dat ook de auteur van het boekenweekessay, Marieke Lucas Rijneveld, zou aanschuiven, maar die meldde zich op het laatste moment af wegens ziekte. 'Jammer dat het thema dit jaar niet teleurstelling is,' zegt Pfeijffer. Hij neemt een trekje van zijn sigaret, 'dan had je meteen een mooi begin voor je verhaal.' Opnieuw gegniffel. HEBBEN ZE ELKAAR weleens ontmoet, zou de vraag hebben geluid als beide schrijvers aanwezig waren geweest. 'Meer dan eens,' vult Pfeijffer in. 'Ik bewonder haar - of hem is het tegenwoordig, hè. Dat kan ik zonder enige veinzerij of ironie zeggen. Ik vind Rijneveld een heel goede schrijver. De grimmigheid in zijn boeken is cool. Een overeenkomst is dat we beiden zijn gedebuteerd als dichter. We zijn eigenlijk altijd dichter, ook als we proza schrijven. Het gaat om de muzi kaliteit van taal, en elke zin moet opnieuw de beste zijn van het boek. Waarin we ook op elkaar lijken, is de ambitie. Daar heb je raakvlak nummer twee. Hij wil de beste schrijver van de wereld worden.' Pfeijffer laat welbewust een pauze vallen. 'Dat zal hem helaas niet lukken, want dat ben ik.' Triomfantelijk lachje. 'Maar de een na beste, dat zou wel kunnen.' Je mag graag spelen met het beeld van jezelf als de succesvolle schrijver, ook in het boekenweek geschenk. Zoals hoofdpersoon Carmen jouw entree omschrijft: 'Ongenaakbaar, zelfverzekerd en met een paar meesterlijk getimede oprispingen van zelfironie.' 'Ha, ja, in het boekenweekgeschenk omschrijf ik mezelf met bijzonder veel spot.' 'O, dank je wel. Ik heb er veel plezier in gehad, mezelf te beschrijven door de ogen van Carmen. Terwijl ik vind dat ik helemaal geen arrivé schrijver ben, laat dat duidelijk zijn. Ik moet mijn beste boeken nog maken. Je moet nooit het idee krijgen dat je er al bent. Dat is in de liefde zo, en ook met schrijven. Als ik het idee zou hebben dat ik mijn beste boek al geschreven heb, kan ik net zo goed stoppen. Maar de Ilja Leonard Pfeijffer in het boek is wel tamelijk tevreden over zichzelf, ja.' Luid gegrinnik. 'Ik hoop van niet maar ik vrees het wel.' 'Dat is niet alleen omdat ik daar literair allerlei spelletjes mee kan spelen, maar vooral omdat het een thema van nu is. Het is in toenemen de mate lastig om een scheidslijn te trekken tussen feit en fictie.' Het is nu zelfs heel gevaarlijk. Kijk naar al het nepnieuws. Het bedreigt de wereldvrede. 'Precies. De oorlog in Oekraïne heeft ermee te maken, de uitverkiezing van Trump ook. Er worden alter natieve werkelijkheden geschapen. In de Russische propaganda heerst een andere werkelijkheid dan in onze propaganda. Ook in Neder land leven mensen in totaal verschillende werkelijkheden. Heel zorgwekkend. Kijk naar de pandemie. Gesprekken tussen het ene kamp en het andere kamp waren onmogelijk. Als je het niet eens kan worden over de feiten die ten grondslag liggen aan een discussie, houdt het helemaal op.' Het is bijzonder lastig te bestrijden. 'Het achterhalen van de werke lijkheid wordt een individuele verantwoordelijkheid. Je kunt ontsnappen uit de fabeltjesfuik, maar je moet het wel zelf doen. Je moet, zoals filosoof Karl Popper zegt, op zoek naar de falsificatie van je eigen theorieën. Je moet kijken of je je eigen opvattingen kan weerleggen.' Nepnieuws lijkt wel de norm. 'Je ziet ook bij sociale media dat de werkelijkheid niet langer het uit gangspunt is. Facebook is gemaakt om 'spontane' inkijkjes te geven in 14 Wat erg grappig is. Denk je dat veel mensen je zien zoals Carmen je ziet: ongenaak baar en zelfverzekerd? Een van de thema's die steeds terugkeert in jouw werk is de spanning tussen feit en fictie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 94