getest op mensen Wat zegt de wetenschap u Dyslexie hebben is niet zo raar: lezen is iets heel onnatuurlijks Eureka! Eettempo is van groot belang Een tafel of stoel herkennen of een letter is een cruciaal verschil 19 het herkennen van taalklanken. En de verbinding tussen die twee is ook nog niet zo eenvoudig te ma ken. Ga maar na: als je een d leest, moet je snappen dat dat soms klinkt als een 'duh' zoals in het woord 'duif, en soms als een 'tuh', zoals in het woord 'brood'. „Precies dit leerproces van het koppelen van letters aan geluiden verloopt vaak lastiger voor mensen met dyslexie'', vertelt Bonte. ,,En dit is ook een van de redenen waarom bijvoorbeeld Engels een extra lastige taal is voor hen. Daar kan dezelfde klank vaak op ver schillende manieren geschreven worden, denk maar aan de woor den 'eight' en 'late'. Italiaans is op dat vlak juist een stuk makkelijker. Ernstige dyslexie komt daar dan ook minder vaak voor.'' beenbeschadiging vermindert maar dat je het kraakbeen herstelt en de artrose mogelijk kunt afrem men. Maar we richten ons nu eerst op kleine beschadigingen.'' Custers begint de eerste klini sche test met tien mensen die drie maanden worden gevolgd. Daarbij zijn er twee hoofdvragen: Is de gel veilig en is die effectief? En: kan de gel meteen van de plank worden gehaald en toegepast? Custers en een onafhankelijke onderzoekscommissie leggen hun bevindingen voor aan de me- disch-ethische commissie. ,,Als die overtuigd is, komt er een fase twee: dan breiden we de groepen en het onderzoek uit met twee ziekenhuizen: het Maastricht UMC en het Elisabeth Tweesteden Ziekenhuis in Tilburg. In de tweede fase doen zij met het UMC Utrecht elk onderzoek met een groep van twaalf patiënten. In to taal komen we dus op 46'', aldus de chirurg. ,,We volgen hen mini maal een jaar. Daarna kijken we of er nog klachten zijn en of de schade zich heeft hersteld.'' Is de gel ook te gebruiken voor andere gewrichten? ,,Dat zou zo maar kunnen'', zegt Custers. ,,De enkel heeft veel overeenkomsten met de knie. Voor de heup wordt het lastiger. De schouder zou er zich ook voor kunnen lenen. Maar ik ben wel iemand van 'eerst zien, dan geloven'. Ik wil geen valse ver wachtingen wekken.'' Is het nou dislexie, dyslexie of dislexy? Voor veel Nederlanders is de spelling van dit woord al lastig, maar voor de mensen die er last van hebben is het helemaal niet te doen. Wat maakt lezen voor hen zo moeilijk? „Dyslexie betekent letterlijk 'be perkt lezen''', vertelt neuroweten- schapper Milene Bonte (Maas tricht University). ,,Je merkt dat bijvoorbeeld als iemand met dys lexie voorleest. Dat gaat vaak lang zaam, radend, of letter voor letter.'' Het is volgens Bonte niet gek dat veel mensen moeite hebben met lezen: ,,Waar we meestal niet bij stilstaan, is dat het iets heel onna tuurlijks is. We zijn niet met de vaardigheid geboren en hebben het onszelf aangeleerd. Geschre ven taal is iets wat mensen onge veer vijfduizend jaar geleden be dacht hebben. Dat is relatief kort voor evolutiebegrippen.'' Ons brein is er dan ook nog niet helemaal goed voor ingericht, ver telt de neurowetenschapper: ,,Als we leren lezen, is het belangrijk dat we de letters op papier kunnen herkennen. We hebben alleen geen specifiek gebied in de herse nen dat daar goed in is. We moe ten dit daarom zelf creëren tijdens het leren lezen. Bij mensen die be ginnen met lezen, zie je dat er een aanpassing plaatsvindt in het her- sengebied voor visuele waarne ming. Dat is oorspronkelijk be doeld om objecten te herkennen, zoals een tafel of een stoel. Door veel te lezen wordt een deel van dit gebied uiteindelijk gespeciali seerd in letterherkenning.'' Dat lijkt misschien niet zo lastig, maar is het wel. Een stoel herken nen of een letter is een wezenlijk verschil. Bonte: ,,Voor het herken nen van objecten in onze omge ving is het belangrijk dat we de ro tatie van links naar rechts negeren. Wetenschappers vertellen over hun eurekamoment. Deze keer Dieuwerke Bolhuis (40), onderzoeker bij de Wageningen University. ,,Van jongs af aan vind ik het thema voeding razend interessant. Ik weet nog goed dat ik vroeger in de supermarkt nooit de lek kerste koekjes kocht, om dat ik er dan te veel van zou eten. De laatste vijftien jaar doe ik onderzoek naar voedselinname en verza diging en dat heeft bij mij geleid tot een groot in zicht. Het was in 2015 en ik was aan het werk aan de Deakin University in Australië, waar we onder zoek deden naar de in vloed van vet en zout op hoeveel men at. Ik maakte pastamaaltijden met ver schillende hoeveelheden vet en zout. Al deze ingre- diënten deden niet zoveel, het aantal grammen die men at was gelijk, belang rijk was hóé men at. Een deel van de mensen at met een vork en de rest een lepel. De eerste groep at significant minder, doordat ze kleinere hap pen namen en dus minder snel aten. Opeens begreep ik het. Het gaat niet alleen om de ingrediënten, maar vooral om factoren die be palen hoe snel je eet. Dat geldt ook voor het inne men van een vloeibaar product. Als je drinkt met een rietje, neem je minder tot je dan als je grote slok ken neemt. Uiteindelijk heb ik niet alleen over het vet en zout gepubliceerd, maar ook over het gebruik van de vork en lepel. Mensen vragen mij wel- eens voedingstips en ik zeg dan steevast: neem kleine happen vezelrijk voedsel dat je goed moet kauwen, dan raak je snel ler verzadigd en eet je minder. Uiteindelijk be paalt de textuur hoe je eet en daarmee ook hoeveel je van iets eet. Onlangs at ik een groentequiche van Albert Heijn met bijna geen textuur. In een mum van tijd had ik 600 calo rieën binnen en na afloop was mijn honger niet ge stild. Ik dacht iets gezonds te hebben gegeten, maar dat viel erg tegen.'' - Jim Jansen Als het oor van een koffiekopje de ene keer naar links staat en de an dere keer naar rechts, dan moet je het nog steeds als een kopje her kennen. Maar als jij leert lezen is het juist wel belangrijk dat je het verschil tussen een b en een d kunt zien. We moeten ons brein dus een beetje aanpassen zodat die rotatie wél opvalt.'' Om te kunnen lezen, moet in het brein vervolgens ook nog een verbinding gelegd worden tussen dit nieuwe 'lettergebied' en de zo genoemde auditieve cortex. De au ditieve cortex specialiseert zich in GO ZATERDAG 2 APRIL 2022 De kraakbeencellen vervangen de hydrogel door nieuw kraakbeen ®Kijk op de site bij /wetenschap artrose Wetenschap wordt gemaakt in samenwerking met NCWStiGfltiSt en met U Roel Custers, ortho pedisch chirurg. Marcel Karperien, hoogleraar Develop mental BioEnge- neering. foto's umc en EMIEL MUIJDERMAN CLAIRE VAN DER MEER FOTO GETTY IMAGES

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 67