Michel Kloeg opent het ene hotel na het andere 6 'Na elk project denk ik meteen: what's next? Mijn vrouw wordt er af en toe gek van' Jarenlang had Michel Kloeg een bloeiende uitvaartonderneming in Rotterdam. Totdat hij de boel verkocht en uiteindelijk een nieuwe uitdaging vond in de Zeeuwse hotellerie. Met succes, want de laatste jaren opent hij het ene project na het andere. In 2013 kocht hij zijn eerste hotel. In 2019 volgde het tweede. Sindsdien gaat het hard. De Timmerfabriek is binnenkort al de zesde locatie van zijn Kloeg Collec tion. Nog vóór de zomer volgen Hotel boot Koningin Emma in Vlissingen en Helder in Renesse. „Volgend jaar openen we Sint Joris in Middelburg en De Dokwerker, naast de Timmerfabriek. Tegelijkertijd zijn we begon nen met Britannia in Vlissingen. Dat wordt nummer elf. Belachelijk hè? Maar ik ben er su- pertrots op. En dan is het jammer dat mijn ou ders er niet meer zijn. Ik zou zo graag nog eens met hen bespreken hoe het gelopen is." Een sluimerende tongval verraadt zijn her komst. Kloeg is een echte Rotterdammert, als zevende telg in een gezin van tien kinderen opgegroeid aan het Pijnackerplein in Noord en later verhuisd naar de wijk Ommoord. Zijn va der zat al in het uitvaartwezen. Direct na de middelbare school kwam Kloeg bij hem in de zaak, de Onderlinge Rouw Vereniging. Een paar jaar later, in 1984, begon hij als zelfstandig uitvaartverzorger, ondanks waarschuwingen van zijn vader. ,,Omdat hij uit eigen ervaring wist hoe hard werken het is. Je bent eigenlijk nooit thuis, dag en nacht bezig. Zelf was hij overgestapt op een facilitair bedrijf voor de sector, waardoor hij alleen overdag hoefde te werken. Hij zei tegen me: man, waar begin je aan? Maar ik wilde het avontuur aangaan. Dat masterplan zit blijk baar bij mij tussen de oren." ,,We werden een van de grootste van Rotter dam. Deden zo'n duizend uitvaarten per jaar. Vervolgens hebben we met een aantal colle ga's een prachtig groot uitvaartcentrum ge bouwd in Rotterdam-Zuid. Tot die tijd was men gewend aan rouwkamers. Als je al niet verdrietig was, dan werd je dat wel als je daar binnenkwam, zo grauw en klein was het. Dat uitvaartcentrum introduceerde een heel an dere benadering. Het ging van iets wat heel kil en sober was, naar 'vier het leven'. We vonden ook dat dat kopje koffie en dat plakje cake hun langste tijd wel hadden gehad." ,,In die tijd kwamen grote partijen zoals Yar- den, Dela en Monuta op. Die hadden kapitalen over voor dit soort bedrijven. Ik was 40 en deed het werk al 23 jaar. Ik realiseerde me: door het van de hand te doen, kan ik mijn inkomen veiligstellen voor de rest van mijn leven en na denken over andere dingen. Het bedrijf is in 2000 verkocht aan Monuta. Achteraf ben ik heel blij dat ik dat heb gedaan. Ik heb er nog twee jaar doorgewerkt, maar ik had het wel ge had als uitvaartondernemer. Zeker op emotio neel vlak, want ik dook er nogal in, wilde veel doen voor de families. Dat vreet je op." ,,Het was een vreemde gewaarwording. Ineens zat ik thuis, als een bejaarde achter de gerani ums. Dat was ook niet helemaal de bedoeling. Dat heeft tot 2008 geduurd, al heb ik tussen door wel allerlei dingen gedaan. Ook werd mijn schoonmoeder ziek. Longkanker, terwijl ze nooit heeft gerookt. We hebben haar bij ons in huis genomen en nog tien mooie maanden samen gehad. We hadden haar die zorg en liefde niet kunnen bieden als ik had gewerkt. Soms moeten de dingen zijn zoals ze zijn." ,,We kwamen er vaak. Mijn ouders hadden al een huisje op De Zandput in Zoutelande. Op een gegeven moment bleek strandpaviljoen Kaapduin te koop te staan. Mijn vrouw en kin deren vonden het wel een leuk idee en dus kochten we het in april 2008. Het eerste jaar was een tropenjaar. Ongelooflijk druk en dat met nul ervaring. Ik had nooit kunnen bevroe den dat het zo hectisch was." ,,Dat strandpaviljoen had ik nodig om na zes jaar back on track te komen, maar ik vond het toch te weinig een uitdaging. Ik wilde meer, kon ook veel meer aan. Het hoogste werkgenot haal ik niet uit het vullen van glazen. Bij Monuta had ik op het laatst 225 man personeel en 22 vestigingen. Dan ben ik als een vis in het water. Ik vind het heerlijk om het beste uit mensen te halen. Het Beach Hotel hebben we na twee seizoenen gesloopt en daar in één winter een degelijk nieuw hotel neergezet, met de kwaliteit die we willen." ,,Na elk project denk ik meteen: what's next? Mijn vrouw wordt er af en toe gek van, al hebben we er nooit woorden over. Zij zegt: van mij hoeft het niet, maar ga je gang. Het is gewoon iets wat in mij zit. Ik vind dat als je iets doet waarvan je kan zeggen dat je er goed in bent, dat je daarmee moet doorgaan. De andere kant van het verhaal is dat we - in alle bescheidenheid - Zeeland steeds weer een beetje mooier maken. We bouwen ner gens in de bossen of de duinen een nieuw hotel. Het gaat altijd om een rijksmonument of een be schermd stadsgezicht of een verpauperd hotel dat we ombouwen naar een vier- I sterrenlocatie. We doen niemand te kort." „Natuurlijk. Gelukkig wisten we in I maart 2020 niet dat het twee jaar zou gaan duren, want dan had ie dereen zich wel achter de oren ge krabd. Ook ik heb klappen gekre gen. Het heeft miljoenen aan omzet gekost en idem dito aan winst. Daar ben ik niet echt vrolijk van ge worden. Maar ZATERDAG 2 APRIL 2022 GO 'Ik ben veel te eerlijk en te open voor verborgen agenda's' ROLF BOSBOOM Waarom vond uw vader het geen goed idee? En dat werd een succes? Toch verliet u in 2002 het uitvaartwezen. Val je dan niet in een zwart gat? Hoe bent u in Zeeland beland? Kaapduin ruilde u een paar jaar later in voor het Beach Hotel in Zoutelande, uw eerste ho tel. Waarom deed u dat? Het imperium breidt zich snel uit. Waar stopt het? Hebt u zich in de coronaperiode wel eens afgevraagd: komt het nog goed I met onze sector?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 54