H
H
7
c Beeld of kunstwerk kapot? Restaurateur Luc to the rescue!
Een beeld dat een opknapbeurt
kan gebruiken? Luc Ingels uit
Walsoorden weet raad. Of het
beeld nu verweerd, verkleurd, of
gewoon kapot is. ,,Een kunstwerk
dat perfect is, is dodelijk saai."
Het geluid van nagels die
over het krijtbord kras
sen, galmt door de Koe-
gorspolder. Luc Ingels is
op de Terneuzense ge
meentewerkplaats met een vijl in de
weer op een stuk Balegemse steen.
Het is een kunstwerk van de Vla
ming Nand Huyghe. Na zijn dood vo
rig jaar, schonk hij tientallen beelden
aan de gemeente Terneuzen. Ze over
leefden de reis naar Zeeuws-Vlaan-
deren ternauwernood. De beelden
werden vervoerd met specialistische
vrachtwagens, maar toch zijn er een
paar gevallen. Hele onderdelen zijn
afgebroken.
Luc Ingels to the rescue! De gedi
plomeerd beeldhouwer en restaura
teur uit Walsoorden probeert de
kunstwerken zo veel mogelijk in
oude staat te krijgen. Al lukt dat nooit
volledig. ,,Soms moet ik aanpassin
gen doen, maar die mogen nooit ten
koste van het beeld en het verhaal
gaan."
'Niet mijn kunstwerken'
Bij één kunstwerk van Huyghe wa
ren zo veel stukken losgekomen, dat
Ingels nieuwe heeft gemaakt. Ook
een werk dat uit handen bestond,
was een flinke opgave. ,,De handen
bleken gebarentaal uit te beelden.
Huyghe gebruikte vaak het woord
'kunst' in zijn werken. Toen ik het
werk in elkaar zette, zag ik dat er iets
niet klopte. De handen beeldden niet
'kunst' uit, maar 'art'. En ik miste nog
twee handen ook. Zijn zoon stuurde
een foto en zo kon ik onderdelen op
nieuw maken."
Ingels (65) ontkomt er soms niet
aan veranderingen aan te brengen.
,,Maar ik zal er nooit iets persoonlijks
in leggen, want het zijn niet mijn
kunstwerken. Ik sta in dienst van de
beeldhouwer. De aanpassingen mo
gen nooit ten koste van het beeld
gaan."
Zo gaat hij ook te werk bij het
Christusbeeld dat bij de Terneuzense
Willibrordustoren stond. Dat moet
hij van een verse laag bladgoud voor
zien. Of bij de wapenleeuwen die in
december van hun sokkel in Zaam-
slag zijn gehaald. Die restaureert In-
gels in een schuur in Walsoorden en
hij maakt er twee replica's van.
Niet splinternieuw
Zij n geoefend oog zag snel dat de leeu
wen niet in beste staat waren. ,,Som-
mige onderdelen waren compleet ver
weerd. Er waren nieuwe stukken met
cement aan vast gemetseld." Het is
overigens niet de bedoeling de leeu-
Een beeld dat
helemaal
perfect is, is
dodelijk saai
wen splinternieuw te maken. ,,Als ik
onderdelen vernieuw, moet ik het
héle beeld vernieuwen. Anders ga je
dat zien. Daarom kan ik het soms beter
vaag houden."
Restauratieopleiding
Luc Ingels is al veertig jaar beeldhou
wer en restaurateur. Hij geeft ook les
in beeldhouwen. ,,Toen ik 25 was, ben
ik een restauratieopleiding gaan vol
gen in Antwerpen. Alle beelden die
ooit gemaakt waren, moest ik kun
nen kopiëren. Van de Egyptenaren,
Grieken, Romeinen en de rest van de
kunstgeschiedenis. Het mocht maxi
maal een millimeter afwijken. Als af
studeeropdracht heb ik de Brugse
Beeldhouwen uit
marmer is sinds de
Grieken niet veranderd.
Je gebruikt een beitel,
hamer en schuurpapier
Madonna van Michelangelo nage
maakt."
Ingels maakt ook zelf beelden.
,,Beeldhouwen uit marmer is sinds
de Grieken niet veranderd. Je ge
bruikt een beitel, hamer en schuur
papier. De techniek is alleen ge
perfectioneerd." Het geeft hem rust.
,,Ik ben al jaren mindfull bezig. Ik
deed het al voordat dat woord werd
uitgevonden. Je maakt iets dat nog
nooit gemaakt is en vertelt een ver
haal. De werkelijkheid bundel ik in
een beeld. Ik noem het: het verdich
ten van de werkelijkheid. Ik kan heel
erg genieten van een beeld dat ik af
schuwelijk vind. Als het goed ge
maakt is, de verhoudingen kloppen
en het iets vertelt, vind ik het mooi.
Een beeld dat helemaal perfect is, is
dodelijk saai."
VL DINSDAG 22 MAART 2022
'Ik maak geen nieuw beeld, ik
sta in dienst van de kunstenaar
Bob Maes
Terneuzen
Luc Ingels restau
reert een werk van de
Vlaamse kunstenaar
Nand Huyghe.
Luc restaureert de
wapenleeuwen van
Zaamslag. Hij maakt
ook twee replica's.
FOTO'S KELLY THANS
- Luc Ingels
- Luc Ingels