Komen er meer windturbines langs de Tractaatweg? 5 Jerrycans tolgeld bij. De reiskosten zijn dus in totaal 18,35 tot 22,35 euro. Tanken in België levert hooguit 5,15 euro voor deel op. Tholen - Stabroek: voordeel 13,78 euro Tholenaren hoeven geen rekening houden met tol, maar hebben dan weer de pech dat de brug over de Eendracht deze maand afgesloten is. Via de Oesterdam kunnen Tho- lenaren via de A4 naar de Aviapomp bij Stabroek gaan. Dat is 37 km rij- den. Kosten heenreis 5,48 euro, te rug 4,24, opgeteld 9,72. Van de 23,50 euro tankvoordeel blijft dus 13,78 euro over. Als de brug weer open is, is een ritje naar Essen te overwegen. Binnendoor 27 km en als je daar toch tankt, kunnen de liefhebbers vlakbij meteen Belgische biertjes kopen. Breskens - Maldegem: voordeel 15,67 euro Vanuit Oostburg is het 18 km naar de pomp in Maldegem. Voor hen is de rekensom dezelfde als voor Ter- neuzenaren die in Zelzate gaan tan ken, en komt dit uit op een voordeel van 18,78 euro. Bressiaanders moe ten 30 km rijden. Kosten heenreis 4,41 euro, terugreis 3,42 euro: totaal 7,83. Van het tankvoordeel van 23,50 euro blijft 15,67 euro over. Goes - Stabroek: voordeel 10,97 euro Ook voor de Goesenaren is Sta broek de dichtstbijzijnde Belgische pomp. De afstand is 48 km. Benzi- nekosten heen 7,06, terug 5,47 euro. Dat maakt samen 12,53. Het netto voordeel is 10,97 euro. Voor dat tien tje voordeel ben je dik een uur on derweg. Bruinisse - Essen: voordeel 10,71 euro Vanuit het oostelijke puntje van Schouwen is België dichterbij dan je in eerste instantie zou denken. De 49 km van Bruinisse naar Essen leg je af in ongeveer drie kwartier. Kosten van de heenreis zijn 7,20 euro, terugreis 5,59 euro: totaal 12,79. Meer dan de helft van het tankvoordeel ben je kwijt aan de reiskosten. Van het voordeel blijft uiteindelijk een tientje over (10,71 euro). Meerdere grondeigenaren zijn eind vorig jaar en begin dit jaar gevraagd of zij voelen voor windmolens op hun gronden. RWE ontwikkelt, bouwt en exploiteert in Nederland windparken op land en in zee. Het bedrijf verkent of er draagvlak is voor de bouw van windturbines in het gebied langs de doorgaande weg, grofweg vanafde plek waar nu de laatste windturbine staat tot aan de Belgische grens. Daarbij beseft het dat het bestemmingsplan en het beleid van de gemeente Ter- neuzen dit nu beletten, maar RWE heeft de verwachting dat dit over een tijd weleens anders kan zijn. Grondbezitters die interesse to nen, krijgen een vier jaar durende samenwerkingsovereenkomst voorgeschoteld voor 'de gezamen lijke ontwikkeling van een wind- park in de gemeente Axel en Sas van Gent'. Deze twee gemeenten zijn overigens in 2003 opgegaan in de gemeente Terneuzen. Wie zijn krabbel zet, geeft RWE toestemming om te onderzoeken of de ontwikkeling van een windpark Er is nog helemaal geen plan, er is nog helemaal niks haalbaar is. Grondeigenaren ver plichten zich verder om zich te ont houden van het indienen van een zienswijze, krijgen jaarlijks een 'medewerkersvergoeding' en krij gen een geheimhoudingsplicht; ze mogen niet met de buitenwereld over de plannen praten. De over- eenkomst eindigt als RWE vijf jaar na het verkrijgen van alle vergun ningen, ontheffingen en subsidies nog niet is begonnen met de bouw van het park. Ontwikkelaar Antoine Stultjens van RWE wil desgevraagd nog niet veel kwijt. ,,Er is namelijk nog hele maal geen plan, er is nog helemaal niks. Wij polsen inderdaad of er in teresse is, zoals we dat op meerdere plaatsen in Nederland doen.'' Stomverbaasd Wethouder Frank van Hulle (ruim telijke ordening) reageert stomver baasd. ,,Ik ben hier helemaal niet van op de hoogte. De koninklijke weg is natuurlijk anders; dan klop je eerst bij de gemeente aan om te kijken wat er mogelijk is en pas daarna richt je je tot grondeigena ren. Ik hoop dat dit bedrijf de grondbezitters er ook een flinke winstwaarschuwing bij verkoopt. Er is al geprobeerd om in dit gebied nog meer windmolens te plaatsen, maar daar heeft de gemeenteraad steeds expliciet 'nee' tegen gezegd. En ik heb, ook na de verkiezingen, niet de verwachting dat het poli tieke draagvlak erg verandert. De enige manier om het op die plek voor elkaar te krijgen is als wij het van bovenafkrijgen opgelegd. Maar ook dat zie ik niet gebeuren.'' GO VRIJDAG 18 MAART 2022 Om de rit nog voordeliger te maken, vullen automobilisten soms extra jerrycans met ben zine. Hoeveel is Europees be paald in het Accord europeen relatif au transport international des mar- chandises Dangereuses par Route. Kortweg ADR. Het vervoer door particulieren van gevaarlijke stoffen verpakt voor de detail handel en bestemd voor eigen gebruik is vrijgesteld van het ADR. In het geval van brandstof fen mag maximaal 240 liter brandstof in hervulbare houders van maximaal 60 liter worden meegenomen. Wel moeten er maatregelen worden getroffen om elke vorm van lekkage onder normale vervoersomstandighe den te voorkomen. Het mag dus, maar of het ver standig is? Nou, nee zeggen de ANWB en andere deskundigen. Je bent een rijdende bom met zoveel benzine in de achterbak. Bovendien verdampt het voor deel als de belastingdienst je betrapt. Er mag namelijk maar 10 liter belastingvrij worden in gevoerd. Wie meer vervoert, kan een naheffing verwachten. Voor onze berekening laten we dus de jerrycans thuis. een tientje voordeel Erwin Langerak (40) werkt in Sluiskil en tankt bij Peters in Boekhoute (België). Nu woont hij nog aan de overkant, maar volgende week verhuist hij naar IJzendijke. Dan wordt het tanken over de grens nog makkelijker. foto's anne hana Tanken bij Pieters in Boekhoute (België) kostte gisteren 1,869 voor Euro loodvrij 95. Windmolens langs de Tractaat- weg tussen Axel en de grens bij Zelzate zijn voor de politiek in Terneuzen al jaren onbespreek baar. Toch probeert RWE Wind- power Netherlands grondbezit ters in dit gebied te polsen voor het plaatse van turbines. - Antoine Stultjens, ontwikkelaar RWE - Raymond de Frel

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 41