Komen er meer windturbines langs de Tractaatweg?
5
Jerrycans
tolgeld bij. De reiskosten zijn dus in
totaal 18,35 tot 22,35 euro. Tanken in
België levert hooguit 5,15 euro voor
deel op.
Tholen - Stabroek:
voordeel 13,78 euro
Tholenaren hoeven geen rekening
houden met tol, maar hebben dan
weer de pech dat de brug over de
Eendracht deze maand afgesloten
is. Via de Oesterdam kunnen Tho-
lenaren via de A4 naar de Aviapomp
bij Stabroek gaan. Dat is 37 km rij-
den. Kosten heenreis 5,48 euro, te
rug 4,24, opgeteld 9,72. Van de 23,50
euro tankvoordeel blijft dus 13,78
euro over. Als de brug weer open is,
is een ritje naar Essen te overwegen.
Binnendoor 27 km en als je daar
toch tankt, kunnen de liefhebbers
vlakbij meteen Belgische biertjes
kopen.
Breskens - Maldegem:
voordeel 15,67 euro
Vanuit Oostburg is het 18 km naar
de pomp in Maldegem. Voor hen is
de rekensom dezelfde als voor Ter-
neuzenaren die in Zelzate gaan tan
ken, en komt dit uit op een voordeel
van 18,78 euro. Bressiaanders moe
ten 30 km rijden. Kosten heenreis
4,41 euro, terugreis 3,42 euro: totaal
7,83. Van het tankvoordeel van 23,50
euro blijft 15,67 euro over.
Goes - Stabroek:
voordeel 10,97 euro
Ook voor de Goesenaren is Sta
broek de dichtstbijzijnde Belgische
pomp. De afstand is 48 km. Benzi-
nekosten heen 7,06, terug 5,47 euro.
Dat maakt samen 12,53. Het netto
voordeel is 10,97 euro. Voor dat tien
tje voordeel ben je dik een uur on
derweg.
Bruinisse - Essen:
voordeel 10,71 euro
Vanuit het oostelijke puntje van
Schouwen is België dichterbij dan
je in eerste instantie zou denken.
De 49 km van Bruinisse naar Essen
leg je af in ongeveer drie kwartier.
Kosten van de heenreis zijn 7,20
euro, terugreis 5,59 euro: totaal
12,79. Meer dan de helft van het
tankvoordeel ben je kwijt aan de
reiskosten. Van het voordeel blijft
uiteindelijk een tientje over (10,71
euro).
Meerdere grondeigenaren zijn eind
vorig jaar en begin dit jaar gevraagd
of zij voelen voor windmolens op
hun gronden. RWE ontwikkelt,
bouwt en exploiteert in Nederland
windparken op land en in zee. Het
bedrijf verkent of er draagvlak is
voor de bouw van windturbines in
het gebied langs de doorgaande
weg, grofweg vanafde plek waar nu
de laatste windturbine staat tot aan
de Belgische grens. Daarbij beseft
het dat het bestemmingsplan en
het beleid van de gemeente Ter-
neuzen dit nu beletten, maar RWE
heeft de verwachting dat dit over
een tijd weleens anders kan zijn.
Grondbezitters die interesse to
nen, krijgen een vier jaar durende
samenwerkingsovereenkomst
voorgeschoteld voor 'de gezamen
lijke ontwikkeling van een wind-
park in de gemeente Axel en Sas van
Gent'. Deze twee gemeenten zijn
overigens in 2003 opgegaan in de
gemeente Terneuzen.
Wie zijn krabbel zet, geeft RWE
toestemming om te onderzoeken of
de ontwikkeling van een windpark
Er is nog helemaal
geen plan, er is nog
helemaal niks
haalbaar is. Grondeigenaren ver
plichten zich verder om zich te ont
houden van het indienen van een
zienswijze, krijgen jaarlijks een
'medewerkersvergoeding' en krij
gen een geheimhoudingsplicht; ze
mogen niet met de buitenwereld
over de plannen praten. De over-
eenkomst eindigt als RWE vijf jaar
na het verkrijgen van alle vergun
ningen, ontheffingen en subsidies
nog niet is begonnen met de bouw
van het park.
Ontwikkelaar Antoine Stultjens
van RWE wil desgevraagd nog niet
veel kwijt. ,,Er is namelijk nog hele
maal geen plan, er is nog helemaal
niks. Wij polsen inderdaad of er in
teresse is, zoals we dat op meerdere
plaatsen in Nederland doen.''
Stomverbaasd
Wethouder Frank van Hulle (ruim
telijke ordening) reageert stomver
baasd. ,,Ik ben hier helemaal niet
van op de hoogte. De koninklijke
weg is natuurlijk anders; dan klop
je eerst bij de gemeente aan om te
kijken wat er mogelijk is en pas
daarna richt je je tot grondeigena
ren. Ik hoop dat dit bedrijf de
grondbezitters er ook een flinke
winstwaarschuwing bij verkoopt.
Er is al geprobeerd om in dit gebied
nog meer windmolens te plaatsen,
maar daar heeft de gemeenteraad
steeds expliciet 'nee' tegen gezegd.
En ik heb, ook na de verkiezingen,
niet de verwachting dat het poli
tieke draagvlak erg verandert. De
enige manier om het op die plek
voor elkaar te krijgen is als wij het
van bovenafkrijgen opgelegd. Maar
ook dat zie ik niet gebeuren.''
GO VRIJDAG 18 MAART 2022
Om de rit nog voordeliger te
maken, vullen automobilisten
soms extra jerrycans met ben
zine. Hoeveel is Europees be
paald in het Accord europeen relatif
au transport international des mar-
chandises Dangereuses par Route.
Kortweg ADR. Het vervoer door
particulieren van gevaarlijke
stoffen verpakt voor de detail
handel en bestemd voor eigen
gebruik is vrijgesteld van het
ADR. In het geval van brandstof
fen mag maximaal 240 liter
brandstof in hervulbare houders
van maximaal 60 liter worden
meegenomen. Wel moeten er
maatregelen worden getroffen
om elke vorm van lekkage onder
normale vervoersomstandighe
den te voorkomen.
Het mag dus, maar of het ver
standig is? Nou, nee zeggen de
ANWB en andere deskundigen.
Je bent een rijdende bom met
zoveel benzine in de achterbak.
Bovendien verdampt het voor
deel als de belastingdienst je
betrapt. Er mag namelijk maar
10 liter belastingvrij worden in
gevoerd. Wie meer vervoert, kan
een naheffing verwachten. Voor
onze berekening laten we dus
de jerrycans thuis.
een tientje voordeel
Erwin Langerak (40) werkt
in Sluiskil en tankt bij Peters in
Boekhoute (België). Nu woont
hij nog aan de overkant, maar
volgende week verhuist hij
naar IJzendijke. Dan wordt het
tanken over de grens nog
makkelijker. foto's anne hana
Tanken bij Pieters in Boekhoute (België) kostte gisteren 1,869
voor Euro loodvrij 95.
Windmolens langs de Tractaat-
weg tussen Axel en de grens bij
Zelzate zijn voor de politiek in
Terneuzen al jaren onbespreek
baar. Toch probeert RWE Wind-
power Netherlands grondbezit
ters in dit gebied te polsen voor
het plaatse van turbines.
- Antoine Stultjens,
ontwikkelaar RWE
- Raymond de Frel