Zorgautoriteit geeft een advies dat de Zeeuwse zorg raakt Man krijgt boete voor aanrijding 4 ggjgM m België verlaagt morgen de accijns op een liter benzine met 17,5 cent. Het toch al niet geringe verschil met de Nederlandse prijs wordt gemiddeld zo'n 50 cent. In Zeeland zijn er twee SEH's: bij het ziekenhuis Adrz in Goes en bij het ZorgSaam ziekenhuis in Ter- neuzen. Ze zijn het hele jaar door open. Dag en nacht. Het lijkt van zelfsprekend, maar dat is het niet. Want achter een SEH gaat een we reld schuil aan specialisten, ver pleegkundigen en apparatuur. Dat alles moet vol continue beschikbaar zijn. Drie kwartier Dat ze zeven dagen per week open zijn, heeft alles te maken met een wet die sinds 2002 geldt. Daarin staat dat als een patiënt met spoed geholpen moet worden, hij binnen drie kwartier (met een ambulance) in een ziekenhuis moet kunnen C Een SEH boven en beneden de Westerschelde is dus pure noodzaak in het geografisch uitgestrekte Zeeland zijn. Een SEH boven en beneden de Westerschelde is dus pure nood zaak in het geografisch uitgestrekte Zeeland. Al jaren staat de 45-minuten- norm ter discussie. Maar nu lijkt het erop dat die echt over boord gaat. In een omvangrijk advies aan het kabinet adviseert de Neder landse Zorgautoriteit de regel los te laten. De verwachting is dat het ka binet het advies overneemt. De NZa maakt regels voor zorgaanbie ders en zorgverzekeraars en houdt toezicht op de naleving. Doorrijden Samengevat komt het erop neer dat de 45-minutennorm de zorg min der efficiënt maakt. Er blijven nu SEH's open terwijl er over een hele dag hooguit een stuk of tien ambu lances aanrijden. Bovendien zijn ambulances tegenwoordig veel mo derner en worden patiënten daarin al gestabiliseerd. Het is wenselijker dat de ambulance niet stopt bij de BIEB dichtstbijzijnde SEH, maar door rijdt naar een gespecialiseerd zie kenhuis. Dat de NZa adviseert Spoedei sende Hulpen te sluiten, is geen doel op zich, stelt de NZa. Maar ze ziet 'op regionaal niveau dat schaarse middelen (geld en perso neel) efficiënter kunnen worden ingezet'. De meest vergaande op lossing is het sluiten van SEH's. Minder vergaand is om dat alleen 's nachts te doen en voor die uren de acute zorg op een plek in de regio te concentreren. Het verhaal van de NZa klinkt niet onbekend. De Zeeuwse zie kenhuizen worstelen met perso neelstekort op de Spoedeisende Hulpen. Tegelijk zien ze een groei ende vraag naar complexe en acute zorg. Niet voor niets buigt de Zeeuwse Zorgcoalitie - een samen werkingsverband van zorgorgani saties - zich onder meer over de toe komst van de acute zorg. Daar zijn de SEH's een cruciaal onderdeel van. De ziekenhuizen houden zich in hun reacties op het NZa-rapport op de vlakte. Wie de Zeeuwse zorg al langere tijd in de gaten houdt, ziet al jaren een vergaande concentratie. Niet omdat ziekenhuizen of instel lingen dat willen. Het is pure nood zaak om onder meer het tekort aan personeel het hoofd te bieden en om ziekenhuiszorg in Zeeland overeind te houden. Concentratie Het is niet ondenkbaar dat Spoedei sende Hulp in Zeeland op enigerlei wijze wordt geconcentreerd. Maar de ziekenhuizen willen daarop niet vooruit lopen. Zowel Adrz als ZorgSaam benadrukken dat de NZa maatwerk per regio bepleit en dat ze samen nadenken en praten over oplossingen. Dat laat onverlet dat het afschaffen van de 45-minuten- norm voor Zeeland linksom of rechtsom consequenties zal heb ben. Al is het maar omdat er oplos singen mogelijk worden, die tot nog toe wettelijk onmogelijk wa ren. TANKEN IN BELGIE: LOONT HET? Vanafi april worden de verschillen weer wat kleiner. Dan gaan in Ne derland de accijnzen op benzine met 17 cent omlaag. Wie aan de grens woont, wipt al sinds jaren de grens over om de tank vol te gooien. Geel-zwarte kentekens naar België voor ben zine, wit-rode voor diesel naar Ne derland. De vraag of je het milieu voor een paar euro's voordeel wilt belasten met onnodig verstookte benzine laten we even buiten be schouwing. Loont het voor Zeeuwse automobilisten die wat verder van de grens wonen de ko mende weken ook om een ritje te maken naar Zelzate, Maldegem, Kapellebrug of Zandvliet voor een volle tank? Tankinhoud en verbruik Dat hangt niet alleen af van de af stand naar de eerste Belgische pomp. Tankinhoud en verbruik maken een verschil. Immers, een volle tank van 70 liter is een bespa ring van 35 euro, maar een tankje van 35 liter levert slechts de helft aan bespaarde kosten op. Daar staat dan weer tegenover dat je met een zuinig autootje meer kilometer per liter kan rijden. Voor elke be spaarde euro rijd je in een Aygootj e verder dan in een stevige Volvo. Aan de hand van verbruik, tank- inhoud en brandstofprijs is uit te rekenen wanneer het meer geld kost om naar een Belgische pomp te rijden dan dat het oplevert. Hoe dichter bij de grens, hoe minder tijd het kost om aan Belgische ben zine te komen, maar hoe hoger je voordeel. Om voor een paar euro voordeel een rit van tientallen kilo meters te maken is niet echt aan trekkelijk, tenzij je echt niets beters te doen hebt in je vrije weekend. Wat is dan het prijsvoordeel in de praktijk? We gaan uit van de mid denklasser die op één liter 15 km rijdt en een tank heeft van 50 liter. We gaan ervan uit dat de chauffeur een tank niet tot de laatste druppel leegrijdt en 47 liter tankt. En we kijken alleen naar de brandstofkos ten. Het omslagpunt ligt door het C Voor de gemiddelde Middelburger levert tanken in België hooguit 5,15 euro voordeel op grote prijsverschil vanaf zaterdag tot 1 april op ongeveer 90 km tus sen je punt van vertrek en de Belgi sche benzinepomp. De vraag is of je voor een paar euro minder tankkosten zin hebt om heen en terug te rijden. Maar je kan de rit natuurlijk ook als 'uit stapje' zien, met een boodschap penlijstje op zak waar Belgisch bier en goedkope(re) tabak op staat. Terneuzen - Zelzate: voordeel 18,78 euro Voor Terneuzenaren staat in Zel- zate de dichtstbijzijnde Belgische tank. Gemiddelde afstand vanuit Terneuzen 18 km. De heenreis kost 2,66 euro aan 'Nederlandse' brand stof, de terugreis met Belgisch ben zine kost 2,06. Opgeteld dus 4,72. Voltanken is in Zelzate 23,50 euro goedkoper dan in eigen stad. Een netto voordeel dus van 18,78 euro. Middelburg - Zelzate: voordeel 1,15 tot 5,15 euro De kortste weg naar België gaat voor Middelburgers langs Ter- neuzen. Zij rijden dus naar de zelfde pomp in Zelzate op 47 km van hun woonplaats. Kosten heenreis 6,96, kosten terugreis 5,39, totaal 12,35. Daar komen dan nog 6 (abonnees) tot 10 euro aan De rechtbank in Middelburg heeft gisteren de 60-jarige J. J. uit Sint Niklaas voor zijn rijgedrag een boete van 600 euro opgelegd. Het vonnis was conform de eis. Gezien de financiële situatie van J. mag hij die 600 euro in drie ter mijnen betalen. Het was 24 augustus 2019, op de N62 (de Oude Rijksweg) bij het vi aduct in Kruiningen. J. stond daar keurig voorgesorteerd, had geen haast en wachtte tot zijn voorgan ger linksaf de oprit naar de A58 zou oprijden. Die trok op en J. ging er achteraan. Bij die manoeuvre zag J. een tegemoetkomende mo torrijder volledig over het hoofd, met als gevolg een aanrijding. De motorrijder raakte daarbij zwaar gewond. Hij liep een gescheurde lever, meerdere bekkenbreuken, een gecompliceerde beenbreuk, een gebroken kaak en een ge kneusde long op. In navolging van de constatering van de officier van justitie stelde ook de rechtbank: ,,U had beter moeten opletten." De rechtbank veroordeelde J. dan ook voor het 'kapstokartikel', het in gevaar brengen ofhinderen van het verkeer; een overtreding. VRIJDAG 18 MAART 2022 GO Het ZorgSaam ziekenhuis in Terneuzen. foto johan van der heijden Nu moet een ambulance je nog binnen 45 minuten naar een Spoedeisende Hulp kunnen brengen. Maar die regel gaat op de schop. Dat kan voor Zeeland flinke gevolgen hebben. Jeffrey Kutterink Goes Tiwr HHfiHÈHHHSHH Het Adrz in Goes. FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN Uur rijden voor Theo Giele Vlissingen MIDDELBURG - Ad Roos FOTO THINKSTOCK Foto ter illustratie.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 40