Zorgautoriteit geeft
een advies dat de
Zeeuwse zorg raakt
Man krijgt boete voor aanrijding
4
ggjgM
m
België verlaagt morgen de accijns op
een liter benzine met 17,5 cent. Het
toch al niet geringe verschil met de
Nederlandse prijs wordt gemiddeld
zo'n 50 cent.
In Zeeland zijn er twee SEH's: bij
het ziekenhuis Adrz in Goes en bij
het ZorgSaam ziekenhuis in Ter-
neuzen. Ze zijn het hele jaar door
open. Dag en nacht. Het lijkt van
zelfsprekend, maar dat is het niet.
Want achter een SEH gaat een we
reld schuil aan specialisten, ver
pleegkundigen en apparatuur. Dat
alles moet vol continue beschikbaar
zijn.
Drie kwartier
Dat ze zeven dagen per week open
zijn, heeft alles te maken met een
wet die sinds 2002 geldt. Daarin
staat dat als een patiënt met spoed
geholpen moet worden, hij binnen
drie kwartier (met een ambulance)
in een ziekenhuis moet kunnen
C Een SEH boven
en beneden de
Westerschelde is dus
pure noodzaak in
het geografisch
uitgestrekte Zeeland
zijn. Een SEH boven en beneden de
Westerschelde is dus pure nood
zaak in het geografisch uitgestrekte
Zeeland.
Al jaren staat de 45-minuten-
norm ter discussie. Maar nu lijkt
het erop dat die echt over boord
gaat. In een omvangrijk advies aan
het kabinet adviseert de Neder
landse Zorgautoriteit de regel los te
laten. De verwachting is dat het ka
binet het advies overneemt. De
NZa maakt regels voor zorgaanbie
ders en zorgverzekeraars en houdt
toezicht op de naleving.
Doorrijden
Samengevat komt het erop neer dat
de 45-minutennorm de zorg min
der efficiënt maakt. Er blijven nu
SEH's open terwijl er over een hele
dag hooguit een stuk of tien ambu
lances aanrijden. Bovendien zijn
ambulances tegenwoordig veel mo
derner en worden patiënten daarin
al gestabiliseerd. Het is wenselijker
dat de ambulance niet stopt bij de
BIEB
dichtstbijzijnde SEH, maar door
rijdt naar een gespecialiseerd zie
kenhuis.
Dat de NZa adviseert Spoedei
sende Hulpen te sluiten, is geen
doel op zich, stelt de NZa. Maar ze
ziet 'op regionaal niveau dat
schaarse middelen (geld en perso
neel) efficiënter kunnen worden
ingezet'. De meest vergaande op
lossing is het sluiten van SEH's.
Minder vergaand is om dat alleen 's
nachts te doen en voor die uren de
acute zorg op een plek in de regio te
concentreren.
Het verhaal van de NZa klinkt
niet onbekend. De Zeeuwse zie
kenhuizen worstelen met perso
neelstekort op de Spoedeisende
Hulpen. Tegelijk zien ze een groei
ende vraag naar complexe en acute
zorg. Niet voor niets buigt de
Zeeuwse Zorgcoalitie - een samen
werkingsverband van zorgorgani
saties - zich onder meer over de toe
komst van de acute zorg. Daar zijn
de SEH's een cruciaal onderdeel
van.
De ziekenhuizen houden zich in
hun reacties op het NZa-rapport op
de vlakte. Wie de Zeeuwse zorg al
langere tijd in de gaten houdt, ziet
al jaren een vergaande concentratie.
Niet omdat ziekenhuizen of instel
lingen dat willen. Het is pure nood
zaak om onder meer het tekort aan
personeel het hoofd te bieden en
om ziekenhuiszorg in Zeeland
overeind te houden.
Concentratie
Het is niet ondenkbaar dat Spoedei
sende Hulp in Zeeland op enigerlei
wijze wordt geconcentreerd. Maar
de ziekenhuizen willen daarop niet
vooruit lopen. Zowel Adrz als
ZorgSaam benadrukken dat de NZa
maatwerk per regio bepleit en dat
ze samen nadenken en praten over
oplossingen. Dat laat onverlet dat
het afschaffen van de 45-minuten-
norm voor Zeeland linksom of
rechtsom consequenties zal heb
ben. Al is het maar omdat er oplos
singen mogelijk worden, die tot
nog toe wettelijk onmogelijk wa
ren.
TANKEN IN BELGIE: LOONT HET?
Vanafi april worden de verschillen
weer wat kleiner. Dan gaan in Ne
derland de accijnzen op benzine
met 17 cent omlaag.
Wie aan de grens woont, wipt al
sinds jaren de grens over om de
tank vol te gooien. Geel-zwarte
kentekens naar België voor ben
zine, wit-rode voor diesel naar Ne
derland. De vraag of je het milieu
voor een paar euro's voordeel wilt
belasten met onnodig verstookte
benzine laten we even buiten be
schouwing. Loont het voor
Zeeuwse automobilisten die wat
verder van de grens wonen de ko
mende weken ook om een ritje te
maken naar Zelzate, Maldegem,
Kapellebrug of Zandvliet voor een
volle tank?
Tankinhoud en verbruik
Dat hangt niet alleen af van de af
stand naar de eerste Belgische
pomp. Tankinhoud en verbruik
maken een verschil. Immers, een
volle tank van 70 liter is een bespa
ring van 35 euro, maar een tankje
van 35 liter levert slechts de helft
aan bespaarde kosten op. Daar staat
dan weer tegenover dat je met een
zuinig autootje meer kilometer per
liter kan rijden. Voor elke be
spaarde euro rijd je in een Aygootj e
verder dan in een stevige Volvo.
Aan de hand van verbruik, tank-
inhoud en brandstofprijs is uit te
rekenen wanneer het meer geld
kost om naar een Belgische pomp
te rijden dan dat het oplevert. Hoe
dichter bij de grens, hoe minder
tijd het kost om aan Belgische ben
zine te komen, maar hoe hoger je
voordeel. Om voor een paar euro
voordeel een rit van tientallen kilo
meters te maken is niet echt aan
trekkelijk, tenzij je echt niets beters
te doen hebt in je vrije weekend.
Wat is dan het prijsvoordeel in de
praktijk? We gaan uit van de mid
denklasser die op één liter 15 km
rijdt en een tank heeft van 50 liter.
We gaan ervan uit dat de chauffeur
een tank niet tot de laatste druppel
leegrijdt en 47 liter tankt. En we
kijken alleen naar de brandstofkos
ten. Het omslagpunt ligt door het
C Voor de
gemiddelde
Middelburger levert
tanken in België
hooguit 5,15 euro
voordeel op
grote prijsverschil vanaf zaterdag
tot 1 april op ongeveer 90 km tus
sen je punt van vertrek en de Belgi
sche benzinepomp.
De vraag is of je voor een paar
euro minder tankkosten zin hebt
om heen en terug te rijden. Maar je
kan de rit natuurlijk ook als 'uit
stapje' zien, met een boodschap
penlijstje op zak waar Belgisch bier
en goedkope(re) tabak op staat.
Terneuzen - Zelzate:
voordeel 18,78 euro
Voor Terneuzenaren staat in Zel-
zate de dichtstbijzijnde Belgische
tank. Gemiddelde afstand vanuit
Terneuzen 18 km. De heenreis kost
2,66 euro aan 'Nederlandse' brand
stof, de terugreis met Belgisch ben
zine kost 2,06. Opgeteld dus 4,72.
Voltanken is in Zelzate 23,50 euro
goedkoper dan in eigen stad. Een
netto voordeel dus van 18,78 euro.
Middelburg - Zelzate:
voordeel 1,15 tot 5,15
euro
De kortste weg naar België gaat
voor Middelburgers langs Ter-
neuzen. Zij rijden dus naar de
zelfde pomp in Zelzate op 47 km
van hun woonplaats. Kosten
heenreis 6,96, kosten terugreis
5,39, totaal 12,35. Daar komen dan
nog 6 (abonnees) tot 10 euro aan
De rechtbank in Middelburg
heeft gisteren de 60-jarige
J. J. uit Sint Niklaas voor
zijn rijgedrag een boete van
600 euro opgelegd. Het
vonnis was conform de eis.
Gezien de financiële situatie van J.
mag hij die 600 euro in drie ter
mijnen betalen.
Het was 24 augustus 2019, op de
N62 (de Oude Rijksweg) bij het vi
aduct in Kruiningen. J. stond daar
keurig voorgesorteerd, had geen
haast en wachtte tot zijn voorgan
ger linksaf de oprit naar de A58
zou oprijden. Die trok op en J. ging
er achteraan. Bij die manoeuvre
zag J. een tegemoetkomende mo
torrijder volledig over het hoofd,
met als gevolg een aanrijding. De
motorrijder raakte daarbij zwaar
gewond. Hij liep een gescheurde
lever, meerdere bekkenbreuken,
een gecompliceerde beenbreuk,
een gebroken kaak en een ge
kneusde long op. In navolging van
de constatering van de officier van
justitie stelde ook de rechtbank:
,,U had beter moeten opletten."
De rechtbank veroordeelde J.
dan ook voor het 'kapstokartikel',
het in gevaar brengen ofhinderen
van het verkeer; een overtreding.
VRIJDAG 18 MAART 2022 GO
Het ZorgSaam ziekenhuis in Terneuzen. foto johan van der heijden
Nu moet een ambulance je nog
binnen 45 minuten naar een
Spoedeisende Hulp kunnen
brengen. Maar die regel gaat op
de schop. Dat kan voor Zeeland
flinke gevolgen hebben.
Jeffrey Kutterink
Goes
Tiwr
HHfiHÈHHHSHH
Het Adrz in Goes.
FOTO JOHAN VAN DER HEIJDEN
Uur rijden voor
Theo Giele
Vlissingen
MIDDELBURG
- Ad Roos
FOTO THINKSTOCK
Foto ter illustratie.