Angela
Jessica oogt als
een model, maar
bestuurt hijskraan
Talkshow Margriet van der Linden stopt,
vanavond is al meteen de laatste uitzending
32
KUNSTPROJECT
KIJKT TV
Het kon woensdagavond gelukkig nog nèt
voor de verkiezingsavond echt losbarstte op
tv: Vrouwen die bouwen kijken, de opvolger
van Meiden die rijden. Die serie van PowNed over
vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs die hun man
netje staan op de weg bleek een dermate groot suc
ces op NPO 3 - en terecht, want het is dolkomisch
én informatief én het is de ultieme blijk van eman
cipatie om een tenger meisje een veertigtonner
feilloos te zien inparkeren - dat een spin-off niet
kon uitblijven. En wat is van oudsher precies zo'n
testosteronbolwerk als de truckerswereld? Precies,
de bouw.
Dus vermaak ik me nu al twee weken met heier
Tanja, de betonijzervlechtende zusjes Angela en
Jacqueline en niet te vergeten Jessica die eruitziet
of ze zo van de catwalk van Victoria's Secret is ge
stapt om met een enorme hijskraan door smalle
straten te manoeuvreren. Als deze 'aardbeving op
wielen' (onvolprezen voice-over Ton Kas bedoelde
de machine, niet de vrouw) eenmaal staat, zoeft
Jessica een meter of 50 naar boven om het gevaarte
te bedienen. Daar was ik toch van onder de indruk,
ook al ben ik de eerste om te roepen dat vrouwen
precies hetzelfde kunnen als mannen, en vaak zelfs
beter. Behalve dan misschien staand plassen.
Dat is namelijk het goede van Vrouwen die bou
wen en eerder ook Meiden die rijden: het confron
teert je keihard met je
vooroordelen, of je dat
nou leuk vindt of niet.
Bij vrouwelijke bouw
vakkers zie ik ongewild
een bepaald type voor
me: potig, grote bek,
pakje shag in de kont
zak, lesbisch wellicht.
(Nee, het is allemaal
niet woke van me, dat
weet ik heus wel). Er zit
inderdaad een
rouwdouwerig type in
de serie, met een kaal
geschoren hoofd die op
een warme dag ongege
neerd in haar bh op de
machine zit, maar die heeft een vriend. En op an
dere momenten vliegen de roze bouwhelmen je
om de oren, net als de mascararollers en gelakte
nagels. Die laatste hoorden bij een chef-monteur
die niet eens opgeleid was als monteur, maar als
verpleegkundige. 's Avonds doet ze iets zweverigs
met olie en een pendel.
af. Hij is soms flauw, soms ironisch, maar vaak zo
overdreven seksistisch en plat (denk aan de kop
van een heipaal die vast moet in het deel van een
heimachine dat 'muts' heet en u heeft vast een
idee) dat ik moeite moet doen om niet van de bank
te rollen van het lachen. Ik weet dat veel kijkers
zich juist groen en geel ergeren aan zijn teksten.
Tegen hen zou ik willen zeggen: stelt u zich Ton
voor als schoenverkoper Al Bundy, op de bank met
zijn hand in zijn broek, die nog steeds denkt dat hij
de baas is van de apenrots, terwijl hij links en
rechts wordt ingehaald door de vrouwen. En denk
dan aan de donkerharige Doutzen Kroes in een
megahijskraan. Schitterend toch?
Ik ben de
eerste om te
roepen dat
vrouwen
hetzelfde
kunnen als
mannen, vaak
zelfs beter
Ivo Niehe
op zondag
Videoland
groeit wéér
DE RELATIE TUSSEN MODERNE TECHNOLOGIE
Voor het project Machine Wilderness werken kunstenaars de hele
lente tussen de dieren van Artis. De relatie tussen moderne
technologie en de natuur staat centraal. ,,Een robot raakt in de war
van een koedoe tussen de zebra's.''
f het kunstenaars
duo Driessens
Verstappen tij
dens de eerste da
gen van zijn resi
dentie in Artis al
veel vragen van
dierentuinbezoekers heeft gekregen?
,,Zeker'', zegt Maria Verstappen (57),
als ze net een gesprekje met een
voorbijganger heeft afgerond. ,,Men-
sen willen vooral weten waar ze de
gorilla's kunnen vinden en wat de
voedertijden zijn.''
Het misverstand is enigszins be
grijpelijk. Wie verwacht twee kun
stenaars, befaamd om hun baanbre
kende werk met artificiële intelligen
tie, pal naast het rotsachtige onder
komen van de stokstaartjes? En dan
zijn Erwin Driessens (59) en zij ook
nog eens gestoken in een hesje dat
lijkt op het uniform waarin het Artis-
personeel zich langs de dierenverblij
ven begeeft.
Maar, voorspelt Theun Karelse, de
verwarring zal snel uit de wereld zijn
als de dierenparkbezoeker bekender
raakt met het kunstproject Machine
Wilderness, waarvan hij een van de
twee initiatiefnemers is. Tot eind
juni werken in totaal acht kunste
naars enkele weken tussen de dieren
Een krokodil
ligt bijna de
hele dag stil,
dat is voor die
robot niet zo
interessant
aan een kunstwerk waarin moderne
technologie een van de sleutelbe
grippen is. De vraag die alle kunste
naars op hun manier beantwoorden:
kunnen machines ons helpen onze
relatie met het overige leven op aarde
te herstellen?
Leven in een geitenkudde
Die experimenten werden onder de
vlag van Machine Wilderness al sinds
2015 uitgevoerd in de vrije natuur. Zo
poogde de Britse kunstenaar Thomas
Thwaites voor zijn GoatMan-stu-
die een week lang te leven in een gei
tenkudde. Met hulp van mechani
sche voorpoten bewoog hij zich op
handen en voeten door het gras ach
ter zijn kuddegenoten aan. Karelse
vond het intrigerend: ,,Hij noemde
het 'een week vakantie van het mens
zijn.'''
Maar nu verplaatst het project zich
naar de ommuurde wereld van de
dierentuin. Op de planning voor een
residentschap staan ook de Lon-
dense Heather Barnett, die zich op de
- niet door Artis met bed, bad en
brood verzorgde - mierenkolonie zal
richten, en Ivan Henriques, die een
levend standbeeld van microbes wil
bouwen.
Geitenman Thwaites komt in mei
naar Artis voor een experiment dat
hij harmless car heeft genoemd. Ka-
Vanavond is de laatste
aflevering van M te zien, de
talkshow van Margriet van
der Linden. Dat bevestigen
meerdere bronnen aan deze
krant.
De studio van M wordt dit week
end omgebouwd voor de talk
show van Khalid Sophie. Pre
sentatrice Margriet van der Lin
den heeft zojuist aan haar redac
tie laten weten dat de KRO-
NCRV-talkshow gaat stoppen.
,,Ik ben er enorm trots op dat we
echt een ander geluid hebben la-
ten horen en dat we vele nieuwe
mensen en onderwerpen een
podium hebben geboden'', rea
geert Van der Linden bij RTL
Boulevard op het nieuws. ,,Na
vijf seizoenen is het tijd om weer
nieuwe wegen te bewandelen."
Van der Linden vulde sinds
mei 2018 het tijdslot tussen 19.00
en 20.00 uur op NPO 1, eerstaf
wisselend met De Wereld Draait
Door. Sinds het einde van
DWDD hebben de talkshows in
de vroege avond het lastig. Eer
der stopte ook al De Vooravond
met Fidan Ekiz en Renze Kla-
mer. Ook op het eerste seizoen
van Khalid Sophie was veel kri
tiek. De show noteerde lage kijk-
cijfers.Ook de positie van Van
der Linden was al lange tijd on
derwerp van gesprek in de me
diawereld. De afgelopen maan
den stonden de kijkcijfers onder
druk. Tijdens grote mediarellen
- bijvoorbeeld rond The Voice of
Holland - bleef de talkshow
maar net in de kijkcijfer top 25
van Stichting KijkOnderzoek en
schommelden de kijkcijfers tus
sen de 500.000 en 600.000 kij
kers.
De lijzige voice-over van Ton Kas maakt de serie
VRIJDAG 18 MAART 2022 PC
TELEVISIE
Ivo Niehe (75)
keert vanaf 27
maart terug op
tv. Hij krijgt op
zondagochtend
op NPO 1 een
'gevarieerd pro
gramma met
veel ruimte en
aandacht voor
kunst en cul
tuur', Ivo op
Zondag, zo
maakt Avro-
Tros bekend.
STREAMING
Videoland had
op 31 december
1.092.000
abonnees. Dit
kwam mede
door series als
Mocro Maffia,
Forca Koeman
(foto) en Special
Forces VIPS. De
groei gaat wel
minder hard dan
in 2020.
Met een robot
tussen de
stokstaartjes
Stefan Raatgever
- Maria Verstappen,
kunstenaar
TELEVISIE
- Mark den Blanken
Hanneke van Houwelingen