Angela Jessica oogt als een model, maar bestuurt hijskraan Talkshow Margriet van der Linden stopt, vanavond is al meteen de laatste uitzending 32 KUNSTPROJECT KIJKT TV Het kon woensdagavond gelukkig nog nèt voor de verkiezingsavond echt losbarstte op tv: Vrouwen die bouwen kijken, de opvolger van Meiden die rijden. Die serie van PowNed over vrouwelijke vrachtwagenchauffeurs die hun man netje staan op de weg bleek een dermate groot suc ces op NPO 3 - en terecht, want het is dolkomisch én informatief én het is de ultieme blijk van eman cipatie om een tenger meisje een veertigtonner feilloos te zien inparkeren - dat een spin-off niet kon uitblijven. En wat is van oudsher precies zo'n testosteronbolwerk als de truckerswereld? Precies, de bouw. Dus vermaak ik me nu al twee weken met heier Tanja, de betonijzervlechtende zusjes Angela en Jacqueline en niet te vergeten Jessica die eruitziet of ze zo van de catwalk van Victoria's Secret is ge stapt om met een enorme hijskraan door smalle straten te manoeuvreren. Als deze 'aardbeving op wielen' (onvolprezen voice-over Ton Kas bedoelde de machine, niet de vrouw) eenmaal staat, zoeft Jessica een meter of 50 naar boven om het gevaarte te bedienen. Daar was ik toch van onder de indruk, ook al ben ik de eerste om te roepen dat vrouwen precies hetzelfde kunnen als mannen, en vaak zelfs beter. Behalve dan misschien staand plassen. Dat is namelijk het goede van Vrouwen die bou wen en eerder ook Meiden die rijden: het confron teert je keihard met je vooroordelen, of je dat nou leuk vindt of niet. Bij vrouwelijke bouw vakkers zie ik ongewild een bepaald type voor me: potig, grote bek, pakje shag in de kont zak, lesbisch wellicht. (Nee, het is allemaal niet woke van me, dat weet ik heus wel). Er zit inderdaad een rouwdouwerig type in de serie, met een kaal geschoren hoofd die op een warme dag ongege neerd in haar bh op de machine zit, maar die heeft een vriend. En op an dere momenten vliegen de roze bouwhelmen je om de oren, net als de mascararollers en gelakte nagels. Die laatste hoorden bij een chef-monteur die niet eens opgeleid was als monteur, maar als verpleegkundige. 's Avonds doet ze iets zweverigs met olie en een pendel. af. Hij is soms flauw, soms ironisch, maar vaak zo overdreven seksistisch en plat (denk aan de kop van een heipaal die vast moet in het deel van een heimachine dat 'muts' heet en u heeft vast een idee) dat ik moeite moet doen om niet van de bank te rollen van het lachen. Ik weet dat veel kijkers zich juist groen en geel ergeren aan zijn teksten. Tegen hen zou ik willen zeggen: stelt u zich Ton voor als schoenverkoper Al Bundy, op de bank met zijn hand in zijn broek, die nog steeds denkt dat hij de baas is van de apenrots, terwijl hij links en rechts wordt ingehaald door de vrouwen. En denk dan aan de donkerharige Doutzen Kroes in een megahijskraan. Schitterend toch? Ik ben de eerste om te roepen dat vrouwen hetzelfde kunnen als mannen, vaak zelfs beter Ivo Niehe op zondag Videoland groeit wéér DE RELATIE TUSSEN MODERNE TECHNOLOGIE Voor het project Machine Wilderness werken kunstenaars de hele lente tussen de dieren van Artis. De relatie tussen moderne technologie en de natuur staat centraal. ,,Een robot raakt in de war van een koedoe tussen de zebra's.'' f het kunstenaars duo Driessens Verstappen tij dens de eerste da gen van zijn resi dentie in Artis al veel vragen van dierentuinbezoekers heeft gekregen? ,,Zeker'', zegt Maria Verstappen (57), als ze net een gesprekje met een voorbijganger heeft afgerond. ,,Men- sen willen vooral weten waar ze de gorilla's kunnen vinden en wat de voedertijden zijn.'' Het misverstand is enigszins be grijpelijk. Wie verwacht twee kun stenaars, befaamd om hun baanbre kende werk met artificiële intelligen tie, pal naast het rotsachtige onder komen van de stokstaartjes? En dan zijn Erwin Driessens (59) en zij ook nog eens gestoken in een hesje dat lijkt op het uniform waarin het Artis- personeel zich langs de dierenverblij ven begeeft. Maar, voorspelt Theun Karelse, de verwarring zal snel uit de wereld zijn als de dierenparkbezoeker bekender raakt met het kunstproject Machine Wilderness, waarvan hij een van de twee initiatiefnemers is. Tot eind juni werken in totaal acht kunste naars enkele weken tussen de dieren Een krokodil ligt bijna de hele dag stil, dat is voor die robot niet zo interessant aan een kunstwerk waarin moderne technologie een van de sleutelbe grippen is. De vraag die alle kunste naars op hun manier beantwoorden: kunnen machines ons helpen onze relatie met het overige leven op aarde te herstellen? Leven in een geitenkudde Die experimenten werden onder de vlag van Machine Wilderness al sinds 2015 uitgevoerd in de vrije natuur. Zo poogde de Britse kunstenaar Thomas Thwaites voor zijn GoatMan-stu- die een week lang te leven in een gei tenkudde. Met hulp van mechani sche voorpoten bewoog hij zich op handen en voeten door het gras ach ter zijn kuddegenoten aan. Karelse vond het intrigerend: ,,Hij noemde het 'een week vakantie van het mens zijn.''' Maar nu verplaatst het project zich naar de ommuurde wereld van de dierentuin. Op de planning voor een residentschap staan ook de Lon- dense Heather Barnett, die zich op de - niet door Artis met bed, bad en brood verzorgde - mierenkolonie zal richten, en Ivan Henriques, die een levend standbeeld van microbes wil bouwen. Geitenman Thwaites komt in mei naar Artis voor een experiment dat hij harmless car heeft genoemd. Ka- Vanavond is de laatste aflevering van M te zien, de talkshow van Margriet van der Linden. Dat bevestigen meerdere bronnen aan deze krant. De studio van M wordt dit week end omgebouwd voor de talk show van Khalid Sophie. Pre sentatrice Margriet van der Lin den heeft zojuist aan haar redac tie laten weten dat de KRO- NCRV-talkshow gaat stoppen. ,,Ik ben er enorm trots op dat we echt een ander geluid hebben la- ten horen en dat we vele nieuwe mensen en onderwerpen een podium hebben geboden'', rea geert Van der Linden bij RTL Boulevard op het nieuws. ,,Na vijf seizoenen is het tijd om weer nieuwe wegen te bewandelen." Van der Linden vulde sinds mei 2018 het tijdslot tussen 19.00 en 20.00 uur op NPO 1, eerstaf wisselend met De Wereld Draait Door. Sinds het einde van DWDD hebben de talkshows in de vroege avond het lastig. Eer der stopte ook al De Vooravond met Fidan Ekiz en Renze Kla- mer. Ook op het eerste seizoen van Khalid Sophie was veel kri tiek. De show noteerde lage kijk- cijfers.Ook de positie van Van der Linden was al lange tijd on derwerp van gesprek in de me diawereld. De afgelopen maan den stonden de kijkcijfers onder druk. Tijdens grote mediarellen - bijvoorbeeld rond The Voice of Holland - bleef de talkshow maar net in de kijkcijfer top 25 van Stichting KijkOnderzoek en schommelden de kijkcijfers tus sen de 500.000 en 600.000 kij kers. De lijzige voice-over van Ton Kas maakt de serie VRIJDAG 18 MAART 2022 PC TELEVISIE Ivo Niehe (75) keert vanaf 27 maart terug op tv. Hij krijgt op zondagochtend op NPO 1 een 'gevarieerd pro gramma met veel ruimte en aandacht voor kunst en cul tuur', Ivo op Zondag, zo maakt Avro- Tros bekend. STREAMING Videoland had op 31 december 1.092.000 abonnees. Dit kwam mede door series als Mocro Maffia, Forca Koeman (foto) en Special Forces VIPS. De groei gaat wel minder hard dan in 2020. Met een robot tussen de stokstaartjes Stefan Raatgever - Maria Verstappen, kunstenaar TELEVISIE - Mark den Blanken Hanneke van Houwelingen

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 32