Race jij naar de overwinning? c Damon Hill verwacht dat pikorde F1 ondanks nieuwe regels weinig verandert 30 Heeft de grootste reglementswijzigingen in jaren in de Formule 1 invloed op de pikorde? „Topteams blijven bijna altijd aan de top." Formule 1 is er maar druk mee, in aanloop naar de openingsrace van dit jaar. New Era staat er op tal van banners in woestijnkoninkrijk Bahrein. De kreet Starting Over lees je ook veelvuldig in alle com municatie terug. Alsof Formule 1, al sinds 1950 een kampioenschap waar je zelden extreem door ver rast wordt, aan de vooravond van een Great Reset staat. Damon Hill moet het allemaal nog maar zien, met die grote ver wachtingen waar de top van zijn geliefde raceklasse zo op inzet met de nieuwe auto's. Natuurlijk, de ex-wereldkampioen is de eerste om te onderschrijven dat de ko ningsklasse behoefte heeft aan meer spanning, meer inhaalacties op het asfalt, meer onvoorspel baarheid en een competitiever veld. Maar of die veranderingen ook meteen aanstaande zijn met de hertekende bolides, in Bahrein? ,,Op een bepaalde manier wel, na tuurlijk. Er zijn duidelijk enorme veranderingen in de prestaties van Wat je in deze sport vaak ziet, is dat de topteams bijna altijd aan de top blijven de auto's en de manier waarop die zich gedragen. Maar in de pikorde? Misschien toch niet zoveel. vreest Hill, die ook dit seizoen weer het seizoen gaat duiden na mens het Britse Sky Sports. Frisse wind Een frisse wind waait er zeker in Bahrein, maar dat heeft niets met Formule 1 te maken. De gure Sha- mal uit het noordwesten teistert het eilandje dezer dagen, met zandstormen, slecht zicht en lage temperaturen als gevolg. In de paddock van het Sakhir Circuit be schermt Hill zich met een zonne bril en een spijkerjack tegen het opstuivende woestijnzand. Zelfs een paar verdwaalde druppels re gen krijgt hij deze donderdagmid dag op zijn hoofd, als hij en collega Ted Kravitz toekijken hoe de mon teurs zich monter klaarmaken voor het seizoen van de hoop. Een seizoen waar alle tien de teams met bijgestelde verwachtingen aan beginnen. Nieuwe auto's, nieuwe technische regels, een budgetplafond. Ja, dat doet wat met de stemming in de pitboxen. Opgewekt stapt het teamperso- neel na de ultrakorte winterstop door de met palmbomen opge fleurde paddock. In deze prema ture fase van het seizoen heeft ie dereen weer hoop en honger. Kan iedereen (op papier) nog kampi oen worden, zeker nu. ,,Maar wat je in deze sport toch vaak ziet is dat de topteams bijna altijd aan de top blijven", weet Hill, zelf we reldkampioen namens Williams in 1996 en ook de drie seizoenen voorafgaand aan die titel goed voor een top-3 klassering in het cou- reurs-WK. ,,Ik denk dus dat je hier gewoon ook weer een Red Bull en Mercedes vooraan de grid mag verwachten. Met mogelijk een Ferrari erbij. Dat is wat je moet concluderen op basis van de win- tertests." Ferrari eindelijk weer voorop? Het is niet ondenkbaar volgens Hill. Verder verwacht hij echter geen drastisch hertekende hiërar chie. Wel heeft hij hoop dat be paalde regelwijzigingen gedu rende het seizoen grote conse quenties gaan hebben. Als mis schien wel de meest interessante wijziging noemt hij de koppeling van testtijd naast het asfalt aan de prestaties op het circuit. Een van de pogingen om het veld dichter bij elkaar te brengen. Teams die slechter presteren, mogen gaande weg het seizoen meer tijd beste den aan de aerodynamische ont wikkeling van de auto in de (digi tale) windtunnel. De best preste rende team worden juist weer in tijd gelimiteerd. ,,Dat zou een sleutelrol kunnen gaan spelen", denkt Hill. ,,Het wordt boeiend om te zien of dat wat oplevert aan het einde van het jaar. Kan het middenveld dan aansluiten bij de top? Het gat dichten?" Hoopvolle gedachte Een hoopvolle gedachte voor sub toppers als McLaren en Alpine die willen aanhaken. Maar daar blijft dus geduld voor nodig. Zo is de kans vrij groot dat het vertrekpunt in Bahrein van F1's nieuwe tijd perk uiteindelijk niet zo nieuw aan zal voelen. Tegelijkertijd is ook dat volgens Hill wel weer typisch Formule 1. ,,Verrast, verrastIn mijn tijd werd je ook maar weinig verrast. Je wist natuurlijk nooit wat anderen aan het doen waren, maar uiteindelijk zat het vaak dichter op elkaar dan verwacht." De laatste keer dat een team flit send uit de startblokken schoot was in 2009, toen Brawn GP het hele veld verraste met de dubbele diffuser, een loophole in de regels. Zo werd Jenson Button verrassend kampioen. Dat het wereldje nog steeds over die truc praat, is exem plarisch voor hoe bijzonder dat was. Afgaande op de testdagen in Barcelona en Bahrein lijkt geen van de constructeurs nu zo'n maas in de regels te hebben gevonden. Andersom kan een trage start vanwege alle kinderziektes waar de nieuwe auto's nog mee kampen nu ook funest zijn. Ongetwijfeld het scenario waar ze bij Mercedes voor vrezen, na niet de beste test- dagen uit de historie van de ren stal. Misschien moet dat dan maar voor een verrassing zorgen, na ja ren van hegemonie. «ANsop MOojf ^Rijzen Maak dit jaar de GP's spannender dan ooit door mee te spelen met het GP-spel. Versla je vrienden en maak eLke GP kans op mooie prijzen. Pak jij de pole position? Speel mee op pzc.nl/gp-spel VRIJDAG 18 MAART 2022 PC Gaat grid echt op de schop? Arjan Schouten Bahrein - Damon Hill (oud-coureur) Ook in het nieuwe F1-tijdperk wordt de WK-titel gewoon een strijd tussen Verstappen (l) en Hamilton (boven), verwacht oud-wereldkampioen Hill. Met misschien een rol voor Sainz. fotos afp reuters, getty

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 30