Race jij
naar de
overwinning?
c Damon Hill verwacht dat pikorde F1 ondanks nieuwe regels weinig verandert
30
Heeft de grootste reglementswijzigingen in
jaren in de Formule 1 invloed op de pikorde?
„Topteams blijven bijna altijd aan de top."
Formule 1 is er maar druk mee, in
aanloop naar de openingsrace van
dit jaar. New Era staat er op tal van
banners in woestijnkoninkrijk
Bahrein. De kreet Starting Over
lees je ook veelvuldig in alle com
municatie terug. Alsof Formule 1,
al sinds 1950 een kampioenschap
waar je zelden extreem door ver
rast wordt, aan de vooravond van
een Great Reset staat.
Damon Hill moet het allemaal
nog maar zien, met die grote ver
wachtingen waar de top van zijn
geliefde raceklasse zo op inzet met
de nieuwe auto's. Natuurlijk, de
ex-wereldkampioen is de eerste
om te onderschrijven dat de ko
ningsklasse behoefte heeft aan
meer spanning, meer inhaalacties
op het asfalt, meer onvoorspel
baarheid en een competitiever
veld. Maar of die veranderingen
ook meteen aanstaande zijn met
de hertekende bolides, in Bahrein?
,,Op een bepaalde manier wel, na
tuurlijk. Er zijn duidelijk enorme
veranderingen in de prestaties van
Wat je in deze sport
vaak ziet, is dat de
topteams bijna altijd
aan de top blijven
de auto's en de manier waarop die
zich gedragen. Maar in de pikorde?
Misschien toch niet zoveel.
vreest Hill, die ook dit seizoen
weer het seizoen gaat duiden na
mens het Britse Sky Sports.
Frisse wind
Een frisse wind waait er zeker in
Bahrein, maar dat heeft niets met
Formule 1 te maken. De gure Sha-
mal uit het noordwesten teistert
het eilandje dezer dagen, met
zandstormen, slecht zicht en lage
temperaturen als gevolg. In de
paddock van het Sakhir Circuit be
schermt Hill zich met een zonne
bril en een spijkerjack tegen het
opstuivende woestijnzand. Zelfs
een paar verdwaalde druppels re
gen krijgt hij deze donderdagmid
dag op zijn hoofd, als hij en collega
Ted Kravitz toekijken hoe de mon
teurs zich monter klaarmaken
voor het seizoen van de hoop. Een
seizoen waar alle tien de teams
met bijgestelde verwachtingen
aan beginnen. Nieuwe auto's,
nieuwe technische regels, een
budgetplafond. Ja, dat doet wat
met de stemming in de pitboxen.
Opgewekt stapt het teamperso-
neel na de ultrakorte winterstop
door de met palmbomen opge
fleurde paddock. In deze prema
ture fase van het seizoen heeft ie
dereen weer hoop en honger. Kan
iedereen (op papier) nog kampi
oen worden, zeker nu. ,,Maar wat
je in deze sport toch vaak ziet is
dat de topteams bijna altijd aan de
top blijven", weet Hill, zelf we
reldkampioen namens Williams
in 1996 en ook de drie seizoenen
voorafgaand aan die titel goed voor
een top-3 klassering in het cou-
reurs-WK. ,,Ik denk dus dat je hier
gewoon ook weer een Red Bull en
Mercedes vooraan de grid mag
verwachten. Met mogelijk een
Ferrari erbij. Dat is wat je moet
concluderen op basis van de win-
tertests."
Ferrari eindelijk weer voorop?
Het is niet ondenkbaar volgens
Hill. Verder verwacht hij echter
geen drastisch hertekende hiërar
chie. Wel heeft hij hoop dat be
paalde regelwijzigingen gedu
rende het seizoen grote conse
quenties gaan hebben. Als mis
schien wel de meest interessante
wijziging noemt hij de koppeling
van testtijd naast het asfalt aan de
prestaties op het circuit. Een van
de pogingen om het veld dichter
bij elkaar te brengen. Teams die
slechter presteren, mogen gaande
weg het seizoen meer tijd beste
den aan de aerodynamische ont
wikkeling van de auto in de (digi
tale) windtunnel. De best preste
rende team worden juist weer in
tijd gelimiteerd. ,,Dat zou een
sleutelrol kunnen gaan spelen",
denkt Hill. ,,Het wordt boeiend
om te zien of dat wat oplevert aan
het einde van het jaar. Kan het
middenveld dan aansluiten bij de
top? Het gat dichten?"
Hoopvolle gedachte
Een hoopvolle gedachte voor sub
toppers als McLaren en Alpine die
willen aanhaken. Maar daar blijft
dus geduld voor nodig. Zo is de
kans vrij groot dat het vertrekpunt
in Bahrein van F1's nieuwe tijd
perk uiteindelijk niet zo nieuw
aan zal voelen. Tegelijkertijd is ook
dat volgens Hill wel weer typisch
Formule 1. ,,Verrast, verrastIn
mijn tijd werd je ook maar weinig
verrast. Je wist natuurlijk nooit
wat anderen aan het doen waren,
maar uiteindelijk zat het vaak
dichter op elkaar dan verwacht."
De laatste keer dat een team flit
send uit de startblokken schoot
was in 2009, toen Brawn GP het
hele veld verraste met de dubbele
diffuser, een loophole in de regels.
Zo werd Jenson Button verrassend
kampioen. Dat het wereldje nog
steeds over die truc praat, is exem
plarisch voor hoe bijzonder dat
was. Afgaande op de testdagen in
Barcelona en Bahrein lijkt geen
van de constructeurs nu zo'n maas
in de regels te hebben gevonden.
Andersom kan een trage start
vanwege alle kinderziektes waar
de nieuwe auto's nog mee kampen
nu ook funest zijn. Ongetwijfeld
het scenario waar ze bij Mercedes
voor vrezen, na niet de beste test-
dagen uit de historie van de ren
stal. Misschien moet dat dan maar
voor een verrassing zorgen, na ja
ren van hegemonie.
«ANsop
MOojf
^Rijzen
Maak dit jaar de GP's spannender dan ooit door mee
te spelen met het GP-spel. Versla je vrienden en maak
eLke GP kans op mooie prijzen. Pak jij de pole position?
Speel mee op pzc.nl/gp-spel
VRIJDAG 18 MAART 2022 PC
Gaat grid echt op de schop?
Arjan Schouten
Bahrein
- Damon Hill (oud-coureur)
Ook in het nieuwe F1-tijdperk wordt de WK-titel gewoon een strijd tussen Verstappen (l) en Hamilton
(boven), verwacht oud-wereldkampioen Hill. Met misschien een rol voor Sainz. fotos afp reuters, getty