Smaakmaker
van de familie
27
LEES HET ALLEMAAL OP
AUTOWEEK.Nl/ELEKTRISCH-RIJDEN
dagelijks niet anders en menig ander
automerk heeft daar ook zijn eigen
pechhulp voor. De dienstverlening
van Tesla gaat evenwel een stapje ver
der. Zo kunnen klanten de Mobile
Service ook inschakelen voor het
jaarlijkse onderhoud (de 'kleine
beurt') of om een weigerend onder
deel weer werkend te krijgen.
'Afwisselend werk'
,,In principe kunnen we alles doen
waar we geen hefbrug in de werk
plaats voor nodig hebben'', verduide
lijkt Janeen Thijm (28) uit Dordrecht.
Als zelfverklaard 'technicienne' rijdt
zij vanuit haar standplaats Rotter
dam-Zuid alweer vijfjaar rond voor
Tesla, terwijl ze voorheen aan trams
en metro's sleutelde.
„Vandaag ga ik een vastzittende
handgreep van een Model S weer aan
de praat helpen. Voor groter onder
houd, zoals het verwisselen van ban
den of het vervangen van remmen,
moet een auto wel even naar ons Ser
vice Center komen. Maar het is juist
leuk zo veel mogelijk op locatie te
doen. Dat maakt ons werk afwisse
lender en het is heel handig voor de
klant. Die hoeft verder niets te doen.''
Er zijn andere automerken (Lexus)
en leasebedrijven die met een haal-
en brengservice een stapje extra zet
ten voor hun klanten. Maar zelfs bij
topmerken als Rolls-Royce en Bent-
ley moet je daar vaak voor bijbetalen,
of anders toch zelf nog naar de dealer.
Zelfs directe concurrenten als Volvo,
Audi en Mercedes-Benz lopen op dit
vlak achter op Tesla.
Muffe lucht
Toen Sjors Profijt (32) uit Schiedam
nog een 'dikke' Dodge Ram pick-up
had, stond hij geregeld in een auto
werkplaats. Nu hij een Tesla Model 3
rijdt, kan hij achter zijn laptop blijven
zitten terwijl de auto een beurt krijgt.
Wel zo handig, als je operationeel
manager van je eigen installatiebe
drijf bent.
,,Ik kan best kritisch zijn op Tesla,
maar dit hebben ze uitmuntend voor
elkaar'', vindt Profijt. ,,Mijn auto be
gon wat muf te ruiken toen het tijd
was voor de jaarlijkse onderhouds
beurt. Ik kon via de app simpel een
afspraak maken. Terwijl ik gewoon
aan het werk ben, doet Piet buiten
wat er nodig is aan mijn auto. Ik vind
het een topsysteem.''
Piet is in dit geval Rotterdammer
Piet Zwanenburg (56), oud-Wegen
wachter maar sinds tweeënhalfjaar
elke dag op pad voor Tesla. Om de
hoek bij het kantoor van Sjors voert
hij een standaard onderhoudsbeurt
uit aan diens Model 3. Op de open
bare weg, tussen de andere auto's. ,,Ik
heb de ruitenwissers al vervangen, de
remvloeistof nagekeken, de ruiten-
wisservloeistof bijgevuld en ik ben al
onder het dashboard gedoken om er
twee nieuwe interieurfilters in te
zetten. Dat was inderdaad wel nodig!
Straks nog even de banden op span
ning en dan kan deze er weer een
jaartje tegenaan.''
Het voordeel van de Tesla's is dat ze
ondanks alle moderne technologie
'extreem eenvoudig in elkaar zitten'
en relatief weinig onderhoud vergen,
meent de ervaren technicus. ,,Er zit
geen motorolie in die moet worden
vervangen en de remmen slijten nau
welijks. En als er wat aan de hand is,
hebben de sensoren van de auto het
vaak al zelf doorgegeven aan ons sys
teem. Daardoor weten we wat er no
dig is, heb ik de juiste onderdelen bij
me en kan ik het onderhoud snel en
schoon op straat doen. En dan ga ik
nu weer door, want ik moet over een
half uurtje nieuwe ruitenwissers
monteren op een Model X.''
Toch knap hoe de
Volkswagen Groep met
vrijwel dezelfde auto zo
veel verschillende ka
rakters kan vormen.
Zo blijkt de Cupra Born
een heel andere auto dan
de VW ID.3: om te zien
en om mee te rijden. Het
nog jonge merk Cupra,
gecreëerd vanuit Seat,
probeert de markt te ver
overen met sportieve au
to's. Dankzij de basis die
moeder Volkswagen
biedt, kan Cupra een vol
ledig elektrisch model
neerzetten dat alleen al
technisch meteen goed
voor de dag komt.
De geteste Cupra Born
pronkt bovendien met
sierlijk design tot in de
tail en een geraffineerd
gebruik van kleuren. Hij
ziet er in alle opzichten
stoer en spannend uit.
Daarbij is in het interieur
soms gebruikgemaakt
van opmerkelijk mooie
materialen. Alles bij el
kaar is de Cupra echt een
andere belevenis, wat
hem tot smaakmaker van
de VW-familie maakt.
Op de achterbank heb
ben volwassenen genoeg
zitruimte en de bagage
ruimte is met 385 liter
voor een auto van dit for
maat groot genoeg. De
klimaatregeling laat zich
te onhandig bedienen;
vooral de knopjes die je
moet 'swipen' werken
niet prettig. Ook het
infotainment mist soms
gebruiksgemak. Zo is het
te omslachtig om even
snel naar de radio-instel
lingen te gaan. Zo moge
lijk nog onhandiger is de
raambediening: je moet
eerst een knopje indruk
ken om te kiezen voor de
voorste of achterste zij
ramen.
De elektromotor be-
zorgt de Born veel pit en
souplesse in het rijge
drag. Het onderstel is wat
steviger gedempt dan bij
andere VW-familiele-
den, maar blijft comfor
tabel. De stevige weglig-
ging, ook nog eens gehol
pen door het lage zwaar
tepunt, én de directe be
sturing blijken het ideale
recept voor een uitda
gend rijdende auto.
Het 58 kWh batterij
pakket belooft in theorie
een rijbereik van 424 ki
lometer. Tijdens deze
test bleef het beperkt tot
zo'n 300 kilometer. Tot
slot zijn er concurrenten
die sneller laden dan
deze Cupra.
GO VRIJDAG 18 MAART 2022
Kijk voor de videoreportage
l op de site /auto
Cupra Born (150 kW/204 pk), vanaf €38.990
De Cupra Born is een paradepaardje met pit. De
bediening kan wel handiger. fotos jan kok
I— Bijzonder goed
weggedrag. Snel
en stil. Veel karak
ter, tot in detail. Genoeg
ruimte voor passagiers
en bagage.
Onhandige bedie
ning zijramen en
klimaatregeling. Niet de
snelste bij het opladen.
Infotainment werkt om
slachtig.
De Cupra Born is een
karaktervolle en in veel
opzichten fijne auto die
zich duidelijk onder
scheidt van de andere
modellen in de VW Groep
met dezelfde technolo
gie. Helaas blijkt hij niet
altijd gebruiksvriendelijk
en hij is niet de snelste bij
het opladen.
- Niek Schenk
HKijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities