Smaakmaker van de familie 27 LEES HET ALLEMAAL OP AUTOWEEK.Nl/ELEKTRISCH-RIJDEN dagelijks niet anders en menig ander automerk heeft daar ook zijn eigen pechhulp voor. De dienstverlening van Tesla gaat evenwel een stapje ver der. Zo kunnen klanten de Mobile Service ook inschakelen voor het jaarlijkse onderhoud (de 'kleine beurt') of om een weigerend onder deel weer werkend te krijgen. 'Afwisselend werk' ,,In principe kunnen we alles doen waar we geen hefbrug in de werk plaats voor nodig hebben'', verduide lijkt Janeen Thijm (28) uit Dordrecht. Als zelfverklaard 'technicienne' rijdt zij vanuit haar standplaats Rotter dam-Zuid alweer vijfjaar rond voor Tesla, terwijl ze voorheen aan trams en metro's sleutelde. „Vandaag ga ik een vastzittende handgreep van een Model S weer aan de praat helpen. Voor groter onder houd, zoals het verwisselen van ban den of het vervangen van remmen, moet een auto wel even naar ons Ser vice Center komen. Maar het is juist leuk zo veel mogelijk op locatie te doen. Dat maakt ons werk afwisse lender en het is heel handig voor de klant. Die hoeft verder niets te doen.'' Er zijn andere automerken (Lexus) en leasebedrijven die met een haal- en brengservice een stapje extra zet ten voor hun klanten. Maar zelfs bij topmerken als Rolls-Royce en Bent- ley moet je daar vaak voor bijbetalen, of anders toch zelf nog naar de dealer. Zelfs directe concurrenten als Volvo, Audi en Mercedes-Benz lopen op dit vlak achter op Tesla. Muffe lucht Toen Sjors Profijt (32) uit Schiedam nog een 'dikke' Dodge Ram pick-up had, stond hij geregeld in een auto werkplaats. Nu hij een Tesla Model 3 rijdt, kan hij achter zijn laptop blijven zitten terwijl de auto een beurt krijgt. Wel zo handig, als je operationeel manager van je eigen installatiebe drijf bent. ,,Ik kan best kritisch zijn op Tesla, maar dit hebben ze uitmuntend voor elkaar'', vindt Profijt. ,,Mijn auto be gon wat muf te ruiken toen het tijd was voor de jaarlijkse onderhouds beurt. Ik kon via de app simpel een afspraak maken. Terwijl ik gewoon aan het werk ben, doet Piet buiten wat er nodig is aan mijn auto. Ik vind het een topsysteem.'' Piet is in dit geval Rotterdammer Piet Zwanenburg (56), oud-Wegen wachter maar sinds tweeënhalfjaar elke dag op pad voor Tesla. Om de hoek bij het kantoor van Sjors voert hij een standaard onderhoudsbeurt uit aan diens Model 3. Op de open bare weg, tussen de andere auto's. ,,Ik heb de ruitenwissers al vervangen, de remvloeistof nagekeken, de ruiten- wisservloeistof bijgevuld en ik ben al onder het dashboard gedoken om er twee nieuwe interieurfilters in te zetten. Dat was inderdaad wel nodig! Straks nog even de banden op span ning en dan kan deze er weer een jaartje tegenaan.'' Het voordeel van de Tesla's is dat ze ondanks alle moderne technologie 'extreem eenvoudig in elkaar zitten' en relatief weinig onderhoud vergen, meent de ervaren technicus. ,,Er zit geen motorolie in die moet worden vervangen en de remmen slijten nau welijks. En als er wat aan de hand is, hebben de sensoren van de auto het vaak al zelf doorgegeven aan ons sys teem. Daardoor weten we wat er no dig is, heb ik de juiste onderdelen bij me en kan ik het onderhoud snel en schoon op straat doen. En dan ga ik nu weer door, want ik moet over een half uurtje nieuwe ruitenwissers monteren op een Model X.'' Toch knap hoe de Volkswagen Groep met vrijwel dezelfde auto zo veel verschillende ka rakters kan vormen. Zo blijkt de Cupra Born een heel andere auto dan de VW ID.3: om te zien en om mee te rijden. Het nog jonge merk Cupra, gecreëerd vanuit Seat, probeert de markt te ver overen met sportieve au to's. Dankzij de basis die moeder Volkswagen biedt, kan Cupra een vol ledig elektrisch model neerzetten dat alleen al technisch meteen goed voor de dag komt. De geteste Cupra Born pronkt bovendien met sierlijk design tot in de tail en een geraffineerd gebruik van kleuren. Hij ziet er in alle opzichten stoer en spannend uit. Daarbij is in het interieur soms gebruikgemaakt van opmerkelijk mooie materialen. Alles bij el kaar is de Cupra echt een andere belevenis, wat hem tot smaakmaker van de VW-familie maakt. Op de achterbank heb ben volwassenen genoeg zitruimte en de bagage ruimte is met 385 liter voor een auto van dit for maat groot genoeg. De klimaatregeling laat zich te onhandig bedienen; vooral de knopjes die je moet 'swipen' werken niet prettig. Ook het infotainment mist soms gebruiksgemak. Zo is het te omslachtig om even snel naar de radio-instel lingen te gaan. Zo moge lijk nog onhandiger is de raambediening: je moet eerst een knopje indruk ken om te kiezen voor de voorste of achterste zij ramen. De elektromotor be- zorgt de Born veel pit en souplesse in het rijge drag. Het onderstel is wat steviger gedempt dan bij andere VW-familiele- den, maar blijft comfor tabel. De stevige weglig- ging, ook nog eens gehol pen door het lage zwaar tepunt, én de directe be sturing blijken het ideale recept voor een uitda gend rijdende auto. Het 58 kWh batterij pakket belooft in theorie een rijbereik van 424 ki lometer. Tijdens deze test bleef het beperkt tot zo'n 300 kilometer. Tot slot zijn er concurrenten die sneller laden dan deze Cupra. GO VRIJDAG 18 MAART 2022 Kijk voor de videoreportage l op de site /auto Cupra Born (150 kW/204 pk), vanaf €38.990 De Cupra Born is een paradepaardje met pit. De bediening kan wel handiger. fotos jan kok I— Bijzonder goed weggedrag. Snel en stil. Veel karak ter, tot in detail. Genoeg ruimte voor passagiers en bagage. Onhandige bedie ning zijramen en klimaatregeling. Niet de snelste bij het opladen. Infotainment werkt om slachtig. De Cupra Born is een karaktervolle en in veel opzichten fijne auto die zich duidelijk onder scheidt van de andere modellen in de VW Groep met dezelfde technolo gie. Helaas blijkt hij niet altijd gebruiksvriendelijk en hij is niet de snelste bij het opladen. - Niek Schenk HKijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 27