geboren en groeide op in Haarlem. Haar moeder was beeldend kunstenaar, haar vader notaris. Een hippe, lieve man met een drumstel in zijn werkkamer, maar ook een angstig mens. Hij leed aan angststoornissen en worstelde met manische depressies. 'Als kind had ik dat heel goed door, dat hij bang was. En ik wist ook: als mijn vader zich zo voelt, dan is hij er niet echt, hij zit in die angsten en die slokken hem op. En dat was erg, want ik was gek op mijn vader.' Hoe ging je daar als kind mee om? 'Ook angsten hebben. Ook bang zijn voor grote menigten. Ook bang zijn voor veel lawaai. Dan was ik dichter bij mijn vader. Dan wilde ik daar contact over maken. En dan was hij ook wel heel lief, dan had ik hem weer eventjes, maar goed, ik scheepte mezelf ook op met angsten.' Ben je nog vaak bang? 'Ik heb bijvoorbeeld geen angst voor de dood.' Ze lacht even, het galmt in de lege zaal. 'Daar heb ik gewoon niet zo'n zin in. Maar ik ben wel eens bang om ziek te worden. Ik had trouwens meer doodsangst toen mijn dochter Madelief wat kleiner was. Dan had ik zoiets van: kan ik niet elk jaar een borstcontrole krijgen?' Dat had alles te maken met het overlijden van haar man, regisseur, cabaretier en columnist Bert Klunder. Ze leerden elkaar kennen vlak nadat Frencken afstudeerde, stonden zij aan zij op de planken met twee cabaretvoorstellingen, werden ouders van Madelief. Tien jaar na haar geboorte, in 2006, overleed Klunder op 49- jarige leeftijd aan een hersenbloeding. 'Een mokerslag' noemt Frencken het. 'Bert was altijd bang dat hij vroeg zou overlijden, en dat het iets in zijn hoofd zou zijn, maar dat het echt gebeurt... Stomme domme pech. Mijn hele leven lag overhoop. Ik weet nog dat ik woest kon worden van die rouwkaarten. Dan stond er: Jullie zullen hem wel vreselijk missen, en dan dacht ik: flikker óp man, dat maak ik zelf wel uit of ik hem mis! Zo'n kaart staat vol met aannames. Nu kan ik daar milder naar kijken. Op zijn sterfdag lees ik ze soms. Maar toen was het te veel allemaal. Ik had dingen te bevechten.' geschreven dan als man. Ik besef nu dat het een emanciperende werking heeft dat ik daar gewoon sta te zingen en me eigenzinnig kleed. En weet je wat ik ook ineens besefte?' 'Ik ben een vrouw om wie je niet zomaar heen kunt. Mijn vak heeft me veel kracht opgeleverd.' we even', maar ja, ik ben wel zangeres. Ik werd op een gegeven moment door mensen na mijn soloshows aangesproken: 'Goh, we wisten helemaal niet dat je echt kon zingen'. Verdomme, dacht ik dan. Ik heb moeten leren voor mezelf op te komen. Muziek niet belangrijk genoeg? Wat een gelul. Ik wil een monitor. Ik wil goed geluid. En ik ben de afgelopen jaren beter gaan zingen. Zingen is hart stikke ingewikkeld. Een holistische zangleraar helpt me nu - en dat hoor je. O, wat ik ook weleens heb gedacht: Mylou, wat sta je daar nou gedienstig als vrouw met je theedoek te zwaaien! Doe normaal! Ik kan er inmiddels ook de humor van inzien. Het is een knipoog geworden. Subtiele spot.' Laatst was ze bij een huiskamer concert, er waren vrouwen, onbe kenden, die maar niet ophielden over Met het mes op tafel en haar rol. 'Ik ben dat wel gewend, maar vaak van wat oudere kijkers. Toen besefte ik ineens: dit zijn vrouwen van mijn eigen leeftijd. Misschien ben ik een boegbeeld, wat zeg ik: cult! Haha! Je mag er ook zijn als je 55 bent, er nog heel leuk uitzien, je uitbundig kleden én doen wat je leuk vindt.' 'Als vrouw ben je op tv eerder af- MEZZA 15 FRENCKEN WERD IN 1966 IN AMSTERDAM Nou? Twijfelde je daaraan?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 95