Ze pakt
haar tas
maar blijft
zitten
Typical English
Vele stijlen
De stad uit
Voorzichtig draait ze mijn onbeholpen hand om als een
DE HORT OP
interessant voorwerp, koestert hem aandachtig. Zo bekijkt ze waarschijnlijk
ook een porseleinen fruitschaal in een van de kringloopwinkels waar ze
elke week de planken afzoekt. Dat vertelde ze daarnet. Lief, zoals ze dit
doet. Voor het eerst valt er een stilte.
Ze heeft alles, deze vrouw. Kalme ironie, balans tussen praten en luisteren.
Ziet er prettig uit. Helemaal goed.
De buitenkant wil juichen, maar dieper vanbinnen ligt het anders. De
drang om die hand terug te trekken komt in lauwe golven. Een vriend van
mij, door alle wateren gewassen charmeur, vertelde eens dat hij er niet
goed tegen kan als een vrouw initiatief neemt. Ze moet bijvoorbeeld niet
zijn hand pakken. Zoiets past niet in zijn protocol, begreep ik. Al ben ik niet
bepaald een charmeur: misschien ben ik geen haar beter. Al het minder
fraaie in de mens heb ik al eens in mezelf waargenomen.
Of ligt het anders?
Op het oog is een mooi vervolg nu mogelijk, een afwikkeling waarvan de
doorsnee dater droomt.
Traag krijgt een woord vorm, het komt vanuit het binnenste omhoog: mis
verstand. Zit ik hier een goedbedoelende vrouw te misleiden. Langzaam
trekt de hand die het onderging zich terug. Hij hoort daar niet, zo wezens
vreemd tussen de vingers van een onbekende.
Ze kijkt onderzoekend, knikt dan als iemand die alles geraden heeft. Ze
pakt haar tas, maar blijft zitten.
'Ben je de romantiek kwijt?' zegt ze. 'Is die op? Ik ken dat wel hoor.'
Ik verafschuw mezelf, maar ja, opeens is duidelijk: ze ziet het goed. Het
recht op zulke gebaren is aan een ander. Iemand van jaren geleden, die
misschien allang niet meer aan mij denkt. De romantiek, gelukzalig een
vingerkootje strelen, lachen om niks - het is ergens achtergebleven.
Ergens op een vervlogen avond.
Opgelucht loop ik weer op straat. Bevrijd, nu kan ik verder.
En wat een topvrouw.
Misschien nog maar 's uitnodigen.
MEZZA 11
De mooiste buitenplaatsen
Wandel na een bezoek aan het imposante
achttiende-eeuwse Kasteel Groeneveld in
Baarn vooral ook over het omringende
landgoed. Het is aangelegd in Engelse
landschapsstijl met waterpartijen, heuvel
tjes en slingerpaden. Kasteelgroeneveld.nl
Van de Hollandse baroktuin tot het land
schapspark dat het nu is: sinds de stichting
van deze buitenplaats in de zeventiende
eeuw is de architectuur van het prachtige
Elswout bij Overveen voortdurend in
beweging geweest. Staatsbosbeheer.nl
Op buitenplaats De Tempel ontvlucht je
de drukte van Rotterdam. De verschillende
tuinstijlen die sinds de achttiende eeuw
in de mode zijn geweest hebben elkaar
hier niet opgevolgd, maar zijn naast elkaar
blijven bestaan. Natuurmonumenten.nl
Egbert Jan Riethof (68) is journalist, dwarsdenker, ex-
leraar, ex-minnaar en vader.