Ze pakt haar tas maar blijft zitten Typical English Vele stijlen De stad uit Voorzichtig draait ze mijn onbeholpen hand om als een DE HORT OP interessant voorwerp, koestert hem aandachtig. Zo bekijkt ze waarschijnlijk ook een porseleinen fruitschaal in een van de kringloopwinkels waar ze elke week de planken afzoekt. Dat vertelde ze daarnet. Lief, zoals ze dit doet. Voor het eerst valt er een stilte. Ze heeft alles, deze vrouw. Kalme ironie, balans tussen praten en luisteren. Ziet er prettig uit. Helemaal goed. De buitenkant wil juichen, maar dieper vanbinnen ligt het anders. De drang om die hand terug te trekken komt in lauwe golven. Een vriend van mij, door alle wateren gewassen charmeur, vertelde eens dat hij er niet goed tegen kan als een vrouw initiatief neemt. Ze moet bijvoorbeeld niet zijn hand pakken. Zoiets past niet in zijn protocol, begreep ik. Al ben ik niet bepaald een charmeur: misschien ben ik geen haar beter. Al het minder fraaie in de mens heb ik al eens in mezelf waargenomen. Of ligt het anders? Op het oog is een mooi vervolg nu mogelijk, een afwikkeling waarvan de doorsnee dater droomt. Traag krijgt een woord vorm, het komt vanuit het binnenste omhoog: mis verstand. Zit ik hier een goedbedoelende vrouw te misleiden. Langzaam trekt de hand die het onderging zich terug. Hij hoort daar niet, zo wezens vreemd tussen de vingers van een onbekende. Ze kijkt onderzoekend, knikt dan als iemand die alles geraden heeft. Ze pakt haar tas, maar blijft zitten. 'Ben je de romantiek kwijt?' zegt ze. 'Is die op? Ik ken dat wel hoor.' Ik verafschuw mezelf, maar ja, opeens is duidelijk: ze ziet het goed. Het recht op zulke gebaren is aan een ander. Iemand van jaren geleden, die misschien allang niet meer aan mij denkt. De romantiek, gelukzalig een vingerkootje strelen, lachen om niks - het is ergens achtergebleven. Ergens op een vervlogen avond. Opgelucht loop ik weer op straat. Bevrijd, nu kan ik verder. En wat een topvrouw. Misschien nog maar 's uitnodigen. MEZZA 11 De mooiste buitenplaatsen Wandel na een bezoek aan het imposante achttiende-eeuwse Kasteel Groeneveld in Baarn vooral ook over het omringende landgoed. Het is aangelegd in Engelse landschapsstijl met waterpartijen, heuvel tjes en slingerpaden. Kasteelgroeneveld.nl Van de Hollandse baroktuin tot het land schapspark dat het nu is: sinds de stichting van deze buitenplaats in de zeventiende eeuw is de architectuur van het prachtige Elswout bij Overveen voortdurend in beweging geweest. Staatsbosbeheer.nl Op buitenplaats De Tempel ontvlucht je de drukte van Rotterdam. De verschillende tuinstijlen die sinds de achttiende eeuw in de mode zijn geweest hebben elkaar hier niet opgevolgd, maar zijn naast elkaar blijven bestaan. Natuurmonumenten.nl Egbert Jan Riethof (68) is journalist, dwarsdenker, ex- leraar, ex-minnaar en vader.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 91