'Eén miljoen extra huizen in tien jaar gaat niet lukken' De oude vertrouwde stadsf iets wordt ingehaald door elektrisch neefje 3 Niets lijkt de opmars van de e-bike te kunnen stuiten. Voor het eerst was het merendeel van de nieuw verkochte fietsen vorig jaar elektrisch. Moeten we daar blij mee zijn? Wie in het vorige millenium kind was, weet het waarschijnlijk nog maar al te goed. Elke dag met een fiets met hooguit een paar versnel lingen op en neer naar de middel bare school, weer of geen weer. Stond er windkracht 6, en blies die je vol in het gezicht, dan zat er niets anders op dan zo hard trap pen als je kon. En met een onpret tige hoeveelheid zweet onder de oksels en op de rug de school bin nenstappen, dat ook. Dan de elektrische fiets. Waait het hard, dan zet je als middelbare scholier de elektrische ondersteu ning toch gewoon een paar stand jes harder? Een beetje meetrappen en je bent er zo, terwijl onprettige geurtjes je bespaard blijven. De opmars van de elektrische fiets lijkt onstuitbaar. Gisteren bleek uit cijfers van RAI Vereni ging en BOVAG dat in 2021 voor het eerst meer dan de helft (52 pro cent) van de 923 duizend nieuw verkochte fietsen elektrisch was. In 2007 was dat nog maar 6 pro cent. En de oude vertrouwde stads- of toerfiets? Die verliest on miskenbaar terrein. Vijftien jaar geleden viel nog 60 procent van de nieuwe fietsen in die categorie, nu slecht een kwart. Zelfs bij de tweedehandsfietsen begint de e-bike de gewone naar de kroon te steken: 28 procent van de fietsoccasions is al elektrisch, tegenover 37 procent stads- en toerfietsen. In totaliteit is de e-bike overigens nog zeer ruim in de minderheid. Van de bijna 23 miljoen fietsen in ons land zijn er 1,8 miljoen elektrisch, schat de fietsersbond. Ouderen Tot een aantal jaar terug was de elektrische fiets vooral iets voor ouderen, maar dat is rap aan het veranderen. Uit onderzoek in op dracht van het ministerie van In frastructuur en Waterstaat in 2020 bleek dat een derde van de jonge ren gebruik maakt van de e-bike. En kljk eens om je heen in een willekeurige stad op een vroege zondagavond: het wemelt dan van de bezorgers die met zo'n 25 kilo meter per uur - de maximaal toe gestane snelheid - op weg zijn om een tas met pizza's, sushiboxen of boodschappen af te leveren. De twintigste-eeuwse tegen windtrapper zal het misschien met meewarige blik aanschouwen. Maar hoe erg moeten we het nou vinden? Kweken we jeugd met papbenen? ,,Tja, het is gewoon een ontwikkeling die plaatsvindt'', zegt Douwtje de Vries, hoofd communicatie en vereniging van de Fietsersbond. ,,We zijn blij dat jongeren in elk geval fietsen. Zoals dat ook voor ouderen geldt.'' Fietsers met een elektrische fiets rijden gemiddeld verder dan nor male fietsers. De calorieën die worden bespaard met de trapon- dersteuning, worden deels gecom penseerd door de langere afstan- Als je wat ouder bent, kun je bovendien langer mobiel blijven den. Zoveel slechter voor de ge zondheid is het dus niet. ,,Als je wat ouder bent, kun je bovendien langer mobiel blijven", zegt De Vries. ,,Dat lijkt mij een prima ontwikkeling.'' Irritatie Niet elke ontwikkeling die de e-bike met zich meebrengt is posi tief. Zo nemen zowel de drukte als de snelheidsverschillen op fietspa den toe. Een e-biker gaat gemid deld zo'n acht kilometer per uur harder dan een gewone fietser, en dat kan tot irritatie en ongelukken leiden. In 2020 werd het hoogste aantal overleden fietsers in 25 jaar tijd ge noteerd. Een derde van de slacht offers reed op de e-bike. Toch kwam dat meestal niet door bot singen met medefietsers, stelt Douwtje de Vries. ,,Bij ouderen zie je regelmatig eenzijdige ongeval- len. Maar meestal is er bij ernstige ongevallen een auto betrokken. Rijdt een automobilist vijftig kilo meter per uur, dan loopt het met de fietser vaak niet al te best af. Wij pleiten daarom voor een maximumsnelheid van dertig in de bebouwde kom.'' Wat volgens de Fietsersbond ook zou helpen: ,,Fietspaden bre der en vrijliggend maken, zorgen dat fietsers veilig kunnen overste ken.'' De bond is niet voor een helmplicht. ,,Veel fietsers zien het niet zitten'', zegt De Vries. ,,Ze zeggen dat ze dan minder vaak met hun e-bike op pad zullen gaan. Dat wil je niet. Wij zijn niet tegen het dragen van een helm, maar niet als verplichting. Het lijkt ons beter als de focus meer wordt gelegd op het voorkomen van ongelukken. Daar kunnen we met zijn allen voor zorgen, niet al leen de elektrische fietsers.'' Volgens Jan van Zanen van de Ver eniging van Nederlandse Gemeen ten is 500.000 tot 750.000 nieuwe woningen, gezien het capaciteitste kort bij gemeenten en het tekort aan bouwvakkers, echt het maxi maal haalbare. Maxime Verhagen van brancheorganisatie Bouwend Nederland mikt nog wel op 1 mil joen. ,,Want als je nu al verlaagt naar 750.000, dan weet je zeker dat je dat niet haalt.'' Martin van Rijn van Aedes, de koepel van woning corporaties, zegt dat de 300.000 nieuwe huurwoningen wel gereali seerd kunnen worden, tenminste als het aan de corporaties ligt en er wel voldoende bouwlocaties zijn. De scepsis over het aantal te rea liseren woningen komt voort uit de ervaring van afgelopen jaren. Als er 75.000 huizen in een jaar werden gebouwd, dan ging het héél goed. De nieuwe opgave - 1 miljoen hui zen erbij in 2032 - is in dat licht gi gantisch. Dat betekent elk jaar een stad als Breda erbij. Of in tien jaar bijna evenveel woningen bouwen als er nu staan in Amsterdam, Rot terdam, en Den Haag samen. 18,6 mijoen inwoners De woningen moeten worden ge bouwd om het tekort aan huizen op te lossen maar ook omdat het aantal inwoners van Nederland tot 2032 met een miljoen mensen stijgt tot 18,6 miljoen. Dat is exclusief de vluchtelingen die uit Oekraïne ko men. Verhagen: ,,De hoge ambitie is terecht. Maar er is een tekort aan realistische bouwlocaties. Voor de komende vijf jaar is maar 30 pro cent van de bouwplannen juridisch zeker, de rest dus niét.'' Geldgebrek bij de gemeenten is een andere grote rem op de bouw productie, stellen de betrokkenen. Volgens Van Zanen is er 2 miljard euro per jaar extra nodig. Gemeen ten kampen ook met te weinig ambtenaren om alle benodigde ver- gunningen in verhoogd tempo af te handelen. Het duurt nu gemiddeld zeven jaar van bouwplan tot sleute loverdracht. Minister Hugo de Jonge van Volkshuisvesting, zo oppert Verha gen, moet de regie nemen als ge meenten talmen over de woning bouwlocaties. ,,Wanneer een ge meente zegt: hier mag niet worden gebouwd, dan is de consequentie dat we het aantal woningen niet ha len. Er moeten harde afspraken ko men.'' P13 - Ton Voermans GO VRIJDAG 11 MAART 2022 Jong en oud zijn dol op e-bike De elektrische fiets is al lang niet meer alleen voor ouderen, ook jongeren maken er graag gebruik van. Een gegeven dat door de Fiet sersbond wordt toegejuicht. foto arie kievit Chris van Mersbergen Utrecht - Douwtje de Vries, hoofd communicatie Fietsersbond DEN HAAG Het gaat Nederland niet lukken om in tien jaar tijd een miljoen woningen te bouwen zoals de regering voor ogen heeft. De reden: gemeenten krijgen het niet voor elkaar en er zijn te wei nig bouwvakkers en locaties.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 3