3
Zeeland stuurt massaal hulpgoederen voor slachtoffers oorlog
lossen, om
Rembrandt komt
naar Middelburg
m
Schilderij De Vaandeldrager
drie weken te gast in
Zeeuws Museum zeelands
Vrachtwagens vol
hulpgoederen rijden elke dag
vanuit Zeeland naar Oekraïne.
Van wie zijn die wagens? Wat
kost dat en hoe weten ze waar
die hulpgoederen heen
moeten? Vijf vragen over
hulptransporten.
Hulporganisaties houden daar lijs
ten van bij. Op dit moment is on
der meer behoefte aan lang houd
baar voedsel. Denk aan conserven
in blik, spaghetti, pasta, rijst of bo
nen. Medische hulpmiddelen, zo
als verband, ontsmettingsmidde
len en middelen tegen diarree.
Water. Hygiëneproducten als
zeep, maandverband, kraamver-
band en incontinentiemateriaal.
Diervoeding. Luiers en andere ba
byspullen. Matrassen, slaapzakken
en dekens. Warme jassen en kle
ding. Zaklantaarns en radio's op
batterijen. Stroomleveranciers, zo
als batterijen en aggregaten (groot
en klein). Technische hulpmidde
len. Satelliettelefoons waarmee or-
ganisaties contact kunnen onder
houden met vrijwilligers in het
oorlogsgebied.
Dat is moeilijk te zeggen, want
overal zijn acties gaande en er ko
men er steeds bij. In Zeeland ver
trekken elke dag meerdere vracht
wagens, per stuk goed voor zo'n 20
ton aan hulpgoederen. Arjan van
Dijke van de stichting Metadidomi
Foundation: ,,Er zijn er nu vijf on
derweg, volgende week vertrek
ken er weer vijf." De stichting rijdt
elke dag langs inzamelpunten en
sorteert de goederen in een loods
van DB Keukengroep in Sint-An-
naland. Transportplanner Julian
Onze voorzitter zit
momenteel in
Uzhhorod, waar wij
persoonlijk te
controleren hoe het
gaat
van der Plasse van Van Maanen
Koeltransport (onderdeel van
Kotra Logistics) in Yerseke: ,,Ik zie
dat om 12 uur een van onze vracht
wagens aankomt bij de grens met
Oekraïne. Hij stuurde net een foto,
het sneeuwt daar. De vraag naar
vrachtwagens is enorm toegeno
men." Kees den Boer uit Tholen
importeert machines uit Polen en
vult de lege vrachtwagens terug
met verband en medicijnen. Ook
stichting Team Help Oekraïne
stuurt elke week een vrachtwagen
medische hulpmiddelen.
Tot de grens met Oekraïne valt de
hele route binnen de EU. Je hebt
dan genoeg aan een document
waarin precies staat wat je ver
voert, waar het vandaan komt en
voor wie het bestemd is. Ook de
grens met Oekraïne passeer je re
delijk vlot, vertelt William de Kos
ter van stichting Team Help Oek
raïne. ,,Met de goede stempels ben
je in twee uur de grens over. Wij
werken samen met mensen in Oe
kraïne die ons de juiste documen
ten sturen." De Koster zit zelf in de
transportsector. ,,Daarin zijn veel
mensen die willen helpen en en
kel de brandstof rekenen. Maar
ook daarvoor zijn vaak weer spon
soren." Soms ook dragen vervoer
ders hun steentje bij door de diesel
voor hun rekening te nemen. Wie
aantoont dat het een humanitair
(hulp)transport is, hoeft geen tol-
kosten te betalen. Een retourtje
Oekraïne kost nu alles bij elkaar
zo'n 5000 euro.
Opeens blijkt Zeeland verbazing
wekkend veel lijntjes te hebben
met Oekraïne, via stichtingen, ker
ken en familiebanden. Hulpgoede
ren worden bij de grens overgela
den in kleinere busjes en naar di
verse bestemmingen gebracht.
William de Koster: ,,Onze voorzit
ter zit momenteel in Uzhhorod,
waar wij lossen, om persoonlijk te
controleren hoe het gaat. Onze
stichting bestaat sinds 2001 en
heeft daar een betrouwbaar net
werk opgebouwd." Ook Arjan van
Dijke heeft korte lijntjes: twee van
zijn zoons zijn getrouwd met een
Oekraïense en één ervan had tot
de inval daar een boerderij en han
del in gebruikte landbouwmachi
nes. ,,Hij zit in een groep met zes
Nederlanders die bedrijven in Oe
kraïne hebben. Zij coördineren de
transporten vanaf de grens."
,,De komende weken worden cru
ciaal", zegt Arjan van Dijke. ,,Er is
nu veel particulier initiatief. On
dernemers die een loods, wagen of
chauffeur ter beschikking stellen
of hun netwerk inzetten om snel
iets tot stand te brengen. Er wordt
veel gesponsord. Door de korte
lijntjes konden we al snel hulp
bieden. Het is wel de vraag hoe
lang wij dit als ondernemers vol
houden, want de kosten zijn
enorm. Vanuit mijn bedrijf DB
Keukengroep en onze familie
stichting hebben we al voor
200.000 euro kosten gemaakt en
het einde is nog niet in zicht. Dat
is uiteindelijk niet houdbaar."
I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl vrijdag 11 maart 2022
It
3?
Zeeland
v>;i
"'iC.'-t: t
tr
Vrijwilligers sorteren kleding bij het inzamelpunt van stichting Team Help Oekraïne in 's-Gravenpol-
der. foto johan van der heijden
Ondine van der Vleuten
Vlissingen
Wat hebben de mensen in Oekra-
ine nu het hardst nodig?
Hoeveel vrachtwagens rijden er
wekelijks naar Oekraïne?
- William de Koster, Team Help
Oekraïne
Hoe zit het met vervoersdocu
menten, de kosten voor de ben
zine en de tolkosten?
Een vrachtwagen van Van Maanen Kotra Logistics levert goede
ren af in Veresti, Oekraïne. foto calin florian
Komt het allemaal goed terecht?
Hoe lang houden we dit vol?