3 Zeeland stuurt massaal hulpgoederen voor slachtoffers oorlog lossen, om Rembrandt komt naar Middelburg m Schilderij De Vaandeldrager drie weken te gast in Zeeuws Museum zeelands Vrachtwagens vol hulpgoederen rijden elke dag vanuit Zeeland naar Oekraïne. Van wie zijn die wagens? Wat kost dat en hoe weten ze waar die hulpgoederen heen moeten? Vijf vragen over hulptransporten. Hulporganisaties houden daar lijs ten van bij. Op dit moment is on der meer behoefte aan lang houd baar voedsel. Denk aan conserven in blik, spaghetti, pasta, rijst of bo nen. Medische hulpmiddelen, zo als verband, ontsmettingsmidde len en middelen tegen diarree. Water. Hygiëneproducten als zeep, maandverband, kraamver- band en incontinentiemateriaal. Diervoeding. Luiers en andere ba byspullen. Matrassen, slaapzakken en dekens. Warme jassen en kle ding. Zaklantaarns en radio's op batterijen. Stroomleveranciers, zo als batterijen en aggregaten (groot en klein). Technische hulpmidde len. Satelliettelefoons waarmee or- ganisaties contact kunnen onder houden met vrijwilligers in het oorlogsgebied. Dat is moeilijk te zeggen, want overal zijn acties gaande en er ko men er steeds bij. In Zeeland ver trekken elke dag meerdere vracht wagens, per stuk goed voor zo'n 20 ton aan hulpgoederen. Arjan van Dijke van de stichting Metadidomi Foundation: ,,Er zijn er nu vijf on derweg, volgende week vertrek ken er weer vijf." De stichting rijdt elke dag langs inzamelpunten en sorteert de goederen in een loods van DB Keukengroep in Sint-An- naland. Transportplanner Julian Onze voorzitter zit momenteel in Uzhhorod, waar wij persoonlijk te controleren hoe het gaat van der Plasse van Van Maanen Koeltransport (onderdeel van Kotra Logistics) in Yerseke: ,,Ik zie dat om 12 uur een van onze vracht wagens aankomt bij de grens met Oekraïne. Hij stuurde net een foto, het sneeuwt daar. De vraag naar vrachtwagens is enorm toegeno men." Kees den Boer uit Tholen importeert machines uit Polen en vult de lege vrachtwagens terug met verband en medicijnen. Ook stichting Team Help Oekraïne stuurt elke week een vrachtwagen medische hulpmiddelen. Tot de grens met Oekraïne valt de hele route binnen de EU. Je hebt dan genoeg aan een document waarin precies staat wat je ver voert, waar het vandaan komt en voor wie het bestemd is. Ook de grens met Oekraïne passeer je re delijk vlot, vertelt William de Kos ter van stichting Team Help Oek raïne. ,,Met de goede stempels ben je in twee uur de grens over. Wij werken samen met mensen in Oe kraïne die ons de juiste documen ten sturen." De Koster zit zelf in de transportsector. ,,Daarin zijn veel mensen die willen helpen en en kel de brandstof rekenen. Maar ook daarvoor zijn vaak weer spon soren." Soms ook dragen vervoer ders hun steentje bij door de diesel voor hun rekening te nemen. Wie aantoont dat het een humanitair (hulp)transport is, hoeft geen tol- kosten te betalen. Een retourtje Oekraïne kost nu alles bij elkaar zo'n 5000 euro. Opeens blijkt Zeeland verbazing wekkend veel lijntjes te hebben met Oekraïne, via stichtingen, ker ken en familiebanden. Hulpgoede ren worden bij de grens overgela den in kleinere busjes en naar di verse bestemmingen gebracht. William de Koster: ,,Onze voorzit ter zit momenteel in Uzhhorod, waar wij lossen, om persoonlijk te controleren hoe het gaat. Onze stichting bestaat sinds 2001 en heeft daar een betrouwbaar net werk opgebouwd." Ook Arjan van Dijke heeft korte lijntjes: twee van zijn zoons zijn getrouwd met een Oekraïense en één ervan had tot de inval daar een boerderij en han del in gebruikte landbouwmachi nes. ,,Hij zit in een groep met zes Nederlanders die bedrijven in Oe kraïne hebben. Zij coördineren de transporten vanaf de grens." ,,De komende weken worden cru ciaal", zegt Arjan van Dijke. ,,Er is nu veel particulier initiatief. On dernemers die een loods, wagen of chauffeur ter beschikking stellen of hun netwerk inzetten om snel iets tot stand te brengen. Er wordt veel gesponsord. Door de korte lijntjes konden we al snel hulp bieden. Het is wel de vraag hoe lang wij dit als ondernemers vol houden, want de kosten zijn enorm. Vanuit mijn bedrijf DB Keukengroep en onze familie stichting hebben we al voor 200.000 euro kosten gemaakt en het einde is nog niet in zicht. Dat is uiteindelijk niet houdbaar." I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl vrijdag 11 maart 2022 It 3? Zeeland v>;i "'iC.'-t: t tr Vrijwilligers sorteren kleding bij het inzamelpunt van stichting Team Help Oekraïne in 's-Gravenpol- der. foto johan van der heijden Ondine van der Vleuten Vlissingen Wat hebben de mensen in Oekra- ine nu het hardst nodig? Hoeveel vrachtwagens rijden er wekelijks naar Oekraïne? - William de Koster, Team Help Oekraïne Hoe zit het met vervoersdocu menten, de kosten voor de ben zine en de tolkosten? Een vrachtwagen van Van Maanen Kotra Logistics levert goede ren af in Veresti, Oekraïne. foto calin florian Komt het allemaal goed terecht? Hoe lang houden we dit vol?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 29