vernieuwing bij Opel
Comfortabel, met
een prima rijgedrag
8,1
ÏGG,0A510E
autoweek.nl/elektrisch-rijden
19
-;.S il J
Test
LEES HET ALLEMAAL OP
Krap achterin
Helaas maken beide compacte mid
denklassers dezelfde missers op de
achterbank, want daar houdt vooral
de beenruimte niet over. Jammer,
want het maakt de Astra (en 308)
minder geschikt als auto voor gezin
nen met wat grotere kinderen.
Het achterbankprobleem is meteen
één van de weinige echte minpunten
aan de Astra, die met een bagage
ruimte van minimaal 422 liter een ac
ceptabel gemiddelde scoort. De auto
komt later dit jaar ook als Sports Tou
rer; in die stationcar (vanaf€29.749)
kun je als vanzelfsprekend veel meer
bagage kwijt: 598 liter, tegen maxi
maal 422 liter in de hatchback. Ook
bij de plug-inhybride is het verschil
groot: 352 liter in de hatchback en 516
liter in de stationwagon. Een vier-
deurs sedan komt deze keer niet, een
versie met drie deuren evenmin.
Over die hybride gesproken: dat is
de versie van de Astra die je wilt heb
ben, ook al begint zijn prijslijst bij
35.949 euro. Naast een 1,5-liter diesel
biedt Opel ook keuze uit een 1,2-liter
driecilinder benzine met 110 of 130 pk
(80 of 95 kW) zónder elektrische on
dersteuning, maar de Hybrid rijdt
veel prettiger, stiller en soepeler.
Voor de duidelijkheid: deze uitvoe
ring heeft een benzinemotor maar is
ook deels met een stekker op te la
den, waardoor je volgens Opel onder
ideale omstandigheden zo'n 60 kilo
meter elektrisch kunt rijden. In de
praktijk wordt dat eerder ongeveer 45
kilometer. Dat is netjes maar niet in
drukwekkend voor een moderne
plug-inhybride.
Zodra de Astra na de lente op de
markt komt, is er eerst keuze uit ver
sies met in totaal 180 pk (130 kW), la
ter volgt een sterkere uitvoering met
een systeemvermogen van 225pk (165
kW). De 'lichte' versie is al krachtig
zat, dus doorsparen is niet nodig.
Autobahn-proof
Is de Astra nog wel een echte Opel?
Die vraag stellen mensen vaak zodra
ze horen dat hij op hetzelfde onder
stel staat als de Peugeot 308. Ja, zegt
een onderstelspecialist van Opel des
gevraagd, want 'we hebben de afstel
ling volledig aangepast aan onze
wensen'. Het Duitse zustermerk koos
voor een eigen, steviger afstemming
van onder meer de vering en dem
ping, terwijl de Astra stijvere stabili-
satorstangen kreeg en het karakter
van de stuurbekrachtiging opnieuw
is gekalibreerd. Dat moet er onder
meer voor zorgen dat de Astra meer
'Autobahn-proof' is dan zijn broers
uit Frankrijk.
Duidelijk is dat deze Opel veel ver
trouwen geeft tijdens het rijden. Hij
voelt solide en voorspelbaar aan. De
besturing is prettig rechtlijnig en
neutraal. Hij vertoont ook in lange
bochten geen spoortje nervositeit,
terwijl de wendbaarheid prima is.
Opvallend is dat Opel heeft beves
tigd dat er ook een volledig elektri
sche Astra-e komt, maar die volgt pas
eind 2023. Wat de reden voor deze
vertraging is, wil het merk niet zeg
gen, Maar het is duidelijk dat de
markt - in ieder geval in Nederland -
al lang klaar is voor zo'n uitstootvrije
Astra. Deze Astra-e komt ook als sta
tionwagen op de markt en die uit
voering is doorgaans het populairst
in ons land. Wel een gemiste kans dat
Opel de kopers zo lang op die elektri
sche Astra's laat wachten.
VW Taigo 1.0 TSI (81 kW/110 pk) DSG-7, vanaf €32.590
De Volkswagen Taigo is
in Zuid-Amerika al twee
jaar op de markt, waar
hij Nivus heet. Maar nu
wordt deze 'betaalbare'
SUV-coupé ook in
Spanje gebouwd en
staat hij bij de Neder
landse VW-dealers.
Volkswagen had al een
SUV op basis van de Polo:
de T-Cross. Maar de
Taigo, eveneens geba
seerd op de Polo, is een
SUV-coupé en die ziet er
net wat spannender en
eleganter uit. Zijn meer
gestrekte vorm helpt
daaraan mee: hij is 16
centimeter langer dan de
T-Cross en 8 cm lager.
Zijn coupé-daklijn
leidt tot minder hoofd
ruimte op de achterbank,
maar daar valt nog goed
mee te leven. Ook is de
beenruimte daar net vol
doende. De stoelen zit
ten lekker. Het interieur
oogt wat eenvoudig en
kleurloos, maar de Taigo
hoeft zich er niet voor te
schamen. Bovendien
voelen de meeste materi
alen prettig aan.
Het infotainment biedt
vrijwel alles wat je in een
moderne auto verwacht.
Voor de klimaatinstellin
gen bestaat hier gelukkig
nog een apart bedie
ningspaneel. Alleen ver
gen daar de aanraak-
knopjes die je met een
veegbeweging bedient
enige gewenning.
Het design van de pook
van de automaat doet
wat gedateerd aan en ook
de trend van een elektri
sche parkeerrem is aan
de Taigo voorbijgegaan.
Hetzelfde geldt voor de
spriet-antenne op het
dak die je er bij de was-
straat moet afschroeven.
Waarom geen moderne
haaienvin-antenne?
Geen elektrische
parkeerrem. Betaalbaar
is bij VW een relatief be
grip.
De bagageruimte van 438
liter is voor een auto van
deze prijs groot genoeg
en slechts 17 liter minder
dan die van de T-Cross.
De 1.0 TSI benzinemotor
levert prima prestaties.
Hij vertoont voldoende
souplesse en kracht en
blijkt redelijk zuinig
(testverbruik 1 op 16). De
7-traps automaat werkt
prima: onopvallend en
snel.
De wegligging van de
Taigo is gewoon goed.
Dit is in zijn prijsklasse
niet de spannendste auto
om te besturen, maar dat
is zijn missie ook niet.
Het onderstel vertoont
een mooie mix van stevig
weggedrag en ruim vol
doende veercomfort.
GO VRIJDAG 11 MAART 2022
Kijk voor een videoverslag
op de site /auto
De eleganteTaigo rijdt en schakelt prettig. De
spriet-antenne is wat gedateerd. foto's bart hoogveld
Voldoende zit- en
bagageruimte.
Fijne aandrijflijn. Prima
weggedrag. Goede uit
rusting.
Spriet-antenne.
De VW Taigo overtuigt
als gebruiksvriendelijke
gezinsauto die er net
even wat spannender
uitziet. Hij heeft een
prima aandrijflijn en rijdt
gewoon goed. Slechts in
detail loopt hij niet hele
maal in de pas met de
ontwikkelingen van dit
moment.
- Niek Schenk
®Kijk op de site bij
/auto voor extra
testnotities