vernieuwing bij Opel Comfortabel, met een prima rijgedrag 8,1 ÏGG,0A510E autoweek.nl/elektrisch-rijden 19 -;.S il J Test LEES HET ALLEMAAL OP Krap achterin Helaas maken beide compacte mid denklassers dezelfde missers op de achterbank, want daar houdt vooral de beenruimte niet over. Jammer, want het maakt de Astra (en 308) minder geschikt als auto voor gezin nen met wat grotere kinderen. Het achterbankprobleem is meteen één van de weinige echte minpunten aan de Astra, die met een bagage ruimte van minimaal 422 liter een ac ceptabel gemiddelde scoort. De auto komt later dit jaar ook als Sports Tou rer; in die stationcar (vanaf€29.749) kun je als vanzelfsprekend veel meer bagage kwijt: 598 liter, tegen maxi maal 422 liter in de hatchback. Ook bij de plug-inhybride is het verschil groot: 352 liter in de hatchback en 516 liter in de stationwagon. Een vier- deurs sedan komt deze keer niet, een versie met drie deuren evenmin. Over die hybride gesproken: dat is de versie van de Astra die je wilt heb ben, ook al begint zijn prijslijst bij 35.949 euro. Naast een 1,5-liter diesel biedt Opel ook keuze uit een 1,2-liter driecilinder benzine met 110 of 130 pk (80 of 95 kW) zónder elektrische on dersteuning, maar de Hybrid rijdt veel prettiger, stiller en soepeler. Voor de duidelijkheid: deze uitvoe ring heeft een benzinemotor maar is ook deels met een stekker op te la den, waardoor je volgens Opel onder ideale omstandigheden zo'n 60 kilo meter elektrisch kunt rijden. In de praktijk wordt dat eerder ongeveer 45 kilometer. Dat is netjes maar niet in drukwekkend voor een moderne plug-inhybride. Zodra de Astra na de lente op de markt komt, is er eerst keuze uit ver sies met in totaal 180 pk (130 kW), la ter volgt een sterkere uitvoering met een systeemvermogen van 225pk (165 kW). De 'lichte' versie is al krachtig zat, dus doorsparen is niet nodig. Autobahn-proof Is de Astra nog wel een echte Opel? Die vraag stellen mensen vaak zodra ze horen dat hij op hetzelfde onder stel staat als de Peugeot 308. Ja, zegt een onderstelspecialist van Opel des gevraagd, want 'we hebben de afstel ling volledig aangepast aan onze wensen'. Het Duitse zustermerk koos voor een eigen, steviger afstemming van onder meer de vering en dem ping, terwijl de Astra stijvere stabili- satorstangen kreeg en het karakter van de stuurbekrachtiging opnieuw is gekalibreerd. Dat moet er onder meer voor zorgen dat de Astra meer 'Autobahn-proof' is dan zijn broers uit Frankrijk. Duidelijk is dat deze Opel veel ver trouwen geeft tijdens het rijden. Hij voelt solide en voorspelbaar aan. De besturing is prettig rechtlijnig en neutraal. Hij vertoont ook in lange bochten geen spoortje nervositeit, terwijl de wendbaarheid prima is. Opvallend is dat Opel heeft beves tigd dat er ook een volledig elektri sche Astra-e komt, maar die volgt pas eind 2023. Wat de reden voor deze vertraging is, wil het merk niet zeg gen, Maar het is duidelijk dat de markt - in ieder geval in Nederland - al lang klaar is voor zo'n uitstootvrije Astra. Deze Astra-e komt ook als sta tionwagen op de markt en die uit voering is doorgaans het populairst in ons land. Wel een gemiste kans dat Opel de kopers zo lang op die elektri sche Astra's laat wachten. VW Taigo 1.0 TSI (81 kW/110 pk) DSG-7, vanaf €32.590 De Volkswagen Taigo is in Zuid-Amerika al twee jaar op de markt, waar hij Nivus heet. Maar nu wordt deze 'betaalbare' SUV-coupé ook in Spanje gebouwd en staat hij bij de Neder landse VW-dealers. Volkswagen had al een SUV op basis van de Polo: de T-Cross. Maar de Taigo, eveneens geba seerd op de Polo, is een SUV-coupé en die ziet er net wat spannender en eleganter uit. Zijn meer gestrekte vorm helpt daaraan mee: hij is 16 centimeter langer dan de T-Cross en 8 cm lager. Zijn coupé-daklijn leidt tot minder hoofd ruimte op de achterbank, maar daar valt nog goed mee te leven. Ook is de beenruimte daar net vol doende. De stoelen zit ten lekker. Het interieur oogt wat eenvoudig en kleurloos, maar de Taigo hoeft zich er niet voor te schamen. Bovendien voelen de meeste materi alen prettig aan. Het infotainment biedt vrijwel alles wat je in een moderne auto verwacht. Voor de klimaatinstellin gen bestaat hier gelukkig nog een apart bedie ningspaneel. Alleen ver gen daar de aanraak- knopjes die je met een veegbeweging bedient enige gewenning. Het design van de pook van de automaat doet wat gedateerd aan en ook de trend van een elektri sche parkeerrem is aan de Taigo voorbijgegaan. Hetzelfde geldt voor de spriet-antenne op het dak die je er bij de was- straat moet afschroeven. Waarom geen moderne haaienvin-antenne? Geen elektrische parkeerrem. Betaalbaar is bij VW een relatief be grip. De bagageruimte van 438 liter is voor een auto van deze prijs groot genoeg en slechts 17 liter minder dan die van de T-Cross. De 1.0 TSI benzinemotor levert prima prestaties. Hij vertoont voldoende souplesse en kracht en blijkt redelijk zuinig (testverbruik 1 op 16). De 7-traps automaat werkt prima: onopvallend en snel. De wegligging van de Taigo is gewoon goed. Dit is in zijn prijsklasse niet de spannendste auto om te besturen, maar dat is zijn missie ook niet. Het onderstel vertoont een mooie mix van stevig weggedrag en ruim vol doende veercomfort. GO VRIJDAG 11 MAART 2022 Kijk voor een videoverslag op de site /auto De eleganteTaigo rijdt en schakelt prettig. De spriet-antenne is wat gedateerd. foto's bart hoogveld Voldoende zit- en bagageruimte. Fijne aandrijflijn. Prima weggedrag. Goede uit rusting. Spriet-antenne. De VW Taigo overtuigt als gebruiksvriendelijke gezinsauto die er net even wat spannender uitziet. Hij heeft een prima aandrijflijn en rijdt gewoon goed. Slechts in detail loopt hij niet hele maal in de pas met de ontwikkelingen van dit moment. - Niek Schenk ®Kijk op de site bij /auto voor extra testnotities

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 19