AUTO
Spannende nieuwe Astra symboliseert
MO
Week
ALLES OVER
ELEKT
RUI
Ooit zag je de Opel Kadett praktisch op
elke straathoek in Nederland. Zijn opvol
ger, de Astra, scoorde de laatste jaren
steeds minder goed. Maar de nieuwe ge
neratie zou het tij wel eens kunnen keren.
mm s
18
Zowel van
binnen als buiten
is zichtbaar werk
gemaakt van
origineel en
prikkelend design
VRAAG ANTWOORD
Waarom niet
overdag verplicht
dimlicht voeren?
Wat is nu eigenlijk
het voordeel
van DAB-radio?
Driehoek hoeft
niet meer sinds
kentekenplicht
fie had ooit gedacht dat
Opel een hip auto
merk zou worden? Je
kon jarenlang veel
zeggen over het be
drijf dat groot werd met oerdegelijke
gezinsauto's zoals de Kadett en de
Vectra, maar niet dat er veel flair om
heen hing. Lang was Opel de gekook
te aardappel van autoland; niets mis
mee, maar om nou te zeggen dat je
zintuigen geprikkeld werden
Sinds Opel onderdeel is van het
grote Stellantis-concern, straalt het
Duitse merk een nieuw elan uit. Dat
werd al ingezet met de huidige Corsa,
maar kwam echt tot wasdom met de
uitgesproken, stijlvolle Mokka. Af
gaand op zijn uiterlijk zet de nieuwe
Astra die lijn overtuigend voort: nu
maakt Opel geen saaie muurbloem
pjes meer, maar opvallend zelfverze
kerd ogende auto's met een duide
lijke eigen identiteit.
Familiegezicht
Opels hoofdontwerper Mark Adams
vertaalde de snoet van de klassieke
sportauto Opel Manta succesvol naar
een herkenbaar en spannend fami
liegezicht. En ook elders is zichtbaar
werk gemaakt van origineel en prik
kelend design. Een leuk detail zijn
de twee ribben achter de achterpor
tieren: een subtiele knipoog naar de
aloude Kadett. Het lijkt wel alsof de
Duitsers eindelijk weer plezier
mochten hebben in hun werk.
Aan de binnenkant is de Astra
(prijs vanaf €28.549) een prettig
nuchtere auto, al hebben de ontwer
pers ook hier hun best gedaan. Voor
de bestuurder staan twee schermen,
samengevat in wat Opel het 'Pure
Panel' noemt. De werkplek straalt
rust uit en zit ergonomisch goed in
elkaar. Het rechter scherm staat een
paar graden naar de bestuurder ge
draaid om de bereikbaarheid te ver
groten, terwijl duidelijke menu
knoppen snel toegang bieden tot
functies die je bovengemiddeld vaak
gebruikt.
De TomTom-navigatie werkt feil
loos, de met stem gestuurde assis
tent doet haar werk redelijk - zij het
soms na wat aandringen. Bovendien
is er een mooi head-updisplay lever
baar dat belangrijke informatie in
kleur in je gezichtsveld projecteert.
Hoewel de Astra veel onderdelen
gebruikt uit de magazijnen van an
dere Stellantis-merken, zie je dat in
het interieur niet te veel terug. In
derdaad: de bedieningshendel van
de automaat, de deurgrepen, de
raamknoppen en de richtingaanwij
zer-stengels vind je ook terug in mo
dellen van onder meer Citroën, DS
en Peugeot, maar dat stoort niet.
Voorbeeldige stoelen
Belangrijker is dat Opel vasthoudt
aan bekende goede eigenschappen
van het merk. Zo kunnen kopers nog
altijd kiezen voor puike, ergono
misch ontworpen voorstoelen met
AGR-keurmerk (goedgekeurd door
fysiotherapeuten). Ze zitten uitste
kend, zijn mooi groot en je kunt ze
op maar liefst zestien verschillende
manieren aanpassen aan je lijf.
De zitpositie achter het stuur is
daarbij voorbeeldig: de stoel en het
stuur zijn riant verstelbaar, terwijl de
raampartijen voldoende zicht
rondom bieden. Hier vergt de Astra
minder gewenning dan zijn zuster-
model, de eveneens nog verse Peu
geot 308, die met zijn kleinere stuur-
tje en hoger geplaatste tellers niet ie
dereen even goed past.
VRIJDAG 11 MAART 2022 GO
Autospecialist Niek Schenk beantwoordt
lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl
Waarom worden automobilis
ten niet verplicht om overdag
dimlicht te voeren? Net zoals
dat voor motorrijders geldt?
Dan zijn we meteen van het
probleem af dat bij sommige
auto's de achterlichten niet
meedoen.
-Jack Teding van Berkhout
Sterker nog, zo is het ooit be
gonnen. Lang voordat in de
Europese Unie het dagrijlicht
verplicht werd gesteld, hadden
Scandinavische merken als
Volvo en Saab al het initiatief
genomen dat bij de start altijd
automatisch het dimlicht werd
ingeschakeld. Later is dit ver
vangen door de extra, kleinere
koplampen die nu bekendstaan
als dagrijlicht. Ik vrees dat au
tofabrikanten niet zijn te porren
voor uw idee, omdat dimlicht
meer energie kost dan dagrij-
licht. En juist in deze tijd willen
we dat auto's zo zuinig mogelijk
omgaan met energie. Dat is zo
wel bevorderlijk voor het milieu
(bij brandstofauto's) als de kos
ten. En bij elektrische auto's
voor een zo groot mogelijk rij-
bereik.
Steeds vaker valt het mij op
dat in een tunnel, op om
muurde rijbanen (Utrechtse-
baan of bijvoorbeeld het
A4-tunneltracé bij Schiedam)
of gewoon in een woonwijk,
de DAB-ontvangst wegvalt.
Bij FM was tenminste in alle
tunnels altijd wel Radio1 te
bereiken, nu dus niet meer. Ik
vraag mij steeds vaker af wat
het voordeel van DAB is.
-Robbert-J. van Egmond
De landelijke omroepen zijn in
middels in bijna heel Nederland
goed te ontvangen, maar voor
al de ontvangst van commer-
ciële zenders laat hier en daar
nog te wensen over. Met het
oog op calamiteiten dienen
tunnels die voorheen waren
voorzien van FM-steunzenders
voor NPO Radiol, nu diezelfde
zenders ook voor DAB te krij
gen. En los daarvan: de digitale
geluidskwaliteit van DAB is uit
eindelijk toch echt beter dan
die van het analoge FM.
Een lezer vroeg laatst wat
zo'n oranje driehoek bete
kent. Het klopt dat je die
vooral op landbouwvoertui
gen ziet om te waarschuwen
voor langzaam verkeer, maar
ik wil eraan toevoegen dat
deze niet meer verplicht is,
als gevolg van de kenteken
verplichting voor landbouw
voertuigen.
-Dick Tijken
Dank voor uw aanvulling. De
driehoek is inderdaad sinds
kort niet meer verplicht, met de
komst van het verplichte kente
ken voor landbouwvoertuigen.
Toch is het advies om hem te
handhaven, als waarschuwing
voor langzaam verkeer. Dat zie
je immers niet meteen aan het
kenteken af.
Auto met
een missie
ROLAND TAMELING
-• ~£S
- --1- -
De nieuwe Astra oogt
zelfverzekerd en modern.
Hij geeft een solide rijge-
voel. De zit voorin is uit
stekend. FOTO OPEL
m