AUTO Spannende nieuwe Astra symboliseert MO Week ALLES OVER ELEKT RUI Ooit zag je de Opel Kadett praktisch op elke straathoek in Nederland. Zijn opvol ger, de Astra, scoorde de laatste jaren steeds minder goed. Maar de nieuwe ge neratie zou het tij wel eens kunnen keren. mm s 18 Zowel van binnen als buiten is zichtbaar werk gemaakt van origineel en prikkelend design VRAAG ANTWOORD Waarom niet overdag verplicht dimlicht voeren? Wat is nu eigenlijk het voordeel van DAB-radio? Driehoek hoeft niet meer sinds kentekenplicht fie had ooit gedacht dat Opel een hip auto merk zou worden? Je kon jarenlang veel zeggen over het be drijf dat groot werd met oerdegelijke gezinsauto's zoals de Kadett en de Vectra, maar niet dat er veel flair om heen hing. Lang was Opel de gekook te aardappel van autoland; niets mis mee, maar om nou te zeggen dat je zintuigen geprikkeld werden Sinds Opel onderdeel is van het grote Stellantis-concern, straalt het Duitse merk een nieuw elan uit. Dat werd al ingezet met de huidige Corsa, maar kwam echt tot wasdom met de uitgesproken, stijlvolle Mokka. Af gaand op zijn uiterlijk zet de nieuwe Astra die lijn overtuigend voort: nu maakt Opel geen saaie muurbloem pjes meer, maar opvallend zelfverze kerd ogende auto's met een duide lijke eigen identiteit. Familiegezicht Opels hoofdontwerper Mark Adams vertaalde de snoet van de klassieke sportauto Opel Manta succesvol naar een herkenbaar en spannend fami liegezicht. En ook elders is zichtbaar werk gemaakt van origineel en prik kelend design. Een leuk detail zijn de twee ribben achter de achterpor tieren: een subtiele knipoog naar de aloude Kadett. Het lijkt wel alsof de Duitsers eindelijk weer plezier mochten hebben in hun werk. Aan de binnenkant is de Astra (prijs vanaf €28.549) een prettig nuchtere auto, al hebben de ontwer pers ook hier hun best gedaan. Voor de bestuurder staan twee schermen, samengevat in wat Opel het 'Pure Panel' noemt. De werkplek straalt rust uit en zit ergonomisch goed in elkaar. Het rechter scherm staat een paar graden naar de bestuurder ge draaid om de bereikbaarheid te ver groten, terwijl duidelijke menu knoppen snel toegang bieden tot functies die je bovengemiddeld vaak gebruikt. De TomTom-navigatie werkt feil loos, de met stem gestuurde assis tent doet haar werk redelijk - zij het soms na wat aandringen. Bovendien is er een mooi head-updisplay lever baar dat belangrijke informatie in kleur in je gezichtsveld projecteert. Hoewel de Astra veel onderdelen gebruikt uit de magazijnen van an dere Stellantis-merken, zie je dat in het interieur niet te veel terug. In derdaad: de bedieningshendel van de automaat, de deurgrepen, de raamknoppen en de richtingaanwij zer-stengels vind je ook terug in mo dellen van onder meer Citroën, DS en Peugeot, maar dat stoort niet. Voorbeeldige stoelen Belangrijker is dat Opel vasthoudt aan bekende goede eigenschappen van het merk. Zo kunnen kopers nog altijd kiezen voor puike, ergono misch ontworpen voorstoelen met AGR-keurmerk (goedgekeurd door fysiotherapeuten). Ze zitten uitste kend, zijn mooi groot en je kunt ze op maar liefst zestien verschillende manieren aanpassen aan je lijf. De zitpositie achter het stuur is daarbij voorbeeldig: de stoel en het stuur zijn riant verstelbaar, terwijl de raampartijen voldoende zicht rondom bieden. Hier vergt de Astra minder gewenning dan zijn zuster- model, de eveneens nog verse Peu geot 308, die met zijn kleinere stuur- tje en hoger geplaatste tellers niet ie dereen even goed past. VRIJDAG 11 MAART 2022 GO Autospecialist Niek Schenk beantwoordt lezersvragen. Mail naar auto@dpgmedia.nl Waarom worden automobilis ten niet verplicht om overdag dimlicht te voeren? Net zoals dat voor motorrijders geldt? Dan zijn we meteen van het probleem af dat bij sommige auto's de achterlichten niet meedoen. -Jack Teding van Berkhout Sterker nog, zo is het ooit be gonnen. Lang voordat in de Europese Unie het dagrijlicht verplicht werd gesteld, hadden Scandinavische merken als Volvo en Saab al het initiatief genomen dat bij de start altijd automatisch het dimlicht werd ingeschakeld. Later is dit ver vangen door de extra, kleinere koplampen die nu bekendstaan als dagrijlicht. Ik vrees dat au tofabrikanten niet zijn te porren voor uw idee, omdat dimlicht meer energie kost dan dagrij- licht. En juist in deze tijd willen we dat auto's zo zuinig mogelijk omgaan met energie. Dat is zo wel bevorderlijk voor het milieu (bij brandstofauto's) als de kos ten. En bij elektrische auto's voor een zo groot mogelijk rij- bereik. Steeds vaker valt het mij op dat in een tunnel, op om muurde rijbanen (Utrechtse- baan of bijvoorbeeld het A4-tunneltracé bij Schiedam) of gewoon in een woonwijk, de DAB-ontvangst wegvalt. Bij FM was tenminste in alle tunnels altijd wel Radio1 te bereiken, nu dus niet meer. Ik vraag mij steeds vaker af wat het voordeel van DAB is. -Robbert-J. van Egmond De landelijke omroepen zijn in middels in bijna heel Nederland goed te ontvangen, maar voor al de ontvangst van commer- ciële zenders laat hier en daar nog te wensen over. Met het oog op calamiteiten dienen tunnels die voorheen waren voorzien van FM-steunzenders voor NPO Radiol, nu diezelfde zenders ook voor DAB te krij gen. En los daarvan: de digitale geluidskwaliteit van DAB is uit eindelijk toch echt beter dan die van het analoge FM. Een lezer vroeg laatst wat zo'n oranje driehoek bete kent. Het klopt dat je die vooral op landbouwvoertui gen ziet om te waarschuwen voor langzaam verkeer, maar ik wil eraan toevoegen dat deze niet meer verplicht is, als gevolg van de kenteken verplichting voor landbouw voertuigen. -Dick Tijken Dank voor uw aanvulling. De driehoek is inderdaad sinds kort niet meer verplicht, met de komst van het verplichte kente ken voor landbouwvoertuigen. Toch is het advies om hem te handhaven, als waarschuwing voor langzaam verkeer. Dat zie je immers niet meteen aan het kenteken af. Auto met een missie ROLAND TAMELING -• ~£S - --1- - De nieuwe Astra oogt zelfverzekerd en modern. Hij geeft een solide rijge- voel. De zit voorin is uit stekend. FOTO OPEL m

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 18