videefri Kans op lege schappen als overleg spaak loopt l\/. 6 beleef je 17 1 wkantie 4,6 of 8 dagen All-Inclusive in het Beierse Woud door prijsconflicten - tijdelijk - niet leverbaar. Sommige foodbe- drijven zijn door de enorme kos tenstijgingen genoodzaakt in hun organisatie te snijden. Zo sluit Zwanenberg Food Group de Struik-fabriek (hier maken ze soep en knakworst) in Voorthui zen. Om een klein beetje zicht te krijgen op die prijsontwikkelin gen, nemen we dus zelf ook de proef op de som. Het is absoluut niet de bedoeling om compleet te zijn, maar we willen met ons lijstje een kleine indicatie geven van wat er momenteel gebeurt in de markt en wat de financiële ge volgen zijn voor de klanten. Ook deze keer kopen we de zelfde tien artikelen als op 10 ja nuari en 10 februari. We doen onze boodschappen bij AH en Jumbo in Bergen op Zoom en Plus in Halsteren. Op het lijstje staan tien producten, in principe alle maal A-merken. Dat is de eerlijk ste vergelijking en dat verklaart meteen waarom we niet bij Aldi of Lidl onze centen uitgeven, waar voornamelijk huismerken worden verkocht. Om die reden tellen we ook de aanbiedingen niet mee, kortingen trekken we niet van de prijs af. Olijfolie De boodschappen op het lijstje vormen een mix van fruit, graan producten, plantaardige olie, fris drank, hondenvoeding, persoon lijke verzorging, zuivel en vlees (zie de bonnen). De prijsstijgingen hebben nog niet veel vat op de tien producten die we in ons mandje leggen. Bij Plus en Albert Heijn is de olijfolie zelfs behoorlijk goedkoper gewor den in vergelijking met 10 febru ari. Bij Plus kost een flesje Bertolli nu 2,79 euro, vorige maand was dat 3,39 euro. Bij AH betalen we 2,85 euro tegenover 3,39 euro in fe bruari. Ook de linzen en het hon denvoer zijn in prijs gedaald. Door deze aanpassingen lopen beide supermarkten in op grote concurrent Jumbo waar we deze keer meer moesten afrekenen dan de afgelopen twee boodschappen- rondes. Vooral de cola is duurder geworden bij Jumbo: 2,53 euro te genover 2,14 euro een maand gele- den. En, opvallend, hier betalen we juist weer meer voor een blik linzen (1,57 euro tegenover 1,24 euro). Een verhoging van 33 cent op zo'n laag bedrag is fors. Ondanks de genoemde prijs stijgingen is Jumbo opnieuw de goedkoopste van de drie. We re kenen 24,98 euro af, bij Plus 25,38 euro en op onze AH-bon staat een bedrag van 25,59 euro. Om met die laatste te beginnen: in februari betaalden we 38 cent meer. En ook Plus was toen iets duurder dan nu: 63 cent om precies te zijn. Bij Jumbo betaalden we juist 59 cent meer voor dezelfde produc ten. De drie kruipen qua prijs dus steeds meer naar elkaar toe. Volgende maand zullen we zien of de supermarkten de prijsstij gingen van onder meer graan, groente en vlees hebben doorbe rekend. Voor ons boodschappen- mandje valt de schade nu mee. „Iedereen zal wel terug moeten naar de onderhandelingstafel", rea geert hij. ,,De huidige kostenstij gingen zijn niet meegenomen in de afspraken die de supermarkten en leveranciers de afgelopen maanden hebben gemaakt." Volgens de Rabo-expert zullen de gesprekken ditmaal onder een ander gesternte plaatsvinden dan eerder dit jaar. Overigens verliepen sommige gesprekken toen al stroef. Heet hangijzer is nu volgens Schreijen de extreme prijsstijging van zonnebloemolie, waarvan Oe kraïne de belangrijkste leverancier is. In veel producten, van koek en chips tot margarine, is dit verwerkt. Maar het gaat om nog veel meer producten. ,,De prijzen zullen breed stijgen." C Heet hangijzer is de extreme prijsstijging van zonnebloemolie, waarvan Oekraïne de belangrijkste leverancier is Die vrees deelt Henk Hofstede, re- tailexpert van ABN Amro. Volgens hem is het wel de vraag of super markten meegaan in de eisen van de leveranciers. Hofstede: ,,Super- markten willen niet dat hun klan ten naar de concurrent gaan." Reden voor paniek is er volgens Hofstede niet. Alles is nog voorra dig, benadrukt hij. Vooralsnog zijn er geen tekorten, zegt ook Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) maar de supermarktenkoe pel sluit niet dat dit op een bepaald moment kan gebeuren. VANAF - Hotel KLosterhof in Neukirchen beim Heiligen Blut Boek nu op pzc.nl/vt2224 Verslaggever Sanne Schelfaut deed boodschappen in drie supermarkten, waaronder de Jumbo in Bergen op Zoom. foto arie kievit PC VRIJDAG 11 MAART 2022 Totaalbedragen boodschappentest in euro's: Januari Jumbo 24,84 AH 26,63 Plus 26,01 Februari Jumbo 24,39 AH 25,97 Plus 26,01 Voedselfabrikanten willen met supermarkten opnieuw om tafel om te onderhandelen over de prijzen van hun goederen. Als ze niet meer betaald krijgen, zullen producten mogelijk niet meer in de schappen liggen. Dat stelt supermarktexpert Sebastiaan Schreijen van de Rabobank. ALL- INCLUSIVE IN BEIEREN gÉɧ Op zoek naar een actieve en tegelijkertijd ontspannen vakantie? Dan ben je in Hotel Klosterhof aan het juiste adres. Wandel of fiets door het Beierse Woud. Ga uitje dak op de hellingen van de Hohen Bogen. Laatje verrassen door volksspe len in de buurt. En ontspan in het ruime wellnesscentrum in het hotel. Inhoud arrangement: 3, 5 of 7x overnachting met ontbijtbuffet 2, 4 of 6x middagsnack (van 12 -13 uur) 3, 5 of 7x dinerbuffet gratis drankjes (van 10-21 uur) en meer Prijzen p.p. per arrangement: 4 dagen - van 99,- tot 179, 6 dagen - van 169,- tot 279, 8 dagen - van 219,- tot 379,- voor gezinnen met kinderen: kinderkorting Prijzen zijn o.b.v. een 2-persoonskamer en excl. €20 boekingskosten en toeristenbelasting 2,00 p.p.p.n.). Prijzen 2-persoonskamer Zum Hohen Bogen, familiekamer en 1-pk, zie website. Kinderkorting, bij twee vol- betalenden op de kamer: max. 2 kinderen van 0-10 jr, 100% en max. 2 van 11-14 jr, 50%. 783 km vanaf Utrecht. 8o|WEBSHOP ,o| KEURMERK I VEILIG EN BETROUWBAAR

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 17