Yara stoomt toch door en kotters varen nog uit a Amusant theater over de triestheid van het leven De extreem hoge gas- en olieprijzen zijn een molensteen om de nek van energie slurpende bedrijven. De Noorse kunstmestfabrikant Yara schroeft in Europa zijn productie met 45 procent terug, maar laat de fabrieken in Sluiskil ongemoeid. „Daar zijn we vanzelfsprekend erg blij mee." Yara, Dow, Zeeland Refinery, maar ook glastuinbouwbedrijven en Noordzee-kotters: Allemaal heb ben ze last van de als een raket om hoog schietende gas- en olieprij zen. De (petro)chemie gebruikt jaarlijks enorme hoeveelheden gas dat momenteel boven de 300 euro per megawattuur kost. Yara Sluiskil verbruikt net zoveel gas als 1,3 mil joen Nederlandse huishoudens. Hoeveel pijn de huidige prijzen doen, ligt aan het soort energiecon tract dat is afgesloten. Yara koopt gas in op de spotmarkt, dat wil zeg gen tegen de dagkoers. Dat maakt het bedrijf kwetsbaar bij prijsstij gingen, temeer omdat de gasprijs driekwart van de productiekosten beslaat. De Noorse multinational besloot gisteren dan ook twee fa brieken in Italië (Ferrara) en Frank rijk (Le Havre) tijdelijk stil te zet ten. Sluiskil, waar gisteren één van de drie ammoniakfabrieken is stopge zet voor gepland groot onderhoud, ontspringt de dans. ,,Daar zijn we vanzelfsprekend erg blij mee", zegt woordvoerder Gijsbrecht Gunter. In Sluiskil wordt elk jaar 1,9 miljoen ton ammoniak gemaakt waarvan verschillende producten worden gemaakt. Binnen het concern doet Sluiskil dat erg energie-efficiënt. Een tweede belangrijke reden om de Zeeuwse fabriek in de benen te houden, is de grote productie van AdBlue, een mengsel van gedemi- neraliseerd water en zuiver ureum. AdBlue zorgt ervoor dat vrachtwa gens aan de emissienormen vol doen: de schadelijke uitstoot van stikstofoxiden wordt dankzij dit mengsel omgezet in ongevaarlijke gassen. Gunter: ,,Veel mensen we ten het niet, maar zonder AdBlue staat bijna elke vrachtwagen in Eu ropa stil." De oorlog in Oekraïne kan leiden tot een wereldwijde voedselcrisis. Daarom is het van belang niet alle kunstmestproductie in Europa vanwege de hoge gasprijs stil te zet ten, zegt Gunter. ,,Voor de helft van de wereldvoedselproductie is kunstmest nodig. Europa impor teert veel kunstmest uit Rusland. Weet je, één ding is zeker: als je niet uitvaart weet je zeker dat je niks verdient Als die toevoer door de oorlog en sancties stil valt, ontstaat een enorm probleem." Chemiebedrijf Dow in Terneu- zen en olieraffinaderij Zeeland Re finery in Nieuwdorp, twee bedrij ven die veel gas gebruiken, konden gisteren geen antwoord geven op de vraag wat de hoge energieprij zen voor hen betekenen. Kassen In de glastuinbouw zijn de zorgen groot. ,,Het is spannend maar nog niet levensbedreigend voor ons be drijf", zegt Pleun van Duijn, auber ginekweker in Oosterland. ,,We kunnen het nog bolwerken omdat we een warmtekrachtkoppeling hebben, waarmee we CO2, stroom en warmte terug kunnen leveren. Daarnaast schermen we secties in de kassen af, zodat we warmte lan ger binnen houden. Verder hebben we hier met enkele kwekers een ge zamenlijke biomassacentrale, ook al is het duurder geworden om daarin hout te stoken." Voor de au- berginekassen van de Gebroeders Van Duijn op de Axelse Vlakte is er nog geen centje pijn dankzij een eerder gesloten langjarig energie contract. De omhoog schietende gasolie- prijzen spelen de Noordzee-vissers parten. 'Sta daarom de pulsvisserij weer toe nu brandstof zo duur is', bepleiten Europarlementariërs van VVD, CDA, Christenunie en SGP bij de Europese Commissie. Platvis als tong en schol leeft op de bodem. Om de vissen te vangen, worden ze opgeschrikt van de bodem waarna ze in het net belanden. De puls techniek gebruikt hiervoor stroom- stootjes uit elektroden die boven de bodem zweven. Europa verbood deze techniek. Sindsdien gebruiken de vissers weer ouderwetse meta- len wekkerkettingen. De zware kettingen worden over de bodem voortgetrokken. Dat kost bijna twee keer zoveel gasolie als het 'elek trisch' vissen. Het pulsverbod breekt de visserij op, nu de gasolieprijzen met de dag omhoog vliegen. Vorige zomer nog 45 cent, vorige week 75 cent en deze week zelfs meer dan een euro per li ter. Meer dan een verdubbeling in een jaar, constateert de Neder landse Vissersbond die roept om compensatie voor gedupeerde vis sers. Dilemma Gisteren lagen in de haven van Vlis- singen een aantal kotters aan de kade. Niet vanwege de hoge gaso- lieprijs, maar vanwege biddag. De VLI 25 van Lein de Nooijer uit Vlis singen is wel aan het vissen, voor de Belgische kust op de Noordzee. Ook De Nooijer maakt zich zorgen om de hoge brandstofprijzen. Dankzij de goede prijzen die voor de vis be taald worden, komt hij nog net uit de kosten. ,,Het is een dilemma, maar we kijken het nog even aan. Weet je, één ding is zeker: als je niet uitvaart weet je zeker dat je niks verdient. Al is het maar een kleinig heidje wat we verdienen, we blij - ven varen." I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl donderdag 10 maart 2022 It 3? Zeeland yZEELAND13 Viskotters aan de kade in Vlissingen gisteren, niet door de hoge gasolieprijs, maar vanwege biddag. foto dirkjan gjeltema Hoge gasprijs geselt bedrijven Frank Balkenende Theo Giele Vlissingen - Lein de Nooijer, schipper VLI 25

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 29