Yara stoomt toch door en kotters varen nog uit
a
Amusant theater
over de triestheid
van het leven
De extreem hoge gas- en
olieprijzen zijn een molensteen
om de nek van energie
slurpende bedrijven. De
Noorse kunstmestfabrikant
Yara schroeft in Europa zijn
productie met 45 procent
terug, maar laat de fabrieken in
Sluiskil ongemoeid. „Daar zijn
we vanzelfsprekend erg blij
mee."
Yara, Dow, Zeeland Refinery, maar
ook glastuinbouwbedrijven en
Noordzee-kotters: Allemaal heb
ben ze last van de als een raket om
hoog schietende gas- en olieprij
zen. De (petro)chemie gebruikt
jaarlijks enorme hoeveelheden gas
dat momenteel boven de 300 euro
per megawattuur kost. Yara Sluiskil
verbruikt net zoveel gas als 1,3 mil
joen Nederlandse huishoudens.
Hoeveel pijn de huidige prijzen
doen, ligt aan het soort energiecon
tract dat is afgesloten. Yara koopt
gas in op de spotmarkt, dat wil zeg
gen tegen de dagkoers. Dat maakt
het bedrijf kwetsbaar bij prijsstij
gingen, temeer omdat de gasprijs
driekwart van de productiekosten
beslaat. De Noorse multinational
besloot gisteren dan ook twee fa
brieken in Italië (Ferrara) en Frank
rijk (Le Havre) tijdelijk stil te zet
ten.
Sluiskil, waar gisteren één van de
drie ammoniakfabrieken is stopge
zet voor gepland groot onderhoud,
ontspringt de dans. ,,Daar zijn we
vanzelfsprekend erg blij mee", zegt
woordvoerder Gijsbrecht Gunter.
In Sluiskil wordt elk jaar 1,9 miljoen
ton ammoniak gemaakt waarvan
verschillende producten worden
gemaakt. Binnen het concern doet
Sluiskil dat erg energie-efficiënt.
Een tweede belangrijke reden om
de Zeeuwse fabriek in de benen te
houden, is de grote productie van
AdBlue, een mengsel van gedemi-
neraliseerd water en zuiver ureum.
AdBlue zorgt ervoor dat vrachtwa
gens aan de emissienormen vol
doen: de schadelijke uitstoot van
stikstofoxiden wordt dankzij dit
mengsel omgezet in ongevaarlijke
gassen. Gunter: ,,Veel mensen we
ten het niet, maar zonder AdBlue
staat bijna elke vrachtwagen in Eu
ropa stil."
De oorlog in Oekraïne kan leiden
tot een wereldwijde voedselcrisis.
Daarom is het van belang niet alle
kunstmestproductie in Europa
vanwege de hoge gasprijs stil te zet
ten, zegt Gunter. ,,Voor de helft van
de wereldvoedselproductie is
kunstmest nodig. Europa impor
teert veel kunstmest uit Rusland.
Weet je, één ding is
zeker: als je niet
uitvaart weet je zeker
dat je niks verdient
Als die toevoer door de oorlog en
sancties stil valt, ontstaat een
enorm probleem."
Chemiebedrijf Dow in Terneu-
zen en olieraffinaderij Zeeland Re
finery in Nieuwdorp, twee bedrij
ven die veel gas gebruiken, konden
gisteren geen antwoord geven op
de vraag wat de hoge energieprij
zen voor hen betekenen.
Kassen
In de glastuinbouw zijn de zorgen
groot. ,,Het is spannend maar nog
niet levensbedreigend voor ons be
drijf", zegt Pleun van Duijn, auber
ginekweker in Oosterland. ,,We
kunnen het nog bolwerken omdat
we een warmtekrachtkoppeling
hebben, waarmee we CO2, stroom
en warmte terug kunnen leveren.
Daarnaast schermen we secties in
de kassen af, zodat we warmte lan
ger binnen houden. Verder hebben
we hier met enkele kwekers een ge
zamenlijke biomassacentrale, ook
al is het duurder geworden om
daarin hout te stoken." Voor de au-
berginekassen van de Gebroeders
Van Duijn op de Axelse Vlakte is er
nog geen centje pijn dankzij een
eerder gesloten langjarig energie
contract.
De omhoog schietende gasolie-
prijzen spelen de Noordzee-vissers
parten. 'Sta daarom de pulsvisserij
weer toe nu brandstof zo duur is',
bepleiten Europarlementariërs van
VVD, CDA, Christenunie en SGP
bij de Europese Commissie. Platvis
als tong en schol leeft op de bodem.
Om de vissen te vangen, worden ze
opgeschrikt van de bodem waarna
ze in het net belanden. De puls
techniek gebruikt hiervoor stroom-
stootjes uit elektroden die boven de
bodem zweven. Europa verbood
deze techniek. Sindsdien gebruiken
de vissers weer ouderwetse meta-
len wekkerkettingen. De zware
kettingen worden over de bodem
voortgetrokken. Dat kost bijna twee
keer zoveel gasolie als het 'elek
trisch' vissen.
Het pulsverbod breekt de visserij
op, nu de gasolieprijzen met de dag
omhoog vliegen. Vorige zomer nog
45 cent, vorige week 75 cent en deze
week zelfs meer dan een euro per li
ter. Meer dan een verdubbeling in
een jaar, constateert de Neder
landse Vissersbond die roept om
compensatie voor gedupeerde vis
sers.
Dilemma
Gisteren lagen in de haven van Vlis-
singen een aantal kotters aan de
kade. Niet vanwege de hoge gaso-
lieprijs, maar vanwege biddag. De
VLI 25 van Lein de Nooijer uit Vlis
singen is wel aan het vissen, voor de
Belgische kust op de Noordzee. Ook
De Nooijer maakt zich zorgen om
de hoge brandstofprijzen. Dankzij
de goede prijzen die voor de vis be
taald worden, komt hij nog net uit
de kosten. ,,Het is een dilemma,
maar we kijken het nog even aan.
Weet je, één ding is zeker: als je niet
uitvaart weet je zeker dat je niks
verdient. Al is het maar een kleinig
heidje wat we verdienen, we blij -
ven varen."
I pzc.nl e-mail: walcheren@pzc.nl donderdag 10 maart 2022
It
3?
Zeeland
yZEELAND13
Viskotters aan de kade in Vlissingen gisteren, niet door de hoge gasolieprijs, maar vanwege biddag. foto dirkjan gjeltema
Hoge gasprijs geselt bedrijven
Frank Balkenende
Theo Giele
Vlissingen
- Lein de Nooijer, schipper
VLI 25