'Verhip, denken die talkshow-redacties, een oudere vrouw die toch 5 oe het komt? Geen idee, zegt ze. Maar ze kan tegenwoordig élke avond wel in een talkshow zitten - mocht ze dat ambi- eren, hè. Of in een quiz. Of in een spelprogramma. Ze wordt de laatste tijd ineens suf gebeld. 'Kennelijk,' zegt Brigitte Kaandorp, 'wordt er gedacht: verhip, een oudere vrouw die tóch leuk blijkt te zijn! Die kan je er best bij hebben.' Schaterlach. Haar man noemt het moederpower - de onverwachte kracht die vrou wen van een zekere leeftijd kunnen uitstralen. Ze somt op: 'Je hebt kinderen opgevoed, je bent door crises gegaan, ook in je relaties. Er zijn mensen doodgegaan. Je bent door de overgang gekomen. Als je dan nog overeind staat, als je dan nog iemand bent, goed in je vel zit, dan bén je ook nog iemand.' De komende maanden staat de comédienne op het toneel met nog zo'n powerhouse, Jenny Arean, wier stem ondanks haar 79 jaar geen spat heeft ingeboet aan kracht. In Gedeelde Smart, dat vanwege coronaperikelen anderhalf jaar lang in de ijskast stond, zingt de keizerin van het vaderlandse chanson liederen en fungeert Kaandorp als spreekstalmeester. Vrijdag staan de grande dames patsboem voor een uitverkochte zaal met achthonderd man. Tijd om even lekker in te spelen was er niet. Jenny Arean vindt dat eigenlijk maar niets, zegt Kaan dorp, die houdt van een gedegen voorbereiding, maar zij zelf gedijt bij improviseren. 'We hebben natuurlijk ervaring genoeg om onze reet te redden.' 'Ja, jaaaaa, nou, ik ben wel echt de spreekstalmeester. Als Jenny Dit is mijn lijf zingt, gaat die hele zaal uit zijn dak. Ze blaast met een Édith Piaf-, Shirley Bassey-achtige kracht. Daar kan ik niet overheen hoor. Ik zing daarna een piepklein liedje wat ik al lang geleden heb geschreven, over een oude draaideur die niet zo lekker meer gaat. Ik heb wel een of twee epische nummers gemaakt, Leven zonder angst bijvoorbeeld, maar na Jenny heeft dat geen zin.' Die piepende draaideur, wie van jullie is dat? 'We zijn allebei een piepende draaideur. Zo is het leven. Die draaideur heeft zijn hele leven iedereen er doorheen gelaten, er heeft een keer iemand in gebraakt en hij is zes keer kapot- gegaan... Ik voel me zo vreemd de laatste tijd/ik heb zo'n last van duizeligheid/en ik hoor mensen zeggen dat ik slijt/ik ben mijn draai in enen kwijt. Het gaat over oud worden natuurlijk.' Was jij je draai ook in enen kwijt? 'Nou. Ik heb me een periode heel slecht gevoeld. Je bent tot misschien wel vijftig, onoverwinne lijk. Dan ineens slaat het verval letterlijk toe. Je huid wordt minder elastisch, je bent niet meer vruchtbaar, je voelt je tien jaar lang alsof je de volgende dag ongesteld moet worden. Als je niet uitkijkt, zak je uit, je borsten gaan op je knieën hangen. Sommige vrouwen raken daarvan in paniek.' 'Iedereen raakt in paniek. Je probeert er nog wat aan te doen, en dan blijkt er geen houwen aan. Daar ga je. Als je daar weer uitkomt, ben je al je zekerheden kwijt, je staat naakt in het leven als het ware. En dan moet je maar eens kijken wat er van je over is. Als je je dan kan losmaken van de teleurstelling over wat je allemaal kwijt bent, blijkt dat je best nog een heel leuk wijf bent. Dan blijk je niet helemaal ingestort, dan ga je terug naar de essentie. En die essentie heb je in al die jaren opgebouwd, je bent ook leuker dan toen je achttien was.' Als komiek heb je misschien het voordeel dat je voor je werk minder afhankelijk bent van je uiterlijk dan een actrice. 'Dat klopt. Het is fijn als je er leuk uitziet, maar het is niet belangrijk. Dat wil niet zeggen dat je denkt: kan mij het schelen. Ik wil er ook zo leuk mogelijk uitzien. Ik heb de fout gemaakt dat ik - of fout, ik had dikke oogleden, die zaten echt voorbij mijn wimpers. Dus ik heb toen in een vlaag van ik-ga-er-wat- aan-doen een ooglidcorrectie laten doen. Dat had achteraf geen enkele zin. Het is ook nogal wat hè, ik heb mijn gezicht nodig, ik ben geen typist. Ik zou er ook nooit nooit nooit meer iets aan laten doen, ook geen botox, niks. Ik ben me echt het lazarus geschrokken.' Het ziet er nu mooi uit, toch? 'Mwah, vind je? Ik schrik nog altijd als ik in de spiegel kijk. Ik had ook wel heel veel ooglid.' Ze duwt haar wenkbrauw omhoog. 'Zie je? Die arts heeft hier twee centimeter en hier zelfs nog iets meer weggehaald. Het heeft me niet van onzekerheid afgeholpen. En het helpt niks, want alles gaat toch weer hangen.' Je zit nu veertig jaar in het vak. In hoeverre ben je veranderd? 'Wat ik merk, is dat ik steeds meer durf te vertrouwen op mezelf. Ik heb zoveel vlieguren gemaakt. Je raakt ontspannener. Het lijkt ook alsof die onbevangenheid van de eerste jaren weer terug is. Dat is ook het verschil tussen Jenny en mij. Ik durf het toneel op te lopen en te denken: we zien wel. En ik kan me steeds beter uitdrukken in liedjes zonder dat ze grappig hoeven te zijn. Over sommige dingen kan ik niet vertellen, maar wel zingen. Zoals Het is gebeurd, naar aanleiding van de zelfdoding van mensen uit mijn omgeving. Het is over/Over en gebeurd, het is voorbij/En ik weet niet waar je bent, maar niet bij mij/Het is voor bij. Toen ik dertig was durfde ik zoiets niet. Mijn eerste 'mooie' liedje, dat vond ik doodeng, ik hoefde maar één keer zó te kijken en iedereen lachte alweer. Ik wist 14 cc •=c Uj Cl Ui O Sc sc z O Zing jij ook? Alle vrouwen, denk ik.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 94