Het is bij ons pas écht crisis als de NCTV dat zegt Extra Haags overleg na inval in Oekraïne 8 OORLOG OEKRAÏNE RUSLAND Kajsa Ollongren kan geschiedenis gaan schrijven. Als de voortekenen niet bedriegen, wordt ze de eerste minister in dertig jaar die wél voldoende geld naar het leger doorsluist. De oorlog in Oekraïne is de grote aanjager. N A H, Het is oorlog in het oosten van Europa, maar het kabinet vindt het nog niet nodig om de nationale crisisstructuur uit de kast te halen. Dat gebeurt alleen bij een massale cyberaanval. Of een militaire dreiging dicht bij huis. Een woordvoerder van de Rijks voorlichtingsdienst keek vorige week verontschuldigend toen een deel van het kabinet voor het eerst samenkwam na de Russische inval in Oekraïne. Het beraad liep uit, zei ze, maar ze kon aan de aanwe zigen niet vragen hoe lang het nog zou duren: ,,Er zijn geen telefoons in de zaal." De Raad Veiligheid en Inlichtin gen - een zogeheten onderraad van de ministerraad - is namelijk geheim. Er is geen agenda, en tele foons, tablets en andere apparaten zijn streng verboden. Zelfs waar die telefoons blijven tijdens die overleggen - in een tas op de gang, in een geluidsdichte kluis? - daar mogen woordvoerders van minis ters geen uitspraken over doen. Dat is omdat bij het speciale ka binetsberaad ook de Nationaal Co ordinator Terrorisme en Veilig heid (NCTV) en 'de diensten' aan schuiven en soms geheime inlich tingen delen. Ook de commandant der strijdkrachten, Onno Eichels- heim, een topambtenaar van Buitenlandse Zaken en de hoogste ambtenaar van Algemene Zaken, tevens Coördinator van de Inlich tingen- en Veiligheidsdiensten, zitten aan tafel. Nieuw is dit overleg niet. De Raad Veiligheid en Inlichtingen - in Haags jargon: RVI - komt regu lier eens per week bijeen in de Rol zaal op het ministerie van Alge mene Zaken. Premier Mark Rutte, de ministers Dilan Yesilgöz van Justitie en Veiligheid, Kajsa Ollon- gren van Defensie, Wopke Hoek stra van Buitenlandse Zaken en Hanke Bruins Slot van Binnen landse Zaken zijn daar ook bij. Maar nu er oorlog is in Oekraïne komt niet alleen de RVI maar ook een speciaal Oekraïne-beraad, de zogenoemde 'RVI Oek', zeer veel vuldig samen. Daarin zitten méér ministers, zoals de vicepremiers en de ministers die gaan over In frastructuur, Economische Zaken en Klimaat en Energie. Die laatste drie bewindslieden zijn toegevoegd aan de RVI omdat zij over vitale sectoren gaan. Denk aan wegen, het spoor, de Rotter damse haven, telefoonlijnen, in ternetverbindingen, gas en drink water. C De nationale crisisstructuur werd wel ingezet bij de laatste watersnood Door al die met veel geheimzin nigheid omgeven bijeenkomsten, ademt politiek Den Haag ook in deze weken een crisissfeer. Maar de nationale crisisstructuur, zo zei premier Rutte maandag in het de bat over Oekraïne, is 'niet actief'. Het bekendst is die crisisstructuur van de coronapandemie, toen-ie eind februari 2020 werd geacti veerd. ,,De meerwaarde is dat de crisis structuur over de diverse departe menten heen wordt gelegd", legt hoogleraar openbaar bestuur René Torenvlied uit. ,,Dan fungeert het als een soort spin in het web." Andere voorbeelden waarbij de nationale crisisstructuur werd in gezet was de watersnood van deze zomer, de tramaanslag in Utrecht (2019), orkaan Irma die Sint-Maar ten in 2017 teisterde en het neerha len van MH17 (2014). Maar de oorlog in Oekraïne is nog geen aanleiding de nationale crisisstructuur van stal te halen, stelde Rutte in het debat. In het ge val van een 'acutere situatie' kan die structuur volgens hem 'wel dienstig' zijn. ,,Omdat die zorgt voor een snelle integrale besluit vorming in geval van concrete dreigingen." Cyberaanval Maar waar gaat het dan over? Vol gens een woordvoerder van de NCTV moet je bijvoorbeeld den ken aan een situatie waardoor de nationale veiligheid van ons land in gevaar is. Een cyberaanval bij voorbeeld, die het land plat kan leggen. Of een militaire dreiging. De Nationaal Coördinator Terro rismebestrijding en Veiligheid, Pieter-Jaap Aalbersberg, adviseert de minister van Justitie over óf de crisisstructuur nodig is. En alleen de NCTV kan de crisisstructuur activeren - altijd op verzoek van een bewindspersoon. Bij de machtsovername door de taliban in Afghanistan, afgelopen zomer, en de daarop volgende cha otische evacuatie van Nederlan ders en Afghanen uit het land, werd de nationale crisisstructuur ook niet ingesteld. Ook toen werd er in kleine groepjes overlegd. Daar kwam later veel kritiek op, omdat elke bewindspersoon naar zijn of haar eigen beleidsterrein keek, er geen gevoel van urgentie was en er tussen de departementen maar moeizaam werd gecoördineerd. INTERVIEW MINISTER KAJSA OLLONGREN aar het kabi- net-Rutte IV vorige week nog fluks raketten en antitank- wapens naar Oekraïne stuurde, houdt D66-minister Ollongren de kaken stijf op elkaar over ander militair materieel dat ook naar het land gaat. ,,Maar'', zegt ze, ,,dat be tekent niet dat Nederland niks meer levert.'' De Tweede Kamer hoort het wel, het publiek niet meer. De nacht waarin de Russische invasie van Oekraïne begon, werd Ollongren tussen vier en vijf uur wakker gebeld door 'een van de generaals'. De manier waarop Rusland Oekraïne bestookte, noemt ze 'het zwartste scenario'. ,,Van drie kanten, als een soort maan om het land heen." Het transport van het extra materieel uit Nederland werd door de oorlog flink bemoeilijkt. De defensieminister wil niet zeggen of het wapentuig al is aangekomen in het land. ,,Er is geleverd. Daar stopt de mededeling." Sindsdien, zegt de D66-bewindsvrouw, ont wikkelt de oorlog, die nu al meer dan een week duurt, zich. ,,Dan is het niet dienstig om nadere mede delingen te doen." ,,Nederland had toen al besloten om bepaalde wapens te leveren. Na de inval zeiden de Duitsers, maar ook de Zweden, Finnen en Noren - landen die normaal gesproken nóóit wapens leveren - dat ze nu wel wapens gingen sturen. Dat was een wezenlijke wijziging van Navo-landen en andere bondgenoten. Het was toen ook belangrijk om te laten zien dat wij ook gehoor gaven aan het Oekraïense verzoek. Als signaal, aan Oekraïne, maar ook aan Rusland. Dat doen we nu niet meer. Maar we blijven steunen waar dat kan." ,,Nee, dit is onze keus." ,,We zijn in staat een belangrijke bijdrage te leveren, ook nu. Wat we leveren, is goed. Tegelijkertijd is de gereedheid onvoldoende. Dat is een feit. Daar moeten we aan bouwen. We investeren daarin, maar dat kost tijd. Voor de wapen leveranties betekent dat we alles toetsen: wat is het effect op onze eenheden?" ,,Als je minister van Defensie wordt, moet je overal op voorbe reid zijn. Als minister van Binnen landse Zaken was ik verantwoor delijk voor de inlichtingendienst AIVD. Dat Rusland de laatste jaren steeds meer een dreiging werd, was mij bekend." ,,Dat was echt een historisch mo ment, een Zeitenwende, zoals hij zelf noemde. Hij liet zien wat de aanval van Poetin betekent. Dat het ook een aanval op het vrije Westen is, op onze manier van le ven, op de democratische rechts staat. Dat Duitsland, als belang rijkste land op het Europese Dat Rusland de laatste jaren steeds meer een dreiging werd, was mij bekend continent, een been bijtrekt en ook zegt dat ze de Navo-norm van 2 procent halen, ofwel 2 procent van het bruto binnenlands pro duct aan hun defensie gaan uitge ven, dat is een hele grote stap. Ze nemen die verantwoordelijkheid." ,,Wij hebben het anders gedaan. In het coalitieakkoord hebben we al afgesproken dat er 25 procent bij de begroting komt, structureel 3 miljard euro. Dat is ook een grote stap. En die hadden we al gezet." ,,Wij zeggen: gegeven wat er is ge beurd, de Russische aanval, de Duitse stap, gaan wij ook kijken wat we aanvullend kunnen doen. Dat er brede steun voor is, ook van partijen die eerder echt heel an ders in de wedstrijd zaten, is ook ZATERDAG 5 MAART 2022 GO .n 444444 Een ministerraad in de Rolzaal, die ook wordt gebruikt voor crisisberaad. foto bart maat Hanneke Keultjes Den Haag Hanneke Keultjes Den Haag W Toen u de andere wapenleverin gen bekendmaakte, was de oor log toch ook al bezig? Is dat een Europese afspraak, om te zorgen dat Rusland in het duister tast? Op een gegeven moment zal de voorraadkast bij Defensie toch leeg zijn? U bent ineens minister in oor logstijd. Wat dacht u toen bondskanse lier Olaf Scholz zei 100 miljard euro in de Duitse defensie te steken? Heeft het kabinet ook overwo gen zo'n stap te zetten, extra geld vrijmaken voor het leger? De Tweede Kamer zegt nu: het is niet genoeg. Nederland moet ook naar die 2 procent toe.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 8