middelbare schooltijd Jeugdpsychiater: 'Jongeren konden elkaar niet steunen' 5 'Na elke lockdown moesten we opnieuw beginnen in de klas. Het was alsof een nieuw schooljaar begon' leuke dingen op school gemist. Jongeren komen niet naar school vanwege de lessen: het gaat ze om het kletsen als ze tien minuten eerder klaar zijn met de lesstof. Ik heb net bijvoorbeeld de kerstspul len opgeruimd met een groepje leerlingen. We hebben de dozen samen naar de zolder van de school gebracht. Geweldig von den ze het: het is een verhaal dat ze meenemen." Op maandagochtend de voet baluitslagen doornemen met de klas, ook zoiets. ,,Op zulke mo menten komen de leerlingen met verhalen. Maar ja, voetbal ging ook niet door en we hadden lange tijd online les. De schoolreizen naar het buitenland: daar leefden we altijd een heel schooljaar naar toe en daar koppelde ik lesonder- werpen aan. Ik durfde niet meer over Berlijn te beginnen. Ik zag leerlingen minder vrolijk worden, gedemotiveerd, en gefrustreerd." Hageman ziet ook dat er minder groepsgevoel is in de klassen. ,,Dat gevoel ontstond altijd gewoon, maar doordat de structuur telkens werd weggerukt, gebeurde dat tij dens de coronapandemie niet. Als leerlingen moeten samenwerken, dan zijn ze zoekende, omdat ze niet goed weten wat ze aan elkaar hebben. Ze kennen elkaar simpel weg niet goed genoeg. Ik vind dat heel opvallend." Lamgeslagen Een groep leerlingen is apathisch, murw en lamgeslagen door de co- ronapandemie. Dat merkt Inge Maaskant dagelijks op school. Ze is leerlingcoördinator op het Pon tes Goese Lyceum en geeft ook Nederlands aan havo 2 en 3. ,,Ik zie gelatenheid bij ze. Ze zijn moeilijk op gang te brengen. Ouders en docenten verwachten van de leer lingen dat ze meteen weer in de presteermodus staan, maar dat is niet zo." Hoe dat komt? ,,Ze hebben de afgelopen twee jaar bijna tien maanden niet 'gewoon' in de klas gezeten. Dat is echt extreem. Vooral in de tweede klassen merk ik dat de leerlingen nog niet zo goed weten hoe het werkt in het voortgezet onderwijs. Ze hebben een groot deel van hun brugklas jaar gemist. Terwijl het groeps proces in dat jaar juist zo belang rijk is: je moet je veilig voelen op school om te kunnen presteren. Het is belangrijk dat je docenten leert kennen en routine opbouwt. Om schoolritme op te bouwen, is sociale cohesie nodig. Als school leuk is, dan zijn leerlingen meer bereid om zich in te zetten. Dan willen ze meedoen met hun klas genoten en óók overgaan naar het volgende leerjaar. De meeste kin deren vinden de lessen saai en de docenten stom. Ze halen hun ple zier uit het contact met hun klas genoten. Ze willen lol maken. Schoolreizen en activiteiten zijn daarbij heel belangrijk, maar die konden allemaal niet doorgaan. Ze verheugden zich elke keer op iets, en élke keer ging het niet door. Dat maakt ze murw." GO ZATERDAG 5 MAART 2022 Niet alleen het onder wijs viel tijdens de lockdowns weg, maar ook sport, het vereni gingsleven en hun vrienden. Juist die so ciale activiteiten vor men een grote uitlaat klep, weet kinder- en jeugdpsychiater Jo- elle Grootveld. Ze werkt voor Kiek Zee land, een praktijk die psychologische en psychiatrische hulp biedt aan kinderen, jongeren en jongvol wassenen. ,,Pubers zijn nog aan het ont dekken wie ze zijn: daarbij hebben ze so ciale prikkels nodig. Het is normaal dat ze proberen iets meer los te komen van hun gezin en zich meer gaan richten op hun leeftijdsgenoten. De lockdowns hadden impact op een natuur lijk sociale behoefte van jongeren. Boven dien speelde de uit zichtloosheid mee. Er was geen perspectief. Volwassenen kunnen langetermijndenken, maar voor jongeren is dat lastig. Twee of drie weken zijn te overzien, maar dit duurde veel te lang. Daardoor doofde hun motivatie uit. Jonge ren konden elkaar niet steunen, terwijl dat op die leeftijd heel be langrijk is. Ze gaan meestal niet alleen voor de lessen naar school, maar vinden het vooral fijn elkaar te zien. Dat geeft ze motivatie. Tegelijker tijd hadden ze een verplichting tot online onderwijs, die veel vraagt van het con centratievermogen. Daar is hun brein nog niet op toegerust. De hersenen zijn in de puberteit nog volop in ontwikkeling. Met zo'n lange periode online onderwijs overvraag je veel jongeren." Kiek Zeeland zag het aantal aanmeldingen van jongeren die hulp zochten, flink stijgen in de coronaperiode. ,,Ze hadden angsten, somberheid, paniek klachten en voelden zich eenzaam in de periode van lock- downs. Maar ook na de lockdown, toen ze ineens weer volledig naar school mochten zagen we een stijging in het aantal aanmel dingen. Voor jongeren die van nature sociaal vaardig zijn, viel dit wel mee. Maar als je een gevoelig type bent, of bijvoorbeeld autisme hebt, dan kom je sneller in de problemen door de enorme overgang en hoeveelheid aan prik kels. Die jongeren hadden een half jaar thuis gezeten, en moesten ineens weer presteren en de aan sluiting bij de klas vin den. Dat was soms echt ingewikkeld." Ondersteuningscoördinator Marlou Karkach en docent Marc Smol ders van SSG Nehalennia (locatie Kruisweg) in Middelburg. FOTO DIRK-JAN GJELTEMA Marc Smolders, docent

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 53