Jongeren hebben door de pandemie veel gemist van hun 4 'Ik zag leerlingen minder vrolijk worden, gedemotiveerd, en gefrustreerd' 'Ik zie gelatenheid bij de leerlingen. Ze zijn moeilijk op gang te brengen' docenten. Scholen doen hun best om de leerlingen te helpen, bij voorbeeld met extra begeleiding. In het ondersteuningslokaal van de vmbo-locatie van SSG Neha- lennia aan de Kruisweg in Middel burg is het sinds de coronapande- mie veel drukker. ,,Voor corona vingen we hier dagelijks dertig leerlingen op. Dat aantal is nu ruim verdubbeld", vertelt onder steuningscoördinator Marlou Karkach. ,,We zien leerlingen die eenzaam of angstig zijn, of een ne gatief zelfbeeld hebben. Anderen hebben moeite met sociale inter actie, omdat ze lange periodes niet fysiek met leeftijdgenoten gespro ken hebben. Alles ging via WhatsApp, Instagram en Snap- chat. Leerlingen zijn afgestompt. Ze hebben geen motivatie om te leren. Sommigen gaan niet meer met plezier naar school." Pesterijen Docent Marc Smolders, ook van Nehalennia, zag tijdens de co- ronapandemie de sfeer in de klas veranderen. ,,Na elke lockdown moesten we opnieuw beginnen in de klas. Het was alsof een nieuw schooljaar begon: in de eerste we ken wordt de rangorde bepaald. Kinderen moeten voor hun positie in de groep 'strijden'. Maar dat proces herhaalde zich elke paar maanden. Je zat bijna nooit met een volle klas, door lockdowns, be smettingen en quarantaines. Leer- lingen werden steeds teruggewor pen. Er waren meer ruzietjes en pesterijen. Dat ging vooral online: ze filmden elkaar stiekem en deel den dat via sociale media. Leerlin gen voelden zich minder veilig in de groep. Ze misten structuur en samenwerking. En dat stond het leren in de weg." Door het online onderwijs ont dekten docenten vaak te laat wat er speelde. ,,Als die ruzietjes zich voor je neus in de klas afspelen, dan kun je erop inspelen. Maar nu kwam je er vaak pas achter als het kind al gekwetst was. En zie het dan nog maar eens terug te draaien." Eenzaam Leerlingen staan niet te springen om over hun gevoelens te vertel len. Eén groepje vmbo'ers van Ne- halennia wil alleen anoniem mee werken aan dit artikel. De jonge ren vertellen dat ze zich eenzaam voelden tijdens de lockdowns. ,,Ik vond het heel stom de hele tijd al leen thuis te zitten", vertelt een scholiere. ,,Mijn broertjes en zus jes waren wel thuis, maar ik miste de drukte van de klas. Het gezel schap van je vriendinnen en je do centen: dat was er gewoon ineens niet meer. Op den duur voel je je dan echt wel eenzaam." Haar vriendin: ,,Ik maakte een wande lingetje met mijn moeder. En de dag erna weer. Elke dag zag er het zelfde uit." Een ander: ,,Veel jonge ren zeggen dat ze school niet leuk vinden, maar na die lockdowns besefte ik ineens dat school wél leuk is. Niet per se vanwege de les sen, maar omdat je weer sociaal kon doen met iedereen." De jongeren, die in de examen klas zitten, voelen zich gestrest en onzeker. Ze weten niet of ze goed voorbereid zijn op hun vmbo-exa- men, omdat drie van de vier schooljaren grotendeels in het te ken stonden van corona. Ze vertel len dat ze lessen volgden vanuit bed en dat ze spiekbrieven op de muur plakten tijdens online mon delinge toetsen. ,,Soms was ik ge woon met mijn vrienden buiten. Dan zette ik mijn telefoon aan, omdat ik aanwezig moest zijn, maar ik legde hem gewoon weg", vertelt een jongen. ,,Soms zegt een docent dat we iets vorig jaar al ge leerd hebben, maar ik heb daar niks van meegekregen. En we heb ben het straks wel nodig voor ons examen. Ik heb vaak stress. Dan krijg ik hoofdpijn en ga ik huilen." De jongeren beseffen nu ook dat ze een groot deel van hun middel bare schooltijd gemist hebben. Dat maakt ze soms verdrietig. ,,We hebben schoolreisjes en allerlei andere leuke dingen gemist. Co rona blijft voor altijd meegaan met ons, ook al zijn we ouder. Onze jeugd is corona geweest." De frustratie van het groepje Nehalennia-leerlingen ziet Gorik Hageman, docent Duits van het Reynaertcollege in Hulst, ook bij zijn leerlingen. ,,Ze hebben alle ZATERDAG 5 MAART 2022 GO Gorik Hageman, docent Inge Maaskant, leerlingcoördi nator en docent op het Pontes Goese Lyceum. foto marcelle davidse Inge Maaskant, docent Gorik Hageman, docent Duits aan het Reynaertcollege in Hulst. FOTO ANNE HANA

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 52