Jongeren hebben door de pandemie veel gemist van hun
4
'Ik zag leerlingen
minder vrolijk
worden,
gedemotiveerd,
en gefrustreerd'
'Ik zie gelatenheid
bij de leerlingen.
Ze zijn moeilijk op
gang te brengen'
docenten. Scholen doen hun best
om de leerlingen te helpen, bij
voorbeeld met extra begeleiding.
In het ondersteuningslokaal van
de vmbo-locatie van SSG Neha-
lennia aan de Kruisweg in Middel
burg is het sinds de coronapande-
mie veel drukker. ,,Voor corona
vingen we hier dagelijks dertig
leerlingen op. Dat aantal is nu
ruim verdubbeld", vertelt onder
steuningscoördinator Marlou
Karkach. ,,We zien leerlingen die
eenzaam of angstig zijn, of een ne
gatief zelfbeeld hebben. Anderen
hebben moeite met sociale inter
actie, omdat ze lange periodes niet
fysiek met leeftijdgenoten gespro
ken hebben. Alles ging via
WhatsApp, Instagram en Snap-
chat. Leerlingen zijn afgestompt.
Ze hebben geen motivatie om te
leren. Sommigen gaan niet meer
met plezier naar school."
Pesterijen
Docent Marc Smolders, ook van
Nehalennia, zag tijdens de co-
ronapandemie de sfeer in de klas
veranderen. ,,Na elke lockdown
moesten we opnieuw beginnen in
de klas. Het was alsof een nieuw
schooljaar begon: in de eerste we
ken wordt de rangorde bepaald.
Kinderen moeten voor hun positie
in de groep 'strijden'. Maar dat
proces herhaalde zich elke paar
maanden. Je zat bijna nooit met
een volle klas, door lockdowns, be
smettingen en quarantaines. Leer-
lingen werden steeds teruggewor
pen. Er waren meer ruzietjes en
pesterijen. Dat ging vooral online:
ze filmden elkaar stiekem en deel
den dat via sociale media. Leerlin
gen voelden zich minder veilig in
de groep. Ze misten structuur en
samenwerking. En dat stond het
leren in de weg."
Door het online onderwijs ont
dekten docenten vaak te laat wat
er speelde. ,,Als die ruzietjes zich
voor je neus in de klas afspelen,
dan kun je erop inspelen. Maar nu
kwam je er vaak pas achter als het
kind al gekwetst was. En zie het
dan nog maar eens terug te
draaien."
Eenzaam
Leerlingen staan niet te springen
om over hun gevoelens te vertel
len. Eén groepje vmbo'ers van Ne-
halennia wil alleen anoniem mee
werken aan dit artikel. De jonge
ren vertellen dat ze zich eenzaam
voelden tijdens de lockdowns. ,,Ik
vond het heel stom de hele tijd al
leen thuis te zitten", vertelt een
scholiere. ,,Mijn broertjes en zus
jes waren wel thuis, maar ik miste
de drukte van de klas. Het gezel
schap van je vriendinnen en je do
centen: dat was er gewoon ineens
niet meer. Op den duur voel je je
dan echt wel eenzaam." Haar
vriendin: ,,Ik maakte een wande
lingetje met mijn moeder. En de
dag erna weer. Elke dag zag er het
zelfde uit." Een ander: ,,Veel jonge
ren zeggen dat ze school niet leuk
vinden, maar na die lockdowns
besefte ik ineens dat school wél
leuk is. Niet per se vanwege de les
sen, maar omdat je weer sociaal
kon doen met iedereen."
De jongeren, die in de examen
klas zitten, voelen zich gestrest en
onzeker. Ze weten niet of ze goed
voorbereid zijn op hun vmbo-exa-
men, omdat drie van de vier
schooljaren grotendeels in het te
ken stonden van corona. Ze vertel
len dat ze lessen volgden vanuit
bed en dat ze spiekbrieven op de
muur plakten tijdens online mon
delinge toetsen. ,,Soms was ik ge
woon met mijn vrienden buiten.
Dan zette ik mijn telefoon aan,
omdat ik aanwezig moest zijn,
maar ik legde hem gewoon weg",
vertelt een jongen. ,,Soms zegt een
docent dat we iets vorig jaar al ge
leerd hebben, maar ik heb daar
niks van meegekregen. En we heb
ben het straks wel nodig voor ons
examen. Ik heb vaak stress. Dan
krijg ik hoofdpijn en ga ik huilen."
De jongeren beseffen nu ook dat
ze een groot deel van hun middel
bare schooltijd gemist hebben. Dat
maakt ze soms verdrietig. ,,We
hebben schoolreisjes en allerlei
andere leuke dingen gemist. Co
rona blijft voor altijd meegaan met
ons, ook al zijn we ouder. Onze
jeugd is corona geweest."
De frustratie van het groepje
Nehalennia-leerlingen ziet Gorik
Hageman, docent Duits van het
Reynaertcollege in Hulst, ook bij
zijn leerlingen. ,,Ze hebben alle
ZATERDAG 5 MAART 2022 GO
Gorik Hageman, docent
Inge Maaskant, leerlingcoördi
nator en docent op het Pontes
Goese Lyceum. foto marcelle davidse
Inge Maaskant, docent
Gorik Hageman, docent Duits aan het Reynaertcollege in Hulst.
FOTO ANNE HANA