Veel scholieren hebben mentale problemen door coronapandemie
klas.
Ze zijn gedemotiveerd,
somber en eenzaam.
De lockdowns en
coronamaatregelen
hebben veel gevergd
van jongeren. Zeeuwse
docenten zien de
gevolgen elke dag in de
3
'Ik ben normaal
best een vrolijk
persoon, maar ik
had steeds
minder zin om iets
te ondernemen'
Kapót was ze na een
dag vol online lessen.
Elke dag weer. De
lockdown van vorige
winter leek eindeloos
te duren. ,,Vanaf het moment dat
we thuis zaten, ging het bergaf
waarts met mijn cijfers", vertelt
Fay van Es (17) uit Vogelwaarde. Ze
zit in vwo 5 van het Reynaertcol
lege in Hulst. ,,Ik zat van tien over
acht 's ochtends tot half vijf achter
m'n scherm. Soms volgde ik lessen
vanuit m'n bed. Ik nam niks op en
ik kon me na zo'n dag niet meer
motiveren om huiswerk te ma
ken." Ze stelt normaal gesproken
veel vragen in de klas. „Online
deed ik dat veel minder. Ik dacht:
ik zoek het eerst zelf wel uit."
,,Ik miste mijn vriendinnen en
de gezelligheid in de klas ontzet
tend. Ik vind het leuk om met ie
dereen te kletsen. Gewoon, een
beetje te kloten, en praten over
van alles en nog wat. Ik had via
WhatsApp wel contact met vrien
dinnen, maar dat is toch anders.
En als we een keer wilden afspre-
ken, dan kon dat maar met twee of
drie mensen. En sommige vrien
dinnen mochten niet van hun ou
ders."
Precies in die periode werd Fay 16.
,,Ik zou een groot feest geven, met
veel mensen. Ik had al van alles in
gekocht, maar toen werden de re
gels wéér aangescherpt. Ik baalde
daar echt van." Het werd er thuis
niet gezelliger op. ,,Ik ben normaal
best een vrolijk persoon, maar
doordat het lastiger was om din
gen te doen, had ik ook steeds
minder zin om iets te onderne
men. Ik had vaker ruzie met m'n
ouders. Ik was kortaf tegen ze en
chagrijnig."
Aan het eind van die lockdown
waren Fays schoolresultaten zo ge
kelderd dat ze moest toegeven dat
het niet zou lukken om over te
gaan. ,,Ik hield tot dat moment
steeds vol: ik kan het wel. Ik wilde
zó graag overgaan, want ik wilde
in de klas met mijn vriendinnen
blijven. Maar zelfs met bijles lukte
het niet. Ik besefte toen dat het
slimmer was om het jaar over te
doen."
Fay is geen uitzondering. Veel
jongeren zijn gedemotiveerd,
somber of angstig als gevolg van
de lockdowns tijdens de co-
ronapandemie. Scholen hebben
miljoenen gekregen om onder
wijsachterstanden weg te werken,
maar de mentale en sociale pro
blemen zijn veel groter, merken
GO ZATERDAG 5 MAART 2022
Fay van Es zit in vwo 5 van het Reynaertcollege in Hulst. De online lessen zorgden ervoor dat ze gedemotiveerd raakte voor school. foto anne hana
CORNELLEKE BLOK
Fay van Es
LEES VERDER OP PAGINA 4