Veel scholieren hebben mentale problemen door coronapandemie klas. Ze zijn gedemotiveerd, somber en eenzaam. De lockdowns en coronamaatregelen hebben veel gevergd van jongeren. Zeeuwse docenten zien de gevolgen elke dag in de 3 'Ik ben normaal best een vrolijk persoon, maar ik had steeds minder zin om iets te ondernemen' Kapót was ze na een dag vol online lessen. Elke dag weer. De lockdown van vorige winter leek eindeloos te duren. ,,Vanaf het moment dat we thuis zaten, ging het bergaf waarts met mijn cijfers", vertelt Fay van Es (17) uit Vogelwaarde. Ze zit in vwo 5 van het Reynaertcol lege in Hulst. ,,Ik zat van tien over acht 's ochtends tot half vijf achter m'n scherm. Soms volgde ik lessen vanuit m'n bed. Ik nam niks op en ik kon me na zo'n dag niet meer motiveren om huiswerk te ma ken." Ze stelt normaal gesproken veel vragen in de klas. „Online deed ik dat veel minder. Ik dacht: ik zoek het eerst zelf wel uit." ,,Ik miste mijn vriendinnen en de gezelligheid in de klas ontzet tend. Ik vind het leuk om met ie dereen te kletsen. Gewoon, een beetje te kloten, en praten over van alles en nog wat. Ik had via WhatsApp wel contact met vrien dinnen, maar dat is toch anders. En als we een keer wilden afspre- ken, dan kon dat maar met twee of drie mensen. En sommige vrien dinnen mochten niet van hun ou ders." Precies in die periode werd Fay 16. ,,Ik zou een groot feest geven, met veel mensen. Ik had al van alles in gekocht, maar toen werden de re gels wéér aangescherpt. Ik baalde daar echt van." Het werd er thuis niet gezelliger op. ,,Ik ben normaal best een vrolijk persoon, maar doordat het lastiger was om din gen te doen, had ik ook steeds minder zin om iets te onderne men. Ik had vaker ruzie met m'n ouders. Ik was kortaf tegen ze en chagrijnig." Aan het eind van die lockdown waren Fays schoolresultaten zo ge kelderd dat ze moest toegeven dat het niet zou lukken om over te gaan. ,,Ik hield tot dat moment steeds vol: ik kan het wel. Ik wilde zó graag overgaan, want ik wilde in de klas met mijn vriendinnen blijven. Maar zelfs met bijles lukte het niet. Ik besefte toen dat het slimmer was om het jaar over te doen." Fay is geen uitzondering. Veel jongeren zijn gedemotiveerd, somber of angstig als gevolg van de lockdowns tijdens de co- ronapandemie. Scholen hebben miljoenen gekregen om onder wijsachterstanden weg te werken, maar de mentale en sociale pro blemen zijn veel groter, merken GO ZATERDAG 5 MAART 2022 Fay van Es zit in vwo 5 van het Reynaertcollege in Hulst. De online lessen zorgden ervoor dat ze gedemotiveerd raakte voor school. foto anne hana CORNELLEKE BLOK Fay van Es LEES VERDER OP PAGINA 4

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 51