'Een vrouwelijke kunstenaar was amoreel en onfatsoenlijk' n 1989 verschenen in New York plots knalgele posters op bussen en taxi's met de slogan Moeten vrouwen naakt zijn om in het Metropolitan museum te hangen? En daaronder: Minder dan vijf procent van de kunstwerken op de afdeling moderne kunst zijn van vrouwen, terwijl 85procent van de naakten vrouw zijn. Hiermee werd geprotesteerd tegen de seksistische aankooppolitiek van musea én de vele naakten van mannelijke kunstenaars die vrouwen als lust objecten voorstellen. En terecht. Tot 1897 mochten vrouwen in Europa niet eens naar de kunst academie. Voor een vrouw was kunst beoefenen amoreel, onfat soenlijk, schandalig. Tot diep in de jaren tachtig van de vorige eeuw bestond de kunst wereld dan ook alleen uit mannen: museumdirecteurs, kunstcritici, verzamelaars en galeriehouders. De meesten beschouwden vrouwen als zwak en amateuristisch, alleen mannen hadden 'het mannelijke artistieke genie'. Als kunsthistorica concentreerde ik me aanvankelijk ook op manne lijke kunstenaars, maar vanaf 2017 wilde ik meer weten over vrouwen in de kunst. Die bleken zo boei end dat ik er een boek over wilde schrijven. Ik ben begonnen in de negen tiende eeuw en geëindigd in 2022. Sommige verhalen blijven me in het bijzonder bij, zoals dat van Lee Kras- ner, de vrouw van Jackson Pollock. Zelf was ze een knap schilder, maar dertig jaar lang cijferde ze zich weg voor de carrière van haar man. Vanaf 1943 werd ze zijn steun, toeverlaat en promotor. Ze intro duceerde hem bij de beau monde van de New Yorkse kunstwereld. In 1949 brak Pollock door als de belangrijkste abstracte schilder. Ook na zijn zelfmoord in 1956 wijdde Lee zich voornamelijk aan het promoten van zijn kunst. Pas in de jaren zestig gaf ze ruimte aan haar eigen talent en maakte ze schitterende abstracte werken. Het duurde nog tot 1984 voor ze haar eerste expositie kreeg. Vier maanden later stierf ze, 76 jaar oud. In de jaren zeventig bracht het feminisme langzaam maar zeker verandering in de situ atie. Jonge kunsthisto rica's studeerden af en gingen levens en werken opzoeken van vergeten vrouwelijke kunstenaars. Zo kwamen miskende kunstenaressen tot leven: Frida Kahlo, Berthe Morisot, Camille Claudel, Gabriele Mün- ter, Ljoebov Popova... Pas vanaf de jaren negentig zijn er even veel vrouwelijke heden daagse kunstenaars als mannelijke. Toch wordt de kunstmarkt nog altijd beheerd door mannen en hun grotere vermogens- en koop krachtpositie. Er is gelukkig verbetering op komst: vanaf 2015 worden de grote musea voor de helft bestuurd door vrouwen, en kunstbeurzen en top-instellingen van moderne kunst tonen gemid deld tussen 30 a 40 procent vrou welijke kunstenaars. Mijn bood schap aan alle vrouwelijke kunste naars is: werk hard, blijf in jezelf geloven en blijf ervoor gaan.' Vrouwen mochten wel verleidelijk poseren, maar verder hadden ze lange tijd in de kunst niks te zoeken. CHRISTIANE STRUYVEN (64) dook in een schandalige geschiedenis. MEZZA39 MIJN BOEK Moeten vrouwen «aakt zijn om in het museum te hangen Moeten vrouwen naakt zijn om in het museum te hangen? verschijnt 8 maart bij uitgeverij Lannoo 49,99

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 119