I ALS WEZENLOZE, EENZAME ACTEURS ■4 IBMM De allereerste foto op straat werd rond 1838 gemaakt door Louis Daguerre, op de Boulevard du Temple in Parijs. Sindsdien zijn er veel mensen in de openlucht gepor tretteerd, vaak met de lens dicht op een gezicht en dan: klik! Bas Losekoot houdt meer afstand met zijn toestel. Ik vermoed dat veel van zijn slachtoffers hem niet eens opmerkten. Toch komt hij heel dichtbij. Zijn filmische portretten vanuit metropolen laten zien hoe eenzaam we zijn terwijl we ons in een mensenmassa begeven. De gezichten vertellen allemaal een eigen verhaal. Je zou bijna gaan geloven dat iedereen op Losekoots foto's een rol speelt. Als wezenloze, eenzame acteurs op een aardbol. IK RUIK DE BRYLCREEM IN ZIJN HAAR Mijn eerste jaren in de Fortunastraat. Een naoorlogse wijk in Rotterdam met een bijzondere naam: 110-Morgen. Mijn vader was diepvriesgroothandelaar en had zijn zaak aan de Coolhaven. Het zou zomaar kunnen dat dit een plaatje op een vrije dag is. Alle tijd voor de kleine zoon, veilig achter houten tralies. We woonden driehoog in een flatje, later verhuisden we in dezelfde straat naar de begane grond. Uit de plastic slurf van een olifant komt een piep, maar mijn aandacht ligt kennelijk elders. Bij het zien van deze foto voel ik weer die gladde leuning van die stoel en hoor ik de stem van mijn vader. En ik ruik de geur van brylcreem in zijn haar. Dat doet een kiekje uit je jeugd. 4 MEZZA 23 Bas Losekoot maakte deze foto in Hong Kong; hij staat in zijn boek Out of Place (2021). Een jonge Wilfried de Jong met zijn vader. Wie de foto maakte, is onbekend.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 103