niet het goede voorbeeld'
Vertrouwde station,
moderne techniek
8,2
autoweek.nl/elektrisch-rijden
Test
19
LEES HET ALLEMAAL OP
Lr
handig'', vindt Tol nu. ,,De context
krijg je niet mee in dat fragment. Het
maakt natuurlijk wel uit hoe en waar
je dat doet.''
Weinig educatief
Allemaal onzin, stelt Veilig Verkeer
Nederland (VVN). Het dragen van
een gordel is ook voor vrachtwagen
chauffeurs verplicht. ,,En zonder gor
del vlieg je bij een botsing door de
voorruit. Punt.'' Woordvoerder Rob
Stomphorst voelde zich daarom ge
roepen om omroep Powned in een
bericht te wijzen op hun voorbeeld
functie. „Meiden Die Rijden is lachen
voor de doelgroep misschien, maar
er gaat weinig educatieve kracht van
uit."
VVN zou het wenselijk vinden als
de programmamakers voortaan het
maatschappelijk belang in de gaten
houden. Stomphorst: „Uitspraken als
'Oranje is het nieuwe groen' kunnen
invloed hebben op notoire overtre
ders en dat gedrag normaliseren. En
dat zou jammer zijn, want er gebeu
ren elk jaar al te veel ongelukken.''
Dat door Meiden Die Rijden het
beeld ontstaat dat truckers het niet zo
nauw nemen met de verkeersveilig
heid, vindt Transport en Logistiek
Nederland (TLN) te ver gaan. 'Moge
lijk dat de serie soms scènes laat zien
die vanuit het oogpunt van verkeers
veiligheid niet verstandig zijn, maar
hier kunnen voor ons geen algemene
conclusies aan worden verbonden',
stelt TLN desgevraagd. Dat zou vol
gens de ondernemersorganisatie on-
'Uitspraken als 'Oranje
is het nieuwe groen'
kunnen invloed hebben
op notoire overtreders'
juist zijn tegenover alle vrouwen in
de serie, 'laat staan tegenover de hele
beroepsgroep'.
De SWOV (Stichting Wetenschap
pelijk Onderzoek Verkeersveiligheid)
heeft geen specifieke studie gedaan
naar het algemene rijgedrag van
vrachtwagenchauffeurs en kan daar
over geen uitspraken doen. Wel heeft
het onderzoeksbureau bekeken of het
aantal ongelukken afneemt bij be-
drijven die afspraken maken met
chauffeurs over veilig rijgedrag.
,,Binnen een goede veiligheidscul
tuur worden aanrijdingen bespreek
baar gemaakt en hoe je die in het
vervolg kunt voorkomen'', vertelt
SWOV-medewerker Patrick Ruge-
bregt. ,,Dat blijkt iets te doen voor de
verkeersveiligheid.''
'Verkeerd voorbeeld'
Omroep Powned, die Meiden Die Rij
den uitzendt, zegt de kritiek van Vei
lig Verkeer Nederland 'op een aantal
situaties die in het programma zijn
te zien' te begrijpen. 'We realiseren
ons dat zaken zoals het niet dragen
van de gordel of een telefoon achter
het stuur, hoe scherp en kundig de
vrouwen op de weg ook zijn, nog al
tijd een verkeerd voorbeeld kunnen
geven aan de kijker', laat de omroep
in een reactie weten.
Voor de toekomst belooft Powned
dan ook beterschap. 'Mocht er een
volgend seizoen komen, dan zullen
wij de makers instrueren hier tijdens
de opnames beter op te letten en in
dien nodig de chauffeuses te advise
ren en verzoeken de veiligheidsvoor
schriften strikter op te volgen.'
Met alle aandacht voor
de elektrische auto zou
je bijna vergeten dat er
ook goede nieuwko
mers zijn die nog ge
woon op brandstof of
met hybride-aandrijving
rijden. Zoals de Merce
des C-Klasse Estate.
In de zakelijke markt
weet de C-Klasse zich als
sedan en stationwagon
staande te houden te
midden van een over
schot aan SUV's. Dit is al
jaren een van de meest
verkochte modellen van
Mercedes-Benz. Wie
minder waarde hecht aan
een hoge zit of de uitstra
ling van een terreinwa
gen, krijgt met dit be
proefde recept een rui
me, comfortabele auto
die ideaal is als gezins-
én zakenauto.
Zodra je in de C-Klasse
stapt, beland je in het di
gitale tijdperk. Standaard
is een 12,3-inch digitaal
instrumentarium en een
centraal scherm van 11,9-
inch. Op de achterbank is
de zitruimte royaal. De
bagageruimte van de
Estate heeft 490 liter in
houd. Dat is genoeg,
maar er zijn stationwa
gons van dit formaat die
meer bieden.
Met zijn geavanceerde
veiligheidsuitrusting is
dit een van de veiligste
auto's van dit moment.
Het interieur is voorbeel
dig vormgegeven met ge
bruik van materialen die
benadrukken dat dit toch
echt een 'premium auto'
is. Wel raar dat je in zo'n
premium auto moet bij
betalen voor verkeers
bordherkenning, adap-
tive-cruisecontrol of een
radiografische contact
sleutel met startknop.
Ronduit irritant is de
spraakbediening die ge
regeld ongevraagd in ac
tie komt: 'Wat kan ik
voor u doen?' Daar moet
Mercedes echt nog aan
sleutelen. Intussen is het
MBUX-infotainment wel
enorm veelzijdig. Het
touchscreen werkt pret
tig, al zien we ook hier
een autofabrikant strui
kelen over al het vernuft
dat moderne elektronica
biedt. Simpele, overzich
telijke bediening blijkt
nog steeds een uitdaging.
De geteste auto heeft
een fijne 1,5 liter vierci-
linder benzinemotor
(milde hybride, testver-
bruik 1 op 15,2). Het on
derstel is een uitblinker
als het gaat om comfort
en wegligging. Samen
met de soepel werkende
(9-traps) automaat no
digt dit alles uit tot lange
ritten. - Niek Schenk
GO VRIJDAG 4 MAART 2022
ze geen gordel?'
- ROB STOMPHORST (VVN)
Mercedes-Benz C200 Estate, vanaf €56.743
▲Afwerking en infotainment zijn van topniveau.
Achterin is de zitruimte riant. fotos bart hoogveld
Voorbeeldig weg
gedrag. Comforta
bel onderstel. Veel
zitruimte achterin. Ge
avanceerd infotainment.
Hoog veiligheidsniveau.
Standaarduitrus
ting niet compleet. Geen
uitblinker in bagage
ruimte. Irritante spraak-
bediening. Pittige prijs.
Deze Mercedes
C-Klasse Estate combi
neert een klassieke aan-
drijflijn met de nieuwste
technologie. Daarnaast
biedt hij veel ruimte
voor passagiers en rijdt
hij heerlijk comfortabel.
Jammer dat zijn uitrus
ting de hoge prijs niet
altijd rechtvaardigt.
Kijk op de site bij
W'/auto voor extra
testnotities
G Alle vrou
wen achter
het stuur
van Meiden
Die Rijden.
FOTO POWNED