niet het goede voorbeeld' Vertrouwde station, moderne techniek 8,2 autoweek.nl/elektrisch-rijden Test 19 LEES HET ALLEMAAL OP Lr handig'', vindt Tol nu. ,,De context krijg je niet mee in dat fragment. Het maakt natuurlijk wel uit hoe en waar je dat doet.'' Weinig educatief Allemaal onzin, stelt Veilig Verkeer Nederland (VVN). Het dragen van een gordel is ook voor vrachtwagen chauffeurs verplicht. ,,En zonder gor del vlieg je bij een botsing door de voorruit. Punt.'' Woordvoerder Rob Stomphorst voelde zich daarom ge roepen om omroep Powned in een bericht te wijzen op hun voorbeeld functie. „Meiden Die Rijden is lachen voor de doelgroep misschien, maar er gaat weinig educatieve kracht van uit." VVN zou het wenselijk vinden als de programmamakers voortaan het maatschappelijk belang in de gaten houden. Stomphorst: „Uitspraken als 'Oranje is het nieuwe groen' kunnen invloed hebben op notoire overtre ders en dat gedrag normaliseren. En dat zou jammer zijn, want er gebeu ren elk jaar al te veel ongelukken.'' Dat door Meiden Die Rijden het beeld ontstaat dat truckers het niet zo nauw nemen met de verkeersveilig heid, vindt Transport en Logistiek Nederland (TLN) te ver gaan. 'Moge lijk dat de serie soms scènes laat zien die vanuit het oogpunt van verkeers veiligheid niet verstandig zijn, maar hier kunnen voor ons geen algemene conclusies aan worden verbonden', stelt TLN desgevraagd. Dat zou vol gens de ondernemersorganisatie on- 'Uitspraken als 'Oranje is het nieuwe groen' kunnen invloed hebben op notoire overtreders' juist zijn tegenover alle vrouwen in de serie, 'laat staan tegenover de hele beroepsgroep'. De SWOV (Stichting Wetenschap pelijk Onderzoek Verkeersveiligheid) heeft geen specifieke studie gedaan naar het algemene rijgedrag van vrachtwagenchauffeurs en kan daar over geen uitspraken doen. Wel heeft het onderzoeksbureau bekeken of het aantal ongelukken afneemt bij be- drijven die afspraken maken met chauffeurs over veilig rijgedrag. ,,Binnen een goede veiligheidscul tuur worden aanrijdingen bespreek baar gemaakt en hoe je die in het vervolg kunt voorkomen'', vertelt SWOV-medewerker Patrick Ruge- bregt. ,,Dat blijkt iets te doen voor de verkeersveiligheid.'' 'Verkeerd voorbeeld' Omroep Powned, die Meiden Die Rij den uitzendt, zegt de kritiek van Vei lig Verkeer Nederland 'op een aantal situaties die in het programma zijn te zien' te begrijpen. 'We realiseren ons dat zaken zoals het niet dragen van de gordel of een telefoon achter het stuur, hoe scherp en kundig de vrouwen op de weg ook zijn, nog al tijd een verkeerd voorbeeld kunnen geven aan de kijker', laat de omroep in een reactie weten. Voor de toekomst belooft Powned dan ook beterschap. 'Mocht er een volgend seizoen komen, dan zullen wij de makers instrueren hier tijdens de opnames beter op te letten en in dien nodig de chauffeuses te advise ren en verzoeken de veiligheidsvoor schriften strikter op te volgen.' Met alle aandacht voor de elektrische auto zou je bijna vergeten dat er ook goede nieuwko mers zijn die nog ge woon op brandstof of met hybride-aandrijving rijden. Zoals de Merce des C-Klasse Estate. In de zakelijke markt weet de C-Klasse zich als sedan en stationwagon staande te houden te midden van een over schot aan SUV's. Dit is al jaren een van de meest verkochte modellen van Mercedes-Benz. Wie minder waarde hecht aan een hoge zit of de uitstra ling van een terreinwa gen, krijgt met dit be proefde recept een rui me, comfortabele auto die ideaal is als gezins- én zakenauto. Zodra je in de C-Klasse stapt, beland je in het di gitale tijdperk. Standaard is een 12,3-inch digitaal instrumentarium en een centraal scherm van 11,9- inch. Op de achterbank is de zitruimte royaal. De bagageruimte van de Estate heeft 490 liter in houd. Dat is genoeg, maar er zijn stationwa gons van dit formaat die meer bieden. Met zijn geavanceerde veiligheidsuitrusting is dit een van de veiligste auto's van dit moment. Het interieur is voorbeel dig vormgegeven met ge bruik van materialen die benadrukken dat dit toch echt een 'premium auto' is. Wel raar dat je in zo'n premium auto moet bij betalen voor verkeers bordherkenning, adap- tive-cruisecontrol of een radiografische contact sleutel met startknop. Ronduit irritant is de spraakbediening die ge regeld ongevraagd in ac tie komt: 'Wat kan ik voor u doen?' Daar moet Mercedes echt nog aan sleutelen. Intussen is het MBUX-infotainment wel enorm veelzijdig. Het touchscreen werkt pret tig, al zien we ook hier een autofabrikant strui kelen over al het vernuft dat moderne elektronica biedt. Simpele, overzich telijke bediening blijkt nog steeds een uitdaging. De geteste auto heeft een fijne 1,5 liter vierci- linder benzinemotor (milde hybride, testver- bruik 1 op 15,2). Het on derstel is een uitblinker als het gaat om comfort en wegligging. Samen met de soepel werkende (9-traps) automaat no digt dit alles uit tot lange ritten. - Niek Schenk GO VRIJDAG 4 MAART 2022 ze geen gordel?' - ROB STOMPHORST (VVN) Mercedes-Benz C200 Estate, vanaf €56.743 ▲Afwerking en infotainment zijn van topniveau. Achterin is de zitruimte riant. fotos bart hoogveld Voorbeeldig weg gedrag. Comforta bel onderstel. Veel zitruimte achterin. Ge avanceerd infotainment. Hoog veiligheidsniveau. Standaarduitrus ting niet compleet. Geen uitblinker in bagage ruimte. Irritante spraak- bediening. Pittige prijs. Deze Mercedes C-Klasse Estate combi neert een klassieke aan- drijflijn met de nieuwste technologie. Daarnaast biedt hij veel ruimte voor passagiers en rijdt hij heerlijk comfortabel. Jammer dat zijn uitrus ting de hoge prijs niet altijd rechtvaardigt. Kijk op de site bij W'/auto voor extra testnotities G Alle vrou wen achter het stuur van Meiden Die Rijden. FOTO POWNED

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 19