Omwonenden betonwapeningsbedrijf naar de rechter
7
c Anton Rottier bouwt transformatorstation na op schaal
Anton Rottier uit Yerseke is
gek op elektriciteitsmasten. Hij
volgt de aanleg van de nieuwe
lijn door Zuid-Beveland op de
voet en geeft bouwer TenneT
regelmatig ongevraagd advies.
Arie Westeneng
Yerseke
f igenlijk had ik dol
graag meegewerkt
aan het project van
de elektriciteits
masten in Zuid-
Beveland', vertelt de 62-jarige Yer-
sekenaar Anton Rottier. Hij volgt
de vorderingen dagelijks. Vlak bij
zijn werk in Kruiningen loopt het
tracé van de nieuwe hoogspan
ningslijn en voor of na het werk
gaat hij vaak even kijken. ,,Jammer
dat je niet op de bouwplaatsen
mag. Begrijpelijk, in verband met
de veiligheid."
Zijn interesse gaat verder dan al
leen kijken. Op de tafel in zijn
woonkamer staat een schaalmodel
van een transformatorstation zoals
die straks in Rilland zal staan. Rot
tier bouwt een deel van dat tech
nische bouwwerk na. Twee mo
dellen van wisseltrafo's 38o/i5okV
kwam hij tegen op Marktplaats.
Ook de takelwagen kocht hij on
line als bouwpakket. De rest van
het bouwsel maakt hij zoveel mo
gelijk zelf van hout.
Kopie
Rottier heeft er al veertig uur in
zitten en hij is nog niet op de helft
van wat hij voor ogen heeft. Er ko
men onder meer nog twee koe
lunits bij en een deel van de scha-
keltuin. Het wordt uiteindelijk een
bouwwerk van i,2o bij i meter.
Rottier nuanceert: ,,Let op, het
wordt een impressie van een deel
van het grote trafostation in Ril
land. Precies alles nabouwen kan
niet. TenneT kan de bouwtekenin
gen niet zomaar aan iedereen ge
ven, veiligheid speelt een rol."
Rottier is geboren en getogen in
Yerseke. De interesse in techniek
had hij al jong en daarom koos hij
voor een technische opleiding. Op
de Goese lts leerde hij eerst tim
meren en metselen en later volgde
hij nog extra cursussen. Hij begon
met werken in de wegenbouw. La
ter stapte hij over naar de PZEM.
Het onderhoud van
i5okV/5okV-transformatoren was
daar een eerste belangrijke klus.
Daar kwamen later zwaardere
38okV-transformatoren bij.
Techniek
Uiteindelijk ging hij toch weer te
rug naar klussen in de wegen
bouw. Maar zijn PZEM-tijd ver
klaart wel Rottiers fascinatie voor
het project met de nieuwe hoog
spanningslijn. Als Rottier een
spontane rondleiding geeft langs
enkele bouwplaatsen vertelt hij
honderduit. Over de gebruikte
heitechniek voor de masten bij
voorbeeld. Of over de overgangen
Jammer dat je niet op
de bouwplaatsen
mag. Begrijpelijk
- Anton Rottier, modelbouwer
van i5okV- naar 38okV-leidingen
en de schakelstations. Hij weet ook
precies welke oude vakwerkmas-
ten gaan verdwijnen en welke blij -
ven staan en waar de lijn een
stukje ondergronds gaat. ,,Alles
komt bij elkaar", zegt hij. ,,Terrein-
aanleg, wegenbouw, heiwerk, de
bouw van de masten, het spannen
van de geleiders, de elektrici
teitsinstallaties, prachtig toch."
Dat sommige mensen minder
blij worden van de masten kan
Rottier zich voorstellen. Hij voelt
vooral mee met de boeren. Maar
de nieuwe hoogspanningsleidin
gen onder de grond leggen was
geen optie, volgens Rottier. ,,Lei-
dingen met 38o.ooo volt onder
gronds aanleggen over meer dan
4o kilometer, dat is nog niet ver
toond, het zou ook ontzettend
duur zijn." Dat het huidige net
werk zo vol is dat onderhoud nau
welijks mogelijk is, is ook onwen
selijk. ,,Er moest iets gebeuren, ik
volg het al sinds de eerste plannen
ruim tien jaar geleden.
Binnenkort komen een Ten-
neT-woordvoerder en enkele
mensen van aannemerscombina
tie Switch bij hem thuis op be
zoek. ,,Ze wilden mijn transforma
torstation wel eens zien."
COLIJNSPLAAT
Inwoners van Colijnsplaat willen
dat de gemeente zich aan het
eigen bestemmingsplan houdt.
Ze klagen al jaren over geluids
overlast van een betonwape-
ningsbedrijf en zijn nu naar de
rechter gestapt.
Al twee jaar klagen buren bij de ge
meente over geluidsoverlast. Rond
rijdende heftrucks, kletterend me
taal en schreeuwende werknemers
zijn enkele voorbeelden. De omwo
nenden vinden dat de gemeente
moet ingrijpen, omdat het bedrijf
niet past in het bestemmingsplan.
In de afgelopen jaren zijn door de
omwonenden al ruim 3oo meldin
gen over geluidsoverlast gedaan.
Die zijn gedaan bij de RUD, de or
ganisatie die toezicht en handha
ving op milieugebied regelt voor de
gemeente. Ook zijn verschillende
handhavingsverzoeken gedaan.
Maar dat heeft tot nu toe geen effect
gehad. ,,De gemeente heeft heel
veel weerstand om hier iets aan te
doen", zegt advocaat Marcha Jonk
man. ,,Alle verzoeken en klachten
worden afgewimpeld." En dat ter
wijl het bedrijf volgens Jonkman
gewoon niet past binnen het be
stemmingsplan. ,,Wij hebben daar
onderzoek naar gedaan."
Hoeveel geluid mag?
Alle gemeenten hanteren bij het
opstellen van bestemmingsplan-
nen dezelfde normen voor geluid
en bijvoorbeeld geur. Hoe dichter
een bedrijf bij woonhuizen staat,
hoe minder hinder het bedrijfvoor
de omgeving mag opleveren. Daar
voor heeft de VNG een lange lijst
met soorten bedrijven opgesteld en
deze verdeeld in categorieën. In het
bestemmingsplan in Colijnsplaat
staat dat bedrijven moeten vallen in
categorie 3.2. Dat zijn bedrijven die
relatief weinig overlast opleveren
en daarbij moet de afstand tot wo
ningen minimaal ïoo meter zijn.
Volgens de gemeente past het be-
tonwapeningsbedrijf daar binnen.
Maar dat klopt niet, zegt advocaat
Jonkman. ,,Ons onderzoek wijst uit
dat het hier gaat om categorie 4.2
De gemeente heeft
heel veel weerstand
om hier iets aan te
doen
- Marcha Jonkman, advocaat
omdat het een metaalbewerkings-
bedrijf is in de open lucht." Als het
bedrijf helemaal overkapt zou zijn,
zou het misschien wel onder het
bestemmingsplan kunnen vallen,
legt Jonkman uit. ,,Maar dat is hier
niet het geval."
De gemeente beroept zich op het
feit dat het bedrijf heeft aangegeven
daar tijdelijk te zitten. Maar dat
maakt niet uit, volgens Jonkman.
Als de gemeente wil dat het bedrijf
daar blijft zitten, moet een officiële
procedure worden gevolgd om het
bestemmingsplan te wijzigen. Of
alle activiteiten moeten naar bin
nen worden verplaatst, waardoor
de geluidsoverlast voor omwonen
den weg is.
De gemeente Noord-Beveland is
om commentaar gevraagd, maar ze
wil op dit moment niet reageren op
de kwestie, omdat de zaak bij de
rechter ligt. Wanneer de rechtszaak
dient, is nog niet bekend.
- Melita Lanting
Anton Rottier bij zijn impressie van een deel van het grote trafostation dat straks in Rilland zal staan. Links staat een hefset en transport
module. FOTO MARCELLE DAVIDSE
BE DONDERDAG 3 MAART 2022
'Hoogspanning fascinerend'