O O O lil Productiebedrijven in de defensiebranche Frankrijk loopt militair voorop Nederland is een nichespeler 16 Kort VDL Nedcar staakt productie VDL Nedcar moet zijn fabrieken vanaf maandag stilleggen. De zogenoemde kabel bomen die nodig zijn voor de productie van de BMW- en Mini-modellen kunnen door de oorlog in Oekraïne niet geleverd worden. Een woordvoerder van VDL zegt nog niet in te kunnen schatten hoe lang de fabriek stil blijft liggen. Vorig jaar moest VDL Nedcar ook al enkele keren korte tijd de productie staken. Dat had toen te maken met een ge brek aan computerchips, waar de auto-in dustrie al langer last van heeft. Ook dat speelt nog steeds een rol. BMW geeft aan op zoek te zijn naar een andere leverancier. Rusland raakt olie niet kwijt Rusland slaagt er steeds minder in om zijn olie te verkopen. Hoewel er geen sancties zijn ingesteld die de handel in Russische olie beperken, lijken handelaren toch geen zaken met het land te willen doen. Oliehandelaar Trafigura slaagde er dinsdag niet in om ko pers te vinden voor ruwe Oeral-olie, on danks een korting van een kleine 19 dollar per vat ten opzichte van de gangbare inter nationale prijzen. Het grote probleem bij de aankoop van Russische olie is het vervoer. Veel eigenaren van olietankers nemen geen risico en willen eerst duidelijkheid over mo gelijke sancties. Ook is de situatie op de Zwarte Zee gevaarlijk vanwege de oorlogs handelingen daar. 'We zijn op weg naar winst' MaaltijdbezorgbedrijfJust Eat Takeaway, het moederbedrijf van onder andere Thuisbe- zorgd.nl, is hard op weg om winstgevend te worden. Dat zei topman Jitse Groen in een toelichting op de jaarcijfers van het concern. Vorig jaar was volgens hem een jaar waarin nog fors werd geïnvesteerd, maar sindsdien is het bedrijf op weg naar zwarte cijfers. Just Eat Takeaway sloot het jaar af met een verlies van ruim 1 miljard euro. Dat was een jaar eerder nog een tekort van 151 miljoen euro. De omzet was 5,3 miljard euro. Dat be tekende een stijging met een derde in verge lijking met een jaar eerder. De resultaten vielen analisten fors tegen. OORLOG OEKRAÏNE RUSLAND ING Just Eat Takeaway Ahold Delhaize B&S Group Duitsland trekt eenmalig 100 miljard euro uit om het leger te versterken. Wapenfabrikanten kijken al verlekkerd naar de enorme worst. Duitsland en Frankrijk zijn militaire grootmachten in Europa, en zij hopen op het grootste deel van de koek. Kan Nederland ook profiteren? President Macron publiceerde maandag een open brief aan de Franse strijdkrachten. ,,Het is een tijd van grote internationale span ningen, maar wij kunnen rekenen op onze legers'', was de boodschap. ,,Ik vertrouw op u en dat doen de Fransen ook.'' Die boodschap kwam er niet zonder reden. Frankrijk heeft hon derden manschappen en ook mili tair materieel naar Oekraïne ge stuurd, én naar de buurlanden Est land, Roemenië en Polen. De Fran sen kunnen dat ook: ze hebben vol gens de ranglijst van Global Fire Power een van de sterkste legers ter wereld. De landmacht, luchtmacht en marine tellen samen bijna 200.000 manschappen (m/v). En minstens zo belangrijk: Frankrijk is een immense defensie- fabriek. De Franse defensie-indus trie is een van de grootste ter we reld. Volgens branchevereniging Gicat was de lucht- en landmacht sector in 2021 goed voor een omzet van 7,7 miljard euro: 2,7 procent meer dan het jaar ervoor. Er werken zo'n 25.000 Fransen in de defen sie-industrie en nog eens 22.000 in toeleverende bedrijven. Frankrijk is gemeten over de laat ste vijf jaar de op twee na grootste wapen- en defensieleverancier ter wereld, aldus onderzoeksinstituut Sipri, achter de VS en Rusland, met een aandeel van 8,2 procent van de mondiale wapenexport. 'De export van Frankrijk is zelfs met 44 pro cent gestegen tussen de periodes 2011-2015 en 2016-2020', schrijft Si- pri in haar laatste jaarverslag. Thales, met z'n hoofdkantoor in Parijs, boekt een jaaromzet van zo'n 16 miljard euro. Het levert wereld wijd apparatuur en onderdelen, en ook bijvoorbeeld lichtgewicht ra ketten voor de landmacht, de lucht macht en de marine. De Franse de fensie maakte vorige maand nog bekend voor 1,5 miljard euro aan ra dar-, luchtcontrole- en navigatie systemen bij Thales te bestellen. Dassault Aviation publiceert deze week z'n jaarcijfers, maar boekte in de eerste helft van 2021 een nettoresultaat van 175 miljoen euro: drie keer zoveel als in dezelfde periode het jaar ervoor. De Franse multinational produceert onder meer het gevechtsvliegtuig Rafale. Kort geleden werd nog een contract met de Verenigde Arabische Emira ten gesloten voor de levering van 80 Rafales, voor 16 miljard euro, waarmee de Dassault-loodsen bij Bordeaux tot 2031 van werk zijn voorzien. Voor Frankrijk is een eigen de fensie-industrie van groot belang. Het land wil niet te afhankelijk zijn van het buitenland. Het defensie budget is voor het vierde opeenvol gende jaar gestegen. In 2022 wordt bijna 41 miljard euro uitgegeven. Volgens de rechtse oppositie zou dat geld meer dan voorheen ge bruikt moeten worden voor het ei gen leger: ,,We kunnen onze strijd krachten niet de oorlogen van mor gen laten voeren met de middelen van gisteren.'' Maar de export blijft essentieel. ,,Frankrijk is misschien wel het enige Europese land dat zichzelf kan bevoorraden met ma terieel als onderzeeërs, vliegtuigen en grondvoertuigen'', zei specialist Julien Malizard op de Franse radio. ,,Maar de Franse afzetmarkt is te klein om al die kennis en industrie te behouden: daar zorgt de export voor.'' Voor kanonnen en raketten moet je niet in Nederland zijn. Een echte wapenindustrie heeft Nederland niet. Maar ons land beschikt wel over een behoorlijke defensie-in dustrie. Volgens branchevereni ging NIVD telt Nederland 342 de fensiebedrijven, goed voor 20.000 arbeidsplaatsen en een jaarlijkse omzet van 5 miljard euro. Van die omzet komt zo'n 16 pro cent uit Nederland. Nederland is een klein land, dus het defensie budget is beperkt. Net als Frankrijk moet Nederland het vooral van de export hebben. Die gaat groten deels naar andere Navo-landen. Nederland behoort tot de we reldtop als het gaat om marine- bouw, radartechnologie en senso ren. De industrie is vooral actief als toeleverancier aan andere fabrikan ten. Dan gaat het bijvoorbeeld ook om bekabeling van straaljagers. Nederland is goed gepositio neerd om te profiteren van de 100 miljard euro die Duitsland uittrekt. Nederland levert nu al fregatten en pantservoertuigen aan het Duitse leger. LEVERINGSPROBLEMEN VERVOERSRISICO'S MAALTIJDBEZORGBEDRIJF DONDERDAG 3 MAART 2022 PC •4.1% Bank houdt acti viteiten in Rus land beperkt. •1.7% Cijfers maaltijd bezorger vielen beleggers mee. 1.1% Vrees dat hoge inflatie marge su permarkten aan tast. -2.1% Beleggers ne men winst na koerssprong op dinsdag. Frank Renout Peet Vogels Guy Hoeks Rotterdam/Parijs/Berlijn o c

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 16