O
O
O
lil
Productiebedrijven in de defensiebranche
Frankrijk loopt
militair voorop
Nederland is een
nichespeler
16
Kort
VDL Nedcar staakt productie
VDL Nedcar moet zijn fabrieken vanaf
maandag stilleggen. De zogenoemde kabel
bomen die nodig zijn voor de productie van
de BMW- en Mini-modellen kunnen door
de oorlog in Oekraïne niet geleverd worden.
Een woordvoerder van VDL zegt nog niet in
te kunnen schatten hoe lang de fabriek stil
blijft liggen. Vorig jaar moest VDL Nedcar
ook al enkele keren korte tijd de productie
staken. Dat had toen te maken met een ge
brek aan computerchips, waar de auto-in
dustrie al langer last van heeft. Ook dat
speelt nog steeds een rol. BMW geeft aan op
zoek te zijn naar een andere leverancier.
Rusland raakt olie niet kwijt
Rusland slaagt er steeds minder in om zijn
olie te verkopen. Hoewel er geen sancties
zijn ingesteld die de handel in Russische olie
beperken, lijken handelaren toch geen zaken
met het land te willen doen. Oliehandelaar
Trafigura slaagde er dinsdag niet in om ko
pers te vinden voor ruwe Oeral-olie, on
danks een korting van een kleine 19 dollar
per vat ten opzichte van de gangbare inter
nationale prijzen. Het grote probleem bij de
aankoop van Russische olie is het vervoer.
Veel eigenaren van olietankers nemen geen
risico en willen eerst duidelijkheid over mo
gelijke sancties. Ook is de situatie op de
Zwarte Zee gevaarlijk vanwege de oorlogs
handelingen daar.
'We zijn op weg naar winst'
MaaltijdbezorgbedrijfJust Eat Takeaway, het
moederbedrijf van onder andere Thuisbe-
zorgd.nl, is hard op weg om winstgevend te
worden. Dat zei topman Jitse Groen in een
toelichting op de jaarcijfers van het concern.
Vorig jaar was volgens hem een jaar waarin
nog fors werd geïnvesteerd, maar sindsdien
is het bedrijf op weg naar zwarte cijfers.
Just Eat Takeaway sloot het jaar af met een
verlies van ruim 1 miljard euro. Dat was een
jaar eerder nog een tekort van 151 miljoen
euro. De omzet was 5,3 miljard euro. Dat be
tekende een stijging met een derde in verge
lijking met een jaar eerder. De resultaten
vielen analisten fors tegen.
OORLOG OEKRAÏNE
RUSLAND
ING
Just Eat
Takeaway
Ahold
Delhaize
B&S Group
Duitsland trekt eenmalig 100 miljard euro uit om het leger te versterken.
Wapenfabrikanten kijken al verlekkerd naar de enorme worst. Duitsland
en Frankrijk zijn militaire grootmachten in Europa, en zij hopen op het
grootste deel van de koek. Kan Nederland ook profiteren?
President Macron publiceerde
maandag een open brief aan de
Franse strijdkrachten. ,,Het is een
tijd van grote internationale span
ningen, maar wij kunnen rekenen
op onze legers'', was de boodschap.
,,Ik vertrouw op u en dat doen de
Fransen ook.''
Die boodschap kwam er niet
zonder reden. Frankrijk heeft hon
derden manschappen en ook mili
tair materieel naar Oekraïne ge
stuurd, én naar de buurlanden Est
land, Roemenië en Polen. De Fran
sen kunnen dat ook: ze hebben vol
gens de ranglijst van Global Fire
Power een van de sterkste legers ter
wereld. De landmacht, luchtmacht
en marine tellen samen bijna
200.000 manschappen (m/v).
En minstens zo belangrijk:
Frankrijk is een immense defensie-
fabriek. De Franse defensie-indus
trie is een van de grootste ter we
reld. Volgens branchevereniging
Gicat was de lucht- en landmacht
sector in 2021 goed voor een omzet
van 7,7 miljard euro: 2,7 procent
meer dan het jaar ervoor. Er werken
zo'n 25.000 Fransen in de defen
sie-industrie en nog eens 22.000 in
toeleverende bedrijven.
Frankrijk is gemeten over de laat
ste vijf jaar de op twee na grootste
wapen- en defensieleverancier ter
wereld, aldus onderzoeksinstituut
Sipri, achter de VS en Rusland, met
een aandeel van 8,2 procent van de
mondiale wapenexport. 'De export
van Frankrijk is zelfs met 44 pro
cent gestegen tussen de periodes
2011-2015 en 2016-2020', schrijft Si-
pri in haar laatste jaarverslag.
Thales, met z'n hoofdkantoor in
Parijs, boekt een jaaromzet van zo'n
16 miljard euro. Het levert wereld
wijd apparatuur en onderdelen, en
ook bijvoorbeeld lichtgewicht ra
ketten voor de landmacht, de lucht
macht en de marine. De Franse de
fensie maakte vorige maand nog
bekend voor 1,5 miljard euro aan ra
dar-, luchtcontrole- en navigatie
systemen bij Thales te bestellen.
Dassault Aviation publiceert
deze week z'n jaarcijfers, maar
boekte in de eerste helft van 2021
een nettoresultaat van 175 miljoen
euro: drie keer zoveel als in dezelfde
periode het jaar ervoor. De Franse
multinational produceert onder
meer het gevechtsvliegtuig Rafale.
Kort geleden werd nog een contract
met de Verenigde Arabische Emira
ten gesloten voor de levering van
80 Rafales, voor 16 miljard euro,
waarmee de Dassault-loodsen bij
Bordeaux tot 2031 van werk zijn
voorzien.
Voor Frankrijk is een eigen de
fensie-industrie van groot belang.
Het land wil niet te afhankelijk zijn
van het buitenland. Het defensie
budget is voor het vierde opeenvol
gende jaar gestegen. In 2022 wordt
bijna 41 miljard euro uitgegeven.
Volgens de rechtse oppositie zou
dat geld meer dan voorheen ge
bruikt moeten worden voor het ei
gen leger: ,,We kunnen onze strijd
krachten niet de oorlogen van mor
gen laten voeren met de middelen
van gisteren.'' Maar de export blijft
essentieel. ,,Frankrijk is misschien
wel het enige Europese land dat
zichzelf kan bevoorraden met ma
terieel als onderzeeërs, vliegtuigen
en grondvoertuigen'', zei specialist
Julien Malizard op de Franse radio.
,,Maar de Franse afzetmarkt is te
klein om al die kennis en industrie
te behouden: daar zorgt de export
voor.''
Voor kanonnen en raketten moet je
niet in Nederland zijn. Een echte
wapenindustrie heeft Nederland
niet. Maar ons land beschikt wel
over een behoorlijke defensie-in
dustrie. Volgens branchevereni
ging NIVD telt Nederland 342 de
fensiebedrijven, goed voor 20.000
arbeidsplaatsen en een jaarlijkse
omzet van 5 miljard euro.
Van die omzet komt zo'n 16 pro
cent uit Nederland. Nederland is
een klein land, dus het defensie
budget is beperkt. Net als Frankrijk
moet Nederland het vooral van de
export hebben. Die gaat groten
deels naar andere Navo-landen.
Nederland behoort tot de we
reldtop als het gaat om marine-
bouw, radartechnologie en senso
ren. De industrie is vooral actief als
toeleverancier aan andere fabrikan
ten. Dan gaat het bijvoorbeeld ook
om bekabeling van straaljagers.
Nederland is goed gepositio
neerd om te profiteren van de 100
miljard euro die Duitsland uittrekt.
Nederland levert nu al fregatten en
pantservoertuigen aan het Duitse
leger.
LEVERINGSPROBLEMEN
VERVOERSRISICO'S
MAALTIJDBEZORGBEDRIJF
DONDERDAG 3 MAART 2022 PC
•4.1%
Bank houdt acti
viteiten in Rus
land beperkt.
•1.7%
Cijfers maaltijd
bezorger vielen
beleggers mee.
1.1%
Vrees dat hoge
inflatie marge su
permarkten aan
tast.
-2.1%
Beleggers ne
men winst na
koerssprong op
dinsdag.
Frank Renout
Peet Vogels
Guy Hoeks
Rotterdam/Parijs/Berlijn
o
c