PLAYM^ Synthesizerpop met één been in de jaren 80 29 Ongeloofwaardig drama uit Zuid-Korea rammelt aan alle kanten Ben Stiller bewijst met de drama serie Severance niet alleen een zeer verdienstelijk komisch filmacteur te zijn (Meet the Parents en There's Something About Mary), maar ook een begaafd regisseur. In Severance wordt een bizarre wereld voorge steld, met een duistere firma waar de werknemers hun geheugen, identiteit en zelfstandigheid inle veren bij de voordeur. Zodra zij na een werkdag weer buiten staan weten de personeelsleden niet meer met wie en voor wie ze heb ben gewerkt. Stiller schept in zijn reeks een klinische atmosfeer die niet alleen zeer beklemmend is, maar ook de aandacht vasthoudt. Severance oogt als een vleesgeworden nacht merrie voor kantoortijgers, maar gelukkig heeft Stiller er ook flin terdunne humor in verwerkt. - A.Z. Het doet de Vikings uit de eerste gelijknamige serie (2013-2020) tekort om ze alleen maar te om schrijven als stoere strijders die slechts in hun element waren op slagvelden. De niets en niemand ontziende barbaren hadden veel meer in hun mars dan het in elkaar rammen van hun vijanden. ,,Hun gemeenschap was hun tijd ver vooruit", meent scenarist Jeb Stuart, die ook verantwoorde lijk is voor het nieuwe seizoen Vikings: Valhalla en veel onder zoek deed naar de geschiedenis van deze wereldveroveraars. ,,Als je kijkt naar de positie van de vrouwen in hun gemeenschap waren ze heel vooruitstrevend. Vrouwen konden in de Viking wereld scheiden, bezittingen ver garen en zich ook op het slagveld onderscheiden. Vikings hielden met hun erecode van een gelijk waardige samenleving die je bijna als socialistisch kan bestempelen. Maar we moeten natuurlijk ook niet vergeten dat het slavenhan delaren waren die hun gevangen vijanden uitbuitten." Vergeleken met de vorige reeks maakt Vikings: Valhalla een sprong in de tijd van meer dan een eeuw. Deze keer ligt de focus op hun verovering van Engeland, waar Viking Knoet de Grote de troon beklimt na de invasie van 1015. Dat de Britten ooit een Deense koning hadden, is niet bij iedereen bekend. Stuart: ,,Zelfs veel Engelsen kennen dit deel van hun eigen geschiedenis niet goed. Het wordt kennelijk nauwelijks op school behandeld." Vikings: Valhalla volgt onder meer de IJslandse ontdekkings reiziger Leif Eriksson die zich vanuit Groenland aansluit bij de Vikingtroepen die op weg gaan naar Engeland. Daar bewijst hij over een fenomenaal vecht- instinct te beschikken in de strijd tegen de Britten. Volgens Stuart heeft de serie veel raakvlakken met de huidige tijd. ,,Het gaat onder meer over vreemdelingenhaat, immigratie, veroveringsdrift en vrijheid van godsdienst. In dat opzicht kun je wel zeggen dat de geschiedenis zich altijd herhaalt." De eerste series leidden tot een opbloei in de belangstelling voor Vikingen. Stuart begrijpt dat wel. ,,Zij waren wereldreizigers die er niet op uit waren om andere cul turen uit te roeien. Ze wilden ook leren van de nieuwe werelden die zij ontdekten." Voorlopig zijn de Vikingavon- turen nog niet voorbij. Netflix heeft drie seizoenen besteld van in totaal 24 afleveringen. ,,Er ligt nog eeuwen aan materiaal te wachten om verfilmd te worden", zegt Stuart. ,,Ook over de onder gang van hun imperium. We kunnen nog jaren doorgaan." - Ab Zagt Na Netflix heeft ook concurrent Disney+ het rijke televisieaanbod uit Zuid-Korea ontdekt. Maar de eerste aankoop, de dramaserie Snowdrop, overtuigt amper. Het verhaal rammelt aan alle kan ten en kreeg bij de première in Zuid-Korea veel kritiek, omdat het historisch perspectief- de poli tieke studentenrellen van 1987 - nogal misbruikt wordt om een slappe ongeloofwaardige liefdes geschiedenis te vertellen tussen een Zuid-Koreaanse studente en een Noord-Koreaanse spion. Het Romeo en Julia-thema wordt breed uitgemeten in deze reeks, die steeds meer rare zijpaden inslaat. Ook de dialogen zijn pijn lijk en clichématig. Het gevolg is dat de beide hoofdrolspelers zich geen raad weten het hun persona ges en hun avonturen. - A.Z. Nachtmerrie voor kantoortijgers heeft flinterdunne humor Fans van Tears for Fears zijn het gewend: op nieuwe albums van het Engelse synthesizerduo is het vaak lang wachten. Het patroon werd ingezet toen de hoogtijda gen van de groep - grootste suc cesnummer Everybody Wants to Rule the World uit 1985 - afliepen. Maar na veel strubbelingen is er nu The Tipping Point. Roland Orza- bal en Curt Smith schreven onder anderen met hitproducer Sacha Skarbek (Adele, Train, Miley Cy rus), maar de eerste resultaten leidden alweer tot frictie. Smith zou opnieuw hebben gedreigd de band te verlaten. 'Er ontstond ver wijdering van ons management, maar ook van elkaar', verwoordt Orzabal (60) het in de begelei dende tekst bij The Tipping Point. Met een nieuwe zakelijke verte genwoordiging gingen Orzabal en Smith (60) verder met de vijf lied jes uit de sessies waarover wél overeenstemming bestond. Een retroplaat is The Tipping Point zeker niet geworden, maar gelukkig al helemaal geen album van twee zestigers die mee willen doen met het spel waarin muzi kanten van de helft van hun leef tijd inmiddels de meesters zijn. Orzabal en Smith maken simpel weg hun eigen regels en excelleren met tien songs die met één been in de jaren 80 en met het andere in de huidige tijd staan. Van alle songs heeft Long, Long, Long Time de modernste produc tie. Zoemende synths en blikke rige beats: dat lijkt alleen maar fout te kunnen gaan. Maar als de liedjes zelf kloppen is de productie niet meer dan omlijsting. Orzabal, die in 2017 zijn vrouw verloor, en Smith hebben duidelijk weer wat te vertellen. Op die manier pakt de keuze om sommige songs slechts uiterst sober te orkestreren goed uit, zoals slotnummer Stayeen akoestisch opgezet pareltje dat aanvankelijk klinkt als een George Michael-ballad uit zijn Praying for the Time-periode. My Demons daarentegen is een song die bijna bezwijkt onder zijn galmende ambitie, maar glorieus overeind blijft. Dit is synthesizer pop van het hoogste niveau: aan de goede kant van de grens tussen kunst en kitsch. Snufje Pet Shop Boys, vleugje The Cure en vooral heel veel Tears for Fears: toptrack. - Stefan Raatgever GO WOENSDAG 2 MAART 2022 Onze selectie nieuwe on-demandfilms, series, albums en podcasts. Bekijk en beluister op /show Drama Severance Te zien op Apple TV+ Historisch drama Vikings: Valhalla Te zien op Netflix Drama Snowdrop Te zien op Disney+ Pop The Tipping Point - Tears for Fears

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 29