Race jij
naar de
overwinning?
Formule 1-bolides zijn slomer, zwaarder en hobbelen nog tijdens testdagen
21
Speel mee op pzc.nl/gp-spel
Drie dagen getest in
Barcelona, waar werd
afgetast, geleerd en
nog zeker niet gejaagd
op toptijden. Vijf
voorzichtige
conclusies over de
nieuwe Formule
1-auto's.
Gewicht
Vraag een coureur wat het grootste
verschil is tussen de vorige genera
tie auto's en de nieuwe en ze zeg
gen allemaal hetzelfde. De nieuwe
zijn een stuk zwaarder. ,,En dat wil
je eigenlijk niet'', zei George Rus
sell, die de auto wat 'log en sloom'
noemde, zeker in de trage bochten.
Max Verstappen verwoordde het
diplomatieker met 'robuust en sta
biel', maar het minimale snelheids-
verschil herkende hij ook. Dat is
volgens hem binnen een paar
maanden wel verdampt. Er was
echter geen coureur die het als een
struikelblok wilde uitlichten, dat
gewicht van de nieuwe wagens.
,,Het maakt echt geen verschil van
dag en nacht'', volgens Valtteri Bot-
tas. Verstappen noemde het rijden
nog steeds 'plezierig' en was de eer
ste om het beeld van een volledig
hertekend wagenpark te nuance
ren. ,,Je past je gewoon aan als cou
reur. Het stuur draait nog steeds
naar links en rechts, gas en rem zit
ten ook nog op dezelfde plek.''
Banden
Die grote 18 inch rubbers waar de
wagens nu op staan, springen in het
oog. Zoals altijd zitten daar voor- en
nadelen aan. De bolides staan hoger
op de poten, zo hoog dat die voor
banden het zicht van de coureurs
enigszins belemmeren. ,,Dat wordt
zeker een probleem op de straten-
circuits'', verwacht Sergio Pérez,
vanwege de minder wijdse blik met
alle muren. Maar die nieuwe rub
bers waar bandenleverancier Pirelli
lang aan werkte, daar is iedereen
puur qua prestaties tevreden over.
De banden lijken minder snel heet
te worden, tonen minder snel spo
ren van slijtage. En exact daar hoop
ten Pirelli en de coureurs op.
Hobbelpaarden
Op de rechte stukken zijn de wa
gens nog een beetje aan het dansen,
driftig aan het hobbelen. Dat pro
bleem heeft ook een officiële naam:
porpoising. Een vrij technisch ver
haal, maar het draait er vooral om
dat de zoektocht van een optimale
samenwerking van de vering, de
demping van de nieuwe banden en
het veranderde grondeffect pas net
is begonnen en nog lang niet geop
timaliseerd. Dus maken de sociale
Fi-jongens flitsende video's van
'bumpy rides'. ,,Het ziet er niet heel
fijn uit en is ook wel een beetje irri
tant. Zeker als je 300 kilometer
rijdt'', klaagde Ferrari-coureur Car
los Sainz. ,,Hopelijk is het verhol
pen als we een paar races hebben
gehad. Hoort het bij de leerfase'', al
dus de coureur.
Volgen?
Dat is de hele gedachte achter de
nieuwe auto's. Met deze bolides
zou je wél dicht op een voorganger
kunnen rijden zonder te worden
weggeblazen door de 'vuile lucht'.
Die luchtstroom die niet optimaal
verwerkt werd, zorgde voor minder
strijd, minder inhaalpogingen en
dus minder spektakel. Max Ver
stappen gelooft dat zijn RB18 zeker
verbeterd is op dat gebied. ,,Het is is
nog steeds niet zo dat je wel even bij
iemand in de diffuser (het achterste
onderdeel van de vloer, red.) rijdt.
Maar ik heb al achter een Haas en
een Williams gezeten en dat voelde
toch wel iets stabieler aan. Niet
dat-ie op een vreemde manier uit
breekt ofveel overstuur creëert'', al
dus de Nederlander. ,,Het volgen is
zeker verbeterd'', gelooft ook
George Russell, maar de Brit houdt
nog een slag om de arm. ,,Het slip
stream-effect is weer wat vermin
derd. Dus of dat het inhalen bevor
dert? Dat moeten we echt afwach
ten.''
Tijden
Daar ging het dus nauwelijks over
in Barcelona. Mercedes-aanwinst
Russell was nog het meest uitge
sproken. ,,Er zijn hier twee teams
heel snel, een rode en een oranje. En
wij zitten totaal niet in de buurt",
vertelde de Brit op de eerste dag,
om er twee dagen later toch even
aan toe te voegen dat tijden bij de
tests 'helemaal niets zeggen'. Zou
dat te maken hebben met de snelste
tijd die hij op de slotochtend zelf
klokte, vlak voor Verstappen? Pro
ductiviteit is in deze aftastfase van
het seizoen véél belangrijker dan de
snelste zijn. Je moet vooral niet op
vallend langzaam zijn of extreem
veel lap time missen. Verstappen
noteerde woensdag 147 rondes en
op de slotdag nog eens 59 in een
ochtendje. Prima werk van de Lim
burger, die in tegenstelling tot Ser
gio Pérez (versnellingsbak) geen
moment met vertraging te maken
had.
Bij Mercedes waren Russell en Le
wis Hamilton minstens zo produc
tief. Reken er dus maar op dat we na
deze transformatie nog met de
zelfde gevestigde orde te maken
hebben, hoe vaak Russell ook naar
McLaren en Ferrari blijft wijzen.
Maak dit jaar de GP's spannender dan ooit door mee
te spelen met het GP-speL. Versla je vrienden en maak
elke GP kans op mooie prijzen. Pak jij de pole position?
PC ZATERDAG 26 FEBRUARI 2022
Alles
Arjan Schouten
Barcelona
voor meer spektakel
iMax Verstappen maakte gisteren 59 ronden vol in Barcelona. foto epa