Race jij naar de overwinning? Formule 1-bolides zijn slomer, zwaarder en hobbelen nog tijdens testdagen 21 Speel mee op pzc.nl/gp-spel Drie dagen getest in Barcelona, waar werd afgetast, geleerd en nog zeker niet gejaagd op toptijden. Vijf voorzichtige conclusies over de nieuwe Formule 1-auto's. Gewicht Vraag een coureur wat het grootste verschil is tussen de vorige genera tie auto's en de nieuwe en ze zeg gen allemaal hetzelfde. De nieuwe zijn een stuk zwaarder. ,,En dat wil je eigenlijk niet'', zei George Rus sell, die de auto wat 'log en sloom' noemde, zeker in de trage bochten. Max Verstappen verwoordde het diplomatieker met 'robuust en sta biel', maar het minimale snelheids- verschil herkende hij ook. Dat is volgens hem binnen een paar maanden wel verdampt. Er was echter geen coureur die het als een struikelblok wilde uitlichten, dat gewicht van de nieuwe wagens. ,,Het maakt echt geen verschil van dag en nacht'', volgens Valtteri Bot- tas. Verstappen noemde het rijden nog steeds 'plezierig' en was de eer ste om het beeld van een volledig hertekend wagenpark te nuance ren. ,,Je past je gewoon aan als cou reur. Het stuur draait nog steeds naar links en rechts, gas en rem zit ten ook nog op dezelfde plek.'' Banden Die grote 18 inch rubbers waar de wagens nu op staan, springen in het oog. Zoals altijd zitten daar voor- en nadelen aan. De bolides staan hoger op de poten, zo hoog dat die voor banden het zicht van de coureurs enigszins belemmeren. ,,Dat wordt zeker een probleem op de straten- circuits'', verwacht Sergio Pérez, vanwege de minder wijdse blik met alle muren. Maar die nieuwe rub bers waar bandenleverancier Pirelli lang aan werkte, daar is iedereen puur qua prestaties tevreden over. De banden lijken minder snel heet te worden, tonen minder snel spo ren van slijtage. En exact daar hoop ten Pirelli en de coureurs op. Hobbelpaarden Op de rechte stukken zijn de wa gens nog een beetje aan het dansen, driftig aan het hobbelen. Dat pro bleem heeft ook een officiële naam: porpoising. Een vrij technisch ver haal, maar het draait er vooral om dat de zoektocht van een optimale samenwerking van de vering, de demping van de nieuwe banden en het veranderde grondeffect pas net is begonnen en nog lang niet geop timaliseerd. Dus maken de sociale Fi-jongens flitsende video's van 'bumpy rides'. ,,Het ziet er niet heel fijn uit en is ook wel een beetje irri tant. Zeker als je 300 kilometer rijdt'', klaagde Ferrari-coureur Car los Sainz. ,,Hopelijk is het verhol pen als we een paar races hebben gehad. Hoort het bij de leerfase'', al dus de coureur. Volgen? Dat is de hele gedachte achter de nieuwe auto's. Met deze bolides zou je wél dicht op een voorganger kunnen rijden zonder te worden weggeblazen door de 'vuile lucht'. Die luchtstroom die niet optimaal verwerkt werd, zorgde voor minder strijd, minder inhaalpogingen en dus minder spektakel. Max Ver stappen gelooft dat zijn RB18 zeker verbeterd is op dat gebied. ,,Het is is nog steeds niet zo dat je wel even bij iemand in de diffuser (het achterste onderdeel van de vloer, red.) rijdt. Maar ik heb al achter een Haas en een Williams gezeten en dat voelde toch wel iets stabieler aan. Niet dat-ie op een vreemde manier uit breekt ofveel overstuur creëert'', al dus de Nederlander. ,,Het volgen is zeker verbeterd'', gelooft ook George Russell, maar de Brit houdt nog een slag om de arm. ,,Het slip stream-effect is weer wat vermin derd. Dus of dat het inhalen bevor dert? Dat moeten we echt afwach ten.'' Tijden Daar ging het dus nauwelijks over in Barcelona. Mercedes-aanwinst Russell was nog het meest uitge sproken. ,,Er zijn hier twee teams heel snel, een rode en een oranje. En wij zitten totaal niet in de buurt", vertelde de Brit op de eerste dag, om er twee dagen later toch even aan toe te voegen dat tijden bij de tests 'helemaal niets zeggen'. Zou dat te maken hebben met de snelste tijd die hij op de slotochtend zelf klokte, vlak voor Verstappen? Pro ductiviteit is in deze aftastfase van het seizoen véél belangrijker dan de snelste zijn. Je moet vooral niet op vallend langzaam zijn of extreem veel lap time missen. Verstappen noteerde woensdag 147 rondes en op de slotdag nog eens 59 in een ochtendje. Prima werk van de Lim burger, die in tegenstelling tot Ser gio Pérez (versnellingsbak) geen moment met vertraging te maken had. Bij Mercedes waren Russell en Le wis Hamilton minstens zo produc tief. Reken er dus maar op dat we na deze transformatie nog met de zelfde gevestigde orde te maken hebben, hoe vaak Russell ook naar McLaren en Ferrari blijft wijzen. Maak dit jaar de GP's spannender dan ooit door mee te spelen met het GP-speL. Versla je vrienden en maak elke GP kans op mooie prijzen. Pak jij de pole position? PC ZATERDAG 26 FEBRUARI 2022 Alles Arjan Schouten Barcelona voor meer spektakel iMax Verstappen maakte gisteren 59 ronden vol in Barcelona. foto epa

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 21