Toelating opruiers is minachting voor alle serieuze journalisten NS steekt kapitaal in modernisering van dubbeldekkers Veilig thuis blijven wonen met een Otolift trap li ft 6 OZCAN AKYOL In Nederland stemmen we het laatste decennium overwegend rechts, met alleen aan het begin van die periode een uitzondering, toen de Partij van de Arbeid 38 ze tels pakte en in een zelfdestructief verstandshuwelijk terechtkwam met de VVD. In dat licht heb ik het altijd won derlijk gevonden dat er nooit bij de publieke omroep een zinnig conservatief geluid was te horen. PowNed begon als anarchistische rebellenclub en werd precies om die reden een karikatuur van reac tionaire mensen. Tegenwoordig maken ze pro gramma's als Meiden die rijden en De gevaarlijkste wegen, oftewel ti tels die evengoed bij de AvroTros zouden passen. De oprichting van WNL, aange jaagd door De Telegraaf, zag er in eerste instantie ook niet al te best uit, vooral omdat de redacties met name podia gaven aan iedere twit- teraar met een grote bek en een dito achterban. Maar daar zijn ze van afgestapt. Daar bloeit iets we zenlijks. Dat valt niet te zeggen van On gehoord Nederland. De eerste uitzending van die omroep, dit jaar toegetreden tot het publieke bestel, illustreerde dat zijn kolderieke activiteiten op YouTube geen ongelukjes waren. In een paar minuten bezondigde de omroep zich aan complotten ('Biden is een marionet van be paalde machten'), aan verdacht makingen ('de overheid wil met digitale systemen controle over de burger houden') en aan nep- nieuws (Asscher zou het toesla genschandaal hebben opgetuigd). Dit was nog maar het begin, en ik verzeker u: we gaan nog veel on zin horen. Bij Ongehoord Nederland ver warren ze pamflettisme voor ex- treemrechts met serieuze onder zoeksjournalistiek - terwijl ze dat laatste naar eigen zeggen nastre ven. Ik moest vooral weer eens aan Arie Slob denken. Hoe kijkt hij naar dit failliet van de publieke omroep? Hij heeft deze club on derzocht, gekeurd en ook nog toe gelaten tot het bestel. Meteen daarna vroeg ik me af wie allemaal niét door zijn ballo tage zouden komen: misschien IS en de Ku Klux Klan, maar voor de rest lijkt het verdraaid eenvoudig om met het juiste aantal leden zendtijd op de open netten te ver krijgen. Het is een minachting voor alle serieuze journalisten, zowel bij kranten als op de televisie, dat we nu te maken hebben met een groep opruiers die de beroeps groep van binnenuit probeert uit te hollen en te ontwrichten. Ik moet, hoe fout ook, toch een beetje lachen om deze gang van zaken. Op het ministerie wilden ze zo graag pluriform zijn, dat ze zelfs radicale Poetin-aanbidders heb ben toegelaten. En dat is niet eens nepnieuws. De op te knappen dubbeldekkers rijden sinds 2008 op het spoor en hebben een technische levens duur van achttien jaar. Nu het einde hiervan in zicht is, vindt NS het tijd voor een make-over. Bij NS Treinmodernisering in Haar lem ondergaat de eerste trein vol gend jaar een metamorfose en daarna volgt de rest: de dubbel dekkers worden gestript, waarna ze een nieuw interieur krijgen. Behalve een eigentijds uiterlijk krijgen de 51 treinen (met 204 rij tuigen) een nieuw klimaatsys teem, camera's, USB-poorten en duurzame led-verlichting. De buitenkant krijgt een geheel nieuw aanzicht en ook het techni sche gedeelte - waaronder de elektromotoren - krijgt een revi sie. Hierna kunnen de treinen nog eens achttien jaar mee; hun le vensduur wordt dus verdubbeld. De eerste gereviseerde dubbel dekker keert in 2025 terug op het spoor, de overige in de jaren daarna. Met de opknapbeurt is een investering van 323 miljoen euro gemoeid. De eerste dubbeldekkertrein verscheen in 1994 op het spoor. Fabrikant Bombardier bouwde in totaal vier series voor NS, met 177 treinen (858 rijtuigen). De 51 exemplaren die nu aan de beurt zijn voor revisie, vormen de vierde en laatste serie. De 81 eerste- generatiedubbeldekkertreinen keerden al vanaf 2016 gemoderni seerd terug op het spoor. De 45 dubbeldekkers van de tweede en derde generatie krijgen nu hun make-over. De eerste vernieuwde trein daarvan keerde vorig jaar te rug op het spoor. Duurzaam De vernieuwing van de complete dubbeldekkervloot kost NS in to taal 1,17 miljard euro. Dat geld is nuttig besteed, meent Eelco van Asch, directielid van NS. ,,Door deze dubbeldekkers te moderni seren slaan we twee vliegen in één klap: onze reizigers krijgen een comfortabele reis en de treinen rijden zo duurzaam mogelijk." 0800444 7772 Veilige trapliFt Grootste servicenetwerk Meer inFo? DONDERDAG 24 FEBRUARI 2022 GO Y @OzcanAkyol NS steekt nog eens 51 dubbel- dekkertreinen in een compleet nieuw jasje. Ze krijgen de ko mende jaren een nieuw interi eur en ondergaan een techni sche revisie. David Bremmer Haarlem Advertentie Is uw woning geschikt om veilig thuis te blijven wonen? We worden steeds ouder en wonen vaker op hoge leeftijd thuis. Toch krijgt ruim twee derde van de 75-plussers te maken met meer dere aandoeningen, zoals artrose, ge wrichtsklachten en hart- en vaatziek ten. Schoonmaken, boodschappen doen en traplopen kunnen dan steeds lastiger worden. Wie toch graag thuis blijft wonen doet er daarom goed aan om na te denken over woningaanpas singen, zoals bijvoorbeeld een traplift. Binnenshuis vormt vooral de trap een grote uitdaging. Een traplift brengt u weer veilig naar boven en beneden, zodat u in uw fijne omgeving kunt blijven wonen. Gelukkig passen de trapliften van Koninklijke Otolift na genoeg altijd, of u nu een rechte trap, een trap met één of meerdere boch ten of een wenteltrap heeft. Als u de beloopbaarheid van uw trap belangrijk vindt, is de revolutionaire Otolift Modul-Air een goede optie voor u. Deze traplift kan zelfs aan de binnenzijde van uw trap geplaatst worden. De brede kant van uw tre den blijft dan veilig beloopbaar en uw trapleuning kan in de meeste gevallen gewoon blijven zitten. Natuurlijk wilt u een zeer veilige en be trouwbare traplift. Bij Koninklijke Otolift hebben ze dat heel goed begrepen. Ligt er een obstakel op de trap, dan komt de traplift automatisch en zachtjes tot stilstand. En bovenaan uw trap draait De trapliften van Koninklijke Otolift voldoen aan de strengste kwaliteits- en veiligheidseisen, zoals de NEN-EN 81-40 en de Machinerichtlijn. Daar naast hanteert Otolift een eigen, strengere, norm waar elke traplift aan moet voldoen. Mocht er toch een keer wat zijn met de traplift, dan kunt u ver trouwen op het 24/7 servicenetwerk. Met meer dan 100 eigen monteurs op de weg is er altijd wel een monteur bij u in de buurt. Een trapliFt van Koninklijke OtoliFt Bent u benieuwd of een traplift van Ko ninklijke Otolift ook de ideale oplossing is voor uw situatie? Vraag gratis een brochure aan of maak een afspraak voor een thuisadvies. U weet dan direct wat er mogelijk is en u krijgt een exacte en vrijblijvende prijsopgave. de zitting automatisch weg van het trappengat, zodat u altijd veilig op- en afstapt. Het ingebouwde noodpro- gramma en de slimme accuaandrijving zorgen ervoor dat de traplift ook bij stroomuitval gebruikt kan worden. Als u de traplift maar voor een korte periode nodig heeft, kan huren een goed alter natiefzijn. Ook dan wordt de traplift he lemaal op maat gemaakt voor uw trap. Heeft u de traplift voor een langere tijd nodig? Dan kan het voordeliger zijn om een (tweedehands) traplift te kopen. I KONINKLIJKE KijkopOtolift.nl of bel gratis naar 0800 444 770 6. TRAPLIFTEN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 6