Toelating opruiers is minachting
voor alle serieuze journalisten
NS steekt kapitaal
in modernisering
van dubbeldekkers
Veilig thuis blijven wonen met een Otolift trap li ft
6
OZCAN AKYOL
In Nederland stemmen we het
laatste decennium overwegend
rechts, met alleen aan het begin
van die periode een uitzondering,
toen de Partij van de Arbeid 38 ze
tels pakte en in een zelfdestructief
verstandshuwelijk terechtkwam
met de VVD.
In dat licht heb ik het altijd won
derlijk gevonden dat er nooit bij
de publieke omroep een zinnig
conservatief geluid was te horen.
PowNed begon als anarchistische
rebellenclub en werd precies om
die reden een karikatuur van reac
tionaire mensen.
Tegenwoordig maken ze pro
gramma's als Meiden die rijden en
De gevaarlijkste wegen, oftewel ti
tels die evengoed bij de AvroTros
zouden passen.
De oprichting van WNL, aange
jaagd door De Telegraaf, zag er in
eerste instantie ook niet al te best
uit, vooral omdat de redacties met
name podia gaven aan iedere twit-
teraar met een grote bek en een
dito achterban. Maar daar zijn ze
van afgestapt. Daar bloeit iets we
zenlijks.
Dat valt niet te zeggen van On
gehoord Nederland.
De eerste uitzending van die
omroep, dit jaar toegetreden tot
het publieke bestel, illustreerde
dat zijn kolderieke activiteiten op
YouTube geen ongelukjes waren.
In een paar minuten bezondigde
de omroep zich aan complotten
('Biden is een marionet van be
paalde machten'), aan verdacht
makingen ('de overheid wil met
digitale systemen controle over de
burger houden') en aan nep-
nieuws (Asscher zou het toesla
genschandaal hebben opgetuigd).
Dit was nog maar het begin, en
ik verzeker u: we gaan nog veel on
zin horen.
Bij Ongehoord Nederland ver
warren ze pamflettisme voor ex-
treemrechts met serieuze onder
zoeksjournalistiek - terwijl ze dat
laatste naar eigen zeggen nastre
ven.
Ik moest vooral weer eens aan
Arie Slob denken. Hoe kijkt hij
naar dit failliet van de publieke
omroep? Hij heeft deze club on
derzocht, gekeurd en ook nog toe
gelaten tot het bestel.
Meteen daarna vroeg ik me af
wie allemaal niét door zijn ballo
tage zouden komen: misschien IS
en de Ku Klux Klan, maar voor de
rest lijkt het verdraaid eenvoudig
om met het juiste aantal leden
zendtijd op de open netten te ver
krijgen.
Het is een minachting voor alle
serieuze journalisten, zowel bij
kranten als op de televisie, dat we
nu te maken hebben met een
groep opruiers die de beroeps
groep van binnenuit probeert uit
te hollen en te ontwrichten.
Ik moet, hoe fout ook, toch een
beetje lachen om deze gang van
zaken.
Op het ministerie wilden ze zo
graag pluriform zijn, dat ze zelfs
radicale Poetin-aanbidders heb
ben toegelaten. En dat is niet eens
nepnieuws.
De op te knappen dubbeldekkers
rijden sinds 2008 op het spoor en
hebben een technische levens
duur van achttien jaar. Nu het
einde hiervan in zicht is, vindt NS
het tijd voor een make-over. Bij
NS Treinmodernisering in Haar
lem ondergaat de eerste trein vol
gend jaar een metamorfose en
daarna volgt de rest: de dubbel
dekkers worden gestript, waarna
ze een nieuw interieur krijgen.
Behalve een eigentijds uiterlijk
krijgen de 51 treinen (met 204 rij
tuigen) een nieuw klimaatsys
teem, camera's, USB-poorten en
duurzame led-verlichting. De
buitenkant krijgt een geheel
nieuw aanzicht en ook het techni
sche gedeelte - waaronder de
elektromotoren - krijgt een revi
sie. Hierna kunnen de treinen nog
eens achttien jaar mee; hun le
vensduur wordt dus verdubbeld.
De eerste gereviseerde dubbel
dekker keert in 2025 terug op het
spoor, de overige in de jaren
daarna. Met de opknapbeurt is een
investering van 323 miljoen euro
gemoeid.
De eerste dubbeldekkertrein
verscheen in 1994 op het spoor.
Fabrikant Bombardier bouwde in
totaal vier series voor NS, met 177
treinen (858 rijtuigen). De 51
exemplaren die nu aan de beurt
zijn voor revisie, vormen de vierde
en laatste serie. De 81 eerste-
generatiedubbeldekkertreinen
keerden al vanaf 2016 gemoderni
seerd terug op het spoor. De 45
dubbeldekkers van de tweede en
derde generatie krijgen nu hun
make-over. De eerste vernieuwde
trein daarvan keerde vorig jaar te
rug op het spoor.
Duurzaam
De vernieuwing van de complete
dubbeldekkervloot kost NS in to
taal 1,17 miljard euro. Dat geld is
nuttig besteed, meent Eelco van
Asch, directielid van NS. ,,Door
deze dubbeldekkers te moderni
seren slaan we twee vliegen in één
klap: onze reizigers krijgen een
comfortabele reis en de treinen
rijden zo duurzaam mogelijk."
0800444 7772
Veilige trapliFt
Grootste servicenetwerk
Meer inFo?
DONDERDAG 24 FEBRUARI 2022 GO
Y @OzcanAkyol
NS steekt nog eens 51 dubbel-
dekkertreinen in een compleet
nieuw jasje. Ze krijgen de ko
mende jaren een nieuw interi
eur en ondergaan een techni
sche revisie.
David Bremmer
Haarlem
Advertentie
Is uw woning geschikt om veilig thuis
te blijven wonen? We worden steeds
ouder en wonen vaker op hoge leeftijd
thuis. Toch krijgt ruim twee derde van
de 75-plussers te maken met meer
dere aandoeningen, zoals artrose, ge
wrichtsklachten en hart- en vaatziek
ten. Schoonmaken, boodschappen
doen en traplopen kunnen dan steeds
lastiger worden. Wie toch graag thuis
blijft wonen doet er daarom goed aan
om na te denken over woningaanpas
singen, zoals bijvoorbeeld een traplift.
Binnenshuis vormt vooral de trap een
grote uitdaging. Een traplift brengt u
weer veilig naar boven en beneden,
zodat u in uw fijne omgeving kunt
blijven wonen. Gelukkig passen de
trapliften van Koninklijke Otolift na
genoeg altijd, of u nu een rechte trap,
een trap met één of meerdere boch
ten of een wenteltrap heeft.
Als u de beloopbaarheid van uw trap
belangrijk vindt, is de revolutionaire
Otolift Modul-Air een goede optie
voor u. Deze traplift kan zelfs aan de
binnenzijde van uw trap geplaatst
worden. De brede kant van uw tre
den blijft dan veilig beloopbaar en uw
trapleuning kan in de meeste gevallen
gewoon blijven zitten.
Natuurlijk wilt u een zeer veilige en be
trouwbare traplift. Bij Koninklijke Otolift
hebben ze dat heel goed begrepen. Ligt
er een obstakel op de trap, dan komt
de traplift automatisch en zachtjes tot
stilstand. En bovenaan uw trap draait
De trapliften van Koninklijke Otolift
voldoen aan de strengste kwaliteits-
en veiligheidseisen, zoals de NEN-EN
81-40 en de Machinerichtlijn. Daar
naast hanteert Otolift een eigen,
strengere, norm waar elke traplift aan
moet voldoen. Mocht er toch een keer
wat zijn met de traplift, dan kunt u ver
trouwen op het 24/7 servicenetwerk.
Met meer dan 100 eigen monteurs op
de weg is er altijd wel een monteur bij
u in de buurt.
Een trapliFt van Koninklijke OtoliFt
Bent u benieuwd of een traplift van Ko
ninklijke Otolift ook de ideale oplossing
is voor uw situatie? Vraag gratis een
brochure aan of maak een afspraak
voor een thuisadvies. U weet dan direct
wat er mogelijk is en u krijgt een exacte
en vrijblijvende prijsopgave.
de zitting automatisch weg van het
trappengat, zodat u altijd veilig op- en
afstapt. Het ingebouwde noodpro-
gramma en de slimme accuaandrijving
zorgen ervoor dat de traplift ook bij
stroomuitval gebruikt kan worden. Als u
de traplift maar voor een korte periode
nodig heeft, kan huren een goed alter
natiefzijn. Ook dan wordt de traplift he
lemaal op maat gemaakt voor uw trap.
Heeft u de traplift voor een langere tijd
nodig? Dan kan het voordeliger zijn om
een (tweedehands) traplift te kopen.
I KONINKLIJKE
KijkopOtolift.nl
of bel gratis naar
0800 444 770 6.
TRAPLIFTEN