EENS EEN ZEEUW if 9 Stijn Kemper (26) groeide op in Hulst. Hij wilde op zijn zeventiende dolgraag weg uit Zeeland en hij vond in Rotterdam zijn plek. De liefhebber van de kunst- en de museumwereld neemt Rotterdamse vrienden graag mee naar de Verbeke Foundation én naar het schelpenmuseum in Zaamslag. „Verhalenhuis Belvédère in Rotter dam verzamelt de verhalen van de stad. Wij denken dat een stad mooier kan worden, als mensen elkaars ver halen kennen. Juist de ongeschreven familiegeschiedenissen zijn het be waren waard. Wij gaan regelmatig met een tot opnamestudio omgebouwde schaft- keet de stad in om verhalen op te ha len. We nodigen mensen ook uit om in het Verhalenhuis te komen vertel len. Daar combineren we verhalen vertellen vaak met koken en samen eten. Vanuit hun eigen achtergrond en cultuur koken mensen gerechten en ze vertellen. Van het ene verhaal komt het andere. De verhalen nemen we op en rond de opgenomen verhalen maken we luistervoorstellingen en tentoonstel lingen. Als curator zoek ik dan spul len of kunstwerken die de verhalen versterken. Bijvoorbeeld werk van de Rotterdamse kunstenaar Dolf Hen- kes. Hij hield van de stad en vooral van de wijk Katendrecht, waar het Verhalenhuis staat. Het was hier in de wijk een komen en gaan van Chi nezen, Grieken en Joodse vluchtelin gen. De migratie en de verhalen gaan nog altijd door." ,,Ik loop al een tijd met het idee om de verhalen rond de seksshops in Hulst vast te leggen. Ik groeide op in Hulst en het was vreemd en span nend die shops te zien. In mijn jeugd had je er nog maar een paar, maar ooit stikte het in Hulst van de seks shops. Er moeten enorm veel verhalen zijn over al die ondernemers die hier actief waren. Het zijn nu vooral on geschreven verhalen en ik ben heel benieuwd. Er is sowieso iets geheim zinnigs aan het grensgebied. De ver halen over smokkel van sigaretten, drank en boter zijn al bekender. Het zou mooi zijn nu ook de verhalen van de seksshops te achterhalen." ,,Ik deel eigenlijk liever verhalen van anderen. Ik ben zelf niet zo'n vertel ler. Mijn vader is beveiliger en mijn moeder is doktersassistente. Haar va der, mijn opa, kwam in Zeeuws-Vlaanderen terecht toen hij daar een huisartsenpraktijk over kon nemen. Mijn moeder wilde in haar jeugd Hulst verlaten en kwam in Bra bant terecht. Daar ontmoette ze mijn vader. Maar na een tijdje verlangde V - mijn moeder toch weer terug naar Hulst en we verhuisden. Vanaf mijn zevende woonde ik in Hulst. Daar is ook mijn acht jaar jongere broertje geboren. Mijn ouders en broer wo nen nog in Hulst. ,,Mijn eerste museumbezoek was bij het schelpenmuseum in Zaamslag. Die meneer die zijn hele huis vol heeft met een schat aan schelpen, dat vond ik geweldig. Ik ging ook zelf schelpen verzamelen. Op vakantie vond ik Franse kastelen en kerken bezoeken leuk en ik verzamelde rid derpoppetjes en later boeken en lp's. Ik kreeg steeds meer interesse in kunst. In Hulst had ik nooit gedacht dat ik zou kunnen doen wat ik nu doe. Dat je met interesse voor kunst en geschiedenis ooit geld zou kun nen verdienen. Ik had nooit gedacht dat het een baan kon zijn." ,,Ik wilde na de havo zo snel mogelijk weg uit Zeeland, naar de grote stad. In Breda ging ik toen maatschappe- lijk werk en dienstverlening stude ren. De studie was niks voor mij en zo'n grote stad was Breda ook niet. Als student had ik gratis openbaar vervoer, ik heb het hele land afge reisd. Met mijn museumjaarkaart be zocht ik heel veel musea. Ik zat meer in de trein dan in de collegebanken. De mooiste plek vond ik museum Boijmans Van Beuningen in Rotter dam. Ik stopte met de studie in Breda en ik ging cultureel maatschappelijke vorming studeren aan de Hogeschool Rotterdam. Kunst is dan een middel om te kijken naar maatschappelijke ontwikkelingen en dat past helemaal bij me." ,,Bij het Wereldmuseum in Rotter dam heb ik meegewerkt aan de ten toonstelling Powermask van Walter Van Beirendonk tijdens een stage. Ik ben trots dat ik nu ook voor museum Boijmans werk, naast mijn werk voor het Verhalenhuis Dat ging over mode, hedendaagse kunst, etnografie en verhalen. Dat was echt geweldig. Ik ben ook trots dat ik nu voor mu seum Boijmans werk, naast mijn werk voor het Verhalenhuis. Het mu seum dat me naar Rotterdam trok, is nu ook een opdrachtgever. Ik werk mee aan Boijmans Hillevliet, een mooi project met bewoners in de stad. Sa men kijken we wat een museum méér kan zijn dan een gebouw met kunst. Dat is extra relevant, nu het grote gebouw in het centrum een tijd dicht is voor verbouwing." ,,Ik voel me meer Zeeuws-Vlaming dan Zeeuw. Antwerpen en Gent trokken me altijd enorm als tiener. Ik kom nog steeds erg graag in die ste den. Ooit wilde ik zo snel mogelijk weg uit Zeeland. Nu ga ik het steeds meer waarderen. Ik neem ook geregeld Rotterdamse vrienden mee naar Vlaanderen en naar Zeeland. Dan gaan we bijvoorbeeld naar de Ver beke Foundation én naar het schel penmuseum in Zaamslag. De pri- vécollectie van Gerrit Johan de Zeeuw is prachtig. Hij zal nu ruim in de 90 zijn, maar zijn enthousiasme blijft aanstekelijk." GO DONDERDAG 24 FEBRUARI 2022 'Verhalen ophalen over Zeeuwse seksshops lijkt me mooi' Arie Westeneng Je werkt bij het Verhalenhuis als as sistent curator. Wat doe je precies? Zijn er verhalen over Zeeland die je graag zou uitzoeken? Je verzamelt verhalen, wat is jouw familieverhaal? -*ƒ. ff'.-.i Fm»\ tsv *-**>.,• i j te .."V*. '7 ti 7: '7 'w o-, t Stijn Kemper op Quarantaine-eiland bij Rotterdam, Heijplaat. Hier aan de Nieuwe Maas werden ooit zee lieden met besmette lijke ziekten onderge bracht. FOTO STIJN KEMPER Wat vond je als jongetje leuk? Hoe kwam je toch aan het werk in de cultuur? Waar ben je het meest trots op? - Stijn Kemper Voel je je Zeeuw?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 37