■Se^PI I giggl kim Een fantastisch dagje uit (mi fïïï'.ïï 27 Jeroen Schmale Hij schuift al een tijdje onrustig heen en weer op zijn stoel, de man op rij 6 van de Mary Dressel- huys-zaal in het DeLaMar Theater in Amsterdam. Zoekt en vindt de hand van zijn vrouw, die haar hoofd op zijn schou der legt. Maar bij het slotlied van de voorstelling In het licht, naar het boek van Karin Bloemen over grootschalig misbruik door haar stiefvader, kan de man zich niet meer bedwingen. Hij jankt, grient, brult. Bijna anderhalf uur lang wordt in de hele zaal zo nu en dan diep gezucht en ingetogen gesnikt, zo hef tig is de solovoorstelling van de uit blinkende actrice Lisse Knaapen. Zij speelt tal van personages, maar vooral de jonge Karin Bloemen, die net als haar zussen en moeder ten prooi valt aan de perverse uitbarstingen van 'ome Ben'. Zeven jaar lang verkracht hij haar drie keer per week, rekent Knaapen aan het einde van de voor stelling voor, met een griezelige nuchterheid. Dat is bijna 1100 keer. Normaal gesproken is het wegge ven van het slot van een voorstelling een doodzonde, in dit geval functio neel. Want voor het laatste lied zegt Knaapen: ,,Het is niet jouw schuld, het is nooit jouw schuld." Dan komen de tranen bij Bloemen, uiterst rechts op rij 6 geplaceerd bij deze premièrevoorstelling. ,,Die woorden raken me elke keer'', zegt ze, net nadat ze op het podium is geklommen om Knaapen buigend bloemen te overhandigen tijdens een minuten lange staande ovatie. ,,Dat is de belangrijkste boodschap. Maar wat speelt zij dit knap. Weet je, effect bejag en opportunisme liggen zo op de loer bij dit thema, maar Lisse weet zo goed alle fases neer te zetten waar je als slachtoffer doorheen gaat.'' Daar beklimt Mariëtte Hamer het podium, ze begroet Knaapen, Bloe men en Ellen ten Damme - die tekende voor de liedjes in In het licht - hartelijk. De voorzitter van de Soci aal Economische Raad is onlangs aangesteld als regeringscommissaris seksueel overschrijdend gedrag en in die functie naar de voorstelling geko men. ,,Ik heb echt kippenvel'', zegt ze tegen de drie andere vrouwen op het podium. En tegen Bloemen persoon lijk: ,,Wat moet dit heftig voor je zijn.'' Even later, wat zakelijker: ,,Ik ben net begonnen, maar we zijn er nu al zeker van dat we heel veel verschil lende vormen moeten zoeken om deze problematiek bespreekbaar te maken. Daar kunnen jullie echt bij helpen.'' Bloemen, Knaapen en Ten Damme knikken instemmend. Schrijnend Valt incest nog wel te scharen onder de noemer seksueel overschrijdend gedrag? Bloemen: ,,Ja, absoluut, maar dan wel de ergste vorm. Maar of je nou duizend keer verkracht wordt of dat het eenmalig is: je lichamelijke integriteit wordt aangetast en dat doet heel veel met je. Kijk, ik ben 62 en ik heb mijn verhaal pas jaren gele den op kunnen schrijven en kan nu pas in vrijheid over mijn ervaringen praten. En natuurlijk is het heftig wat bij ons thuis gebeurd is, maar ik krijg op sociale media nog veel schrijnen der voorbeelden binnen. Echt, je wilt het niet weten wat er tijdens die lockdowns allemaal is gebeurd. Dus we moeten ermee aan de slag als maatschappij, te beginnen in de opvoeding en op scholen. Dat we onze kinderen leren wat wel en niet normaal is, in alle opzichten. Wat ze zelf doen en zeggen, maar ook wat ze zich laten gebeuren. Mijn zus is daar ook heel erg mee bezig bij mijn neef jes, die daar ook veel over praten sinds het gebeuren bij The Voice of Holland. Die jongens vragen: 'Wat 1 In de voorstellingen Snackbar(boven)en In het licht staat mis bruik centraal. We moeten onze kinderen leren wat wel en wat niet normaal is - Karin Bloemen moeten we dan zeggen als we een meisje leuk vinden?' 'Nou', zegt mijn zusje, 'precies dat dus, dat je haar leuk vindt. En niet: hoi, neuken?''' Expliciet Vier avonden eerder, drie kilometer verderop in de hoofdstad, in het veel kleinere Theater De Krakeling: de laatste try-out van de toneelvoorstel ling Snackbar, die eveneens over grensoverschrijdend gedrag handelt. Dit stuk is geproduceerd door de Toneelmakerij, dat theater maakt voor kinderen en jongeren en hun familieleden. Net als bij In het licht staat in Snackbar een misbruiksitua- tie in de familie centraal, mijden de makers expliciete teksten niet en waren ze al lang met de ontwikkeling bezig voordat het schandaal rond The Voice een maatschappelijke beweging in gang zette. En net als Bloemen oordeelt regis seur Timothy de Gilde dat misbruik binnen de familie ook onder de noe mer seksueel grensoverschrijdend gedrag valt. ,,In de hele discussie die nu wordt gevoerd, zit zoveel thema tiek dat ook in ons stuk al was opge nomen. Heeft de omgeving niets ge merkt? Hadden ze niet meer kunnen doen? Dat speelt in zo'n familie, maar ook bij bedrijven en instellingen die nu in volop in het nieuws zijn. Natuurlijk wisten we ook niet dat dit onderwerp zo actueel zou zijn, toen we twee jaar geleden met deze pro ductie begonnen. Een van de acteurs zegt in het stuk: 'Dit is de tijd waarin zaken die lange tijd duister waren aan het licht komen.' En hoe corny het misschien ook klinkt, dat is vol gens mij wat jeugdtheater moet doen. Dingen uit de taboesfeer halen, bezoekers het gevoel geven dat ze er niet alleen voor staan.'' Heftig Na elke voorstelling van Snackbar voeren mensen van de Toneelmakerij samen met de cast een nagesprek met het publiek. Een vader met twee puberdochters prijst de acteurs en zegt: ,,Dit stuk geeft mij de gelegen heid eens met mijn eigen dochters over zulke onderwerpen te praten.'' De Toneelmakerij heeft bij Snack bar veel middelbare scholieren onder het publiek. Twee scholieren die bij deze try-out in de zaal zaten, vinden dat een goede zaak. ,,Ik vind dat iedereen een idee moet hebben dat dit echt gebeurt'', stelt de 14-jarige Zora. ,,Heel veel mensen hebben daar echt geen benul van, dat dit in som mige gezinnen aan de hand is.'' En de 12-jarige Julia: ,,Dat vind ik ook, maar ik vind wel dat scholieren er zelf voor moeten kiezen of ze het stuk willen zien. Ik kan me namelijk goed voorstellen dat het wel heel hef tig is, als je zelf met zulke problemen te maken hebt.'' Terug naar DeLaMar, naar de grie nende man op rij 6. Na het gesprekje met Hamer wuift Bloemen naar hem. ,,Wat zal jij trots zijn op je dochter, wat heeft ze goed gespeeld.'' Het is de vader van Lisse Knaapen. En ja, antwoordt hij met nog altijd waterige ogen, hij is trots. Ongeloof lijk trots, zelfs. 5 WEEKDEAL 1* GRATIS VANAF PT 95 Q ACTIE LOOPT T/M 6 MAART 2022 15+ gave aanbiedingen voor al jouw uitstapjes Yes, we kunnen er weer op uit! Breng in het voorjaar een bezoek aan de dierentuin, kom oog in oog te staan met dino's of kijkje ogen uit tijdens een mooie expositie. S Profiteer alleen deze 2 weken van extra hoge kortingen Ga bijvoorbeeld naar Burgers' Zoo met 5,- voordeel Ontvang bij iedere aankoop 2,5 uur paintballen voor 8 personen t.w.v. €160,- cadeau Profiteer nu op pzc.nl/weekdeals ÏWÜM1 PC WOENSDAG 23 FEBRUARI 2022 FOTO'S ANNEMIEK VAN DER TOGT, SANNE PEPER PAINTBALLEN 1 J LUCHTVAART MUSEUM AVIODROHE mU^HI

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 27