13
TIPS
MUSEA UIT DE LOCKDOWN
Viva la Frida!
Drents Museum in Assen
Depot Boijmans van Beuningen
Tip voor (jonge) ouders
Leuk, de horeca en de theaters zijn
weer open. En ook de musea zijn weer
uit de lockdownstand geschoten. Wat
is er voor moois te zien?
De vergeten prinsessen van Thorn
Limburgs Museum in Venlo
Pieter Teylers Huis Teylers Museum in Haarlem
Revolusi Rijksmuseum in Amsterdam
GO MAANDAG 21 FEBRUARI 2022
Van Indonesische vrijheidsstrijd
tot een prachtige Frida Kahlo
De twee grootste collec
ties met kunstobjecten
van de Mexicaanse schil
der Frida Kahlo (1907
1954) zijn voor het eerst
samengevoegd en te zien
in Assen. Het Drents
Museum mocht tal van
objecten uit het Museo
Dolores Olmedo en Mu
seo Frida Kahlo (beide in
Mexico-Stad) bij elkaar
brengen. Er zijn op de ex
positie Viva la Frida! zelfs
persoonlijke eigendom
men van Kahlo te zien, die
nog nooit eerder zijn ge-
exposeerd: kleding, siera
den en beschilderde kor
setten. Kahlo had een kort
maar stormachtig leven.
Haar lijf was gebroken als
gevolg van kinderverlam
ming en een ongeluk op
18-jarige leeftijd. Haar
huwelijk met Diego Rivera,
net als zij overtuigd com
munist, verliep tumultueus.
Drie jaar voor haar dood
zei ze in een Mexicaanse
krant: ,,Ik heb twee grote
ongelukken doorgemaakt
in mijn leven. Bij het ene
werd ik aangereden door
een tram. Het andere
ongeluk heet Diego.''
Naast de talrijke persoon
lijke bezittingen zijn in
Assen 42 kunstwerken
van de surrealistische
schilder te bekijken. In
de Abdijkerk die bij het
museum hoort wordt een
film over haar vertoond.
Het Centraal Station in
Rotterdam was al jaren
open, en nog steeds
staan dagelijks inwoners
van de havenstad gloei
end van trots naar het
gebouw te kijken. Tegen
woordig kunnen ze ook
naar het schitterende
depot van Museum Boij-
mans van Beuningen. Het
museum wordt tot het
einde van dit decennium
grootschalig gereno
veerd. Ruim 150.000
kunstobjecten zijn opge
slagen in het depot, waar
bezoekers - alleen of met
een gids - kunnen gras
duinen. Geen enkel ander
museum waar ook ter
wereld pakt het zo aan.
Maar dan die buitenkant
van het Depot: 1664 spie-
gelpanelen, die het mu
seum en de binnenstad
van Rotterdam weerspie
gelen. Alleen al die archi
tectuur is een bezoek
waard.
In het Nationaal Bakkerijmuseum in Hattem staan bakkers
deze voorjaarsvakantie klaar om met de kinderen aan de
slag te gaan, er is een speurtocht over de geschiedenis van
het bakken, Bakker Fred geeft familievoorstellingen én er is
een poffertjessalon. We ruiken het museum al.
Jeroen Schmale
Ze waren single, van
hoge adel en schat-
hemeltjerijk, de Duitse
prinsessen die in de 18de
eeuw in de abdij (stift)
van Thorn werden klaar
gestoomd voor hun toe
komst. In het Limburgs
Museum in het vlakbij
Thorn gelegen Venlo is
een expositie over die ver
geten vrouwen. Thorn was
destijds een ministaatje in
het Duitse Rijk, waarin
aristocratische vrouwen
het voor het zeggen had
den - heel bijzonder voor
die tijd. De tentoonstelling
vertelt het verhaal van
de prinsessen Polyxena,
Gabriëlla en Cunegonda.
,,Alleen ongehuwde vrou-
wen van hoge adel kon
den hun intrek nemen in
het Thornse stift. Deze
prinsessen, spinnen in
het web van de Europese
adel, waren kind aan huis
bij gerenommeerde hoven
als die van Wenen en Ver
sailles'', aldus de makers
van de tentoonstelling.
,,Ook ontvingen ze zelf
gasten: het gold als een
eer om in Thorn te worden
uitgenodigd.'' Het museum
wil de strijd tussen het
uiterlijk vertoon van de
adellijke stiftdames en hun
persoonlijke gevoelsleven
voelbaar maken door
middel van schilderijen,
brieven, kunstobjecten,
robes en accessoires.
Bijna tien jaar is gewerkt aan de
nieuwe vleugel van het Teylers Mu
seum in Haarlem, het Pieter Teylers
Huis. De naamgever van het museum,
de koopman Pieter Teyler van der
Hulst (1702-1778), had een brede be
langstelling voor kunst en weten
schap. Zijn hele vermogen, verzame
ling en dus ook zijn woning in Haarlem
liet deze aanhanger van de Verlichting
na aan een stichting die een nogal
ambitieus doel nastreefde: het leven
van iedereen verbeteren. Hieruit
kwam onder meer het Teylers
Museum voort, dat al in 1784 de deu
ren opende.
Om het Pieter Teylers Huis zo authen
tiek mogelijk te maken is uitgebreid
kleur- en interieuronderzoek gedaan
naar de 18de eeuw - de periode dat
Teyler van der Hulst leefde en het mu
seum werd geopend. Pronkstuk is een
exacte replica van het huis (schaal
1:12) zoals het eruitzag op 8 april 1778,
de sterfdag van de zakenman/filan
troop. Vanwege de voorjaarsvakantie
is ook twee weken lang de eerste ver
dieping van het huis toegankelijk, met
een bijzondere schouw, een atelier en
de geheimzinnige Kamer met de vijf
sloten.
Misschien niet verrassend
om het bekendste museum
van het land te tippen, maar
we kunnen er na afgelopen
week niet omheen. De ver
schijning van het onderzoeks
rapport naar het Nederlandse
geweld tijdens de Indonesi
sche onafhankelijkheidsstrijd
(de 'revolusi') maakt deze ten
toonstelling extra actueel.
Aan de hand van twintig oog
getuigen wordt de revolutie
(1945-1949) in de toenmalige
Nederlandse kolonie tastbaar
gemaakt: journalisten, solda
ten, kinderen, politici, diplo
maten en natuurlijk kunste
naars. Zij vormden volgens
het Rijksmuseum samen met
de Indonesische politici 'een
moderne revolutionaire voor-
hoede'. In hun werk verbeeld
den ze 'kameraadschap, lei
derschap, oorlogsgeweld,
jeugdig elan en strijdvaardig
heid'. Voor deze expositie
leende het Rijks kwistig uit
collecties van musea in Indo-
nesië, Australië, Groot-Brit-
tannië en Nederland. Maar de
meeste indruk maken toch de
persoonlijke voorwerpen uit
de collecties van mensen die
eind jaren 40 midden in de
bloedige vrijheidsstrijd zaten.