13 TIPS MUSEA UIT DE LOCKDOWN Viva la Frida! Drents Museum in Assen Depot Boijmans van Beuningen Tip voor (jonge) ouders Leuk, de horeca en de theaters zijn weer open. En ook de musea zijn weer uit de lockdownstand geschoten. Wat is er voor moois te zien? De vergeten prinsessen van Thorn Limburgs Museum in Venlo Pieter Teylers Huis Teylers Museum in Haarlem Revolusi Rijksmuseum in Amsterdam GO MAANDAG 21 FEBRUARI 2022 Van Indonesische vrijheidsstrijd tot een prachtige Frida Kahlo De twee grootste collec ties met kunstobjecten van de Mexicaanse schil der Frida Kahlo (1907 1954) zijn voor het eerst samengevoegd en te zien in Assen. Het Drents Museum mocht tal van objecten uit het Museo Dolores Olmedo en Mu seo Frida Kahlo (beide in Mexico-Stad) bij elkaar brengen. Er zijn op de ex positie Viva la Frida! zelfs persoonlijke eigendom men van Kahlo te zien, die nog nooit eerder zijn ge- exposeerd: kleding, siera den en beschilderde kor setten. Kahlo had een kort maar stormachtig leven. Haar lijf was gebroken als gevolg van kinderverlam ming en een ongeluk op 18-jarige leeftijd. Haar huwelijk met Diego Rivera, net als zij overtuigd com munist, verliep tumultueus. Drie jaar voor haar dood zei ze in een Mexicaanse krant: ,,Ik heb twee grote ongelukken doorgemaakt in mijn leven. Bij het ene werd ik aangereden door een tram. Het andere ongeluk heet Diego.'' Naast de talrijke persoon lijke bezittingen zijn in Assen 42 kunstwerken van de surrealistische schilder te bekijken. In de Abdijkerk die bij het museum hoort wordt een film over haar vertoond. Het Centraal Station in Rotterdam was al jaren open, en nog steeds staan dagelijks inwoners van de havenstad gloei end van trots naar het gebouw te kijken. Tegen woordig kunnen ze ook naar het schitterende depot van Museum Boij- mans van Beuningen. Het museum wordt tot het einde van dit decennium grootschalig gereno veerd. Ruim 150.000 kunstobjecten zijn opge slagen in het depot, waar bezoekers - alleen of met een gids - kunnen gras duinen. Geen enkel ander museum waar ook ter wereld pakt het zo aan. Maar dan die buitenkant van het Depot: 1664 spie- gelpanelen, die het mu seum en de binnenstad van Rotterdam weerspie gelen. Alleen al die archi tectuur is een bezoek waard. In het Nationaal Bakkerijmuseum in Hattem staan bakkers deze voorjaarsvakantie klaar om met de kinderen aan de slag te gaan, er is een speurtocht over de geschiedenis van het bakken, Bakker Fred geeft familievoorstellingen én er is een poffertjessalon. We ruiken het museum al. Jeroen Schmale Ze waren single, van hoge adel en schat- hemeltjerijk, de Duitse prinsessen die in de 18de eeuw in de abdij (stift) van Thorn werden klaar gestoomd voor hun toe komst. In het Limburgs Museum in het vlakbij Thorn gelegen Venlo is een expositie over die ver geten vrouwen. Thorn was destijds een ministaatje in het Duitse Rijk, waarin aristocratische vrouwen het voor het zeggen had den - heel bijzonder voor die tijd. De tentoonstelling vertelt het verhaal van de prinsessen Polyxena, Gabriëlla en Cunegonda. ,,Alleen ongehuwde vrou- wen van hoge adel kon den hun intrek nemen in het Thornse stift. Deze prinsessen, spinnen in het web van de Europese adel, waren kind aan huis bij gerenommeerde hoven als die van Wenen en Ver sailles'', aldus de makers van de tentoonstelling. ,,Ook ontvingen ze zelf gasten: het gold als een eer om in Thorn te worden uitgenodigd.'' Het museum wil de strijd tussen het uiterlijk vertoon van de adellijke stiftdames en hun persoonlijke gevoelsleven voelbaar maken door middel van schilderijen, brieven, kunstobjecten, robes en accessoires. Bijna tien jaar is gewerkt aan de nieuwe vleugel van het Teylers Mu seum in Haarlem, het Pieter Teylers Huis. De naamgever van het museum, de koopman Pieter Teyler van der Hulst (1702-1778), had een brede be langstelling voor kunst en weten schap. Zijn hele vermogen, verzame ling en dus ook zijn woning in Haarlem liet deze aanhanger van de Verlichting na aan een stichting die een nogal ambitieus doel nastreefde: het leven van iedereen verbeteren. Hieruit kwam onder meer het Teylers Museum voort, dat al in 1784 de deu ren opende. Om het Pieter Teylers Huis zo authen tiek mogelijk te maken is uitgebreid kleur- en interieuronderzoek gedaan naar de 18de eeuw - de periode dat Teyler van der Hulst leefde en het mu seum werd geopend. Pronkstuk is een exacte replica van het huis (schaal 1:12) zoals het eruitzag op 8 april 1778, de sterfdag van de zakenman/filan troop. Vanwege de voorjaarsvakantie is ook twee weken lang de eerste ver dieping van het huis toegankelijk, met een bijzondere schouw, een atelier en de geheimzinnige Kamer met de vijf sloten. Misschien niet verrassend om het bekendste museum van het land te tippen, maar we kunnen er na afgelopen week niet omheen. De ver schijning van het onderzoeks rapport naar het Nederlandse geweld tijdens de Indonesi sche onafhankelijkheidsstrijd (de 'revolusi') maakt deze ten toonstelling extra actueel. Aan de hand van twintig oog getuigen wordt de revolutie (1945-1949) in de toenmalige Nederlandse kolonie tastbaar gemaakt: journalisten, solda ten, kinderen, politici, diplo maten en natuurlijk kunste naars. Zij vormden volgens het Rijksmuseum samen met de Indonesische politici 'een moderne revolutionaire voor- hoede'. In hun werk verbeeld den ze 'kameraadschap, lei derschap, oorlogsgeweld, jeugdig elan en strijdvaardig heid'. Voor deze expositie leende het Rijks kwistig uit collecties van musea in Indo- nesië, Australië, Groot-Brit- tannië en Nederland. Maar de meeste indruk maken toch de persoonlijke voorwerpen uit de collecties van mensen die eind jaren 40 midden in de bloedige vrijheidsstrijd zaten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 13