Te veel gebluf, te veel improvisatie: overheid zakte voor coronatest effeweg.nl 4 effeweg.nl oF bel 08810 30 800 OVV-RAPPORTAGE Improviserend worstelde het kabinet zich door de eerste coronamaanden heen. Maar veel lof voor het pionieren heeft de Onderzoeksraad voor Veiligheid niet. Eigenlijk doorstond de overheid de test niet. De pijnpunten op rij. Verpleeghuizen leken vergeten De 'stille ramp' in de verpleeghui zen is vaak benoemd, maar niet eer der zo uitgebreid onderbouwd als nu door de Onderzoeksraad voor Veiligheid. In het rapport beschrij ven onderzoekers hoe de ouderen zorg te laat op de politieke radar kwam. Ook door gebrek aan be schermingsmiddelen kon het virus in verpleeghuizen ongenadig rond- razen. Het besluit om de verpleeghui zen te sluiten voor bezoek was een paardenmiddel met veel leed tot gevolg. ,,Heel schrijnend", oordeelt OVV-voorzitter Jeroen Dijssel- bloem. ,,Het geestelijk lijden was enorm. En ongeveer de helft van alle sterfgevallen in die periode be trof bewoners van verpleeghui zen." Volgens Dijsselbloem is uitein delijk door het kabinet gezegd: dan gooien we de hele boel op slot. ,,Dat was nodig omdat er geen bescher mingsmiddelen waren, en omdat er veel te weinig getest kon worden, waardoor de verspreiding van het coronavirus enorm snel ging." De schaarse mondkapjes hadden eerlijker verdeeld moeten worden tussen ziekenhuizen en verpleeg huizen, schetst Dijsselbloem: „Be langrijk doel was: bescherm kwets baren. Natuurlijk zijn coronapati- enten kwetsbaar, maar ouderen in Vertrouwen in overheidsaanpak daalde fors verpleeghuizen zijn dat misschien wel net zo. Als dat je doel is, waarom geef je dan zo weinig aandacht en prioriteit aan die verpleeghuizen in die eerste maand?" Volgens Dijssel- bloem komt dat ook doordat in het OMT alleen mensen zaten met een ziekenhuisachtergrond en niet uit de ouderenzorg. Communicatie: te veel gebluf De OVV schrijft het zo: toenmalig minister Hugo de Jonge (Volksge zondheid) hield er qua communi catie een man on the moon-strategie op na. Ofwel: hij was te vaak te stel lig met toezeggingen en voorspel lingen. Zo hoopte hij iedereen te motiveren het onmogelijke moge lijk te maken. Maar dat lukte niet al tijd. Een terugkerend patroon, al dus de OVV. „Terwijl nog niet dui delijk is of en hoe die te realiseren zijn." Soms zelfs willens en wetens. Op 1 juni wil De Jonge iedereen met klachten kunnen testen. De GGD's waarschuwen die dag dat de capaciteit ontbreekt: het is 'onhaal baar'. Maar dezelfde avond zegt De Jonge toch 'aan de vooravond' te staan 'van iedereen kunnen testen'. En in augustus claimde De Jonge dat er genoeg bron- en contacton- derzoek kon worden gedaan, maar een dag later blijkt er capaciteitsge brek. Met 'minder stelligheid', con cludeert de raad, had de overheid 'onrealistische verwachtingen' en 'erosie van maatschappelijk draag vlak' kunnen voorkomen. Ook RIVM-kopstuk Jaap van Dis sel krijgt kritiek. Hij zou het co- ronabeleid zelfs hebben 'onder mijnd' door te stellen dat mond kapjes slechts 'schijnveiligheid' bieden. Toen het kabinet het dra gen toch verplichtte, noemde Van Dissel dat een 'politieke keuze, geen wetenschappelijke'. Het slotoordeel is hard: de crisis communicatie was 'niet toerei kend'. Sommige groepen in de sa menleving werden niet bereikt of niet gehoord. Polderend pandemie te lijf Met de beste bedoelingen improvi seerden experts en ministers zich door de eerste golf van de pande- mie. Makkelijk was dat niet. Het Nederlandse zorgsysteem, met de regionale GGD's en gespreide regie, blijkt een brak stelsel in een crisis waarvan bestrijders lang hoopten dat het een sprint was, maar een driedubbele marathon bleek. ,,De overheid dacht voorbereid te zijn, maar dat was ze niet", zei Dijs- selbloem. Toen het virus toesloeg cre- eerde premier Mark Rutte naast bestaande overleggremia een in formeel circuit van Torentjes overleg en Catshuissessies, waar ministers en adviseurs vrijuit konden spreken. Zo wordt snel onduidelijk waar de echte be sluiten genomen worden, en door wie. De dominante stem van OMT-voorzitter Jaap van Dissel is daarbij potentieel riskant, vindt de Onderzoeksraad. Van Dissel stuurt de onafhankelijke experts aan, maar schuift ook aan bij de informele vergaderin gen. Dijsselbloem: ,,Als steeds dezelfde mensen terugkomen in veel lagen van de besluitvor ming, krijg je een herhaling van dezelfde discussie." Dat ver nauwt de blik. Hoe nu verder? Het oordeel is: Nederland was niet klaar voor de crisis. Dus wat nu? Gooit het kabinet het roer om? Dat valt te bezien. Ambte naren - en toenmalig minister Hugo de Jonge - mochten reage ren op de bevindingen, maar van deemoed was geen sprake. Vol gens Dijsselbloem was De Jon- ges respons er één met 'iets ver ongelijkt erin'. Toch zegt Ernst Kuipers in maart met een uitge breide reactie te komen, waar ook misschien wat koerswijzi gingen in te zien zullen zijn. Pijnlijk was immers dat het ministerie als crisismanager voor veel 'verantwoordelijk' was, maar zelden 'bevoegd'. Die macht lag bij het gedecentrali seerde zorgstelsel. Het kabinet werkt daarom al aan een nieuwe 'landelijke functionaliteit infec- tieziektebestrijding'. Ofwel een nieuwe organisatie. Verpleeghuizen zijn in het begin van de pandemie over het hoofd gezien, concludeert de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). In verpleeghuis Thebe Hagedonk in Prinsenbeek wordt dat beaamd. ,,Het was vreselijk.'' Bodensee, Schwëbische Alb en Mainau Krakau en omgeving Wenen en hetWienerwald Normandië met zjjn invasiestranden Byzantijnse rondreis Boek zonder aanbetaling DONDERDAG 17 FEBRUARI 2022 GO Tobias den Hartog Niels Klaassen Den Haag 80% 70% 60% 50% 40% 30% 20% 10% 0% week32022 Bron: RIVM week 16 2020 Jeroen Dijsselbloem presen teert het OVV-verslag. foto a. kievit Ontbijt en diner Vertrek: apr, mei Jun Juf aug, sep, okt Ontbijt en diner Vertrek: mei,jun,juL, aug, sep, okt Ontbijt en diner Vertrek: apr, mei junjul, aug, sep, okt Ontbjjten diner Vertrek: mei, junjul, aug, sep, okt Ontbjjten diner Vertrek: apr, mei, junjul, aug, sep, okt Allo Fnnhan unnrKcihniiHan FvHi iciaF racaruarlnnctnchan FalnmihaihafiFnnHc rnrvcumonhonhliHrflno ALLe Fouten voorbehouden. ExcLusieF reserveringskosten, CaLamiteitenFonds, consumentenbijdrage SGR en e.v.t. brandstoFtoeslag. *Bekijk de volledige voorwaarden op www.eFFeweg.nl/garanties.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 4