WERK Binnen bedrijven staan de traditionele Aan je zwakke kanten hoef je niet te werken Campagnemanager 16 Je brein op het werk Heb je er ook zo'n hekel aan om iets te doen 'omdat de baas het zegt'? Dat is volgens psychologen Mark van Vugt en Max Wildschut niet zo gek. In hun boek Gezag gaan ze in op de hiërarchie op de werkvloer. Wat doet een.... ieuwsgierig trek ik het A4'tje los dat met een plakbandje op mijn rug geplakt zit. Tijdens deze teambuilding moesten mijn collega's en ik op elkaars rug schrijven wat we sterke kan ten vinden van die persoon. Fijn, want bij goede eigen schappen staan we zelden stil. In de spiegel focussen we ons op elk ongewenst rolletje en rimpeltje. Precies zo zien we op het werk vooral waarin we tekortschieten. We evalueren wat misging en onze leiding gevende vertelt welke vaardig heden we moeten ontwikke len. Stille wateren moeten mondig worden, chaotische creatievelingen punctueel. Laat het psycholoog Mar tin Seligman maar niet horen. Hij is grondlegger van de posi tieve psychologie en vindt dat je niet alleen moet repareren wat mis is, maar vooral beter moet maken wat goed is. Waarom zou je hard werken om ergens middelmatig in te worden, als je kan uitblinken in iets waar je talent voor hebt? De kunst is om te weten waar je goed in bent en daar de focus op te leggen. Dat maakt je nog gelukkiger ook. In een onderzoek van Selig- man moesten mensen vijf sterke kanten van zichzelf opschrijven. Vervolgens moes ten ze die sterke punten een week lang inzetten op een andere manier dan normaal. Wie bijvoorbeeld leergierig is, kan naar een lezing of een col lega vragen uit te leggen hoe hij iets aanpakt. Iemand die aardig is, kan een buur helpen met oppassen of iemand op koffie trakteren. Mensen die hun sterke kanten zo inzetten, voelden zich zelfs een halfjaar daarna nog gelukkiger. Logisch. Als je kan doen waar je goed in bent, dan gaat het bijna vanzelf. Niet voor niks vindt Seligman dat ieder een op zijn werk de kans moet krijgen zijn talenten in te zet ten op een manier waarop hij dat niet eerder deed. In bijna elke baan zit wel wat ruimte voor een andere aanpak. We lezen elk onze rugbrief jes voor. Eigenschappen als leiderschap, dapperheid en wijsheid komen voorbij. Humor, sociaal en leergierig, lees ik op mijn A4. Dus die vreemde vrouw in de super markt die grapjes tegen u maakt, dat ben ik. Geef Selig man maar de schuld. onder leiderschap zou de mensheid niet ver zijn ge komen. Grote leiders zorg den voor cruciale overwin ningen op het slagveld en inspireerden miljoenen mensen om door te zetten in moeilijke tijden. In de kantoortuin spelen meestal geen zaken op leven en dood, maar ook moderne bedrijven kunnen niet zon der competente leiders. En dat is nu vaak waar het aan ontbreekt, consta teren Mark van Vugt, hoogleraar psy chologie aan de VU Amsterdam, en Max Wildschut, gespecialiseerd in gedrag binnen organisaties. „Moderne organisaties zijn inge richt volgens een hiërarchisch model. Hoe hoger je functie, hoe meer macht je hebt'', zet Wildschut uit een. ,,Het probleem is dat niet ieder een die macht heeft ook per se een goede leider is. De macht hebben, betekent nog niet dat mensen je wil len volgen.'' Zonder morren doen wat ons op gedragen wordt, zit namelijk niet in onze natuur. ,,We worden alle maal geboren met bepaalde talen ten die ons al in de oertijd hielpen te overle ven als groep'', zegt Van Vugt. „Afhankelijk van de situatie waarin onze voor ouders zaten, trad er een be paald type leider op de voor grond." Zes soorten leiders Van Vugt en Wildschut benoemen in hun boek Gezag zes typen leiders, met ieder hun eigen kwaliteiten: de krijger, de manager, de scout, de di plomaat, de arbiter en de leraar. ,,De krijger neemt de leiding in een strijd met een andere groep, de ma nager kan complexe plannen coördi neren, zoals de jacht op groot wild. De scout gaat voorop als er een DONDERDAG 17 FEBRUARI 2022 GO Neuropsycholoog Chantal van der Leest bekijkt onze gedra gingen op de werkvloer: wie of wat bepaalt onze dagelijkse beslissingen? Rosalie van Dijk (30) is campagnemanager bij crowdfundingbedrijf CrowdAboutNow. Wat doe je precies? ,,Ik sta ondernemers bij tijdens hun crowdfun- dingcampagne. Het grote doel is het streef bedrag binnenhalen. Ik denk mee over hoe zij hun investeerders het beste kunnen bereiken.'' Is dit je droombaan? ,,Ja, ik werk met bijzondere ondernemers en help hen hun droom te verwezenlijken." (in samenwerking met Nationale Vacaturebank) Lijkt dit je wat? Kijk voor vaca tures op de site van deze krant bij /werkt 'Nieuwe tijd nieuw type PRISCILLA VAN AGTEREN ILLUSTRATIE NOZZMAN

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 16