Heineken: Deel horeca sneuvelt door pandemie v£en|SS 15 Een select groepje Nederlanders wordt alsmaar rijker. We vergapen ons graag aan hun pracht en praal. In deze serie onderzoekt journalist Irene van den Berg de keerzijde van deze extreme rijkdom. Venema. ,,Onze 'Bill Gates-en' zijn de gewone huishoudens." Een rond gang onder de grootste Nederlandse goede doelen laat hetzelfde beeld zien: zij zijn veel afhankelijker van de grote groep gemiddelde huishoudens die doneert dan van de superrijken. Zo ontvangt KiKa, een stichting die wetenschappelijk onderzoek naar kinderkanker financiert, jaarlijks meer dan 21 miljoen euro van parti culieren. Van hun meer dan 360.000 donateurs schenken er slechts zo'n 25 meer dan 10.000 euro. ,,Daarvan ken nen we ongeveer de helft persoon lijk", zegt woordvoerder Jakolien van Eijk van KiKa. Of ze een van die gulle gevers met ons in contact wil bren gen? ,,Nee helaas, wij respecteren hun wens om anoniem te blijven." Eigen fonds Van de miljonairs geeft 2 procent zijn geld niet aan een bestaand goed doel, maar richt zijn eigen fonds op, blijkt uit onderzoek van Smeets. Er bestaan bij veel vermogenden ergernissen over goede doelen, zoals het grote aantal verzoeken om extra donaties en het vermoeden dat er nogal wat aan de strijkstok blijft hangen. ,,Som- mige rijken vinden het bovendien waardevol om hun kennis en kunde in te zetten bij hun filantropie en richten daarom een eigen fonds op", stelt Smeets. Hoeveel geld er in deze fondsen omgaat, is onduidelijk. Dat komt vooral doordat de belastingdienst weinig rapportageverplichtingen stelt. Een voorbeeld van zo'n familie fonds is de VandenEnde Foundation van Joop van den Ende. Smeets is niet onverdeeld enthou siast over al die eigen fondsen. „Sa menwerkingen vergroten vaak de impact van een gift. Vermogenden zouden hun expertise ook kunnen inzetten door in de adviesraad van een bestaand goed doel te gaan zit ten." ,,De horeca heeft het ontzet tend moeilijk gehad", zegt Van den Brink. ,,En dat is nog steeds het geval. Dat is ver schrikkelijk om te zien. Wij zijn daar ook door geraakt. Daarom zijn we nog niet terug op het niveau van 2019." De brouwer maakte ruim 2 miljard euro winst - 80 procent meer dan in het eerste coronajaar - en zag de omzet met 12 procent groeien tot 26,6 miljard. Hei- neken ziet volgens Van den Brink licht aan het einde van de coronatunnel, maar de resultaten zijn nog altijd niet op het niveau van voor de pandemie. De biervolumes in de Europese horeca lagen vorig jaar nog altijd 30 pro cent lager dan in 2019. Een verkoopstijging in de super markten van 10 procent kon daar niet tegen opboksen. ,,In het laatste kwartaal werd het iets beter, maar januari was weer slecht door omikron en beperkingen, zoals in Nederland." Bezorgd Van den Brink is bezorgd over de horeca. ,,We zien nu dat 80 tot 85 procent van onze horecaklanten is her opend. Over de rest maken we ons zorgen: zijn die tijde lijk dicht of is dat perma nent? En van de zaken die open zijn, is ook niet duide lijk of iedereen het redt. Ook bij hen is het geld op. Wij rekenen er opdat 10 procent deze crisis niet overleeft. Dat is ontzettend treurig." Daarom doet Van den Brink een oproep aan over heden om de horeca te blij - ven steunen. ,,Wij kunnen als leverancier veel voor hen doen, maar niet het totale probleem oplossen. Daar is de crisis echt te groot voor. We hebben biervoorraden teruggenomen en afgeschre ven. We hebben de eerste le vering na de heropening be taald en een aantal malen ge holpen met de huren. Maar dat is niet voldoende." De situatie wordt verer gerd doordat de brouwer de prijzen voor bier verder ver hoogt. ,,Dat helpt niet mee C Door duurdere grondstoffen moet Heineken prijs van bier laten stijgen bij het herstel", zegt Van den Brink, ,,maar is onvermijde lijk. Onze kosten voor grond stoffen, verpakkingen en logistiek zijn wereldwijd 15 procent gestegen. Toch voeren we echt geen prijs verhogingen van 15 procent door. In Nederland is dat en kele procenten. Wij nemen het verschil." Dat ook de horeca er niet aan ontkomt de prijzen te verhogen, maakt de situatie nog nijpender. ,,Wij horen ook van horecaprijzen die 5 tot 10 procent stijgen, maar dat is echt niet alleen door onze ingreep. Om personeel te trekken, zullen onderne mers hen meer moeten beta len, met de huidige tekorten op de arbeidsmarkt." met 2 miljoen dat maar moet doen. En die kijkt vervolgens weer naar iemand met 5 miljoen. Mensen staan er meestal niet bij stil hoe rijk ze zijn", zegt Smeets. Uit zijn onderzoek blijkt dat miljo nairs ongeveer 8000 euro per jaar geven aan goede doelen. Is dat veel of weinig? ,,Als wetenschapper vind ik zo'n subjectieve vraag altijd lastig. Maar ik spreek geregeld over goede doelen voor vermogenden. Vaak zeg gen ze zelf dat het wel wat meer zou mogen zijn. Dat zegt mij wel iets", reageert Smeets. Geven aan goede doelen is in Nederland een nationale zaak, stelt SPECIAAL VOOR JOU CURSSUSSEN CURSUS MAAND DINER CHEQUE CADEAU T.W.V. 10,- Cursus Engels IH Ga naar pzc.nl/engels Cursus Piano Bekijk het volledige aanbod op pzo.nl/oursus Ga naar pzc.nl/piano PC DONDERDAG 17 FEBRUARI 2022 maar weinig weg De horeca gaat wereld wijd weer open, maar de gevolgen van de corona crisis zullen er nog lang huishouden, verwacht bierbrouwer Heineken. Volgens topman Dolf van den Brink zal 10 procent van de horecaklanten van de biergigant het niet overleven. Herman Stil Amsterdam Volledig online en op je eigen tempo te doorlopen Persoonlijk contact met een docent via e-mail en/of WhatsApp Direct in je mailbox Beginnerscursus Volledig online en op je eigen tempo te doorlopen Onbeperkt vragen stellen aan de docent

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 15