_A J. f dacht zangeres Karsu toen ze vorig jaar meedeed aan het muziekprogramma Beste Zangers. Eindelijk kan ik laten zien hoe hartstikke leuk het is om niet in een hokje te zitten. En dus pakte ze bij iedere aflevering flink uit. Goed, ze begon rustig, met een mooi ingetogen nummer over een vluchtelinge, voor collega-zanger Roel van Velzen. Maar een week later stond ze op de tafels, met An de kant, dat ze volledig in het Nedersaksisch zong; luid, vol overgave, de blues uit haar tenen zingend. Weer een week later zong ze de dramatische Spaanse ballad Hijo de la luna, twee afleveringen later een liedje van Shania Twain - in bijpassende bruidsjurk, op de valreep gemaakt door haar moeder. Het seizoen sloot ze af met een duet met zangeres Belle Perez, een Turks-Franse bewerking van het jarenzeventigchanson Je suis malade. De programmamakers hebben vast in hun handjes gewreven toen Karsu inzette. Daar stond ze, nu in het vlammend rood, en zong ze de Turkse vertaling van dit lijvige lied over hartzeer. Voor wie het op dat moment nog niet wist, was het nu wel duidelijk. Hier staat Karsu Dönmez uit de Amsterdamse buitenwijk Osdorp. Die pop zingt, en jazz, maar ook Turkse muziek. Die in Nederland weliswaar niet bij iedereen bekend is, maar in Turkije goed is voor zalen met duizenden fans. Een uitbundige zangeres die net zo goed ingetogen en klein achter haar piano kan zitten. En die dus in geen enkel hokje past, en niet bepaald van het halve werk is. 'Komt goed, ik praat heel snel,' belooft ze voor aanvang van het interview, als blijkt dat de tijd voor het gesprek beperkt is. En inderdaad: Karsu haast zich door haar woorden en strooit daarbij kwistig met bijzinnen over projecten waar ze nog niks over mag zeggen, liedjes die ze in de tussentijd schrijft, een soundtrack waar ze ook nog mee bezig is. Haar agenda zit bomvol, maar toch regelde ze zelf de locatie voor dit interview en de shoot, in het College o Hotel in Amsterdam. Terwijl ze poseert voor de foto's, verbaast de fotografe zich hardop 8 over de perfecte mix van kleuren, van Karsu's outfits tegen de achtergrond van het klassieke hotel. Later geeft Karsu toe dat dit geen toeval was. De knalroze laarsjes tegen de okergele gordijnen: die combinatie had ze op voorhand al uitgedacht. 'Ik check wel alles voordat het naar buiten gaat. Dat geldt voor hoe ik eruitzie, en voor mijn muziek: ik ga over tachtig jaar niet geërgerd naar mijn platen zitten luisteren. Maar ik leer ook steeds meer los te laten. Dat moet wel, nu ik het zo druk heb gekregen na Beste Zangers. Mijn grote voorbeeld hierin is Chantal Janzen. Zij doet zo veel: ze heeft een magazine, ze is op tv, ze heeft een webshop. Maar ze gaat natuurlijk niet alle artikelen zelf zitten schrijven.' Je muziek breng je uit in eigen beheer. Waarom kies je daarvoor? 'Ik ben ooit wel onder contract geweest. Daar zat een meneer die zei dat ik voor keuze A moest gaan, terwijl ik B wilde. En ik bleek gelijk te hebben. Ik heb zo al op jonge leeftijd geleerd dat ik geen man hoef te zijn om de juiste keuzes te maken. Ik vind dat veel jonge vrouwen zich dat moeten reali seren. Vertrouw op je intuïtie, dat geeft je heel veel zelfvertrouwen en energie. Ik heb natuurlijk wel het geluk dat de gevolgen van mijn keuzes zich heel snel uitbetalen in reacties uit de zaal of op social media. Daardoor kan ik makkelijk doorgaan.' 'Daar ga ik heel goed op. Een dag na een optreden bespreek ik 14 Hè hè Zit je altijd overal bovenop? En wat als er kritiek komt in plaats van bevestiging?

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 94