SCHRIJVER spreekt Lange tijd durfde GERBRAND BAKKER (59) geen vliegtuig in, kwam hij gewoon niet opdagen op Schiphol. In zijn nieuwe roman De kapperszoon - twaalf jaar na zijn vorige - speelt de botsing tussen twee Boeings in 1977 op Tenerife een belangrijke rol. Waar sommige auteurs meer dan romantisch over hun roeping vertellen, blijkt Gerbrand Bakker bepaald nuchter over het vak. Eerder noemde hij het schrijven van romans 'aanstellerij' en 'koket gedoe'. En bij een gesprek over De kapperszoon windt hij er geen doekjes om hoe hij tot zijn onderwerp- en thema keuze komt. 'Tijdens lezingen krijg ik regelmatig de vraag: waarom bedacht je die plotwending? Of: hoe kom je daarop? Dan kan ik pretentieus oreren, maar meestal is mijn antwoord: jongens en meisjes, ik begin gewoon ergens en vervolgens komen er automatisch dingen bij. Locaties, personages, verschillende verhaallijnen. Dat is het magische van schrijven: alles komt uit mijn dikke duim. Nog magischer: als het lukt er een afgerond geheel van te maken.' Bij zijn nieuwe roman begon het met de aantekening die hij zonder al te veel nadenken opschreef: Simon heeft geen vader want die zat in een verkeerd vlieg tuig op een fout tijdstip. 'Toen ik dat had genoteerd, moest ik zo'n situatie opduiken. Ik kwam uit bij de vliegramp op Tenerife in 1977 en raakte geïntrigeerd door die gebeurte nis. Omdat het zo groot was allemaal: een Boeing 747 van KLM ramde op de startbaan een 747 van Pan Am, waardoor 583 mensen om het leven kwamen. Bizar was dat er toch nog bijna zestig Amerikanen uit het geraakte toestel wisten te klimmen.' Voor de reconstructie en de nasleep van die tragedie zette hij geen stap op Tenerife en hij sloeg evenmin een boek open. Als een soort digitale detective speurde hij het internet af vanuit zijn werkkamer in de Eifel, Duitsland, waar hij woont. 'Toen ik een maal begon met het doorspitten kon ik niet meer loslaten, ik beet me als een terriër vast en kwam dieper en dieper in de materie. Ik vond een oude documentaire van het KRO-programma Reporter, Amerikaanse verhalen en interviews met overleven den en een paar foto's. Of eigenlijk één foto, waarvan verschillende uitsnedes online staan. Waarschijnlijk had een passagier toevallig nog een camera om zijn nek hangen en schoot hij al vluchtend dat ene beeld van reizigers in paniek op de startbaan. Ik vond het opmerkelijk dat er relatief weinig te vinden was en dat er beperkte aandacht voor was geweest. Zeker als je de ramp op Tenerife vergelijkt met de reacties op de aanslag op MH17. Ik heb een beetje het gevoel dat Tenerife naar achteren werd geschoven omdat bleek dat het ongeluk De toch echt wel de schuld van de Neder- kapperszoon landse gezagvoerder was. Hij vertrok verschijnt bij zes seconden te vroeg, voordat de uitgeverij verkeerstoren hem toestemming gaf. Cossee Ga maar eens na hoeveel meters zes 24,99 seconden op de startbaan schelen bij zo'n vliegtuig dat richting topsnelheid gaat.' 34 'In de tuin werken, doorrommelen, ik had gewoon geen zin in schrijven' Gerbrand Bakker De kapperszoon

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 114