Het is er thuis niet leuker op geworden sinds ik heb gestudeerd, zeggen veel klassemigranten mijn lezing in dat treurige zaaltje. Aan de ene kant mensen die duidelijk diep worden geraakt nu ze merken dat ze niet als enigen deze ervaringen hebben. Aan de andere kant een aantal andere collega's dat vol onbegrip voor zich uit staart. Zij hebben mijn soort ouders en denken: waar gaat dit over? Klassemigratie? Nooit van gehoord! Sociale klasse speelt toch allang geen rol meer in Neder land? Wees gewoon jezelf, joh! een prima relatie met hun ouders hebben. Maar ook zij voelen vaak afstand, omdat hun wereld zo ver af is komen te liggen van die van thuis, en ze 'gewoon steeds minder hebben om over te praten'. Hoe kan ik mijn ouders uit leggen wat je als chief compliance officer of human resour ces manager de hele dag doet? Dan zijn er de ruzies met hun ouders, over Zwarte Piet, over veel vlees bij de barbecue, over wel of niet vaccineren of over wat te stemmen bij de verkiezingen. Want klasse migranten stemmen net als andere hoogopgeleiden vaak op D66, VVD, CDA of de PvdA - de partijen die in Nederland om beurten de coalitie vormen en de afgelopen decennia zo ontzettend goed voor hoogopgeleiden zorgden. De ouders stemmen soms helemaal niet meer, of kiezen voor de SP of de PVV. Het is er thuis niet leuker op geworden sinds ik gestudeerd heb, zeggen veel klassemigranten. Tegelijk voelen ze de minachting waarmee in kranten, televisieprogramma's voor hoogopgeleiden en ook door collega's op kantoor soms wordt gepraat over laagopgeleiden, 'boze witte mannen', 'asocialen', 'tokkies', of over huisvrouwen. Hé, denken ze dan: je hebt het wel over mijn vader of moeder. Maar ze weten: als ik dat hardop tegen die collega's zeg, sta ik opeens heel erg alleen. Zo kun je 'verscheurd zijn tussen twee sociale klassen' en waarschijnlijk nergens voel je dat sterker dan bij de diplomauitreiking als je afstudeert. Daar zit Gerrit, met om hem heen allemaal Jorissen en Frederiekes, die ouders hebben die weten hoe het er tijdens zo'n uitreiking aan toegaat. Dan ziet Gerrit zijn ouders binnenschuifelen. Hij voelt hun verlegenheid en onzekerheid: wij horen hier niet. Gerrit ziet dat ze hun best hebben gedaan om er tiptop uit te zien, maar toch ziet het er ongemakkelijk uit en vallen ze op een of andere manier uit de toon. Dan begint de ceremonie die, zoals op steeds meer plekken tegenwoordig, grotendeels in het Engels is. Gerrits ouders kunnen het niet of nauwelijks volgen. Natuurlijk voelt Gerrit ook hun opluchting en trots: onze zoon heeft het gered en gaat nu afstuderen. Maar tegelijk voelt Gerrit hun besef: onze zoon hoort voortaan bij hen. Bij de hoogopgeleiden die in Nederland de dienst uitmaken, en die vaak neerkijken op de rest van de bevolking. Op ons dus. TERUG NAAR HET TREURIGE ZAALTJE, waar ik de schouders van de vrouw helemaal links in mijn blikveld zachtjes zie schudden. De tranen zijn doorgebroken, nu zoveel van haar pijn is benoemd en opgerakeld. De man schuin tegenover haar steekt langzaam zijn hand op en zegt: 'Ik ben een Gerrit.' Tientallen van deze lezingen heb ik inmiddels gehouden en als ik dan collega's gesprekken zag voeren die ze nog nooit hadden gehad, dan kreeg ik iedere keer weer hoop: klasse migranten die 'het' van elkaar ontdekken - terwijl ze al tien jaar collega's zijn. Sommigen die opeens inzien hoeveel zij gemeen hebben met vrouwen, met Nederlanders van kleur, De zeven met homo's, lesbiennes en transpersonen, vinkjes van met moslims en migranten. Ook die moeten Joris Luyendijk rekening houden met minachting en discri- verschijnt bij minatie, en ook die moeten op het werk een Uitgeverij Pluim deel van zichzelf verbergen om erbij te horen.21,99) MEZZA 23 ZEVEN VINKJES w tams LUYENDIJK IK HEB GENOEG KLASSEMIGRANTEN GESPROKEN die

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 103