Overveen heeft fijnste treinstation, Rotterdam Zuid het slechtste
c Advocaat: 'Hij doet dit al jaren zo om blindgangers te voorkomen'
8
De man die tijdens oud en nieuw
betrokken was bij het drama
met de klaphamer, waarbij de
12-jarige Bram om het leven
kwam, heeft het ontvlambare
poeder zelf aangestoken. Daarbij
heeft hij volgens experts risico's
genomen.
Op de laatste dag van 2021 liepen drie
jongens overdag langs een woning in
Haaksbergen toen het misging. Een
man sloeg met een klaphamer op een
chemisch mengsel. Door de klap vlo
gen stukken metaal in het rond en
kwam de 12-jarige Bram om het leven.
Een andere jongen van 11 raakte ern
stig gewond.
De bewoner van het huis die de
klaphamer bediende, wordt verdacht
van dood door schuld. Hij zat na het
fatale incident drie dagen vast.
Een klaphamer is een traditie in
verschillende Twentse dorpen. Het is
een installatie - soms zelfgebouwd -
waarbij een zware hamer op een me
talen plaat klapt waarop een ontvlam
baar poedermengsel ligt. Door de
knal van de hamer ontstaat een explo
sie.
In verklaringen van getuigen staat
dat de man die de klaphamer be
diende eerst met een aansteker het
ontvlambare spul probeerde aan te
steken. Gelijk daarna knalde de ha
mer erop en volgde de explosie. Dat
de verdachte het mengsel onder de
klaphamer eerst wilde aansteken, is
niet volgens de instructies, zeggen
experts.
Smeulen
Advocaat Janbart Kalk van de ver
dachte zegt dat het klopt dat zijn cli
ent met de aansteker het poeder wilde
'laten smeulen'. ,,Dat is om blindgan-
gers te voorkomen. Anders krijg je
door de klap van de hamer misschien
geen knal, loop je er daarna naartoe en
is er alsnog een ontploffing. Dat voor
kom je door eerst met een aansteker
de boel te laten smeulen. Mijn cliënt
heeft gezegd dat hij het zo al jaren
doet."
Explosievenexpert Ad van Riel zegt
dat de kans op een hardere knal groter
is als het mengsel eerst wordt aange
stoken. ,,Dat noemen we sensibilise
ren. Het spul wordt gevoeliger. Daar
mee krijg je inderdaad gegarandeerd
een knal, maar ook dus de kans op een
hardere knal. Maar ofhet dan misgaat,
hangt ook af van de hoeveelheid van
het mengsel dat is gebruikt en van
de installatie zelf. Dat kunnen politie
en NFI gelukkig wel onderzoeken.
Maar duidelijk is: het blijft explosief
spul. Als je de kans op ongelukken wil
vergroten, moet je met een aansteker
aan de slag."
Advocaat Kalk bracht eerder naar
buiten dat er voor zijn cliënt geen en
kele aanleiding was om te denken dat
er iets mis zou zijn met de klapha-
mer. De Haaksbergenaar zou de ha
mer hebben gebruikt zoals andere ja
ren.
Advocaat Sébas Diekstra staat de
ouders van de 12-jarige Bram bij. Hij
laat in een reactie weten: ,,Er blijkt
opzettelijk een ontploffing teweeg te
zijn gebracht met de dood van de
zoon van cliënten tot gevolg. Dit zou
je als een zeer ernstig misdrijf kun
nen kwalificeren. Wij gaan ervan uit
dat wij snel bericht krijgen van het
Openbaar Ministerie over de verdere
strafvervolging.''
Ervaren gebruikers van klapha-
mers waarschuwen voor het explo
sieve karakter. Zo wordt aangeraden
om het poeder, dat in twee verschil
lende zakjes besteld moet worden,
alleen met een plastic lepel te men
gen. Metaal kan vonkjes geven met
ernstige gevolgen.
De ongeveer vierhonderd
treinstations in ons land
worden steeds beter be
oordeeld door treinreizigers.
Dat blijkt uit de Stationsbele-
vingsmonitor 2021 van NS en
ProRail. Het Noord-Hollandse
Overveen is het fijnste station
van Nederland, Rotterdam
Zuid is het slechtste.
Reizigers krijgen van NS en Pro
Rail jaarlijks de vraag om de voor
zieningen op hun station te beoor
delen. ,,Dat doen we voor intern
gebruik, bijvoorbeeld om uit te
vinden wat er beter kan of moet",
vertelt NS-woordvoerder Oscar
van Elferen. Een rapportcijfer
wordt eveneens gevraagd. ,,Die
score vinden we leuk om met de
buitenwereld te delen."
Bijna 80.000 reizigers werden
deze keer gepeild, waarbij mini
maal honderd beoordelingen no
dig waren om een station de rang
lijst te laten halen. Overveen,
Driebergen-Zeist, Valkenburg en
Rotterdam Centraal zijn dit jaar de
beste stations. Overveen wordt
met een 8,2 beloond.
Driebergen-Zeist, Valkenburg
en Rotterdam CS scoren het cijfer
8. „Overveen is heel mooi gelegen,
bezit een prachtig stationsgebouw
en ligt midden in het groen", ver-
klaart Coen van Kranenburg van
ProRail. ,,Er zit bovendien een ho
geschool direct naast, wat voor
studenten erg plezierig is."
Kleine stations krijgen sowieso
vaak een hogere waardering zien
NS en ProRail. Niet voor niets
staan ook Santpoord-Zuid, Zuid-
horn, Kropswolde en Dalfsen alle
maal in de top 10. Van Elferen van
NS: ,,Reizigers zijn vaak al blij dat
ze een station dichtbij hebben en
dat daar vier keer per uur een
sprinter rijdt. Ze verwachten er
geen AH to Go, Starbucks of een
Burger King."
Grote stations kunnen echter
ook prima de top halen. Naast de
vierde plek van Rotterdam Cen-
traal staat Utrecht Centraal met de
score van 7,9 negende. De stations
van Delft, Arnhem en Haarlem
staan allemaal in de top 20.
Slechtste station is dit jaar Rot
terdam Zuid. ,,Dat station kampt
met hangjongerenproblematiek",
zegt woordvoerder Van Elferen.
Inmiddels is er een winkeltje geo
pend voor meer levendigheid en
komt het veiligheids- en service-
personeel van NS vaker langs.
Grootste stijger is station Arnhem
Velperpoort, dat vorig jaar een on
voldoende (5,5) kreeg van reizi
gers. Nadat ProRail de perrons ver
breedde en liften installeerde, is
dat nu een 6,6.
DONDERDAG 10 FEBRUARI 2022 GO
NIKKELS
Een monu
ment voor Bram,
die tijdens de
jaarwisseling in
Haaksbergen
om het leven
kwam door
scherven van
een klaphamer.
FOTO'S CARLO TER ELLEN
DENNIS BAKKER, FRANS
Victor Schildkamp
Haaksbergen
Bram (12) werd door
het noodlot getroffen.
Hij liep langs de klap-
hamer op het moment
dat die een explosie
veroorzaakte en over
leed. PRIVÉFOTO
UTRECHT
- David Bremmer
Treinreizigers geven station
Overveen het hoogste cijfer.
FOTO OLAF KRAAK