Overveen heeft fijnste treinstation, Rotterdam Zuid het slechtste c Advocaat: 'Hij doet dit al jaren zo om blindgangers te voorkomen' 8 De man die tijdens oud en nieuw betrokken was bij het drama met de klaphamer, waarbij de 12-jarige Bram om het leven kwam, heeft het ontvlambare poeder zelf aangestoken. Daarbij heeft hij volgens experts risico's genomen. Op de laatste dag van 2021 liepen drie jongens overdag langs een woning in Haaksbergen toen het misging. Een man sloeg met een klaphamer op een chemisch mengsel. Door de klap vlo gen stukken metaal in het rond en kwam de 12-jarige Bram om het leven. Een andere jongen van 11 raakte ern stig gewond. De bewoner van het huis die de klaphamer bediende, wordt verdacht van dood door schuld. Hij zat na het fatale incident drie dagen vast. Een klaphamer is een traditie in verschillende Twentse dorpen. Het is een installatie - soms zelfgebouwd - waarbij een zware hamer op een me talen plaat klapt waarop een ontvlam baar poedermengsel ligt. Door de knal van de hamer ontstaat een explo sie. In verklaringen van getuigen staat dat de man die de klaphamer be diende eerst met een aansteker het ontvlambare spul probeerde aan te steken. Gelijk daarna knalde de ha mer erop en volgde de explosie. Dat de verdachte het mengsel onder de klaphamer eerst wilde aansteken, is niet volgens de instructies, zeggen experts. Smeulen Advocaat Janbart Kalk van de ver dachte zegt dat het klopt dat zijn cli ent met de aansteker het poeder wilde 'laten smeulen'. ,,Dat is om blindgan- gers te voorkomen. Anders krijg je door de klap van de hamer misschien geen knal, loop je er daarna naartoe en is er alsnog een ontploffing. Dat voor kom je door eerst met een aansteker de boel te laten smeulen. Mijn cliënt heeft gezegd dat hij het zo al jaren doet." Explosievenexpert Ad van Riel zegt dat de kans op een hardere knal groter is als het mengsel eerst wordt aange stoken. ,,Dat noemen we sensibilise ren. Het spul wordt gevoeliger. Daar mee krijg je inderdaad gegarandeerd een knal, maar ook dus de kans op een hardere knal. Maar ofhet dan misgaat, hangt ook af van de hoeveelheid van het mengsel dat is gebruikt en van de installatie zelf. Dat kunnen politie en NFI gelukkig wel onderzoeken. Maar duidelijk is: het blijft explosief spul. Als je de kans op ongelukken wil vergroten, moet je met een aansteker aan de slag." Advocaat Kalk bracht eerder naar buiten dat er voor zijn cliënt geen en kele aanleiding was om te denken dat er iets mis zou zijn met de klapha- mer. De Haaksbergenaar zou de ha mer hebben gebruikt zoals andere ja ren. Advocaat Sébas Diekstra staat de ouders van de 12-jarige Bram bij. Hij laat in een reactie weten: ,,Er blijkt opzettelijk een ontploffing teweeg te zijn gebracht met de dood van de zoon van cliënten tot gevolg. Dit zou je als een zeer ernstig misdrijf kun nen kwalificeren. Wij gaan ervan uit dat wij snel bericht krijgen van het Openbaar Ministerie over de verdere strafvervolging.'' Ervaren gebruikers van klapha- mers waarschuwen voor het explo sieve karakter. Zo wordt aangeraden om het poeder, dat in twee verschil lende zakjes besteld moet worden, alleen met een plastic lepel te men gen. Metaal kan vonkjes geven met ernstige gevolgen. De ongeveer vierhonderd treinstations in ons land worden steeds beter be oordeeld door treinreizigers. Dat blijkt uit de Stationsbele- vingsmonitor 2021 van NS en ProRail. Het Noord-Hollandse Overveen is het fijnste station van Nederland, Rotterdam Zuid is het slechtste. Reizigers krijgen van NS en Pro Rail jaarlijks de vraag om de voor zieningen op hun station te beoor delen. ,,Dat doen we voor intern gebruik, bijvoorbeeld om uit te vinden wat er beter kan of moet", vertelt NS-woordvoerder Oscar van Elferen. Een rapportcijfer wordt eveneens gevraagd. ,,Die score vinden we leuk om met de buitenwereld te delen." Bijna 80.000 reizigers werden deze keer gepeild, waarbij mini maal honderd beoordelingen no dig waren om een station de rang lijst te laten halen. Overveen, Driebergen-Zeist, Valkenburg en Rotterdam Centraal zijn dit jaar de beste stations. Overveen wordt met een 8,2 beloond. Driebergen-Zeist, Valkenburg en Rotterdam CS scoren het cijfer 8. „Overveen is heel mooi gelegen, bezit een prachtig stationsgebouw en ligt midden in het groen", ver- klaart Coen van Kranenburg van ProRail. ,,Er zit bovendien een ho geschool direct naast, wat voor studenten erg plezierig is." Kleine stations krijgen sowieso vaak een hogere waardering zien NS en ProRail. Niet voor niets staan ook Santpoord-Zuid, Zuid- horn, Kropswolde en Dalfsen alle maal in de top 10. Van Elferen van NS: ,,Reizigers zijn vaak al blij dat ze een station dichtbij hebben en dat daar vier keer per uur een sprinter rijdt. Ze verwachten er geen AH to Go, Starbucks of een Burger King." Grote stations kunnen echter ook prima de top halen. Naast de vierde plek van Rotterdam Cen- traal staat Utrecht Centraal met de score van 7,9 negende. De stations van Delft, Arnhem en Haarlem staan allemaal in de top 20. Slechtste station is dit jaar Rot terdam Zuid. ,,Dat station kampt met hangjongerenproblematiek", zegt woordvoerder Van Elferen. Inmiddels is er een winkeltje geo pend voor meer levendigheid en komt het veiligheids- en service- personeel van NS vaker langs. Grootste stijger is station Arnhem Velperpoort, dat vorig jaar een on voldoende (5,5) kreeg van reizi gers. Nadat ProRail de perrons ver breedde en liften installeerde, is dat nu een 6,6. DONDERDAG 10 FEBRUARI 2022 GO NIKKELS Een monu ment voor Bram, die tijdens de jaarwisseling in Haaksbergen om het leven kwam door scherven van een klaphamer. FOTO'S CARLO TER ELLEN DENNIS BAKKER, FRANS Victor Schildkamp Haaksbergen Bram (12) werd door het noodlot getroffen. Hij liep langs de klap- hamer op het moment dat die een explosie veroorzaakte en over leed. PRIVÉFOTO UTRECHT - David Bremmer Treinreizigers geven station Overveen het hoogste cijfer. FOTO OLAF KRAAK

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 8