Schrader legt zenuw bloot 12 The Card Counter Excuses voor de woordspeling, maar in The Card Counter houdt schrijver en regisseur Paul Schrader zijn kaarten lang tegen de borst. Acteur Oscar Isaacs enigmatische oogopslag alleen al houdt ons bij de les, maar waar gaat dit verhaal over een een zame pokerspeler heen? De plot kent geen klassieke bad guy, ook geen heldere variant op de tik kende tijdbom. Toch kijk je The Card Counter ademloos uit, ofje moet het lang zwemmen in onwetend heid als kijker echt niet trekken. Schrader maakt tussen de regels door knap voelbaar dat het diep weggestopt lijden van zijn hoofdpersoon - deze William Tell trekt van hotel naar hotel, waar hij om onduidelijke rede nen alles inpakt met witte la kens - ons naar een dramatische finale zal leiden. En dat dit on heil symbool staat voor iets bre- ders. De spaarzame, maar hui veringwekkende flashbacks naar Williams militaire verle den als 'onderhandelaar' (lees: folteraar) in Abu Ghraib tijdens de Irakoorlog, stuwen dat gevoel nog verder op. Als de aftiteling rolt, heeft Schrader op ingenieuze wijze een zenuw blootgelegd. Het gaat dan allang niet meer alleen over een professionele gokker met een trauma, maar over collec tieve schuld en boetedoening. Maar weinig filmmakers durven dat wegkijken van een pijnlijk stuk recente geschiedenis te tac kelen. Filmnieuws Kaboom Animation Lamar in filmkomedie In tegenstelling tot veel colle ga's is de cineast Paul Schrader uitstekend in staat én bereid zijn eigen werk te ontleden. Voordat hij zelf filmmaker werd in de jaren 70, was de inmiddels bejaarde Amerikaan een gewaardeerd en gevreesd filmrecensent voor onder meer het blad LA Weekly. Daarop volgden van zijn hand scenario's voor beroemd geworden films van Martin Scorsese als Raging Bull, The Last Temptation of Christ en Taxi Driver. Later stond hij ook zelf achter de camera, voor bijvoorbeeld het gepre zen domineesdrama First Reformed uit 2017 met Ethan Hawke en nu het indringende The Card Counter. „Het schrijfproces is relatief het zelfde gebleven", vertelt Schrader tijdens een ontmoeting op het afge lopen filmfestival van Venetië. „Voor mijn mannelijke karakterstudies zoek ik eerst naar een sociologisch probleem, een beroep en een meta foor. Het probleem voor Taxi Driver was het verpletterende gevoel van eenzaamheid van jonge mannen. Toen kwam de metafoor dat dit probleem uitdraagt: de taxi, eeuwig rijdend door de straten van New York, waarin hij gevangen zit.'' Schrader grijpt telkens terug naar de loner. ,,De beste manier waarop ik hem kan beschrijven: een man, al leen in een ruimte, die een masker draagt en wacht tot er iets gebeurt. Dat masker is ook meestal zijn be roep. Hij doodt de tijd door mensen rond te rijden in een taxi, of door een gigolo te zijn (in American Gigolo uit 1980 met Richard Gere), of een do minee (in First Reformed). En dan, eindelijk, gebeurt er iets dat zijn le ven een draai zou kunnen geven." In The Card Counter is het uitgangs punt niet veel anders. Centraal staat ex-militair William Tell die worstelt met zijn geweten. Hij nam namelijk deel aan de schrijnende misdaden die Amerikanen pleegden in de Iraakse Abu Ghraibgevangenis. Na het uitzitten van een celstraf wordt hij professioneel gokker in het poker- The Card Counter, met Oscar Isaac als obsessieve pokerspeler, toont niet geheel toevallig gelijkenissen met de klassieker Taxi Driver uit 1976. Ze komen allebei uit de koker van de nu 75-jarige filmlegende Paul Schrader. circuit. Dan ontmoet hij een getroe bleerde twintiger die hij uit een soort persoonlijke boetedoening op het rechte pad probeert te houden. Het trauma blijft hem echter ernstig in de weg zitten. ,,Hier kwam eerst de metafoor en daarna pas het probleem. Ik zag gok kers op tv en dacht: dit is een vreemd leven. Zij zijn zo tien a twaalf uur per dag bezig met kaarten tellen en kans berekeningen. Het ziet er van een afstand nog glamoureus uit, maar ze zitten eigenlijk in een soort vagevuur waarin je niet helemaal levend, maar ook nog niet helemaal dood bent. Voor welk probleem zou dit goed werken? Iets moet William naar deze plek hebben gebracht. Iets van schaamte, iets waarvoor hij zelf vindt nog onvoldoende gestraft te zijn. Ook na een jarenlange gevangenisstraf Schrader vond de 'oplossing' in Abu Ghraib. ,,Het is een schandvlek voor onze complete natie, iets dat on vergeeflijk is. Zelfs wanneer de rege ring het William wél vergaf. Het maakt hem een interessant perso nage, zeker in deze huidige maat schappij die drijft op excuses. Zoals: 'Ik deed niets slecht, ik maakte slechts een fout.' Of: 'Ik bedoelde het niet zo.''' Schrader werd zelf strenggelovig opgevoed. ,,Je werd badend in schuld en zonde geboren. Je was zelfs ver antwoordelijk voor alles wat je niet gedaan had. Wat nu als een karakter met mijn achtergrond iets doet dat zó vreselijk is, dat hij het zichzelf nooit kan vergeven? Voor William is het vooral een kwestie van wachten. Wachten tot er iets gebeurt. En dan komt die jongeman in zijn leven.'' DONDERDAG 10 FEBRUARI 2022 GO DRAMA Regie: Paul Schrader Hoofdrollen: Oscar Isaac, Tif fany Haddish en Willem Dafoe - Gudo Tienhooven Oscar Isaac, Tiffany Haddish en Willem Dafoe (onder) in The Card Counter. foto independent film als de nieuwe Taxi Driver FESTIVAL Van 28 maart tot en met 3 april vindt in Amster dam en Utrecht het Kaboom Ani mation Festival plaats. De win nende animaties toeren daarna langs tien bios copen. In Utrecht opent Kaboom met een gratis visueel spektakel van de Japanse kunste naar Motomichi Nakamura (foto), met wezens uit sprookjes en mythen, het thema van Ka- boom 2022. KOMEDIE Rapper Kendrick Lamar maakt met South Park-bedenkers Matt Stone en Trey Parker een filmkomedie over een jonge zwarte man die tijdens een stage bij een museum een slaaf naspeelt. Hij ontdekt dat de voorouders van zijn blanke vriendin de sla venhouders van zijn eigen voor ouders waren. Gudo Tienhooven G Paul Schrader tijdens het filmfestival in Venetië. FOTO GETTY IMAGES

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 40