PODIUMAGENDA
H
10t/m 16 februari
Ambtelijke notitie en rapport over tunnel
Rijtest komt niet terug
in Zeeuws-Vlaanderen
5
Donderdag
10 2
Corel Kraayenhof
Quartet
Goes
zeelandtheaters.nl
Jon van Eerd e.a.
in Harrie neemt de benen
Terneuzen
zeelandtheaters.nl
Vrijdag
11 2
Van Ruller/Hogenhuis
Middelburg
muziekpodiumzeeland.nl
Nhung Dam
Hansweert
podiumreimerswaal.nl
Brisk en Amaryllis
Dieltiens
Middelburg
zeeuwseconcertzaal.nl
Zaterdag
12 2
Hans de Booij
Oostburg
ledeltheater.nl
Jeroens Clan
Rilland
podiumreimerswaal.nl
Peter Beets Henk Meutgeert
New Jazz Orchestra
Zierikzee
theatersaanzee.com
Kamagurka
Herr Seele
Terneuzen
zeelandtheaters.nl
Karin Bloemen
Cor Bakker
Middelburg
zeelandtheaters.nl
Zondag
13 2
Cugnon Ensemble
Ritthem
theatersaanzee.com
Woensdag
16 2
Simon Garfunkel
Revival Band Heinkenszand theatersaanzee.com
Een ambtelijke notitie en een
onderzoeksrapport bieden
een onverwachte kijk op de
beweegredenen van het
kabinet om de Westerschel-
detunnel niet voor 2030 tolvrij
te maken.
'Misschien toch de Adam en Eva
vraag, wat was ooit de reden voor
de tol?' Dat schrijft Barbara Vis
ser, tijdens de laatste maanden
van het kabinet Rutte III demissi
onair minister van Infrastructuur
en Waterstaat, boven een ambte
lijke notitie over het eerder tolvrij
maken van de Westerscheldetun-
nel. Het stuk biedt een prachtig
inkijkje in de Haagse gang van za
ken.
Als vervanger van de opge
stapte Cora van Nieuwenhuizen
moet Visser zich op de valreep
nog allerlei dossiers eigen maken,
waaronder de ingewikkelde
kwestie van de tol in de Wester-
scheldetunnel. Ambtenaren be
reiden haar in oktober voor op
een gesprek daarover met de ge
deputeerde die door de Zeeuwse
Staten naar het ministerie is ge
stuurd: 'Dhr. Van der Maas hecht
waarde aan dit gesprek. Het al dan
niet vervroegd tolvrij maken van
de tunnel is voor de provincie na
melijk een belangrijk en politiek
beladen onderwerp.'
Veel complexer
Ze waarschuwen haar ook dat
'het daadwerkelijk tolvrij maken
van de tunnel veel complexer is
dan op het eerste gezicht lijkt' en
dat de kosten van extra maatrege
len op het gebied van milieu en
verkeer 'aanzienlijk' zijn. Welis
waar wordt samen met Zeeland
een draaiboek geschreven voor
het afschaffen van de tol, maar
met het vaststellen daarvan 'loopt
u niet vooruit op eventuele poli
tieke besluitvorming. Er kunnen
daarom geen rechten aan het
draaiboek ontleend worden'.
Visser kan niet verweten wor
den dat ze zich niet goed voorbe
reidt, misschien omdat ze weet
dat ze in Zeeland slecht ligt na
haar eerdere gesol met de Mari
nierskazerne. Ze leest de beslis-
nota over het draaiboek Wester-
scheldetunnel ten minste twee
keer, blijkt uit de in geel gemar
keerde opmerkingen die digitaal
zijn toegevoegd en het commen
taar dat met een dikke blauwe
viltstift in de kantlijn is gekalkt.
Een woordvoerster van het mi
nisterie bevestigt dat alle opmer
kingen van Visser zelf zijn.
Hiermee lijkt het
eerder tolvrij maken
van de tunnel verder
weg dan ooit
Ze maakt zich vooral zorgen over
de financiële gevolgen van het
tolvrij maken van de Wester-
scheldetunnel. Die operatie kost
al 340 miljoen euro, maar het is
aan een nieuw kabinet om daar
een besluit over te nemen en er
geld bij te leggen, benadrukken
haar ambtenaren. Uit een onder
liggend rapport bij het draaiboek,
opgesteld door bureau Royal Has-
koning DHV, blijkt dat nog veel
meer openstaande rekeningen
zijn te verwachten. Het afbreken
van het Tolplein kan flink in de
papieren lopen, tot 'tientallen
miljoenen euro's'. Een tolvrije
tunnel leidt tot veel meer verkeer.
Om files op de A58 en de Bern-
hardweg (van de tunnel naar
Middelburg) te voorkomen, zijn
wellicht extra rijbanen nodig. En
wat kosten maatregelen tegen
meer lawaai, stikstof en luchtver
ontreiniging? Dat wil Royal Has-
koning wel verder onderzoeken,
tegen een tarief van tussen de
150.000 en 400.000 euro.
Status draaiboek
De vraag is of Visser in haar ge
sprek met gedeputeerde Harry
van der Maas voldoende duidelijk
heeft gemaakt wat de status is
van het draaiboek. Sinds de pu
blicatie dacht heel Zeeland dat de
tunnel tussen 2023 en 2025 tolvrij
kon worden, maar Vissers opvol
ger Mark Harbers helpt iedereen
uit de droom. Daar is gewoon
geen geld voor. Het is heel uit
zonderlijk dat hij bij zijn ant
woord aan de Kamer de ambte
lijke notitie en het onderzoeks
rapport meestuurt.
„Hiermee lijkt het eerder tolvrij
maken van de tunnel verder weg
dan ooit", reageert Van der Maas.
Hij wil vasthouden aan het draai
boek. „Zoeken we naar wat wél
kan of naar wat vooral niet kan of
niet gewenst is?"
mede mogelijk gemaakt door: performing ^Zeeland
Kamerlid Caroline van der Plas
(BBB) had bij hem aan de bel ge
trokken. Zij vindt het niet accepta
bel dat Zeeuws-Vlamingen voor
een rijvaardigheidstest naar Goes
moeten. Uit zo'n test moet blijken
of iemand ondanks leeftijd of be
perking nog steeds op een veilige en
verantwoorde manier aan het ver
keer kan deelnemen.
Sinds 2017 worden al geen rijtests
afgenomen in Terneuzen. Het gaat
om zulke kleine aantallen (111 in
2016) dat het niet haalbaar is,
schrijft Harbers in zijn antwoord op
vragen van Van der Plas. Voor zo'n
rijtest moet onder meer een aparte
specialist naar de locatie komen.
Bovendien is een extra specialist als
reserve nodig.
Naar aanleiding van de signalen
van BBB - en eerder van de PVV in
de gemeenteraad van Terneuzen -
heeft het CBR nogmaals naar de si
tuatie in Zeeuws-Vlaanderen geke
ken. Dat heeft niet tot andere con
clusies geleid, aldus de minister. Er
worden wel reguliere rijexamens in
Terneuzen afgenomen.
Kijk voor alle culturele evenementen op
zeeuwsecultuuragenda.nl
GO DONDERDAG 10 FEBRUARI 2022
Demissionair minister Barbara Visser van Infrastructuur en Waterstaat (VVD) in december.
FOTO BART MAAT/ANP
Minister krabbelt in de
kantlijn: 'Wat was ooit
de reden voor de tol?'
Ernst Jan Rozendaal
Den Haag
- Harry van der Maas,
gedeputeerde
Deze podiumagenda werd podium provincie
3 1 3 ARTS FUND NL 1,1
TERNEUZEN
Terneuzen komt niet meer terug
als locatie voor rijtest. Zeeuws-
Vlaamse ouderen blijven daar
voor aangewezen op Goes, zegt
minister Mark Harbers.
FOTOANP
- Rolf Bosboom