PODIUMAGENDA H 10t/m 16 februari Ambtelijke notitie en rapport over tunnel Rijtest komt niet terug in Zeeuws-Vlaanderen 5 Donderdag 10 2 Corel Kraayenhof Quartet Goes zeelandtheaters.nl Jon van Eerd e.a. in Harrie neemt de benen Terneuzen zeelandtheaters.nl Vrijdag 11 2 Van Ruller/Hogenhuis Middelburg muziekpodiumzeeland.nl Nhung Dam Hansweert podiumreimerswaal.nl Brisk en Amaryllis Dieltiens Middelburg zeeuwseconcertzaal.nl Zaterdag 12 2 Hans de Booij Oostburg ledeltheater.nl Jeroens Clan Rilland podiumreimerswaal.nl Peter Beets Henk Meutgeert New Jazz Orchestra Zierikzee theatersaanzee.com Kamagurka Herr Seele Terneuzen zeelandtheaters.nl Karin Bloemen Cor Bakker Middelburg zeelandtheaters.nl Zondag 13 2 Cugnon Ensemble Ritthem theatersaanzee.com Woensdag 16 2 Simon Garfunkel Revival Band Heinkenszand theatersaanzee.com Een ambtelijke notitie en een onderzoeksrapport bieden een onverwachte kijk op de beweegredenen van het kabinet om de Westerschel- detunnel niet voor 2030 tolvrij te maken. 'Misschien toch de Adam en Eva vraag, wat was ooit de reden voor de tol?' Dat schrijft Barbara Vis ser, tijdens de laatste maanden van het kabinet Rutte III demissi onair minister van Infrastructuur en Waterstaat, boven een ambte lijke notitie over het eerder tolvrij maken van de Westerscheldetun- nel. Het stuk biedt een prachtig inkijkje in de Haagse gang van za ken. Als vervanger van de opge stapte Cora van Nieuwenhuizen moet Visser zich op de valreep nog allerlei dossiers eigen maken, waaronder de ingewikkelde kwestie van de tol in de Wester- scheldetunnel. Ambtenaren be reiden haar in oktober voor op een gesprek daarover met de ge deputeerde die door de Zeeuwse Staten naar het ministerie is ge stuurd: 'Dhr. Van der Maas hecht waarde aan dit gesprek. Het al dan niet vervroegd tolvrij maken van de tunnel is voor de provincie na melijk een belangrijk en politiek beladen onderwerp.' Veel complexer Ze waarschuwen haar ook dat 'het daadwerkelijk tolvrij maken van de tunnel veel complexer is dan op het eerste gezicht lijkt' en dat de kosten van extra maatrege len op het gebied van milieu en verkeer 'aanzienlijk' zijn. Welis waar wordt samen met Zeeland een draaiboek geschreven voor het afschaffen van de tol, maar met het vaststellen daarvan 'loopt u niet vooruit op eventuele poli tieke besluitvorming. Er kunnen daarom geen rechten aan het draaiboek ontleend worden'. Visser kan niet verweten wor den dat ze zich niet goed voorbe reidt, misschien omdat ze weet dat ze in Zeeland slecht ligt na haar eerdere gesol met de Mari nierskazerne. Ze leest de beslis- nota over het draaiboek Wester- scheldetunnel ten minste twee keer, blijkt uit de in geel gemar keerde opmerkingen die digitaal zijn toegevoegd en het commen taar dat met een dikke blauwe viltstift in de kantlijn is gekalkt. Een woordvoerster van het mi nisterie bevestigt dat alle opmer kingen van Visser zelf zijn. Hiermee lijkt het eerder tolvrij maken van de tunnel verder weg dan ooit Ze maakt zich vooral zorgen over de financiële gevolgen van het tolvrij maken van de Wester- scheldetunnel. Die operatie kost al 340 miljoen euro, maar het is aan een nieuw kabinet om daar een besluit over te nemen en er geld bij te leggen, benadrukken haar ambtenaren. Uit een onder liggend rapport bij het draaiboek, opgesteld door bureau Royal Has- koning DHV, blijkt dat nog veel meer openstaande rekeningen zijn te verwachten. Het afbreken van het Tolplein kan flink in de papieren lopen, tot 'tientallen miljoenen euro's'. Een tolvrije tunnel leidt tot veel meer verkeer. Om files op de A58 en de Bern- hardweg (van de tunnel naar Middelburg) te voorkomen, zijn wellicht extra rijbanen nodig. En wat kosten maatregelen tegen meer lawaai, stikstof en luchtver ontreiniging? Dat wil Royal Has- koning wel verder onderzoeken, tegen een tarief van tussen de 150.000 en 400.000 euro. Status draaiboek De vraag is of Visser in haar ge sprek met gedeputeerde Harry van der Maas voldoende duidelijk heeft gemaakt wat de status is van het draaiboek. Sinds de pu blicatie dacht heel Zeeland dat de tunnel tussen 2023 en 2025 tolvrij kon worden, maar Vissers opvol ger Mark Harbers helpt iedereen uit de droom. Daar is gewoon geen geld voor. Het is heel uit zonderlijk dat hij bij zijn ant woord aan de Kamer de ambte lijke notitie en het onderzoeks rapport meestuurt. „Hiermee lijkt het eerder tolvrij maken van de tunnel verder weg dan ooit", reageert Van der Maas. Hij wil vasthouden aan het draai boek. „Zoeken we naar wat wél kan of naar wat vooral niet kan of niet gewenst is?" mede mogelijk gemaakt door: performing ^Zeeland Kamerlid Caroline van der Plas (BBB) had bij hem aan de bel ge trokken. Zij vindt het niet accepta bel dat Zeeuws-Vlamingen voor een rijvaardigheidstest naar Goes moeten. Uit zo'n test moet blijken of iemand ondanks leeftijd of be perking nog steeds op een veilige en verantwoorde manier aan het ver keer kan deelnemen. Sinds 2017 worden al geen rijtests afgenomen in Terneuzen. Het gaat om zulke kleine aantallen (111 in 2016) dat het niet haalbaar is, schrijft Harbers in zijn antwoord op vragen van Van der Plas. Voor zo'n rijtest moet onder meer een aparte specialist naar de locatie komen. Bovendien is een extra specialist als reserve nodig. Naar aanleiding van de signalen van BBB - en eerder van de PVV in de gemeenteraad van Terneuzen - heeft het CBR nogmaals naar de si tuatie in Zeeuws-Vlaanderen geke ken. Dat heeft niet tot andere con clusies geleid, aldus de minister. Er worden wel reguliere rijexamens in Terneuzen afgenomen. Kijk voor alle culturele evenementen op zeeuwsecultuuragenda.nl GO DONDERDAG 10 FEBRUARI 2022 Demissionair minister Barbara Visser van Infrastructuur en Waterstaat (VVD) in december. FOTO BART MAAT/ANP Minister krabbelt in de kantlijn: 'Wat was ooit de reden voor de tol?' Ernst Jan Rozendaal Den Haag - Harry van der Maas, gedeputeerde Deze podiumagenda werd podium provincie 3 1 3 ARTS FUND NL 1,1 TERNEUZEN Terneuzen komt niet meer terug als locatie voor rijtest. Zeeuws- Vlaamse ouderen blijven daar voor aangewezen op Goes, zegt minister Mark Harbers. FOTOANP - Rolf Bosboom

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 33