H
23
Racenummer 1, maar verder oogt Verstappens nieuwe auto vooral als showmodel
Hooguit een glimp kreeg de wereld gisteren te
zien van de nieuwe auto van Max Verstappen.
Natuurlijk houdt Oracle Red Bull Racing de
kaarten nog zoveel mogelijk tegen de borst,
wat de details van de RB18 betreft.
Het nummer 1 van de kampioen
op de neus. Een prominente
nieuwe en lucratieve naamspon-
sor (softwaregigant Oracle stapt
voor zo'n 100 miljoen dollar per
jaar in) op de zijkant. En een bijna
verstopt logootje van Honda Ra
cing Corporation op de heupen
van de bolide. Tot zo ver de span
nendste ontdekkingen aan de
RB18. Want nee, natuurlijk heeft
de wereld het nieuwe strijdwapen
van wereldkampioen Max Ver
stappen nog niet in definitieve
vorm gezien.
De gisteren door Red Bull ge
presenteerde auto had verdacht
veel weg van het eerder door For
mule 1 gepresenteerde showmo
del. Het F1-concept, maar dan voor
de foto's overgoten met een Red
Bull-sausje. Voor de Formule
1-volgers mag dat geen nieuws
zijn. Een presentatie is anno 2022
niets meer dan een goednieuws-
show, als stevig eerste pr-offensief
na een korte winterslaap. Bij
McLaren, Ferrari en Mercedes zal
het de komende dagen niet anders
zijn, waarom zou je de concurren
tie immers wijzer maken? ,,Bij de
eerste race in Bahrein zal de RB18
al niet veel meer lijken op deze
auto'', bevestigde teambaas Chris
tian Horner vanuit het hoofd
kwartier in het Engelse Milton
Keynes. ,,De ontwikkeling zal het
hele jaar niet stil staan."
Zeker dit jaar niet, nu het con
cept achter de auto's van de laatste
jaren volledig is losgelaten. Meest
in het oog springende verschil?
Natuurlijk de gigantische wielen
en banden. Verstappen jaagt straks
op 'hoge poten' op zijn tweede
wereldtitel, op wielen die van 13
naar 18 inch gingen. Daarom ver
telde de Nederlander ook dat hij
nog even moet wennen aan het
veranderde uitzicht vanuit de
Ik kijk er enorm naar
uit om in die auto te
springen en te zien
hoe alles werkt
cockpit. Maar er is meer waar hij
zich aan moet aanpassen. De vloer
van de auto, de vleugels, heel veel
is opnieuw van de tekentafel geko
men. De nieuwe bolides ogen op
het eerste gezicht minder com
plex. Zo ontbreken de extreem
doordachte bargeboards.
,,Elke component aan de auto is
opnieuw bedacht, in de jacht op
spannender races, meer competi
tie. Dus wordt het zaak om dit
concept zo snel mogelijk te begrij
pen'', vertelde Horner. ,,Met die
imposante set nieuwe regels zal
dat zeker niet makkelijk zijn, we
praten over de grootste wijzigin
gen in de laatste veertig jaar.''
Daar komt nog bij dat een bud
getplafond van 140 miljoen dollar
(125 miljoen euro) de teams hoofd
brekens bezorgt. Horner: ,,Inzet is
altijd de snelste auto. Maar naast
technische en sportieve regels, heb
je nu ook strakke financiële regels.
Dus moet je in dat alles op zoek
naar een passend antwoord. Jezelf
opnieuw uitvinden.''
Geen toeval
Waar wordt gehoopt op een ste
vige opschudding van het speel
veld, is 2022 voor de succesvolle
teams van de laatste jaren vooral
een gelegenheid om te laten zien
dat succes geen toeval was. James
Allison, de ontwerper van Merce
des vertelde onlangs dat hij ook
wel weet hoe er soms wordt ge
praat over de succesjaren van Le
wis Hamilton. ,,Alsof we min of
meer met een door God gegeven
recht het turbo hybride-tijdperk
in waren gestruikeld, om daar ja-
renlang dominant te zijn...'',
schamperde Allison, die de regel
wijzigingen als kans ziet. ,,Om te
laten zien dat we de gedachtes
achter dit concept ook volledig be
grijpen en weer snel competitief
kunnen zijn.''
Bij Verstappen co is dat exact
zo. Leren, begrijpen, het nieuwe
concept in de vingers krijgen. ,,We
zullen wat tijd nodig hebben om
aan die auto te wennen'', weet
Verstappen. ,,Het is nu niet alsof je
er zomaar in springt en het een
upgrade van vorig jaar is.''
Het doel blijft gelijk. ,,Die 1 op de
auto van Max verdedigen'', aldus
Horner, die Verstappen, die nog
onder contract staat tot eind 2023,
dolgraag langer wil binden. De
vraag is hoeveel haast de Limbur
ger daar zelf mee heeft, nu vooral
het heden telt. De testdagen in
Barcelona (eind deze maand) en
Bahrein (10-12 maart) staan voor
de deur. ,,Ik kijk er enorm naar uit
om in die auto te springen en te
zien hoe alles werkt. Ben heel be
nieuwd hoe die auto zich gaat ge
dragen op het asfalt'', aldus Ver
stappen.
Na het testwerk wacht op 20
maart de eerste race in Bahrein.
Daar moet Red Bull pas echt met
de billen bloot.
PC DONDERDAG 10 FEBRUARI 2022
Echte RB18
zien we pas
in maart
Arjan Schouten
Rotterdam
- Max Verstappen (24)
De RB18 zoals de renstal hem
gisteren naar buiten bracht.
G Max Verstappen en zijn ploeg
genoot Sergio Pérez tijdens de
onlinepresentatie. fotos afp