H 23 Racenummer 1, maar verder oogt Verstappens nieuwe auto vooral als showmodel Hooguit een glimp kreeg de wereld gisteren te zien van de nieuwe auto van Max Verstappen. Natuurlijk houdt Oracle Red Bull Racing de kaarten nog zoveel mogelijk tegen de borst, wat de details van de RB18 betreft. Het nummer 1 van de kampioen op de neus. Een prominente nieuwe en lucratieve naamspon- sor (softwaregigant Oracle stapt voor zo'n 100 miljoen dollar per jaar in) op de zijkant. En een bijna verstopt logootje van Honda Ra cing Corporation op de heupen van de bolide. Tot zo ver de span nendste ontdekkingen aan de RB18. Want nee, natuurlijk heeft de wereld het nieuwe strijdwapen van wereldkampioen Max Ver stappen nog niet in definitieve vorm gezien. De gisteren door Red Bull ge presenteerde auto had verdacht veel weg van het eerder door For mule 1 gepresenteerde showmo del. Het F1-concept, maar dan voor de foto's overgoten met een Red Bull-sausje. Voor de Formule 1-volgers mag dat geen nieuws zijn. Een presentatie is anno 2022 niets meer dan een goednieuws- show, als stevig eerste pr-offensief na een korte winterslaap. Bij McLaren, Ferrari en Mercedes zal het de komende dagen niet anders zijn, waarom zou je de concurren tie immers wijzer maken? ,,Bij de eerste race in Bahrein zal de RB18 al niet veel meer lijken op deze auto'', bevestigde teambaas Chris tian Horner vanuit het hoofd kwartier in het Engelse Milton Keynes. ,,De ontwikkeling zal het hele jaar niet stil staan." Zeker dit jaar niet, nu het con cept achter de auto's van de laatste jaren volledig is losgelaten. Meest in het oog springende verschil? Natuurlijk de gigantische wielen en banden. Verstappen jaagt straks op 'hoge poten' op zijn tweede wereldtitel, op wielen die van 13 naar 18 inch gingen. Daarom ver telde de Nederlander ook dat hij nog even moet wennen aan het veranderde uitzicht vanuit de Ik kijk er enorm naar uit om in die auto te springen en te zien hoe alles werkt cockpit. Maar er is meer waar hij zich aan moet aanpassen. De vloer van de auto, de vleugels, heel veel is opnieuw van de tekentafel geko men. De nieuwe bolides ogen op het eerste gezicht minder com plex. Zo ontbreken de extreem doordachte bargeboards. ,,Elke component aan de auto is opnieuw bedacht, in de jacht op spannender races, meer competi tie. Dus wordt het zaak om dit concept zo snel mogelijk te begrij pen'', vertelde Horner. ,,Met die imposante set nieuwe regels zal dat zeker niet makkelijk zijn, we praten over de grootste wijzigin gen in de laatste veertig jaar.'' Daar komt nog bij dat een bud getplafond van 140 miljoen dollar (125 miljoen euro) de teams hoofd brekens bezorgt. Horner: ,,Inzet is altijd de snelste auto. Maar naast technische en sportieve regels, heb je nu ook strakke financiële regels. Dus moet je in dat alles op zoek naar een passend antwoord. Jezelf opnieuw uitvinden.'' Geen toeval Waar wordt gehoopt op een ste vige opschudding van het speel veld, is 2022 voor de succesvolle teams van de laatste jaren vooral een gelegenheid om te laten zien dat succes geen toeval was. James Allison, de ontwerper van Merce des vertelde onlangs dat hij ook wel weet hoe er soms wordt ge praat over de succesjaren van Le wis Hamilton. ,,Alsof we min of meer met een door God gegeven recht het turbo hybride-tijdperk in waren gestruikeld, om daar ja- renlang dominant te zijn...'', schamperde Allison, die de regel wijzigingen als kans ziet. ,,Om te laten zien dat we de gedachtes achter dit concept ook volledig be grijpen en weer snel competitief kunnen zijn.'' Bij Verstappen co is dat exact zo. Leren, begrijpen, het nieuwe concept in de vingers krijgen. ,,We zullen wat tijd nodig hebben om aan die auto te wennen'', weet Verstappen. ,,Het is nu niet alsof je er zomaar in springt en het een upgrade van vorig jaar is.'' Het doel blijft gelijk. ,,Die 1 op de auto van Max verdedigen'', aldus Horner, die Verstappen, die nog onder contract staat tot eind 2023, dolgraag langer wil binden. De vraag is hoeveel haast de Limbur ger daar zelf mee heeft, nu vooral het heden telt. De testdagen in Barcelona (eind deze maand) en Bahrein (10-12 maart) staan voor de deur. ,,Ik kijk er enorm naar uit om in die auto te springen en te zien hoe alles werkt. Ben heel be nieuwd hoe die auto zich gaat ge dragen op het asfalt'', aldus Ver stappen. Na het testwerk wacht op 20 maart de eerste race in Bahrein. Daar moet Red Bull pas echt met de billen bloot. PC DONDERDAG 10 FEBRUARI 2022 Echte RB18 zien we pas in maart Arjan Schouten Rotterdam - Max Verstappen (24) De RB18 zoals de renstal hem gisteren naar buiten bracht. G Max Verstappen en zijn ploeg genoot Sergio Pérez tijdens de onlinepresentatie. fotos afp

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 23