k Iff 8 Veel Amerikanen willen het er liever niet over hebben, weet historicus Marcus Rediker uit ervaring. Maar ook Nederlanders vinden het uiterst confronterend hoe het er op de trans-Atlantische slavenschepen aan toeging. SLAVENSCHEPEN e Amerikaanse historicus Marcus Rediker heeft niet heel veel woorden nodig om uit te leggen wat voor humanitaire trage die zich afspeelde op de slavensche pen die pendelden tussen Afrika, Amerika en Europa tussen grofweg 1680 en 1860. Een tragedie die vol gens Rediker nog doorwerkt tot op de dag van vandaag, ook in Neder land. ,,Probeer het je eens voor te stel len", zegt Rediker vanuit zijn stu deerkamer in Pittsburgh. ,,Je dorp is overvallen. Ze hebben jou en je dierbaren gevangengenomen en geketend voor een lange mars naar de kust. Daar word je opgesloten, verkocht en ingeladen op een 'machine' zoals je nog nooit hebt gezien. Dat angstaanjagende gevaarte schommelt op de golven. In de tropi sche hitte zit je met driehonderd man benedendeks samengepakt. Er klinkt geschreeuw, gejammer en gekrijs. Angstzweet loopt langs de gezichten. Waar brengen ze je heen? Sommigen worden zeeziek en kotsen de boel onder. Het stinkt afgrijselijk naar urine en poep. Als je geluk hebt, Er klinkt geschreeuw, gejammer en gekrijs. Angstzweet loopt langs de gezichten v 4 m hoor je niet bij de 12 procent van de tot slaaf gemaakten die al omkomen tijdens de reis. Hun lichamen wor den over de reling gegooid voor de haaien die de schepen altijd volgen." Marcus Rediker (1951) is een emi nent Amerikaans historicus en een met prijzen overladen expert in de westerse maritieme geschiedenis. En een verteller die je met je neus op die walgelijke stank drukt die opstijgt uit zijn boek over de trans-Atlantische slavenhandel. ,,In Charleston, een stad in de staat South Carolina, waar de meeste slavenschepen voor de Amerikaanse markt destijds aan kwamen, vertelden de inwoners dat je een slavenschip bij aanlandige wind al kon ruiken voordat het aan de horizon verscheen." Rediker wil confronteren en richt zich met een speciaal geschreven voorwoord tot de lezers van zijn nu ook in het Nederlands vertaalde stan daardwerk The Slave Ship. De door ons vaak bewonderde en prachtig geschilderde zeilschepen uit de 17de en 18de eeuw beschrijft hij als drij vende gevangenissen waarin slaven - onderweg naar de suiker- en tabaks plantages van de Nieuwe Wereld - meedogenloos werden geterroriseerd en 'getransformeerd tot handels goed'. Geesten Alle zintuigen zet Rediker in voor zijn geschiedschrijving van onderaf: de geur, de geluiden, de angstige zwarte ogen die 'bleke mannen met lange zwarte haren' als geesten zagen die - zo dachten velen - hen zouden afleveren in een dodenrijk. Waarop baseert hij eigenlijk zijn kennis van die penetrante geur aan boord? De kapiteins zullen het vast niet hebben genoteerd, toch? ,,Er zijn wel degelijk fragmenten waaruit je dit alles heel goed kunt destilleren", zegt Rediker. ,,Soms becommentari eert een historische passagier de stank. Mijn voordeel voor dit boek was dat ik al dertig jaar onderzoek doe in maritieme archieven. Ik had al een hele collectie van dat soort details verzameld. Maar hoeveel je er ook hebt, je moet ook jezelf in die situatie kunnen verplaatsen om in je hoofd een reconstructie te doen. Dus dan ga je je afvragen: hoe rook het? Wat zag je? Ik voelde een doorbraak toen ik me afvroeg: hoe klinkt een slavenschip eigenlijk? Het klappen van de zweep, de rouwklacht van de mensen onder het dek, het zingen van de vrouwen. Het gaat erom dat je het echt maakt, zodat lezers het kun nen beleven als een menselijke erva ring." Niet iedereen is daar blij mee. Regelmatig is hem verweten dat hij de Amerikaanse trots en vaderlands liefde ondermijnt met dit boek. Om die reden werd een nationale discus sie rond het uitkomen van The Slave Ship in 2007 afgekapt. Het boek ver scheen oorspronkelijk ter gelegen heid van de tweehonderdste verjaar dag van de afschaffing van de Atlan tische Slavenhandel in het Verenigd Koninkrijk (1807) en in de Verenigde Staten (1808). Onder president George W. Bush werd de subsidie voor allerlei mani festaties daaromheen geschrapt. Te gevoelig, te omstreden, luidde het argument. In Groot-Brittannië volgde er wel een nationale discussie. Rediker hoopt op herhaling daarvan in Nederland en dat zijn boek een bijdrage kan leveren aan onze be wustwording. „Absoluut. Eens komt ook dat aan de orde. Maar het is aan politici, niet aan historici die discussie te leiden. Zelf heb ik eens een soort Marshallplan voorgesteld voor de zwarte achter standswijken. Knap ze op en inves teer miljarden in onderwijs en sociale zorg. Maar dat is maar een idee, je kunt dit op vele manieren repareren." ,,Toen ik in Amsterdam was, zag ik op al die schilderijen uit de Gouden Eeuw veel geografische kaarten. Het geweten van de wereld ligt ingebed in de kunst. De connectie van de kunst met het zeilschip is ook heel krachtig. Mij boeit het dat er heel veel mensen betrokken waren bij de sla vernij, maar dat er ook ontzettend veel kennis circuleerde over die han del. Als in Engeland Thomas Clarkson het land rondgaat in zijn strijd om de slavernij af te schaffen, is hij geschokt over hoeveel de mensen die hij wil overtuigen er al van weten. Want ze hadden bijna allemaal een zeeman in de familie, of iemand die in de haven werkte en die de verha len kende. In Nederland was dat natuurlijk ook zo. De kennis was groot en de sociale impact was veel belangrijker dan we achteraf willen toegeven." ,,Ik heb dit boek geschreven als mari tiem researcher, maar er ligt zeker ook een politieke lading onder. Dat hangt samen met mijn strijd tegen de doodstraf in de VS en heel specifiek het geval van Mumia Abu-Jamal, een militante journalist en lid van de Black Panthers. Iemand die om politieke redenen geweld gebruikte en de doodstraf kreeg, omdat hij een politieman neerschoot in 1981. Mumia zit overigens nog altijd ge vangen, maar niet meer in de doden cel. Met hem sprak ik in de gevange nis over de relatie tussen ras en ter reur. De geschiedenis van zwart zijn in Amerika heeft vaak die link, vond hij. Denk aan de lynchpartijen in het zuiden of aan het politiegeweld. Later gaf ik een lezing over The Slave Ship in Auburn Prison, een gevange nis in New York. Gedetineerden ver telden me dat ze die plek als 'een mo dern slavenschip' ervoeren. Dat on derstreepte voor mij dat geweldda- WOENSDAG 9 FEBRUARI 2022 GO 'Het hele verhaal van de slavernij wordt nog steeds niet verteld' Bob van Huët Rotterdam/Pittsburgh amm - Marcus Rediker vertelt over de reis op slavenschepen STOWAGE Of THE BRITISH SLAVE SHIP BROOKES UNDER I RKCl'LATKI) S LAYK Tit AUK r-'T'-.r.-rrr-r*? T*- /E „*1 - HJ ft- /A '"T. Slaven zaten als haringen in een ton in een slavenschip. Moet het dan ook gaan over com- pensatiegelden? Amerikanen duiken weg voor hun geschiedenis, zegt u. Doen Neder landers dat ook? U legt een link tussen het slaven schip en dat verhoudingsgewijs veel zwarte mensen nu in de Ver enigde Staten in de dodencel zit ten.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 8