Schade aan vernielde trein is groot
5
de Oosterschelde loopt goed, maar
in de Grevelingen is het huilen met
de pet op. En de oesterkweek op ta
fels in de Oosterschelde is klein bier
met wat er in Frankrijk en Ierland
wordt gekweekt. Ik vraag me afhoe
we met onze huidige productieca
paciteit concurrenten uit andere
landen gaan bijhouden. De vooruit
zichten zijn niet bijster gunstig."
De oestersector produceert jaar-
lijks zo'n 15 tot 20 miljoen kromme
oesters (creuses) en 3 tot 4 miljoen
platte oesters. Bij de mosselen was
de oogst vorig jaar aan de magere
kant: 40 miljoen kilo. Desondanks
vindt Verwijs dat de schelpdiersec
tor het Amerikaanse avontuur niet
moet schuwen. ,,Samen met Spanje
hebben we nu een koppositie. Een
veilig kwaliteitsproduct met eigen
kenmerken moet in Amerika te ver-
kopen zijn, mits je de marketing
goed op orde hebt. Je moet onze
Zeeuwse oester als een Nederlands
product verkopen: Dutch Oyster.
En als dat een succes wordt, moeten
we in Nederland ook maar eens ver
der praten over verruiming van
onze productiegebieden."
Houdbaarheid
Oesters maken als exportproduct
het meeste kans. Ze zijn twee we
ken houdbaar. Bij mosselen is dat
maximaal een week. Het is zaak ze
snel in Amerika te krijgen. Dhooge
van World ofOysters vindt het ver
standig dat de Zeeuwse schelpdier-
bedrijven allereerst naar de oost
kust kijken. ,,Qua logistiek is dat het
makkelijkst. Bovendien is die markt
er enorm groot. In New York wo
nen evenveel mensen als in Neder-
land." Vervoer kan per vliegtuig of
per schip, maar dan alleen in met
zeewater gevulde zeecontainers
waarin de schelpdieren tijdens
transport in leven blijven.
Zeecontainers
Het Yersekse bedrijfOcean Perfect,
dat ook op de Seafood Expo in
Boston zijn gezicht laat zien, is er al
langer mee bezig. Eigenaar Wil
liam Hopchet: ,,We vervoeren in
Noorwegen al king crab, snow crab
en langoustines in met zeewater
gevulde koelcontainers. Elke dag
rijden er vier, vijfvan zulke contai
ners van het uiterste noorden naar
de hoofdstad Oslo. Van daaruit
worden ze op transport gezet naar
vele landen. Zo'n systeem kun je
ook vanuit Yerseke opzetten. In de
VS heb je dan wel een partner no
dig die de schelpdieren verpakt."
Zo'n Amerikaanse partner moet
ook over quarantainebassins be
schikken. Levende have moet door
de autoriteiten worden gecontro
leerd, onder meer op de aanwezig
heid van exotische soorten. Hop-
chet ziet niettemin veel heil in zijn
transportsysteem. ,,Als je schelp
dieren in afzonderlijke waterbak
ken vervoert waarin ze voldoende
ruimte hebben en de luchtstromen
en temperatuur kloppen, vermin
der je de kans op sterfte. Bij lucht
vracht, waarbij de schelpdieren in
tempex boxen zitten, gaat soms 15
procent van de dieren dood. In ons
containersysteem slechts 3 pro
cent. Bij een grote partij tikt dat
aan. Het zou mooi zijn als bedrij
ven in Yerseke gezamenlijk het
transport oppakken. Op die manier
kun je schelpdieren van meer be
drijven in één container vervoeren.
Dat bespaart kosten."
Concurrenten
De opheffing van de exportban
heeft een keerzijde. De Neder
landse markt is nu ook open voor
Amerikaanse oesters. Verwijs:
,,Wij krijgen toegang tot 330 mil
joen Amerikanen, maar tegelijk ko
men er ook een hoop potentiële
concurrenten bij. Dat is de reali
teit."
ARNEMUIDEN
De schade die zaterdagavond
door vandalen is toegebracht
aan een trein op de Zeeuwse
spoorlijn loopt in de duizenden
euro's.
Arno Leblanc, woordvoerder van de
Nederlandse Spoorwegen, kan
geen specifiek bedrag noemen, om
dat de schade bepaald wordt door
meerdere factoren. ,,Er is materiële
schade, maar de trein heeft ook stil
gestaan en dat heeft vervolgens
weer invloed op het verloop. Het
heeft ook gevolgen voor de inzet
van conducteurs en machinisten.
Dat telt dus allemaal mee."
Een groep jongeren stapte zater
dag omstreeks 22.30 uur op station
Goes de trein in richting van Vlis-
singen. Onderweg sloopten ze in de
trein lampenkappen, tafels en ban
ken.
Na overleg tussen ProRail en de
politie reed de trein langzaam rich
ting station Arnemuiden, waar
tientallen politieagenten het trein
stel doorzochten. Van ongeveer
vijftig jongeren, onder wie inwo
ners van Arnemuiden, noteerde de
politie de identiteit.
Altijd aangifte
,,Of het lukt om de schade verhaald
te krijgen, zal moeten blijken. Maar
ons beleid is dat we bij vernieling
altijd aangifte doen", zegt Leblanc
namens de NS. Als voorbeeld
noemt hij de ongeregeldheden in
Eindhoven, waar relschoppers be
gin vorig jaar flink huishielden op
het station. ,,Het is heel vervelend
als een trein niet verder kan rijden
door vernieling. Niet alleen voor de
NS, maar ook voor andere reizigers
die daardoor vertraging oplopen.
Als NS blijven we zeggen: Doe het
gewoon niet en blijf van ander
mans spullen af!"
Niemand aangehouden
De politie heeft vooralsnog nie
mand aangehouden. ,,Het onder
zoek loopt", zegt woordvoerster
Christel Willems.
GO DINSDAG 8 FEBRUARI 2022
straks Zeeuwse oesters?
- Eldridge Pentury
In de trein die bij Arnemuiden werd opgewacht door tientallen
agenten, werden onder meer tafels gesloopt. foto politieteam walcheren