Schade aan vernielde trein is groot 5 de Oosterschelde loopt goed, maar in de Grevelingen is het huilen met de pet op. En de oesterkweek op ta fels in de Oosterschelde is klein bier met wat er in Frankrijk en Ierland wordt gekweekt. Ik vraag me afhoe we met onze huidige productieca paciteit concurrenten uit andere landen gaan bijhouden. De vooruit zichten zijn niet bijster gunstig." De oestersector produceert jaar- lijks zo'n 15 tot 20 miljoen kromme oesters (creuses) en 3 tot 4 miljoen platte oesters. Bij de mosselen was de oogst vorig jaar aan de magere kant: 40 miljoen kilo. Desondanks vindt Verwijs dat de schelpdiersec tor het Amerikaanse avontuur niet moet schuwen. ,,Samen met Spanje hebben we nu een koppositie. Een veilig kwaliteitsproduct met eigen kenmerken moet in Amerika te ver- kopen zijn, mits je de marketing goed op orde hebt. Je moet onze Zeeuwse oester als een Nederlands product verkopen: Dutch Oyster. En als dat een succes wordt, moeten we in Nederland ook maar eens ver der praten over verruiming van onze productiegebieden." Houdbaarheid Oesters maken als exportproduct het meeste kans. Ze zijn twee we ken houdbaar. Bij mosselen is dat maximaal een week. Het is zaak ze snel in Amerika te krijgen. Dhooge van World ofOysters vindt het ver standig dat de Zeeuwse schelpdier- bedrijven allereerst naar de oost kust kijken. ,,Qua logistiek is dat het makkelijkst. Bovendien is die markt er enorm groot. In New York wo nen evenveel mensen als in Neder- land." Vervoer kan per vliegtuig of per schip, maar dan alleen in met zeewater gevulde zeecontainers waarin de schelpdieren tijdens transport in leven blijven. Zeecontainers Het Yersekse bedrijfOcean Perfect, dat ook op de Seafood Expo in Boston zijn gezicht laat zien, is er al langer mee bezig. Eigenaar Wil liam Hopchet: ,,We vervoeren in Noorwegen al king crab, snow crab en langoustines in met zeewater gevulde koelcontainers. Elke dag rijden er vier, vijfvan zulke contai ners van het uiterste noorden naar de hoofdstad Oslo. Van daaruit worden ze op transport gezet naar vele landen. Zo'n systeem kun je ook vanuit Yerseke opzetten. In de VS heb je dan wel een partner no dig die de schelpdieren verpakt." Zo'n Amerikaanse partner moet ook over quarantainebassins be schikken. Levende have moet door de autoriteiten worden gecontro leerd, onder meer op de aanwezig heid van exotische soorten. Hop- chet ziet niettemin veel heil in zijn transportsysteem. ,,Als je schelp dieren in afzonderlijke waterbak ken vervoert waarin ze voldoende ruimte hebben en de luchtstromen en temperatuur kloppen, vermin der je de kans op sterfte. Bij lucht vracht, waarbij de schelpdieren in tempex boxen zitten, gaat soms 15 procent van de dieren dood. In ons containersysteem slechts 3 pro cent. Bij een grote partij tikt dat aan. Het zou mooi zijn als bedrij ven in Yerseke gezamenlijk het transport oppakken. Op die manier kun je schelpdieren van meer be drijven in één container vervoeren. Dat bespaart kosten." Concurrenten De opheffing van de exportban heeft een keerzijde. De Neder landse markt is nu ook open voor Amerikaanse oesters. Verwijs: ,,Wij krijgen toegang tot 330 mil joen Amerikanen, maar tegelijk ko men er ook een hoop potentiële concurrenten bij. Dat is de reali teit." ARNEMUIDEN De schade die zaterdagavond door vandalen is toegebracht aan een trein op de Zeeuwse spoorlijn loopt in de duizenden euro's. Arno Leblanc, woordvoerder van de Nederlandse Spoorwegen, kan geen specifiek bedrag noemen, om dat de schade bepaald wordt door meerdere factoren. ,,Er is materiële schade, maar de trein heeft ook stil gestaan en dat heeft vervolgens weer invloed op het verloop. Het heeft ook gevolgen voor de inzet van conducteurs en machinisten. Dat telt dus allemaal mee." Een groep jongeren stapte zater dag omstreeks 22.30 uur op station Goes de trein in richting van Vlis- singen. Onderweg sloopten ze in de trein lampenkappen, tafels en ban ken. Na overleg tussen ProRail en de politie reed de trein langzaam rich ting station Arnemuiden, waar tientallen politieagenten het trein stel doorzochten. Van ongeveer vijftig jongeren, onder wie inwo ners van Arnemuiden, noteerde de politie de identiteit. Altijd aangifte ,,Of het lukt om de schade verhaald te krijgen, zal moeten blijken. Maar ons beleid is dat we bij vernieling altijd aangifte doen", zegt Leblanc namens de NS. Als voorbeeld noemt hij de ongeregeldheden in Eindhoven, waar relschoppers be gin vorig jaar flink huishielden op het station. ,,Het is heel vervelend als een trein niet verder kan rijden door vernieling. Niet alleen voor de NS, maar ook voor andere reizigers die daardoor vertraging oplopen. Als NS blijven we zeggen: Doe het gewoon niet en blijf van ander mans spullen af!" Niemand aangehouden De politie heeft vooralsnog nie mand aangehouden. ,,Het onder zoek loopt", zegt woordvoerster Christel Willems. GO DINSDAG 8 FEBRUARI 2022 straks Zeeuwse oesters? - Eldridge Pentury In de trein die bij Arnemuiden werd opgewacht door tientallen agenten, werden onder meer tafels gesloopt. foto politieteam walcheren

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 37