H
7
DIEFSTAL
ELEKTRISCHE FIETS KAN GEEN MOMENT UIT HET OOG WORDEN VERLOREN
Het aantal diefstallen van e-bikes is in twee
jaar tijd met 75 procent toegenomen. Het
aantal aangiftes van gestolen gewone
fietsen keldert juist.
Volgens de Nationale Politie en de
Stichting Aanpak Fiets- en E-bike-
diefstal (Safe) deden vorig jaar
22.593 eigenaren van e-bikes aan
gifte van diefstal, een kwart meer
dan in 2020. De afgelopen twee jaar
is zelfs sprake van een toename van
75 procent. Het werkelijke aantal
gestolen stekkerfietsen ligt nog ho
ger, want niet ieder slachtoffer doet
aangifte. Ook de diefstal van accu's
is niet in de cijfers meegenomen.
Van de vier grote steden is
Utrecht koploper, daar ontving
de politie in het afgelopen jaar
66 procent meer aangiftes. Rotter
dam volgt met 40 procent, in
Amsterdam en Den Haag is de
toename ruim 10 procent. In som
mige steden lijkt een e-bike-in-
braakgolf gaande, zoals in Zwolle.
Het aantal aangiften lag er vorig
jaar 2,5 keer hoger dan in 2020.
Trudy Roskam uit die stad gaat
geregeld op haar e-bike naar de
stad, samen met haar man Nico.
Ze zetten hun fietsen netjes in een
bewaakte stalling, vorig jaar mei
deden ze dat één keer niet. Een
half uurtje later waren beide e-
bikes verdwenen. ,,Ze stonden
netjes op slot in het fietsrek, de
ketting eraan vast. Op een druk
punt, in de binnenstad waar veel
mensen passeren.''
Dat e-bikes in trek zijn bij die
ven, komt doordat ze veelvuldig
in het straatbeeld te vinden zijn.
De meerderheid van alle nieuwe
fietsen is inmiddels een stekker-
fiets, blijkt uit cijfers van RAI
Bovag. Met een aankoopprijs van
2000 euro of meer is de opbrengst
voor dieven bovendien groot.
600 miljoen
Tegenover de diefstalhausse van
e-bikes staan 44 procent minder
aangiftes van gewone fietsen.
Slechts 23.733 eigenaren rappor
teerden hun rijwiel afgelopen jaar
gestolen. Dat is maar deels goed
nieuws, meent Safe: Nederlanders
lijken een verdwenen gewone fiets
nauwelijks aan te geven. ,,Veel ei
genaren hebben het idee dat de
politie er toch niets aan doet'', zegt
bestuurslid Guus Wesselink.
,,Fietsendiefstal is al decennia het
meest voorkomende vermogens
delict. De politie geeft er echter
geen prioriteit aan en mist boven
dien capaciteit.''
Fietsendiefstal kost de maat
schappij jaarlijks 600 miljoen
euro, aldus onderzoeksbureau
Beke. Dat moet snel veranderen,
stelt Safe, waarin onder meer
verzekeraars, fietsenfabrikanten,
de ANWB en het ministerie van
Infrastructuur en Waterstaat
samenwerken. Wesselink: ,,Ne-
derland is nu een paradijs voor
elektrische fietsendieven."
Volgens hem ligt het probleem
Een centraal
registratiesysteem,
liefst Europees, zou
enorm helpen
zeker niet alleen bij de politie. ,,In
de fietsenwereld wordt vrijwel
niets geregistreerd, zelfs het
framenummer niet. Een centraal
registratiesysteem, liefst Europees,
zou enorm helpen: het vergemak
kelijkt de aangifte en vergroot de
kans dat gestolen fietsen terugke
ren. Politieagenten en boa's kun
nen dan tijdens hun ronde op hun
scanner zien of een e-bike gesto
len is.''
Een track-and-trace-systeem
met gps werkt ook goed, meldt
ANWB Verzekeringen, marktlei-
der in fietsverzekeringen. Drie tot
vier op elke tien gestolen fietsen
met een dergelijk systeem worden
teruggevonden.
Om de kans op diefstal te ver
kleinen adviseert Safe fietseigena-
ren hun e-bike met een dubbel
slot uit te rusten en een track-and-
trace-systeem. ,,E-bikedieven
slaan niet alleen toe in stadscentra
en ov-hotspots, maar steeds vaker
ook in de wijk. Zet je e-bike dus
met twee sloten vast aan de aarde,
ook in de schuur. En vergeet het
schuurtje zelf niet af te sluiten.''
Alle e-bikes op straat trekken
gelegenheidsdieven aan, maar ook
criminele bendes. ,,Ze rijden met
busjes rond en laden de e-bikes
in'', vertelt Guus Wesselink.
,,Korte tijd later rijden ze over de
grens. Vaak richting Oost-Europa,
dan vind je ze nooit meer.''
De politie laat weten fietsen
diefstal zeker niet onbelangrijk
te vinden. ,,We doen er echt wel
wat aan'', zegt woordvoerder
Robbert Salome. Hij wijst op de
e-bikebende die de politie op de
Veluwe vorig jaar oprolde, mede
dankzij een lokfiets. De daders
hadden al driehonderd e-bikes ge
stolen, die werden omgekat en
doorverkocht.
Tegelijk erkent de politie impli
ciet dat fietsendiefstal geen priori
teit heeft. ,,We hebben het druk
en wegen fietsendiefstal tegen an
dere criminaliteit als overvallen en
inbraken.''
Steun voor
Mona Keijzer
Duitse treinen op
biobrandstof
Bewoners flat
geëvacueerd
GO MAANDAG 7 FEBRUARI 2022
De e-bikes van Trudy Roskam en haar man werden vorig jaar op klaarlichte dag gestolen in het centrum van Zwolle. foto alex mulder
Nederland paradijs
voor dieven e-bikes
David Bremmer
Den Haag
- Guus Wesselink, Safe
VOLENDAM
Een half miljoen mensen is
het eens met voormalig
CDA-staatssecretaris
Mona Keijzer, die vraagt
om het coronatoegangs
bewijs (CTB) onmiddellijk
af te schaffen. De petitie
die ze eind vorige week
met een groep medestan
ders opzette, was gister
avond door een half mil
joen mensen ondertekend.
De groep van Keijzer
schreef een manifest on
der de naam 'Onverdeeld
Open', waarin gepleit
wordt voor opheffing van
het toegangsbewijs bij on
der meer horeca, theaters
en vliegvelden.
BERLIJN
De Duitse spoorwegmaat
schappij Deutsche Bahn
wil dat al haar dieseltrei-
nen vanaf 2040 alleen nog
op biobrandstof rijden.
Ook zal het bedrijf in de
toekomst alleen nog trei
nen aanschaffen die op
een batterij of op water
stof rijden. De vloot van
drieduizend dieseltreinen
moet vanaf dit jaar al gelei
delijk overgaan op alterna
tieve brandstoffen. Deze
moeten volgens Deutsche
Bahn van bijvoorbeeld af
val zijn gemaakt. Goede-
rentak DB Cargo kondigde
vorige maand al verduur-
zamingsplannen aan.
KATWIJK
Alle bewoners van een flat
in Katwijk waar gisteren
het dak vanaf waaide,
moesten hun huis verlaten.
Ze zijn naar het gemeente
huis gebracht. In het dak
van de portiekflat zijn ga
ten gevallen. Volgens een
woordvoerder van de vei
ligheidsregio zijn over een
lengte van zo'n 30 meter
het dak, de dakbedekking
en de isolatie losgekomen.
,,Je kunt van bovenaf naar
binnen kijken.'' De veilig
heidsregio vreest dat
door de aanhoudende re
gen nog meer schade ont
staat.