H 7 DIEFSTAL ELEKTRISCHE FIETS KAN GEEN MOMENT UIT HET OOG WORDEN VERLOREN Het aantal diefstallen van e-bikes is in twee jaar tijd met 75 procent toegenomen. Het aantal aangiftes van gestolen gewone fietsen keldert juist. Volgens de Nationale Politie en de Stichting Aanpak Fiets- en E-bike- diefstal (Safe) deden vorig jaar 22.593 eigenaren van e-bikes aan gifte van diefstal, een kwart meer dan in 2020. De afgelopen twee jaar is zelfs sprake van een toename van 75 procent. Het werkelijke aantal gestolen stekkerfietsen ligt nog ho ger, want niet ieder slachtoffer doet aangifte. Ook de diefstal van accu's is niet in de cijfers meegenomen. Van de vier grote steden is Utrecht koploper, daar ontving de politie in het afgelopen jaar 66 procent meer aangiftes. Rotter dam volgt met 40 procent, in Amsterdam en Den Haag is de toename ruim 10 procent. In som mige steden lijkt een e-bike-in- braakgolf gaande, zoals in Zwolle. Het aantal aangiften lag er vorig jaar 2,5 keer hoger dan in 2020. Trudy Roskam uit die stad gaat geregeld op haar e-bike naar de stad, samen met haar man Nico. Ze zetten hun fietsen netjes in een bewaakte stalling, vorig jaar mei deden ze dat één keer niet. Een half uurtje later waren beide e- bikes verdwenen. ,,Ze stonden netjes op slot in het fietsrek, de ketting eraan vast. Op een druk punt, in de binnenstad waar veel mensen passeren.'' Dat e-bikes in trek zijn bij die ven, komt doordat ze veelvuldig in het straatbeeld te vinden zijn. De meerderheid van alle nieuwe fietsen is inmiddels een stekker- fiets, blijkt uit cijfers van RAI Bovag. Met een aankoopprijs van 2000 euro of meer is de opbrengst voor dieven bovendien groot. 600 miljoen Tegenover de diefstalhausse van e-bikes staan 44 procent minder aangiftes van gewone fietsen. Slechts 23.733 eigenaren rappor teerden hun rijwiel afgelopen jaar gestolen. Dat is maar deels goed nieuws, meent Safe: Nederlanders lijken een verdwenen gewone fiets nauwelijks aan te geven. ,,Veel ei genaren hebben het idee dat de politie er toch niets aan doet'', zegt bestuurslid Guus Wesselink. ,,Fietsendiefstal is al decennia het meest voorkomende vermogens delict. De politie geeft er echter geen prioriteit aan en mist boven dien capaciteit.'' Fietsendiefstal kost de maat schappij jaarlijks 600 miljoen euro, aldus onderzoeksbureau Beke. Dat moet snel veranderen, stelt Safe, waarin onder meer verzekeraars, fietsenfabrikanten, de ANWB en het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat samenwerken. Wesselink: ,,Ne- derland is nu een paradijs voor elektrische fietsendieven." Volgens hem ligt het probleem Een centraal registratiesysteem, liefst Europees, zou enorm helpen zeker niet alleen bij de politie. ,,In de fietsenwereld wordt vrijwel niets geregistreerd, zelfs het framenummer niet. Een centraal registratiesysteem, liefst Europees, zou enorm helpen: het vergemak kelijkt de aangifte en vergroot de kans dat gestolen fietsen terugke ren. Politieagenten en boa's kun nen dan tijdens hun ronde op hun scanner zien of een e-bike gesto len is.'' Een track-and-trace-systeem met gps werkt ook goed, meldt ANWB Verzekeringen, marktlei- der in fietsverzekeringen. Drie tot vier op elke tien gestolen fietsen met een dergelijk systeem worden teruggevonden. Om de kans op diefstal te ver kleinen adviseert Safe fietseigena- ren hun e-bike met een dubbel slot uit te rusten en een track-and- trace-systeem. ,,E-bikedieven slaan niet alleen toe in stadscentra en ov-hotspots, maar steeds vaker ook in de wijk. Zet je e-bike dus met twee sloten vast aan de aarde, ook in de schuur. En vergeet het schuurtje zelf niet af te sluiten.'' Alle e-bikes op straat trekken gelegenheidsdieven aan, maar ook criminele bendes. ,,Ze rijden met busjes rond en laden de e-bikes in'', vertelt Guus Wesselink. ,,Korte tijd later rijden ze over de grens. Vaak richting Oost-Europa, dan vind je ze nooit meer.'' De politie laat weten fietsen diefstal zeker niet onbelangrijk te vinden. ,,We doen er echt wel wat aan'', zegt woordvoerder Robbert Salome. Hij wijst op de e-bikebende die de politie op de Veluwe vorig jaar oprolde, mede dankzij een lokfiets. De daders hadden al driehonderd e-bikes ge stolen, die werden omgekat en doorverkocht. Tegelijk erkent de politie impli ciet dat fietsendiefstal geen priori teit heeft. ,,We hebben het druk en wegen fietsendiefstal tegen an dere criminaliteit als overvallen en inbraken.'' Steun voor Mona Keijzer Duitse treinen op biobrandstof Bewoners flat geëvacueerd GO MAANDAG 7 FEBRUARI 2022 De e-bikes van Trudy Roskam en haar man werden vorig jaar op klaarlichte dag gestolen in het centrum van Zwolle. foto alex mulder Nederland paradijs voor dieven e-bikes David Bremmer Den Haag - Guus Wesselink, Safe VOLENDAM Een half miljoen mensen is het eens met voormalig CDA-staatssecretaris Mona Keijzer, die vraagt om het coronatoegangs bewijs (CTB) onmiddellijk af te schaffen. De petitie die ze eind vorige week met een groep medestan ders opzette, was gister avond door een half mil joen mensen ondertekend. De groep van Keijzer schreef een manifest on der de naam 'Onverdeeld Open', waarin gepleit wordt voor opheffing van het toegangsbewijs bij on der meer horeca, theaters en vliegvelden. BERLIJN De Duitse spoorwegmaat schappij Deutsche Bahn wil dat al haar dieseltrei- nen vanaf 2040 alleen nog op biobrandstof rijden. Ook zal het bedrijf in de toekomst alleen nog trei nen aanschaffen die op een batterij of op water stof rijden. De vloot van drieduizend dieseltreinen moet vanaf dit jaar al gelei delijk overgaan op alterna tieve brandstoffen. Deze moeten volgens Deutsche Bahn van bijvoorbeeld af val zijn gemaakt. Goede- rentak DB Cargo kondigde vorige maand al verduur- zamingsplannen aan. KATWIJK Alle bewoners van een flat in Katwijk waar gisteren het dak vanaf waaide, moesten hun huis verlaten. Ze zijn naar het gemeente huis gebracht. In het dak van de portiekflat zijn ga ten gevallen. Volgens een woordvoerder van de vei ligheidsregio zijn over een lengte van zo'n 30 meter het dak, de dakbedekking en de isolatie losgekomen. ,,Je kunt van bovenaf naar binnen kijken.'' De veilig heidsregio vreest dat door de aanhoudende re gen nog meer schade ont staat.

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 7