Doel: bouw voertuig voor
18
Sommige dromen komen uit. Ewout
Hulscher en Oscar Mannens liepen
voor onderzoek twee weken rond op
de Zuidpool. Met vijftien andere
studenten van de TU Eindhoven
bouwen ze een onbemande Antarctica-
rover voor klimaatonderzoek.
'Conclusie was al
snel dat in de
rover geen plek is
voor de mens'
HANS VAN ZON
De Zuidpool maakt een
verpletterende in
druk op Ewout Hul
scher (23) en Oscar
Mannens (20). De
twee studenten keerden vorige
maand via Chili terug' van de
grootste ijsvlakte op aarde. ,,Het is
nog steeds een beetje onwerke
lijk'', zegt Hulscher. Mannens valt
hem bij: ,,Het is bizar dat wij zo
jong al op het meest afgelegen
continent zijn geweest voor on
derzoek."
Het tweetal vergaapte zich aan
de uitgestrektheid, aan ijsbergen,
aan de bijzondere natuur. ,,De eer
ste dag kwamen we op een eiland
met 200.000 pinguins. We hebben
walvissen gezien, orka's.'' De tocht
door de ijszee - zij kregen een lift
van Le Commandant Charcot, een
gloednieuw Frans poolverken-
ningsschip - was onvergetelijk,
vertelt Mannens, van wie de te
rugreis door een positieve co
ronatest een weekje langer duurde
dan die van zijn kompaan.
De twee uit Eindhoven waren
met een speciale opdracht in het
noorden van Antarctica. ,,We zijn
lid van Team Polar, een groep van
zeventien studentehVan de TU
Eindhoven die een zonnémobiel
bouwt voor onbemand klimaaton
derzoek op de Zuidpool. Met de
Antarctica-rover kun je op een
duurzamere, goedkopere manier
data voor klimatologen en glacio-
logen verzamelen'', zegt Hulscher.
De bergbeklimmer en poolreizi
ger Wilco van Rooijen gaf het eer
ste zetje voor een zonnevoertuig
op de Zuidpool. Drie jaar geleden
pakten zes studenten, onder wie
projectleider Hulscher, van Rooij-
ens idee op. ,,We trokken al snel de
conclusie dat er in het voertuig
geen plek was voor de mens. Het
moest onbemand zijn en zelfstan
dig opereren. Dan moet je wel be
trouwbare navigatie en een goede
energievoorziening hebben'', zegt
Mannens, di^zich een jaar later bij
Team Polar voegde. ,,Voor naviga
tie kun je gps gebruiken, maar er
zijn vaak nauwelijks herkennings
punten. De extreme kou is ook een
ding. Tot welke minimumtempe
ratuur kun je het voertuig opladen
met zonnepanelen? En hoe kouder
het is, hoe kleiner de opbrengst
van de batterij. Gelukkig is het in
de zomer, als er 24 uur per dag
licht is en de Antarctica-rover kan
worden gebruikt, 'maar' -10 tot -30
graden.'' Het streven is het voer
tuig per seizoen duizenden kilo
meters te laten afleggen.
Wat heeft het veldonderzoek
van de twee studenten, gewapend
met een spectrummeter en twee
pyranometers, opgeleverd? ,,We
hebbenmetingen verricht naar de
kracht van de zon om te kunnen
bepalen met welke zonnepanelen
we zo efficiënt mogelijk energie
kunnen opwekken. Met de twee
pyranometers konden we het aan
tal watt per vierkante meter in
kaart brengen. Als je er twee ge
bruikt, kun je ook het indirecte
zonlicht meten, dat wordt weer-
-kaatst door de sneeuw'', aldus
Mannens. De kracht van de zon
bleek ook op bewolkte dagen ho
ger dan verwacht, doordat 75 tot
90 procent van het zonlicht wordt
gereflecteerd.
Robuust
Voo'r de energievoorziening heb
ben de studenten alle bestaande
techniek tegen het licht gehouden.
,,Ook kernenergie en waterstof',
aldus Mannens. ,,Je kunt het zo
gek niet noemen. De universiteit
in Leuven verricht onderzoek naar
zonnepanelen die waterstof aan
maken, maar dat leidt nog niet tot
technologie die" geschikt is voor
onze rover. Bovendien maken op
slagtanks voor waterstof het voer
tuig te zwaar. We willen een zo ro
buust mogelijke rover maken, met
zo min mogelijk onderdelen. Dan
kan er ook minder kapotgaan.''
Zijn er maximale grenzen voor
het gewicht en de afmetingen?
„Natuurlijk zijn er grenzen, be
paald door praktische eisen. Als
we opde Zuidpool stilvallen en
het voertuig moet worden terug
gebracht naar een station, dan
moet het wel in een vliegtuigje
passen'', legt Hulscher uit.
Team Polar stelt ambitieuze
doelen. Hulscher schetst de
hoofdopdracht in één zin: zo veel
mogelijk energie opwekken en zo
weinig mogelijk gebruiken. Man
nens: ,,Dit jaar willen we een pro
totype maken, een simpele versie
waarmee we kunnen laten zien
wat we willen bereiken. Het moet
zelfstandig van a naar b kunnen
rijden, zich kunnen opladen met
zonnepanelen. De eerste versie zal
werken op basis van technologie
die zich al heeft bewezen, zal dus
waarschijnlijk een standaard lithi-
umbatterij hebben. Daarna gaan
we updaten. Dan gaan we de bat-
Komende zomer moet het eerste prototype van de
Antarctica-rover klaar zijn. foto's getty, team polar
de
Hulscher en Mannens verrichten metingen op
Zuidpool.
ZATERDAG 5 FEBRUARI 2022 GO