Doel: bouw voertuig voor 18 Sommige dromen komen uit. Ewout Hulscher en Oscar Mannens liepen voor onderzoek twee weken rond op de Zuidpool. Met vijftien andere studenten van de TU Eindhoven bouwen ze een onbemande Antarctica- rover voor klimaatonderzoek. 'Conclusie was al snel dat in de rover geen plek is voor de mens' HANS VAN ZON De Zuidpool maakt een verpletterende in druk op Ewout Hul scher (23) en Oscar Mannens (20). De twee studenten keerden vorige maand via Chili terug' van de grootste ijsvlakte op aarde. ,,Het is nog steeds een beetje onwerke lijk'', zegt Hulscher. Mannens valt hem bij: ,,Het is bizar dat wij zo jong al op het meest afgelegen continent zijn geweest voor on derzoek." Het tweetal vergaapte zich aan de uitgestrektheid, aan ijsbergen, aan de bijzondere natuur. ,,De eer ste dag kwamen we op een eiland met 200.000 pinguins. We hebben walvissen gezien, orka's.'' De tocht door de ijszee - zij kregen een lift van Le Commandant Charcot, een gloednieuw Frans poolverken- ningsschip - was onvergetelijk, vertelt Mannens, van wie de te rugreis door een positieve co ronatest een weekje langer duurde dan die van zijn kompaan. De twee uit Eindhoven waren met een speciale opdracht in het noorden van Antarctica. ,,We zijn lid van Team Polar, een groep van zeventien studentehVan de TU Eindhoven die een zonnémobiel bouwt voor onbemand klimaaton derzoek op de Zuidpool. Met de Antarctica-rover kun je op een duurzamere, goedkopere manier data voor klimatologen en glacio- logen verzamelen'', zegt Hulscher. De bergbeklimmer en poolreizi ger Wilco van Rooijen gaf het eer ste zetje voor een zonnevoertuig op de Zuidpool. Drie jaar geleden pakten zes studenten, onder wie projectleider Hulscher, van Rooij- ens idee op. ,,We trokken al snel de conclusie dat er in het voertuig geen plek was voor de mens. Het moest onbemand zijn en zelfstan dig opereren. Dan moet je wel be trouwbare navigatie en een goede energievoorziening hebben'', zegt Mannens, di^zich een jaar later bij Team Polar voegde. ,,Voor naviga tie kun je gps gebruiken, maar er zijn vaak nauwelijks herkennings punten. De extreme kou is ook een ding. Tot welke minimumtempe ratuur kun je het voertuig opladen met zonnepanelen? En hoe kouder het is, hoe kleiner de opbrengst van de batterij. Gelukkig is het in de zomer, als er 24 uur per dag licht is en de Antarctica-rover kan worden gebruikt, 'maar' -10 tot -30 graden.'' Het streven is het voer tuig per seizoen duizenden kilo meters te laten afleggen. Wat heeft het veldonderzoek van de twee studenten, gewapend met een spectrummeter en twee pyranometers, opgeleverd? ,,We hebbenmetingen verricht naar de kracht van de zon om te kunnen bepalen met welke zonnepanelen we zo efficiënt mogelijk energie kunnen opwekken. Met de twee pyranometers konden we het aan tal watt per vierkante meter in kaart brengen. Als je er twee ge bruikt, kun je ook het indirecte zonlicht meten, dat wordt weer- -kaatst door de sneeuw'', aldus Mannens. De kracht van de zon bleek ook op bewolkte dagen ho ger dan verwacht, doordat 75 tot 90 procent van het zonlicht wordt gereflecteerd. Robuust Voo'r de energievoorziening heb ben de studenten alle bestaande techniek tegen het licht gehouden. ,,Ook kernenergie en waterstof', aldus Mannens. ,,Je kunt het zo gek niet noemen. De universiteit in Leuven verricht onderzoek naar zonnepanelen die waterstof aan maken, maar dat leidt nog niet tot technologie die" geschikt is voor onze rover. Bovendien maken op slagtanks voor waterstof het voer tuig te zwaar. We willen een zo ro buust mogelijke rover maken, met zo min mogelijk onderdelen. Dan kan er ook minder kapotgaan.'' Zijn er maximale grenzen voor het gewicht en de afmetingen? „Natuurlijk zijn er grenzen, be paald door praktische eisen. Als we opde Zuidpool stilvallen en het voertuig moet worden terug gebracht naar een station, dan moet het wel in een vliegtuigje passen'', legt Hulscher uit. Team Polar stelt ambitieuze doelen. Hulscher schetst de hoofdopdracht in één zin: zo veel mogelijk energie opwekken en zo weinig mogelijk gebruiken. Man nens: ,,Dit jaar willen we een pro totype maken, een simpele versie waarmee we kunnen laten zien wat we willen bereiken. Het moet zelfstandig van a naar b kunnen rijden, zich kunnen opladen met zonnepanelen. De eerste versie zal werken op basis van technologie die zich al heeft bewezen, zal dus waarschijnlijk een standaard lithi- umbatterij hebben. Daarna gaan we updaten. Dan gaan we de bat- Komende zomer moet het eerste prototype van de Antarctica-rover klaar zijn. foto's getty, team polar de Hulscher en Mannens verrichten metingen op Zuidpool. ZATERDAG 5 FEBRUARI 2022 GO

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 66