In Terneuzen is bus stiefkindje geworden Gentsevaart project van lange adem 1 1 4 Jos Ruben uit Terneuzen, da's er een van de melkboer toch? Jazeker. En dat zal hij ook altijd blijven. Ook als er over een tijdje na een eeuw een einde komt aan het familiebedrijf. Jos en Anja Ruben stoppen ermee. Weloverwogen, maar met pijn in het hart. 7 1% Terneuzen heeft zorgen over het openbaar vervoer. De gemeenteraad vroeg de provincie donderdag om extra geld en aandacht. Openbaar vervoer is voor een groot deel een taak van de pro vincie Zeeland. Provinciale Sta ten gaat over het netwerk van buslijnen en veerboten. De in vloed van de gemeenten op het OV-aanbod is gering. Tot ver driet van de Terneuzense raads leden. Verder uitgekleed Jack d'Hooghe (SociaalTerneu- zen) had weinig goeds te zeg gen over het mobiliteitsplan van de provincie Zeeland. ,,Vol- gens dit plan kun je straks na zes uur alleen nog aan de rand van de kernen op de bus stap pen." Samen met de fractie van 50PLUS diende hij een motie in waarin gevraagd werd om de diensten niet verder af te bre ken. Als het aan Johan Hessing (50PLUS) ligt rijden 65-plussers voortaan voor niks mee in de bus. Het zou volgens hem het probleem verhelpen dat de bus sen overdag grotendeels leeg rondrijden. Veel meer dan een lijstje aan dachtspunten en wensen door geven aan de provincie kan Ter- neuzen niet doen. ,,Het plan van de provincie lijkt vooral be doeld om te bezuinigen op de kosten", stelde Peter de Kraker (D66) vast. ,,Er is niet gekeken of geluisterd naar de wensen van de reizigers zelf. Hadden ze de mensen zelf geraadpleegd dan hadden ze misschien een antwoord gekregen op de vraag waarom er zoveel bussen leeg rondrijden." ,,Het plan ziet het openbaar vervoer als een aanvulling op eigen vervoer en niet als een volwaardig alternatief", zegt Jean-Paul Casteleijn (SP). ,,We moeten realistisch zijn", zei Laszlo van de Voorde (PvdA) ontnuchterend. Al te veel eisen en verlangens zijn volgens hem niet reëel. ,,Als je een concessie voor het openbaar vervoer in Zeeuws-Vlaanderen zou uit schrijven, zouden er dan nog wel partijen op willen inschrij ven?" Bescheidener wensen Samen met Top/GemeenteBe langen, VVD, Terneuzen Sterk, GroenLinks en 50PLUS diende hij een amendement in met bescheidener wensen voor de provincie. Een toilet als ba sisvoorziening bij de bus knooppunten, behoud van een halte in de dorpskernen, be houd van de 65+-pas en een on derzoek of samenwerking met een Belgische aanbieder als De Lijn misschien een betere optie is. Het aangepaste voorstel werd unaniem aangenomen. Of de provincie Terneuzen wil bieden wat er wordt gevraagd, moet nog blijken. Wordt de weg volledig afgesloten of gaat er steeds een rijbaan dicht? Hoe gaat de omleiding eruit zien? Allemaal vragen waar nog over na wordt gedacht. De Gentsevaart, ook wel de Traverse Kapellebrug ge noemd, is namelijk een drukke en belangrijke weg. Die is onder deel van de provinciale weg (N290) en vormt de verbinding tussen de N62 en de grens met België. De weg is dringend aan vervanging toe, zegt de provincie. Veiliger De herinrichting wordt aangegre pen om de weg veiliger te ma ken. De rijbaan wordt geasfalteerd én smaller, zodat er aan twee kan ten een fietspad kan komen en voetpaden. Van de Roskamstraat tot Brouwerijstraat komt een twee zijdig fietspad, zodat oversteken bij de supermarkt niet hoeft. Er komen op zes plekken verkeersremmers, waar fietsers veiliger kunnen over steken. Ter hoogte van de kruising met de Molenstraat komt een ro tonde. De twee aansluitingen van de Roskamstraat op de Gentsevaart verdwijnen, verkeer wordt via de rotonde naar de straat geleid. Nog even geduld Er wordt nog gekeken naar de mo gelijkheid voor een fietserstunnel, ter hoogte van de Roskamstraat. Ook wordt, samen met Plus Mang- nus, gekeken of de inrit naar het tankstation en inrit naar de super markt verder uit elkaar kunnen lig gen dan nu het geval is. Dat duurt allemaal nog even, eerst moet er so wieso werk aan kabels en leidingen worden gedaan en de gemeente Hulst voert rioolwerkzaamheden uit. Daar wordt anderhalf jaar voor uitgetrokken en daarna begint de herinrichting pas. NA 100 JAAR KOMT ER EEN EIND AAN DE RONDJES VAN MELKBOER Daarmee komt een einde aan een begrip in Terneuzen. Wie herin nert zich niet de melkboer, die zelfs in de jaren negentig nog met paard en wagen door de stad trok? ,,Mijn ouders verhuisden op een gegeven moment naar een boerderijtje op de Reuzenhoeksedijk. Samen met ons paard Duke was hij voor veel mensen een soort wekker. Elke ochtend om 7.00 uur ging hij op de fiets met Duke naar onze winkel op de Axelsestraat. Veel mensen langs de route lagen daar in bed op te wachten. Als ze de hoefijzers van Duke hoorden, was het tijd om op te staan", vertelt Jos (60). Elk paard van de familie Ruben had zo zijn eigenaardigheden. Opa Jas bezorgde lang melk samen met Max, een Fries. ,,Die was af en toe wat te wild. Die wilde er weleens met de wagen vandoor gaan", her innert Jos zich. Daarna volgde de eerste fjord, Bobby. ,,Dat was de goedheid zelve. Hij was net zo oud als ik. Bobby hield bij alle adressen waar we moesten zijn vanzelf halt. Toen hij op leeftijd raakte, halver wege de jaren tachtig, moesten we besluiten ofer een nieuw paard zou komen ofdat we toch maar met een auto zouden gaan bezorgen. Er wa ren best wat klanten die heel graag zagen dat we met paard en wagen zouden blijven werken. En ach, dat kon ook nog best, want we moesten toch alleen maar in de Oranjebuurt zijn. Toen hebben we Duke ge kocht." Duke was heel nieuwsgierig en zó trouw dat hij de vader van Jos overal volgde. Soms ging dat een beetje te ver. ,,Mijn vader moest eens wat afgeven ofophalen bij Van Baal, de elektronicazaak in de Axel sestraat. ,,Kwam Duke opeens door de pui naar binnen, want die wilde er ook graag bij zijn." Het zijn prachtige herinneringen aan het werk in een bedrijf, dat Jos letterlijk met de paplepel is ingego ten. Een oud bordje aan de gevel herinnert nog aan de melkwagen Als het er op aankwam, hadden mijn opa en vader voor iedereen melk van opa Jas. ,,Wij kwamen overal, van de burgemeester tot mensen die het eigenlijk niet konden beta len. Maar als het er op aankwam, hadden mijn opa en vader voor ie dereen melk. Er werd altijd wel iets geregeld. Zo probeer ik er ook nog steeds in te staan", zegt Jos. Tachtig uur per week Bezorgen doet Jos alleen nog bij be drijven en een klein aantal vaste particuliere klanten. Met de auto, welteverstaan. Zijn vrouw Anja (58) regelt al jaren de zaken in de winkel aan de Axelsestraat. In 1996 namen ze Ruben's Speciaalzaak over van vader Wim. Daarna sta ken ze er zeventig, tachtig uur per week hun ziel en zaligheid in. Dat deden ze als vanzelfsprekend. 49 weken per jaar, zonder verzuim. Totdat Jos in de zomer van 2020 ernstig ziek werd. Die periode zette Jos en Anja Ru ben aan het denken. Het gaat ge lukkig weer goed met Jos, maar de 7 '-'////r'Jft' fff 1 V 77/ lange werkdagen van vroeger zijn fysiek geen optie meer. En Anja kan het uiteraard niet allemaal al leen. Het is tijd om te stoppen met dat wat hen zo lief is. En hun twee zoons hebben een leven buiten Zeeland opgebouwd. Een voortzetting van het fami- liebedrijfzit er niet in en dus gaat straks na 100 jaar de naam Ruben van de gevel. ,,Tenzij er nog er gens een ver achterneefje rond loopt, maar ik verwacht het niet hoor", zegt Jos met een knipoog. Natuurlijk voelde het besluit lange tijd als een knoop in de maag. ,,Toen Jos ziek werd, is de winkel twee weken dicht ge weest", vertelt Anja. ,,Daarna ben ik alleen doorgegaan. En het was toen heel erg druk, juist vanwege corona. Pas vorige zomer kregen we tijd om eens goed na te den ken over wat we allemaal hebben meegemaakt. Toen kwamen we tot de conclusie dat het tijd is om voor onszelf te kiezen." ZATERDAG 5 FEBRUARI 2022 VL TERNEUZEN - Guido van der Heijden KAPELLEBRUG Een drukke, doorgaande weg opnieuw aanleggen heeft nogal wat voeten in de aarde. De ver nieuwde Gentsevaart door Ka- pellebrug wordt een project van lange adem. - Sophie Stockman 'Werk werd met Raymond de Frel Terneuzen - Jos Ruben Zo herinneren veel Terneuzenaren melkboer Wim Ruben zich. Ja renlang trok hij met paard en wagen door de Oranjebuurt en de Axelsestraat. Hier met de altijd trouwe Duke. privéfoto Jos en Anja Ruben stoppen over een tijdje met het familie bedrijf. ,,Het contact met de klanten gaan we echt missen." FOTO FRANK PETERS l<MS aal Oud 1 .'-UTS Kortf*

Krantenbank Zeeland

Provinciale Zeeuwse Courant | 2022 | | pagina 129