In Terneuzen is bus
stiefkindje geworden
Gentsevaart project
van lange adem
1
1
4
Jos Ruben uit Terneuzen, da's er een
van de melkboer toch? Jazeker. En dat
zal hij ook altijd blijven. Ook als er over
een tijdje na een eeuw een einde komt
aan het familiebedrijf. Jos en Anja
Ruben stoppen ermee. Weloverwogen,
maar met pijn in het hart.
7
1%
Terneuzen heeft zorgen
over het openbaar vervoer.
De gemeenteraad vroeg de
provincie donderdag om
extra geld en aandacht.
Openbaar vervoer is voor een
groot deel een taak van de pro
vincie Zeeland. Provinciale Sta
ten gaat over het netwerk van
buslijnen en veerboten. De in
vloed van de gemeenten op het
OV-aanbod is gering. Tot ver
driet van de Terneuzense raads
leden.
Verder uitgekleed
Jack d'Hooghe (SociaalTerneu-
zen) had weinig goeds te zeg
gen over het mobiliteitsplan
van de provincie Zeeland. ,,Vol-
gens dit plan kun je straks na
zes uur alleen nog aan de rand
van de kernen op de bus stap
pen." Samen met de fractie van
50PLUS diende hij een motie in
waarin gevraagd werd om de
diensten niet verder af te bre
ken. Als het aan Johan Hessing
(50PLUS) ligt rijden 65-plussers
voortaan voor niks mee in de
bus. Het zou volgens hem het
probleem verhelpen dat de bus
sen overdag grotendeels leeg
rondrijden.
Veel meer dan een lijstje aan
dachtspunten en wensen door
geven aan de provincie kan Ter-
neuzen niet doen. ,,Het plan
van de provincie lijkt vooral be
doeld om te bezuinigen op de
kosten", stelde Peter de Kraker
(D66) vast. ,,Er is niet gekeken
of geluisterd naar de wensen
van de reizigers zelf. Hadden ze
de mensen zelf geraadpleegd
dan hadden ze misschien een
antwoord gekregen op de vraag
waarom er zoveel bussen leeg
rondrijden."
,,Het plan ziet het openbaar
vervoer als een aanvulling op
eigen vervoer en niet als een
volwaardig alternatief", zegt
Jean-Paul Casteleijn (SP).
,,We moeten realistisch zijn",
zei Laszlo van de Voorde (PvdA)
ontnuchterend. Al te veel eisen
en verlangens zijn volgens hem
niet reëel. ,,Als je een concessie
voor het openbaar vervoer in
Zeeuws-Vlaanderen zou uit
schrijven, zouden er dan nog
wel partijen op willen inschrij
ven?"
Bescheidener wensen
Samen met Top/GemeenteBe
langen, VVD, Terneuzen
Sterk, GroenLinks en 50PLUS
diende hij een amendement in
met bescheidener wensen voor
de provincie. Een toilet als ba
sisvoorziening bij de bus
knooppunten, behoud van een
halte in de dorpskernen, be
houd van de 65+-pas en een on
derzoek of samenwerking met
een Belgische aanbieder als De
Lijn misschien een betere optie
is. Het aangepaste voorstel werd
unaniem aangenomen. Of de
provincie Terneuzen wil bieden
wat er wordt gevraagd, moet
nog blijken.
Wordt de weg volledig afgesloten of
gaat er steeds een rijbaan dicht?
Hoe gaat de omleiding eruit zien?
Allemaal vragen waar nog over na
wordt gedacht. De Gentsevaart, ook
wel de Traverse Kapellebrug ge
noemd, is namelijk een drukke en
belangrijke weg. Die is onder
deel van de provinciale weg (N290)
en vormt de verbinding tussen de
N62 en de grens met België. De weg
is dringend aan vervanging toe,
zegt de provincie.
Veiliger
De herinrichting wordt aangegre
pen om de weg veiliger te ma
ken. De rijbaan wordt geasfalteerd
én smaller, zodat er aan twee kan
ten een fietspad kan komen en
voetpaden. Van de Roskamstraat
tot Brouwerijstraat komt een twee
zijdig fietspad, zodat oversteken bij
de supermarkt niet hoeft. Er komen
op zes plekken verkeersremmers,
waar fietsers veiliger kunnen over
steken. Ter hoogte van de kruising
met de Molenstraat komt een ro
tonde. De twee aansluitingen van
de Roskamstraat op de Gentsevaart
verdwijnen, verkeer wordt via de
rotonde naar de straat geleid.
Nog even geduld
Er wordt nog gekeken naar de mo
gelijkheid voor een fietserstunnel,
ter hoogte van de Roskamstraat.
Ook wordt, samen met Plus Mang-
nus, gekeken of de inrit naar het
tankstation en inrit naar de super
markt verder uit elkaar kunnen lig
gen dan nu het geval is. Dat duurt
allemaal nog even, eerst moet er so
wieso werk aan kabels en leidingen
worden gedaan en de gemeente
Hulst voert rioolwerkzaamheden
uit. Daar wordt anderhalf jaar voor
uitgetrokken en daarna begint de
herinrichting pas.
NA 100 JAAR KOMT ER EEN EIND AAN DE RONDJES VAN MELKBOER
Daarmee komt een einde aan een
begrip in Terneuzen. Wie herin
nert zich niet de melkboer, die zelfs
in de jaren negentig nog met paard
en wagen door de stad trok? ,,Mijn
ouders verhuisden op een gegeven
moment naar een boerderijtje op
de Reuzenhoeksedijk. Samen met
ons paard Duke was hij voor veel
mensen een soort wekker. Elke
ochtend om 7.00 uur ging hij op de
fiets met Duke naar onze winkel op
de Axelsestraat. Veel mensen langs
de route lagen daar in bed op te
wachten. Als ze de hoefijzers van
Duke hoorden, was het tijd om op
te staan", vertelt Jos (60).
Elk paard van de familie Ruben
had zo zijn eigenaardigheden. Opa
Jas bezorgde lang melk samen met
Max, een Fries. ,,Die was af en toe
wat te wild. Die wilde er weleens
met de wagen vandoor gaan", her
innert Jos zich. Daarna volgde de
eerste fjord, Bobby. ,,Dat was de
goedheid zelve. Hij was net zo oud
als ik. Bobby hield bij alle adressen
waar we moesten zijn vanzelf halt.
Toen hij op leeftijd raakte, halver
wege de jaren tachtig, moesten we
besluiten ofer een nieuw paard zou
komen ofdat we toch maar met een
auto zouden gaan bezorgen. Er wa
ren best wat klanten die heel graag
zagen dat we met paard en wagen
zouden blijven werken. En ach, dat
kon ook nog best, want we moesten
toch alleen maar in de Oranjebuurt
zijn. Toen hebben we Duke ge
kocht."
Duke was heel nieuwsgierig en
zó trouw dat hij de vader van Jos
overal volgde. Soms ging dat een
beetje te ver. ,,Mijn vader moest
eens wat afgeven ofophalen bij Van
Baal, de elektronicazaak in de Axel
sestraat. ,,Kwam Duke opeens door
de pui naar binnen, want die wilde
er ook graag bij zijn."
Het zijn prachtige herinneringen
aan het werk in een bedrijf, dat Jos
letterlijk met de paplepel is ingego
ten. Een oud bordje aan de gevel
herinnert nog aan de melkwagen
Als het er op
aankwam, hadden
mijn opa en vader
voor iedereen melk
van opa Jas. ,,Wij kwamen overal,
van de burgemeester tot mensen
die het eigenlijk niet konden beta
len. Maar als het er op aankwam,
hadden mijn opa en vader voor ie
dereen melk. Er werd altijd wel iets
geregeld. Zo probeer ik er ook nog
steeds in te staan", zegt Jos.
Tachtig uur per week
Bezorgen doet Jos alleen nog bij be
drijven en een klein aantal vaste
particuliere klanten. Met de auto,
welteverstaan. Zijn vrouw Anja
(58) regelt al jaren de zaken in de
winkel aan de Axelsestraat. In 1996
namen ze Ruben's Speciaalzaak
over van vader Wim. Daarna sta
ken ze er zeventig, tachtig uur per
week hun ziel en zaligheid in. Dat
deden ze als vanzelfsprekend. 49
weken per jaar, zonder verzuim.
Totdat Jos in de zomer van 2020
ernstig ziek werd.
Die periode zette Jos en Anja Ru
ben aan het denken. Het gaat ge
lukkig weer goed met Jos, maar de
7 '-'////r'Jft' fff 1
V 77/
lange werkdagen van vroeger zijn
fysiek geen optie meer. En Anja
kan het uiteraard niet allemaal al
leen. Het is tijd om te stoppen
met dat wat hen zo lief is. En hun
twee zoons hebben een leven
buiten Zeeland opgebouwd.
Een voortzetting van het fami-
liebedrijfzit er niet in en dus gaat
straks na 100 jaar de naam Ruben
van de gevel. ,,Tenzij er nog er
gens een ver achterneefje rond
loopt, maar ik verwacht het niet
hoor", zegt Jos met een knipoog.
Natuurlijk voelde het besluit
lange tijd als een knoop in de
maag. ,,Toen Jos ziek werd, is de
winkel twee weken dicht ge
weest", vertelt Anja. ,,Daarna ben
ik alleen doorgegaan. En het was
toen heel erg druk, juist vanwege
corona. Pas vorige zomer kregen
we tijd om eens goed na te den
ken over wat we allemaal hebben
meegemaakt. Toen kwamen we
tot de conclusie dat het tijd is om
voor onszelf te kiezen."
ZATERDAG 5 FEBRUARI 2022 VL
TERNEUZEN
- Guido van der Heijden
KAPELLEBRUG
Een drukke, doorgaande weg
opnieuw aanleggen heeft nogal
wat voeten in de aarde. De ver
nieuwde Gentsevaart door Ka-
pellebrug wordt een project van
lange adem.
- Sophie Stockman
'Werk werd met
Raymond de Frel
Terneuzen
- Jos Ruben
Zo herinneren veel Terneuzenaren melkboer Wim Ruben zich. Ja
renlang trok hij met paard en wagen door de Oranjebuurt en de
Axelsestraat. Hier met de altijd trouwe Duke. privéfoto
Jos en Anja Ruben stoppen
over een tijdje met het familie
bedrijf. ,,Het contact met de
klanten gaan we echt missen."
FOTO FRANK PETERS
l<MS aal
Oud
1 .'-UTS Kortf*